Page 16 of 43

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Thu Jul 16, 2009 10:14 pm
by Feuer
Herra Siili wrote:
KilledWhale edellisellä sivulla wrote: ...Tässä vielä muutama funktio ini-tiedostojen lukuun jos vaikka näillä toimisi:
http://cbkk.systec.fi/koodi.php?id=213
cbkk wrote:''Lukee halutun otsikon arvon .ini tiedostota halutun lohkon alta. ''
Tuota kyseisen funktion hienoutta olen täälläkin ihmetellyt, mutta tosiaan oli tarve kirjoittavalle funktiolle... Voin tunnustautua puolinoobiksi, mutta taitoni eivät riitä sellaisen kirjoittamiseen.

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Thu Jul 16, 2009 11:39 pm
by Hene
Saako tekstin kokoa suurennettua mitenkään?

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Thu Jul 16, 2009 11:47 pm
by Awaclus
Hene wrote:Saako tekstin kokoa suurennettua mitenkään?
Katsopa manuaalista LoadFont.

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Fri Jul 17, 2009 1:27 pm
by jpmp
osaisiko joku kertoa, että miten saisi kaksi eri objektia liitettyä yhteen haluamastaan kohtaan, eli itselläni on eri objektit ukolle ja verelle joka alkaa tippumaan sitten kun kaveri on saanut tarpeeksi iskua. voisihan sen tehdä myös tuolla tilesterillä, mutta oman käsitykseni mukaan tileset mappeja ei voida liikuttamaan kuten pelihahmoa. Tuo veri pitäisis siis saada esim vasempaan käteen jos siihen on osunut luoti jolloin veri tippuisi vasemmalta ja niin edelleen, toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin.

p.s. poistakaa tämä viesti jos jossain sattuu olemaan jo samanlainen :)

Vastauksia ei enää tarvita. sain homman toimimaan tuolla positionobjektilla, mutta kiitosta kuitenkin vastanneille. toinen kysymykseni olisi kuitenkin sellainen että, saisiko coolbasicilla tehtyä ohjelmaa joka arpoisi esim viikon ruoan valitsemistaan ehdoista. Mielessäni olisi sellainen ohjelma johon laittaisin ruoka reseptejä joka suunnittelisi esimerkiksi viikon ruoan erilaisista ehdoista niin kuin käyttäjä haluaa. esim hinnan mukaan tai esimerkiksi sen mukaan paljonko siinä olisi kaloreita.

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Fri Jul 17, 2009 4:46 pm
by matti3
En täysin ymmärtänyt, mutta jos ymmärsin oikein tarkoitat tälläistä.

Sinulla on kaksi objectia yhdestä ukosta. Josdamagea on tullut vaikka 10 tämä ukko objecti muuttuu tähän käsi veressä objectiin. Pitäisi toimia:

Ensin piilotat objectin kasi_veressa eli
ShowObject kasi_veressa, OFF

Code: Select all

if damage > 9 Or damage = 10 Then
    PositionObject kasi_veressa, ObjectX (ukko), ObjectY (ukko)//eli kasi_veressa objecti samaan kohtaan ukko objectin kanssa
    DestroyObject ukko // tuhotaan ukko
    ShowObject kasi_veressa, ON
EndIf

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Fri Jul 17, 2009 5:08 pm
by Guest
Tätä on ehkä kysytty joskus aikaisemminkin, mutta ei löytynyt haulla. Miten saan laskettua mikä neliön pisteistä on lähimpänä jotain tiettyä pistettä?

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Fri Jul 17, 2009 5:10 pm
by matti3
Olettaisin, että Distance2 manuaalista kertoo vastauksen. :)

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Fri Jul 17, 2009 5:43 pm
by Guest
Ei kerro. Tarkoitus on laskea, mikä neliön pisteistä on lähimpänä jotain tiettyä pistettä. Kannattanee tutustua tarkemmin siihen manuaaliin, distance2 nimittäin palauttaa kahden objektin välisen etäisyyden.

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Fri Jul 17, 2009 6:05 pm
by Henkru
Erittäin purkkaratkaisu olisi tarkistaa neliön jokaisen pisteen etäisyys kyseisestä pisteestä ja katsoa niistä lyhyin.

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Fri Jul 17, 2009 8:29 pm
by Guest
Henkru wrote:Erittäin purkkaratkaisu olisi tarkistaa neliön jokaisen pisteen etäisyys kyseisestä pisteestä ja katsoa niistä lyhyin.
Lol, on niitä nyt muitakin purkkaratkaisutapoja, mutta tuo kyllä huonoin. :D Anyway, löytyi tuollainen: http://cbkk.systec.fi/koodi.php?id=204 ja sain modattua siitä toimivan.

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Fri Jul 17, 2009 11:50 pm
by Hene (Yleisellä koneella)
Pystyykö CB pelistä tekemään jotenkin useamman pelaajan nettiversion?

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Fri Jul 17, 2009 11:53 pm
by Guest
Hene (Yleisellä koneella) wrote:Pystyykö CB pelistä tekemään jotenkin useamman pelaajan nettiversion?
Haulla pitäisi löytyä CbNetwork ja on sillä tehtykin 1 peli. "DeathMatch the end" taisi olla nimi.

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Sat Jul 18, 2009 8:21 pm
by phons
Vieras wrote:
Hene (Yleisellä koneella) wrote:Pystyykö CB pelistä tekemään jotenkin useamman pelaajan nettiversion?
Haulla pitäisi löytyä CbNetwork ja on sillä tehtykin 1 peli. "DeathMatch the end" taisi olla nimi.
Itseasiassa NetMatch the end, mutta kuitenkin, onhan sitten tuo uusi cbTCP, mutta nettijutut ovat niin vaikeita ettemme me ammattilaisetkaan oikeen välillä ymmärrä niitä.(Kun puhun ammatilaisista en vlttämättä tarkoita itseäni. :mrgreen: )

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Sat Jul 18, 2009 9:37 pm
by Awaclus
Itseasiassa pelkkä NetMatch. The End on pelin versionumero.

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Sun Jul 19, 2009 9:01 am
by Quest
Miten saan tehtyä tallennus systeemin, joka pystyy tallentamaan taulukoita ja objecteja.

Tässä on mun epätoivoinen yritys jonkun mallista :oops:

Code: Select all

Global player, rahat


Type moi

Field kuva

EndType



player = LoadObject("media/guy.bmp",72)


Hei.moi = New (moi)
Hei\kuva = CloneObject (PLayer)

Hei.moi = New (moi)
Hei\kuva = CloneObject (PLayer)

rahat = 100

Repeat
   
   MoveObject player,(UpKey() - DownKey()) * 2
   TurnObject player,(LeftKey() - RightKey()) * 5
   
   MoveObject Hei\kuva,(UpKey() - DownKey()) * 2
   TurnObject Hei\kuva,(LeftKey() - RightKey()) * 3
   
   If KeyDown(cbkeyr)
      rahat = rahat +1
   EndIf
   
   //F5 tallentaa ja F6 lataa pelin.
   If KeyHit(cbkeyf5)
      saveGame()
   ElseIf KeyHit(cbkeyf6)
      loadGame()
   EndIf
   
   Text 0,0,"Rahat: " + rahat
   
   DrawScreen
   
Forever

//Pelin tallennus
Function saveGame()
   
   f = OpenToWrite("save.sav") //Avataan tallennustiedosto
      
      //Kirjoitetaan pelaajan nykyiset koordinaatit tiedostoon.
      WriteInt f,ObjectX(player)
      WriteInt f,ObjectY(player)
      WriteInt f,ObjectX(Hei\kuva)
      WriteInt f,ObjectY(Hei\kuva)
      NextObject Hei\kuva
      WriteInt f,ObjectX(Hei\kuva)
      WriteInt f,ObjectY(Hei\kuva)
      InitObjectList

      
      //Myös rahat
      WriteInt f,rahat
      
   CloseFile f

EndFunction

//Pelin lataus
Function loadGame()
   
   //Jos tallennus ON olemassa niin avataan se.
   If FileExists("save.sav")
   
      f = OpenToRead("save.sav")
         
         //Luetaan koordinaatit samassa järjestyksessä kuin ne kirjoitettiinkin
         tmpX = ReadInt(f)
         tmpY = ReadInt(f)
         Hei.moi = ReadInt(f)
         Hei\kuva = ReadInt(f)
         Hei\kuva = ReadInt(f)
         NextObject Hei\kuva
         Hei\kuva = ReadInt(f)
         Hei\kuva = ReadInt(f)
         InitObjectList
         
         //Luetaan rahan määrä
         rahat = ReadInt(f)
         
      CloseFile f
      
      //Asetetaan pelaaja juuri ladattuihin koordinaatteihin.
      PositionObject player,tmpX,tmpY
      
   EndIf
   
EndFunction 

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Sun Jul 19, 2009 9:04 am
by 11v
Miksi kaikki on vain Questeina :?: Eikö kukaan uskalla näyttää, kuinka huono on? :ugeek:

Toi on muuten, vaikea ongelma.

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Sun Jul 19, 2009 10:42 am
by vilQuri
Korjaisin sen kai näin, eli laittaisin tuonne kaksi muuta fieldiä kuvax ja kuvay. Kun jos kerta haluat ladata sinne ne kordinaatit ei niitten kaikkien tunkeminen yhteen muuttujaan oikeen oo järkevää...

Code: Select all

Global player, rahat


Type moi

Field kuva
Field kuvax
Field kuvay

EndType



player = LoadObject("media/guy.bmp",72)


Hei.moi = New (moi)
Hei\kuva = CloneObject (player)

Hei.moi = New (moi)
Hei\kuva = CloneObject (player)

rahat = 100

Repeat
   
   MoveObject player,(UpKey() - DownKey()) * 2
   TurnObject player,(LeftKey() - RightKey()) * 5
   
   MoveObject Hei\kuva,(UpKey() - DownKey()) * 2
   TurnObject Hei\kuva,(LeftKey() - RightKey()) * 3
   
   If KeyDown(cbkeyr)
      rahat = rahat +1
   EndIf
   
   //F5 tallentaa ja F6 lataa pelin.
   If KeyHit(cbkeyf5)
      saveGame()
   ElseIf KeyHit(cbkeyf6)
      loadGame()
   EndIf
   
   Text 0,0,"Rahat: " + rahat
   
   DrawScreen
   
Forever

//Pelin tallennus
Function saveGame()


   f = OpenToWrite("save.sav") //Avataan tallennustiedosto

      //Kirjoitetaan pelaajan nykyiset koordinaatit tiedostoon.
      WriteInt f,ObjectX(player)
      WriteInt f,ObjectY(player)
      For hei.moi = Each moi           
          WriteInt f,ObjectX(Hei\kuva)
          WriteInt f,ObjectY(Hei\kuva)
      Next hei
     
      //Myös rahat
      WriteInt f,rahat
     
   CloseFile f

EndFunction

//Pelin lataus
Function loadGame()
   
   //Jos tallennus ON olemassa niin avataan se.
   If FileExists("save.sav")
   
      f = OpenToRead("save.sav")
         
         //Luetaan koordinaatit samassa järjestyksessä kuin ne kirjoitettiinkin
         tmpX = ReadInt(f)
         tmpY = ReadInt(f)
         For hei.moi = Each moi            
             Hei\kuvax = ReadInt(f)
             Hei\kuvay = ReadInt(f)
         Next hei        
         //Luetaan rahan määrä
         rahat = ReadInt(f)
         
      CloseFile f
     
      //Asetetaan pelaaja juuri ladattuihin koordinaatteihin.
      PositionObject player,tmpX,tmpY
     
   EndIf
   
EndFunction 

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Mon Jul 20, 2009 10:09 pm
by Luuster
Millä toteutetaan kuvien piirtojärjestys? Eli alinpana ruudulla oleva kuva olisi ylenpänä olevan kuvan edessä.

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Mon Jul 20, 2009 10:15 pm
by phons
Piirtämällä kuvat järjestyksessä:
DrawImage alinkuva ,x,y
DrawImage ylempikuva,x,y

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Posted: Mon Jul 20, 2009 11:57 pm
by Nasse-setä
Voiko objekteillekin tehdä näin?