Miten toimiva laskuri tietovisapeliin?

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
mikkois
Newcomer
Posts: 43
Joined: Wed Sep 02, 2009 1:16 am
Location: Kokkola

Miten toimiva laskuri tietovisapeliin?

Post by mikkois »

Olen saanut laskurin toimimaan luupin sisällä mutta miten pitäisi laskuri toteuttaa että kun tietovisapelissä
edetään kysymyksestä toiseen niinsanotusti ruuduissa eteenpäin, laskuri yläreunassa pysyisi mukana ja laskisi
oikeat vastaukset? Olisiko hyvää vinkkiä miten tuo kannattaisi tehdä?
11v
Member
Posts: 73
Joined: Wed Jun 10, 2009 10:13 pm

Re: Miten toimiva laskuri tietovisapeliin?

Post by 11v »

Riippuu millä tekniikalla olet sen tehnyt.
Jos et ymmärrä funktioista,
niin tämä on kohtalainen esimerkki tietovisojen tekoon. (Suosittelen tutkimaan)

Code: Select all


 Gosub Tarkastus  'Mennään kohtaan tarkastus (rivi 30)
 

 Repeat 'Pääsilmukka

   If KeyHit(30) Then 'Jos painat A
      Veikkaus$ = "A" 'Sinun veikkauksesi oli A
      Gosub Tarkastus
   EndIf
   
   If KeyHit(48) Then 'Jos painat B
      Veikkaus$ = "B" 'Sinun veikkauksesi oli B
      Gosub Tarkastus
   EndIf
   
   If KeyHit(46) Then 'Jos painat C
      Veikkaus$ = "C" 'Sinun veikkauksesi oli C
      Gosub Tarkastus
   EndIf
   
   Text 200,10, oikein 'Tulostetaan oikeiden vastauksien määrä.
   DrawScreen

 Forever




  Tarkastus: ' Gosubbi tarkistus
    
    Select Kysymys ' Katsotaan mones kysymys on
     
      Case 0 'Jos ei ole viellä kysytty sitten (Kysymys = 0)
      
        ClearText 'Poistaa ylimääräiset tekstit
        AddText "5 + 1?" 'Kysymys
        AddText "A: 5" 'Vastaus A
        AddText "B: 6" 'Vastaus B
        AddText "C: 7" 'Vastaus C
        Kysymys + 1 ' Merkataan, että olemme kysyneet 1. kysymyksen
        Vastaus$ = "B" 'Oikea vastaus on
     
     
     
      Case 1'Jos ollaan (kysymys  = 1)
      
        If  Vastaus$ = Veikkaus$ Then ' Tarkistetaan oliko oikein
            Oikein + 1
        EndIf
        
        ClearText ' Puhdistetaan tekstit
        AddText "1 + 1?" 'Kysymys
        AddText "A: 3" 'Vastaus A
        AddText "B: 5" 'Vastaus B
        AddText "C: 2" 'Vastaus C
        Kysymys + 1 ' Merkataan, että olemme kysyneet 2. kysymyksen
        Vastaus$ = "C" 'Oikea vastaus on
      
      
      
      Case 2'Jos ollaan (kysymys = 2)
      
        If  Vastaus$ = Veikkaus$ Then 'Tarkistetaan oliko oikein
            Oikein + 1
        EndIf
     
        ClearText 'Puhdistetaan tekstit
        AddText "1 + 9?" 'Kysymys
        AddText "A: 10" 'Vastaus A
        AddText "B: 0" 'Vastaus B
        AddText "C: 4" 'Vastaus C
        Kysymys + 1 ' Merkataan, että olemme kysyneet 3. kysymyksen
        Vastaus$ = "A" 'Oikea vastaus on
        
        
        
      Default 'Jos kysymyksiä ei ole
      
        If  Vastaus$ = Veikkaus$ Then 'Tarkistetaan oliko oikein
            Oikein + 1
        EndIf
 
        ClearText 'Puhdistetaan
        AddText "Sinä sait " + oikein + " oikein." 'Merkataan tulos
      
    EndSelect 'Lopetetaan select
    
  Return 'Palataan takaisin pääsilmukkaan
    

Black city peleistä parhain
11v
Member
Posts: 73
Joined: Wed Jun 10, 2009 10:13 pm

Re: Miten toimiva laskuri tietovisapeliin?

Post by 11v »

Laskurin saa tehtyä, kätevästi näin

Aina kun saa kysymyksen oikein, muuttujaan Oikein lisätäään yksi.
Tulosta se ihan addtext komennolla (addtext Oikein)
Ei siihen ole paljoakaan, muuta vaihtoehtoa ole.
Black city peleistä parhain
mikkois
Newcomer
Posts: 43
Joined: Wed Sep 02, 2009 1:16 am
Location: Kokkola

Re: Miten toimiva laskuri tietovisapeliin?

Post by mikkois »

Tänkjuu veri mats! Tuosta oli apua. Nyt homma hoituu.
Post Reply