Tyhmät kysymykset (II/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
User avatar
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Feuer » Thu Jul 16, 2009 10:14 pm

Herra Siili wrote:
KilledWhale edellisellä sivulla wrote: ...Tässä vielä muutama funktio ini-tiedostojen lukuun jos vaikka näillä toimisi:
http://cbkk.systec.fi/koodi.php?id=213
cbkk wrote:''Lukee halutun otsikon arvon .ini tiedostota halutun lohkon alta. ''
Tuota kyseisen funktion hienoutta olen täälläkin ihmetellyt, mutta tosiaan oli tarve kirjoittavalle funktiolle... Voin tunnustautua puolinoobiksi, mutta taitoni eivät riitä sellaisen kirjoittamiseen.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG

Hene
Active Member
Posts: 122
Joined: Wed Apr 22, 2009 8:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Hene » Thu Jul 16, 2009 11:39 pm

Saako tekstin kokoa suurennettua mitenkään?
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Awaclus » Thu Jul 16, 2009 11:47 pm

Hene wrote:Saako tekstin kokoa suurennettua mitenkään?
Katsopa manuaalista LoadFont.

User avatar
jpmp
Newcomer
Posts: 26
Joined: Fri Oct 10, 2008 9:18 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by jpmp » Fri Jul 17, 2009 1:27 pm

osaisiko joku kertoa, että miten saisi kaksi eri objektia liitettyä yhteen haluamastaan kohtaan, eli itselläni on eri objektit ukolle ja verelle joka alkaa tippumaan sitten kun kaveri on saanut tarpeeksi iskua. voisihan sen tehdä myös tuolla tilesterillä, mutta oman käsitykseni mukaan tileset mappeja ei voida liikuttamaan kuten pelihahmoa. Tuo veri pitäisis siis saada esim vasempaan käteen jos siihen on osunut luoti jolloin veri tippuisi vasemmalta ja niin edelleen, toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin.

p.s. poistakaa tämä viesti jos jossain sattuu olemaan jo samanlainen :)

Vastauksia ei enää tarvita. sain homman toimimaan tuolla positionobjektilla, mutta kiitosta kuitenkin vastanneille. toinen kysymykseni olisi kuitenkin sellainen että, saisiko coolbasicilla tehtyä ohjelmaa joka arpoisi esim viikon ruoan valitsemistaan ehdoista. Mielessäni olisi sellainen ohjelma johon laittaisin ruoka reseptejä joka suunnittelisi esimerkiksi viikon ruoan erilaisista ehdoista niin kuin käyttäjä haluaa. esim hinnan mukaan tai esimerkiksi sen mukaan paljonko siinä olisi kaloreita.
Last edited by jpmp on Sat Jul 18, 2009 1:48 pm, edited 1 time in total.

matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by matti3 » Fri Jul 17, 2009 4:46 pm

En täysin ymmärtänyt, mutta jos ymmärsin oikein tarkoitat tälläistä.

Sinulla on kaksi objectia yhdestä ukosta. Josdamagea on tullut vaikka 10 tämä ukko objecti muuttuu tähän käsi veressä objectiin. Pitäisi toimia:

Ensin piilotat objectin kasi_veressa eli
ShowObject kasi_veressa, OFF

Code: Select all

if damage > 9 Or damage = 10 Then
    PositionObject kasi_veressa, ObjectX (ukko), ObjectY (ukko)//eli kasi_veressa objecti samaan kohtaan ukko objectin kanssa
    DestroyObject ukko // tuhotaan ukko
    ShowObject kasi_veressa, ON
EndIf
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini

Guest

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Guest » Fri Jul 17, 2009 5:08 pm

Tätä on ehkä kysytty joskus aikaisemminkin, mutta ei löytynyt haulla. Miten saan laskettua mikä neliön pisteistä on lähimpänä jotain tiettyä pistettä?

matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by matti3 » Fri Jul 17, 2009 5:10 pm

Olettaisin, että Distance2 manuaalista kertoo vastauksen. :)
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini

Guest

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Guest » Fri Jul 17, 2009 5:43 pm

Ei kerro. Tarkoitus on laskea, mikä neliön pisteistä on lähimpänä jotain tiettyä pistettä. Kannattanee tutustua tarkemmin siihen manuaaliin, distance2 nimittäin palauttaa kahden objektin välisen etäisyyden.

Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Henkru » Fri Jul 17, 2009 6:05 pm

Erittäin purkkaratkaisu olisi tarkistaa neliön jokaisen pisteen etäisyys kyseisestä pisteestä ja katsoa niistä lyhyin.

Guest

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Guest » Fri Jul 17, 2009 8:29 pm

Henkru wrote:Erittäin purkkaratkaisu olisi tarkistaa neliön jokaisen pisteen etäisyys kyseisestä pisteestä ja katsoa niistä lyhyin.
Lol, on niitä nyt muitakin purkkaratkaisutapoja, mutta tuo kyllä huonoin. :D Anyway, löytyi tuollainen: http://cbkk.systec.fi/koodi.php?id=204 ja sain modattua siitä toimivan.

Hene (Yleisellä koneella)

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Hene (Yleisellä koneella) » Fri Jul 17, 2009 11:50 pm

Pystyykö CB pelistä tekemään jotenkin useamman pelaajan nettiversion?

Guest

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Guest » Fri Jul 17, 2009 11:53 pm

Hene (Yleisellä koneella) wrote:Pystyykö CB pelistä tekemään jotenkin useamman pelaajan nettiversion?
Haulla pitäisi löytyä CbNetwork ja on sillä tehtykin 1 peli. "DeathMatch the end" taisi olla nimi.

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by phons » Sat Jul 18, 2009 8:21 pm

Vieras wrote:
Hene (Yleisellä koneella) wrote:Pystyykö CB pelistä tekemään jotenkin useamman pelaajan nettiversion?
Haulla pitäisi löytyä CbNetwork ja on sillä tehtykin 1 peli. "DeathMatch the end" taisi olla nimi.
Itseasiassa NetMatch the end, mutta kuitenkin, onhan sitten tuo uusi cbTCP, mutta nettijutut ovat niin vaikeita ettemme me ammattilaisetkaan oikeen välillä ymmärrä niitä.(Kun puhun ammatilaisista en vlttämättä tarkoita itseäni. :mrgreen: )
Image

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Awaclus » Sat Jul 18, 2009 9:37 pm

Itseasiassa pelkkä NetMatch. The End on pelin versionumero.

Quest

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Quest » Sun Jul 19, 2009 9:01 am

Miten saan tehtyä tallennus systeemin, joka pystyy tallentamaan taulukoita ja objecteja.

Tässä on mun epätoivoinen yritys jonkun mallista :oops:

Code: Select all

Global player, rahat


Type moi

Field kuva

EndType



player = LoadObject("media/guy.bmp",72)


Hei.moi = New (moi)
Hei\kuva = CloneObject (PLayer)

Hei.moi = New (moi)
Hei\kuva = CloneObject (PLayer)

rahat = 100

Repeat
   
   MoveObject player,(UpKey() - DownKey()) * 2
   TurnObject player,(LeftKey() - RightKey()) * 5
   
   MoveObject Hei\kuva,(UpKey() - DownKey()) * 2
   TurnObject Hei\kuva,(LeftKey() - RightKey()) * 3
   
   If KeyDown(cbkeyr)
      rahat = rahat +1
   EndIf
   
   //F5 tallentaa ja F6 lataa pelin.
   If KeyHit(cbkeyf5)
      saveGame()
   ElseIf KeyHit(cbkeyf6)
      loadGame()
   EndIf
   
   Text 0,0,"Rahat: " + rahat
   
   DrawScreen
   
Forever

//Pelin tallennus
Function saveGame()
   
   f = OpenToWrite("save.sav") //Avataan tallennustiedosto
      
      //Kirjoitetaan pelaajan nykyiset koordinaatit tiedostoon.
      WriteInt f,ObjectX(player)
      WriteInt f,ObjectY(player)
      WriteInt f,ObjectX(Hei\kuva)
      WriteInt f,ObjectY(Hei\kuva)
      NextObject Hei\kuva
      WriteInt f,ObjectX(Hei\kuva)
      WriteInt f,ObjectY(Hei\kuva)
      InitObjectList

      
      //Myös rahat
      WriteInt f,rahat
      
   CloseFile f

EndFunction

//Pelin lataus
Function loadGame()
   
   //Jos tallennus ON olemassa niin avataan se.
   If FileExists("save.sav")
   
      f = OpenToRead("save.sav")
         
         //Luetaan koordinaatit samassa järjestyksessä kuin ne kirjoitettiinkin
         tmpX = ReadInt(f)
         tmpY = ReadInt(f)
         Hei.moi = ReadInt(f)
         Hei\kuva = ReadInt(f)
         Hei\kuva = ReadInt(f)
         NextObject Hei\kuva
         Hei\kuva = ReadInt(f)
         Hei\kuva = ReadInt(f)
         InitObjectList
         
         //Luetaan rahan määrä
         rahat = ReadInt(f)
         
      CloseFile f
      
      //Asetetaan pelaaja juuri ladattuihin koordinaatteihin.
      PositionObject player,tmpX,tmpY
      
   EndIf
   
EndFunction 

User avatar
11v
Member
Posts: 73
Joined: Wed Jun 10, 2009 10:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by 11v » Sun Jul 19, 2009 9:04 am

Miksi kaikki on vain Questeina :?: Eikö kukaan uskalla näyttää, kuinka huono on? :ugeek:

Toi on muuten, vaikea ongelma.
Black city peleistä parhain

User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by vilQuri » Sun Jul 19, 2009 10:42 am

Korjaisin sen kai näin, eli laittaisin tuonne kaksi muuta fieldiä kuvax ja kuvay. Kun jos kerta haluat ladata sinne ne kordinaatit ei niitten kaikkien tunkeminen yhteen muuttujaan oikeen oo järkevää...

Code: Select all

Global player, rahat


Type moi

Field kuva
Field kuvax
Field kuvay

EndType



player = LoadObject("media/guy.bmp",72)


Hei.moi = New (moi)
Hei\kuva = CloneObject (player)

Hei.moi = New (moi)
Hei\kuva = CloneObject (player)

rahat = 100

Repeat
   
   MoveObject player,(UpKey() - DownKey()) * 2
   TurnObject player,(LeftKey() - RightKey()) * 5
   
   MoveObject Hei\kuva,(UpKey() - DownKey()) * 2
   TurnObject Hei\kuva,(LeftKey() - RightKey()) * 3
   
   If KeyDown(cbkeyr)
      rahat = rahat +1
   EndIf
   
   //F5 tallentaa ja F6 lataa pelin.
   If KeyHit(cbkeyf5)
      saveGame()
   ElseIf KeyHit(cbkeyf6)
      loadGame()
   EndIf
   
   Text 0,0,"Rahat: " + rahat
   
   DrawScreen
   
Forever

//Pelin tallennus
Function saveGame()


   f = OpenToWrite("save.sav") //Avataan tallennustiedosto

      //Kirjoitetaan pelaajan nykyiset koordinaatit tiedostoon.
      WriteInt f,ObjectX(player)
      WriteInt f,ObjectY(player)
      For hei.moi = Each moi           
          WriteInt f,ObjectX(Hei\kuva)
          WriteInt f,ObjectY(Hei\kuva)
      Next hei
     
      //Myös rahat
      WriteInt f,rahat
     
   CloseFile f

EndFunction

//Pelin lataus
Function loadGame()
   
   //Jos tallennus ON olemassa niin avataan se.
   If FileExists("save.sav")
   
      f = OpenToRead("save.sav")
         
         //Luetaan koordinaatit samassa järjestyksessä kuin ne kirjoitettiinkin
         tmpX = ReadInt(f)
         tmpY = ReadInt(f)
         For hei.moi = Each moi            
             Hei\kuvax = ReadInt(f)
             Hei\kuvay = ReadInt(f)
         Next hei        
         //Luetaan rahan määrä
         rahat = ReadInt(f)
         
      CloseFile f
     
      //Asetetaan pelaaja juuri ladattuihin koordinaatteihin.
      PositionObject player,tmpX,tmpY
     
   EndIf
   
EndFunction 

User avatar
Luuster
Newcomer
Posts: 30
Joined: Mon Feb 23, 2009 8:04 pm
Location: #joku vika jossakin#

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Luuster » Mon Jul 20, 2009 10:09 pm

Millä toteutetaan kuvien piirtojärjestys? Eli alinpana ruudulla oleva kuva olisi ylenpänä olevan kuvan edessä.

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by phons » Mon Jul 20, 2009 10:15 pm

Piirtämällä kuvat järjestyksessä:
DrawImage alinkuva ,x,y
DrawImage ylempikuva,x,y
Image

Nasse-setä
Member
Posts: 54
Joined: Fri Apr 03, 2009 8:12 pm
Location: Loviisa

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Nasse-setä » Mon Jul 20, 2009 11:57 pm

Voiko objekteillekin tehdä näin?
Osallistu suuren tilastoon -> viewtopic.php?f=13&t=1756

Locked