Apua

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
lolXD
Newcomer
Posts: 2
Joined: Sat Aug 22, 2009 10:22 pm

Apua

Post by lolXD »

Aijon tehdä ylhäältä päin kuvatun sotapelin, mutta miten voin tehdä vihollisia jotka menettää hp:ta ja miten voin tehdä et ne liikkuu ittestään siel?
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Apua

Post by MaGetzUb »

Ääh, näitä on kysytty niin paljon tältä alueelta, jos selailisit tätä ongelmat alueita hetken aikaa vähän tarkemmin, saattaisisit löytää samanlaisia ongelmia omaavia ihmisiä, ja onglemiisi vastauksia. ;)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Apua

Post by Awaclus »

lolXD wrote:Aijon tehdä ylhäältä päin kuvatun sotapelin, mutta miten voin tehdä vihollisia jotka menettää hp:ta ja miten voin tehdä et ne liikkuu ittestään siel?
Katsohan manuaalista Type ja MoveObject.
User avatar
Gamgi
Newcomer
Posts: 10
Joined: Sun Aug 09, 2009 5:24 pm

Re: Apua

Post by Gamgi »

Chaosworm on toki oikeassa että typet ovat oiva tapa hallita objekteja, esimerkiksi massiivista armeijaa.
Uskon kuitenkin etteivät typet ole se helpoin tapa aloittaa.

Kysymykseesi on helppo vastaus, ja olisit sen ehkä itsekkin ymmärtänyt jos olisit hieman kauemmin katsellut esimerkkejä.
En suosittele että aloitat tällaisella projektilla, mutta kokeilla saa aina.
lolXD wrote:Aijon tehdä ylhäältä päin kuvatun sotapelin, mutta miten voin tehdä vihollisia jotka menettää hp:ta ja miten voin tehdä et ne liikkuu ittestään siel?
Aloittelijan on hankala nähdä miten tällainen tulisi toteuttaa. Annan hieman vinkkejä.

Katsomalla esimerkkejä (F8 ja manuaalin esimerkit) havaitset että kaikki hahmot annattaa toteuttaa objekteina, koska niitä on äärimmäisen helppo käsitellä(MoveObject jne.).
Jotta vihollisesi voisivat menettää hp:tä on niille ensin tehtävä jotakin, eli sinulla on oltava ase (toteutus löytyy esimerkeistä, mutta voi mennä yli aloittelijan ymmärryksen).

Jotta viholliset voisivat menettää hp:tä luodin osuessa niihin on sinun yksinkertaisesti tarkistettava onko luoti vihollisen päällä:
Jos on vähennetään jotakin muuttujaa.

Code: Select all

If ObjectsOverlap (luoti,vihollinen,2) Then         //Tarkistetaan onko "Luoti"-niminen objekti "Vihollisen" päällä. Tuo kakkonen meinaa tapaa, 2=pallokosketus
      vihollisen_hp=vihollisen_hp-1                 //vähennetään vihollisen hp:ta, tämä on muuttuja.
                                                    //Jos et ole tutustunut muuttujiin on sinun ensisijassa tehtävä niin.
Endif
Tämä tarkistus on tehtävä pääsilmukassa.

AI: eli Artifical Intelligence, eli tekoäly meinaa sitä, että ohjelma ohjaa vihollisia pelaajan sijaan.
Suosittelen tekemään yksinkertaistetun AI:n tyyliin:

Code: Select all

Pointobject vihollinen,pelaaja
Moveobject vihollinen,1
Tämä koodinpätkä saisi vihollisen seuraamaan sinua.

Kuten varmaan huomaat; sotapeli ei synny hetkessä.
Suosittelen sinua ensin tekemään pienimuotoisemman projektin(Space invaders,Matopeli jne.), jonka avulla opit miten homma toimii.
~Pyöriny millon missäkin since 2005~ Image
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Apua

Post by Awaclus »

Gamgi wrote:Chaosworm on toki oikeassa että typet ovat oiva tapa hallita objekteja, esimerkiksi massiivista armeijaa.
Uskon kuitenkin etteivät typet ole se helpoin tapa aloittaa.
Minä itse aloitin CoolBasicin vasta n. yhdeksän kuukautta sitten ja voin sanoa suoralta kädeltä, että typet itse asiassa ovat se helpoin tapa aloittaa, koska toinen vaihtoehto on taulukot, jotka ovat suoraan paljon hankalampia kuin typet. Jos ei käytä typejä tai taulukoita, ei saa mitään aikaan: (vähintään) toinen niistä on ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa opiskeltava ja ne nyt ovat kuitenkin sangen helppoja asioita.

Hyvähän minun on puhua, kun taulukoilla vääntelin jo viisivuotiaana (QBasic ftw), mutta en usko typejen tuottavan ongelmia, jos jaksaa lukea sen manuaalin ajatuksen kanssa.
User avatar
Ilkka
Active Member
Posts: 201
Joined: Mon Oct 08, 2007 8:01 am

Re: Apua

Post by Ilkka »

Ja tässä vielä LINKKI type-tutoriaaliin, jos satut tarvimaan.
Image
Post Reply