Miten saan ajastimen toimimaan?

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
mikkois
Newcomer
Posts: 43
Joined: Wed Sep 02, 2009 1:16 am
Location: Kokkola

Miten saan ajastimen toimimaan?

Post by mikkois »

Minkälaisella koodilla saan tapahtumaan jotain ajastimella.

Jos vaikkapa haluaisin että seuraavassa koodinpätkässä
teksti ilmestyy 5 sekunnin päästä ruutuun niin mitä teen.

repeat
text 10,10,"Tämä teksti ilmestyy 5 sekunnin päästä."
drawscreen
until keydown(cbkeyreturn)

Auttakaa noobbia.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Miten saan ajastimen toimimaan?

Post by Awaclus »

Wait jäädyttää ohjelman, joten tuon koodin saisit toimimaan kirjoittamalla ennen Textiä "Wait 5000". Jos taas pitäisi käyttää ajastinta niin, että peli pörräilee taustalla ja kuluu tietty aika siihen, että jotain tapahtuu, voi käyttää Timer() -funktiota kera muuttujan. Jos taas tahdot, että ajastin on riippuvainen pelin frameista, ei tietokoneen kellosta, niin voi käyttää pelkkää muuttujaa.
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Miten saan ajastimen toimimaan?

Post by MAVmaggot »

Itselleni oli sama juttu hankalaa joskus. Muista että Timer() kertoo vain ajastimen eli sinun täytyy itse tehdä tarkistus. Tässä esimerkki:

Code: Select all

//katsotaan mitä ajastin näyttää ennenkuin siirrytään silmukkaan
aika = Timer()

Repeat
    //jos ajastin on nyt 5s enemmän kun aikaisemmin tallennettu aika niin näytetään teksti
    If Timer()>aika+5000 Then Text 10,10,"Tämä teksti ilmestyy 5 sekunnin päästä."
    DrawScreen
Until keydown(cbkeyreturn)
mikkois
Newcomer
Posts: 43
Joined: Wed Sep 02, 2009 1:16 am
Location: Kokkola

Re: Miten saan ajastimen toimimaan?

Post by mikkois »

Kiitos nopeista ja hyödyllisistä vastauksista! Homma etenee taas.
Post Reply