Apua
Re: Apua
Ääh, näitä on kysytty niin paljon tältä alueelta, jos selailisit tätä ongelmat alueita hetken aikaa vähän tarkemmin, saattaisisit löytää samanlaisia ongelmia omaavia ihmisiä, ja onglemiisi vastauksia.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: Apua
Chaosworm on toki oikeassa että typet ovat oiva tapa hallita objekteja, esimerkiksi massiivista armeijaa.
Uskon kuitenkin etteivät typet ole se helpoin tapa aloittaa.
Kysymykseesi on helppo vastaus, ja olisit sen ehkä itsekkin ymmärtänyt jos olisit hieman kauemmin katsellut esimerkkejä.
En suosittele että aloitat tällaisella projektilla, mutta kokeilla saa aina.
Katsomalla esimerkkejä (F8 ja manuaalin esimerkit) havaitset että kaikki hahmot annattaa toteuttaa objekteina, koska niitä on äärimmäisen helppo käsitellä(MoveObject jne.).
Jotta vihollisesi voisivat menettää hp:tä on niille ensin tehtävä jotakin, eli sinulla on oltava ase (toteutus löytyy esimerkeistä, mutta voi mennä yli aloittelijan ymmärryksen).
Jotta viholliset voisivat menettää hp:tä luodin osuessa niihin on sinun yksinkertaisesti tarkistettava onko luoti vihollisen päällä:
Jos on vähennetään jotakin muuttujaa.
Tämä tarkistus on tehtävä pääsilmukassa.
AI: eli Artifical Intelligence, eli tekoäly meinaa sitä, että ohjelma ohjaa vihollisia pelaajan sijaan.
Suosittelen tekemään yksinkertaistetun AI:n tyyliin:
Tämä koodinpätkä saisi vihollisen seuraamaan sinua.
Kuten varmaan huomaat; sotapeli ei synny hetkessä.
Suosittelen sinua ensin tekemään pienimuotoisemman projektin(Space invaders,Matopeli jne.), jonka avulla opit miten homma toimii.
Uskon kuitenkin etteivät typet ole se helpoin tapa aloittaa.
Kysymykseesi on helppo vastaus, ja olisit sen ehkä itsekkin ymmärtänyt jos olisit hieman kauemmin katsellut esimerkkejä.
En suosittele että aloitat tällaisella projektilla, mutta kokeilla saa aina.
Aloittelijan on hankala nähdä miten tällainen tulisi toteuttaa. Annan hieman vinkkejä.lolXD wrote:Aijon tehdä ylhäältä päin kuvatun sotapelin, mutta miten voin tehdä vihollisia jotka menettää hp:ta ja miten voin tehdä et ne liikkuu ittestään siel?
Katsomalla esimerkkejä (F8 ja manuaalin esimerkit) havaitset että kaikki hahmot annattaa toteuttaa objekteina, koska niitä on äärimmäisen helppo käsitellä(MoveObject jne.).
Jotta vihollisesi voisivat menettää hp:tä on niille ensin tehtävä jotakin, eli sinulla on oltava ase (toteutus löytyy esimerkeistä, mutta voi mennä yli aloittelijan ymmärryksen).
Jotta viholliset voisivat menettää hp:tä luodin osuessa niihin on sinun yksinkertaisesti tarkistettava onko luoti vihollisen päällä:
Jos on vähennetään jotakin muuttujaa.
Code: Select all
If ObjectsOverlap (luoti,vihollinen,2) Then //Tarkistetaan onko "Luoti"-niminen objekti "Vihollisen" päällä. Tuo kakkonen meinaa tapaa, 2=pallokosketus
vihollisen_hp=vihollisen_hp-1 //vähennetään vihollisen hp:ta, tämä on muuttuja.
//Jos et ole tutustunut muuttujiin on sinun ensisijassa tehtävä niin.
Endif
AI: eli Artifical Intelligence, eli tekoäly meinaa sitä, että ohjelma ohjaa vihollisia pelaajan sijaan.
Suosittelen tekemään yksinkertaistetun AI:n tyyliin:
Code: Select all
Pointobject vihollinen,pelaaja
Moveobject vihollinen,1
Kuten varmaan huomaat; sotapeli ei synny hetkessä.
Suosittelen sinua ensin tekemään pienimuotoisemman projektin(Space invaders,Matopeli jne.), jonka avulla opit miten homma toimii.
~Pyöriny millon missäkin since 2005~
Re: Apua
Minä itse aloitin CoolBasicin vasta n. yhdeksän kuukautta sitten ja voin sanoa suoralta kädeltä, että typet itse asiassa ovat se helpoin tapa aloittaa, koska toinen vaihtoehto on taulukot, jotka ovat suoraan paljon hankalampia kuin typet. Jos ei käytä typejä tai taulukoita, ei saa mitään aikaan: (vähintään) toinen niistä on ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa opiskeltava ja ne nyt ovat kuitenkin sangen helppoja asioita.Gamgi wrote:Chaosworm on toki oikeassa että typet ovat oiva tapa hallita objekteja, esimerkiksi massiivista armeijaa.
Uskon kuitenkin etteivät typet ole se helpoin tapa aloittaa.
Hyvähän minun on puhua, kun taulukoilla vääntelin jo viisivuotiaana (QBasic ftw), mutta en usko typejen tuottavan ongelmia, jos jaksaa lukea sen manuaalin ajatuksen kanssa.