Tyhmät kysymykset (I/2010)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by phons »

Ei vaan:
Encrypt "Sinun tiedostosi jonka haluat salata","Sinun tiedostosi jonka haluat salata","Salasana_"
Image
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by temu92 »

Ilkka wrote:Kun tallentaa ja menee muualle lataa se aluksi pistää samaan paikkaan missä se tallennettiin, mutta kun sitä tekee vähän aikaa se alkaa heittään sitä ihan minne sattuu! Miten korjataan?
Lataat ne väärässä järjestyksessä. Ne kuuluu lukea siinä järjestyksessä kun ne on tallennettukin.
jaahas
Advanced Member
Posts: 307
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:36 pm
Location: Tornio

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by jaahas »

muokkaaks tohon koodiin sen encrypt ja decryptin niin vilkasen et miten se tehdään

Code: Select all

Tallenna:
    Tallennus = OpenToWrite("Tallennus1.dat")
        WriteLine Tallennus, raha 
    CloseFile Tallennus
Return

Lataa:
    Tallennus = OpenToRead("Tallennus1.dat")
       raha = Int( Trim( ReadLine(Tallennus)))  
    CloseFile Tallennus
Return 
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by valscion »

Code: Select all

Tallenna:
    Tallennus = OpenToWrite("Tallennus1.dat")
        WriteLine Tallennus, raha 
    CloseFile Tallennus
    Encrypt "Tallennus1.dat" "Tallennus1.dat" "hienosalasana"
Return

Lataa:
    Decrypt "Tallennus1.dat" "Tallennus2.dat" "hienosalasana"
    Tallennus = OpenToRead("Tallennus2.dat")
       raha = Int( Trim( ReadLine(Tallennus)))  
    CloseFile Tallennus
    DeleteFile "Tallennus2.dat" // Tallennus2.dat tiedosto sisältää selkokielisen version. Sen voi poistaa.
Return 
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
jaahas
Advanced Member
Posts: 307
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:36 pm
Location: Tornio

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by jaahas »

miks toi tallennus ei enää toimi jos teen siitä exen?
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 8:06 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by legend »

jaahas wrote:miks toi tallennus ei enää toimi jos teen siitä exen?
No, mitä se sanoo? Memory.. vai Can't load vai mitä?
Muuten on vaikea auttaa =)
jaahas
Advanced Member
Posts: 307
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:36 pm
Location: Tornio

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by jaahas »

se ei kirjota sitä tallennusta
jaahas
Advanced Member
Posts: 307
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:36 pm
Location: Tornio

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by jaahas »

olen tekemässä 4 pelaajan shakkia olen teny tälläsen siitä piirsin siihen miten ne jätkät liikkuu keskellä olevat linjat ovat erivärisiä ne merkitsee miten liikutaan toivottavasti siitä ymmärtää jotain mutta kuitenki ajattelin että miten saisin noi liikkumiset tehtyä. ajattelin sitä että kun omaa nappulaa painaa se asettaa ne liikkumis maikat siihen jollakin värillä jos klikkaa jotaki niistä se liikkuu siihen miten tälläsen sais toteutettua? täs olis kuva:
Attachments
shakkila.png
shakkila.png (17.46 KiB) Viewed 11085 times
User avatar
MetalRain
Active Member
Posts: 188
Joined: Sun Mar 21, 2010 11:17 am
Location: Espoo

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by MetalRain »

No siis tarvitset systeemin joka valaisee valitun ruudun valitulla värillä, systeemin joka osaa lukea nappulan sijainnin laudalla ja päätellä mihin nappulaa voi siirtää ja systeemin joka liikuttaa nappulaa. Ilmeisesti tavalliset shakkisäännöt eivät päde noin omituisenmuotoisella laudalla joten joudut myöskin laatimaan säännöt nappuloiden liikkumisesta.
jaahas
Advanced Member
Posts: 307
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:36 pm
Location: Tornio

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by jaahas »

kyl ne pätee osaks pätee. ja olet oikeassa just tota tarkotin mitä sanoit joten miten sen teen?
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by MrMonday »

jaa-a, ensimmäisenä tulee mieleen sellainen että kun nappula on valittu, niin klikataan ruutua johon siirretään ja tarkistetaan onko siirto sallittu, jos ei, valitaan toinen ruutu, kunnes siirto on sallittu, ja siirretään valittuun ruutuun..
eli jokaisesta ruudusta (koska ei ole symmetrisiä) otetaan keskikoordinaatit ja positionobjectilla tuikataan oikeaan ruutuun, jos nappula siirtyy varattuun ruutuun, niin se syö ensimmäisenä tulleen nappulan..
ja jokaisessa ruudussa pitäisi katsoa uudestaan mahdolliset siirrot.. ja kun tarkemmin tuota tutkailin, niin ei tuosta toimivaa shakkia kyllä saa, koska siirrot menee aina yhtä tiettyä linjaa pitkin..
en varmastikkaan viestistäni voisi sekavampaa saada, enkä esimerkki koodiakaan nyt osaa pykätä, koska pitkän päivän jälkeen pää niin jumissa, mutta lopputulos on se että tuolla pöydällä shakki ole toteutuskelpoinen, tai ainakaan mitenkään järkevästi toteutettavissa.. korjatkaa toki, jos olen väärässä..
EDIT:

ja eiköhän tähän ollut jo vastattu, tosin sata sanaa lyhyemmin :lol:

jaahas
Advanced Member
Posts: 307
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:36 pm
Location: Tornio

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by jaahas »

MrMonday wrote:jaa-a, ensimmäisenä tulee mieleen sellainen että kun nappula on valittu, niin klikataan ruutua johon siirretään ja tarkistetaan onko siirto sallittu, jos ei, valitaan toinen ruutu, kunnes siirto on sallittu, ja siirretään valittuun ruutuun..
eli jokaisesta ruudusta (koska ei ole symmetrisiä) otetaan keskikoordinaatit ja positionobjectilla tuikataan oikeaan ruutuun, jos nappula siirtyy varattuun ruutuun, niin se syö ensimmäisenä tulleen nappulan..
ja jokaisessa ruudussa pitäisi katsoa uudestaan mahdolliset siirrot.. ja kun tarkemmin tuota tutkailin, niin ei tuosta toimivaa shakkia kyllä saa, koska siirrot menee aina yhtä tiettyä linjaa pitkin..
en varmastikkaan viestistäni voisi sekavampaa saada, enkä esimerkki koodiakaan nyt osaa pykätä, koska pitkän päivän jälkeen pää niin jumissa, mutta lopputulos on se että tuolla pöydällä shakki ole toteutuskelpoinen, tai ainakaan mitenkään järkevästi toteutettavissa.. korjatkaa toki, jos olen väärässä..
EDIT:

ja eiköhän tähän ollut jo vastattu, tosin sata sanaa lyhyemmin :lol:

miten ton tarkistuksen teen voiksiks väsätä esimerkin?
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Awaclus »

jaahas wrote:miten ton tarkistuksen teen voiksiks väsätä esimerkin?

Code: Select all

If Nappula_pystyy_liikkumaan_tähän_ruutuun() Then Nappula_liikkuu_tähän_ruuutuun()
. Kukaan ei aio tehdä sitä peliä sinulle valmiiksi, ja tuo tarkistus on suunnilleen 95% siitä koko pelistä.
pietari-poika
Newcomer
Posts: 16
Joined: Wed Oct 10, 2007 9:18 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by pietari-poika »

Miten saan piirrettyä kuvan ruudulle siten, että se menisi objektien ja tilemapin päälle? Kun pistää DrawImagella menemään niin se jää noiden alle. Tarkoituksena siis hiiren kursori saada näkyviin. (ShowMousella tietysti sen saisi päälimmäiseksi mutta ikkunoidusta räiskintäpelistä on kyse niin liimasin hiiren keskelle näyttöä ja liikkeillään se siis kontrolloi tota kuvaa joka ei näy tilemapin alta.)
DatsuniG
Advanced Member
Posts: 367
Joined: Fri Aug 15, 2008 9:57 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by DatsuniG »

Code: Select all

Drawgame
// Kuvien piirtäminen tähän
Drawscreen
Hengität nyt manuaalisesti.
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Herra Siili »

Kutsu DrawGamea ennen kuvan piirtoa.
EDIT:

Olin hidas...

a.k.a. Gehock
N_S@koulu

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by N_S@koulu »

Rand ja rnd antavat minulle paljon samoja arvoja esim. 45 vaikka arvonta haarukka on yli 200.
Mikä avuksi?
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Awaclus »

N_S@koulu wrote:Rand ja rnd antavat minulle paljon samoja arvoja esim. 45 vaikka arvonta haarukka on yli 200.
Mikä avuksi?
Kokeile Randomizea.
jaahas
Advanced Member
Posts: 307
Joined: Fri Feb 05, 2010 11:36 pm
Location: Tornio

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by jaahas »

miks tää heittää mavia

Code: Select all

repeat
If ObjectsOverlap(hiiri,heppap) And MouseHit(1) Then
PositionObject boxi,ObjectX(heppap)-35,ObjectY(heppap)-75
objoverlap(boxi)
If iiiiii=1 Then
ShowObject boxi,ON
EndIf
EndIf

DrawScreen

Forever

Function objoverlap(NI_MI)
If ObjectsOverlap(NI_MI,joku1s1) Then 
iiiiii=1
ElseIf ObjectsOverlap(NI_MI,joku1s2) Then 
iiiiii=1
ElseIf ObjectsOverlap(NI_MI,joku1s3) Then 
iiiiii=1
ElseIf ObjectsOverlap(NI_MI,joku1s4) Then 
iiiiii=1 
ElseIf ObjectsOverlap(NI_MI,joku1s5) Then 
iiiiii=1
ElseIf ObjectsOverlap(NI_MI,joku1s6) Then 
iiiiii=1
ElseIf ObjectsOverlap(NI_MI,joku3s1) Then 
iiiiii=1
Else 
iiiiii=0
EndIf
End Function
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (I/2010)

Post by Jonez »

Muuttujat eivät tavallisesti näy funktioihin, eli funktion ulkopuolella määriteltyjä muuttujia ei periaatteessa ole olemassa kun seikkailet funktion sisällä. Näin ollen et voi käyttää myöskään objekteja funktion sisällä, ellet ole:

1. Luonut objektia k.o. funktiossa. Huom: kun poistut funktiosta ja palaat takaisin, et enää voi käyttää edellisellä vierailukerralla luotua objektia.
2. Syöttänyt objektia parametrien kautta funktioon, kuten olet koodissasi syöttänyt objektin boxi (funktiossa k.o. objekti on siis NI_MI).
3. Tehnyt objektista globaalia komennolla Global.

Ongelma sinun koodissasi on siis se, että objektit joku1s1, joku1s2 jne. eivät ole olemassa, jolloin seuraa MAV. Ratkaisuna on joko syöttää nämä objektit funktioon tai tehdä niistä globaaleja. huomaa, että cb:ssä tyypit ja taulukot ovat automaattisesti globaaleja (tästä kuulee aina välillä narinaa), joten esim. objekteja joku1s1, jne. olisi erittäin käytännöllistä hallita tyyppikokoelmien avulla.

Edit. voisin vielä lisätä, että funktiosi ei taida muutenkaan toimia, ellei muuttuja iiiiiiii (vai mikä olikaan) ole globaali, tai jos sitä ei palauteta funktiosta Return-käskyn avulla.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Locked