Olen saanut laskurin toimimaan luupin sisällä mutta miten pitäisi laskuri toteuttaa että kun tietovisapelissä
edetään kysymyksestä toiseen niinsanotusti ruuduissa eteenpäin, laskuri yläreunassa pysyisi mukana ja laskisi
oikeat vastaukset? Olisiko hyvää vinkkiä miten tuo kannattaisi tehdä?
Miten toimiva laskuri tietovisapeliin?
Re: Miten toimiva laskuri tietovisapeliin?
Riippuu millä tekniikalla olet sen tehnyt.
Jos et ymmärrä funktioista,
niin tämä on kohtalainen esimerkki tietovisojen tekoon. (Suosittelen tutkimaan)
Jos et ymmärrä funktioista,
niin tämä on kohtalainen esimerkki tietovisojen tekoon. (Suosittelen tutkimaan)
Code: Select all
Gosub Tarkastus 'Mennään kohtaan tarkastus (rivi 30)
Repeat 'Pääsilmukka
If KeyHit(30) Then 'Jos painat A
Veikkaus$ = "A" 'Sinun veikkauksesi oli A
Gosub Tarkastus
EndIf
If KeyHit(48) Then 'Jos painat B
Veikkaus$ = "B" 'Sinun veikkauksesi oli B
Gosub Tarkastus
EndIf
If KeyHit(46) Then 'Jos painat C
Veikkaus$ = "C" 'Sinun veikkauksesi oli C
Gosub Tarkastus
EndIf
Text 200,10, oikein 'Tulostetaan oikeiden vastauksien määrä.
DrawScreen
Forever
Tarkastus: ' Gosubbi tarkistus
Select Kysymys ' Katsotaan mones kysymys on
Case 0 'Jos ei ole viellä kysytty sitten (Kysymys = 0)
ClearText 'Poistaa ylimääräiset tekstit
AddText "5 + 1?" 'Kysymys
AddText "A: 5" 'Vastaus A
AddText "B: 6" 'Vastaus B
AddText "C: 7" 'Vastaus C
Kysymys + 1 ' Merkataan, että olemme kysyneet 1. kysymyksen
Vastaus$ = "B" 'Oikea vastaus on
Case 1'Jos ollaan (kysymys = 1)
If Vastaus$ = Veikkaus$ Then ' Tarkistetaan oliko oikein
Oikein + 1
EndIf
ClearText ' Puhdistetaan tekstit
AddText "1 + 1?" 'Kysymys
AddText "A: 3" 'Vastaus A
AddText "B: 5" 'Vastaus B
AddText "C: 2" 'Vastaus C
Kysymys + 1 ' Merkataan, että olemme kysyneet 2. kysymyksen
Vastaus$ = "C" 'Oikea vastaus on
Case 2'Jos ollaan (kysymys = 2)
If Vastaus$ = Veikkaus$ Then 'Tarkistetaan oliko oikein
Oikein + 1
EndIf
ClearText 'Puhdistetaan tekstit
AddText "1 + 9?" 'Kysymys
AddText "A: 10" 'Vastaus A
AddText "B: 0" 'Vastaus B
AddText "C: 4" 'Vastaus C
Kysymys + 1 ' Merkataan, että olemme kysyneet 3. kysymyksen
Vastaus$ = "A" 'Oikea vastaus on
Default 'Jos kysymyksiä ei ole
If Vastaus$ = Veikkaus$ Then 'Tarkistetaan oliko oikein
Oikein + 1
EndIf
ClearText 'Puhdistetaan
AddText "Sinä sait " + oikein + " oikein." 'Merkataan tulos
EndSelect 'Lopetetaan select
Return 'Palataan takaisin pääsilmukkaan
Black city peleistä parhain
Re: Miten toimiva laskuri tietovisapeliin?
Laskurin saa tehtyä, kätevästi näin
Aina kun saa kysymyksen oikein, muuttujaan Oikein lisätäään yksi.
Tulosta se ihan addtext komennolla (addtext Oikein)
Ei siihen ole paljoakaan, muuta vaihtoehtoa ole.
Aina kun saa kysymyksen oikein, muuttujaan Oikein lisätäään yksi.
Tulosta se ihan addtext komennolla (addtext Oikein)
Ei siihen ole paljoakaan, muuta vaihtoehtoa ole.
Black city peleistä parhain
Re: Miten toimiva laskuri tietovisapeliin?
Tänkjuu veri mats! Tuosta oli apua. Nyt homma hoituu.