Tyhmät kysymykset (II/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1592
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by valscion » Tue Jun 09, 2009 9:30 pm

rami123 wrote:Miten tehdään semmonen systeemi, joka etsii tietystä kansiosta musiikkia ja soittaa sen järjestyksessä?

on kyllä liian vaikea homma minulle..
ja voisitko myös kommentoida koodia?jotta oppisin. :roll:
Parhaiten oppii itse koodaamalla. Katso komentoja StartSearch, FindFile ja EndSearch.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

User avatar
buke44
Active Member
Posts: 169
Joined: Sat May 23, 2009 8:10 pm
Location: Tampere

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by buke44 » Wed Jun 10, 2009 10:33 am

Kuinka saan itse piirrettyä animoidun bmp muodossa olevan kuvan, ja ladattua sen LoadAnimObject komennolla?

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Awaclus » Wed Jun 10, 2009 10:42 am

buke44 wrote:Kuinka saan itse piirrettyä animoidun bmp muodossa olevan kuvan, ja ladattua sen LoadAnimObject komennolla?
Paintilla.

Piirrät vain yhteen kuvaan sarjan samankokoisia, mutta erilaisia, kuvia; sitten CB pilkkoo ne automaattisesti. Katso vaikka mediakansiosta zerorun -kuvista mallia.

11v

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by 11v » Wed Jun 10, 2009 8:47 pm

Miten saan tehtyä lyhyen lotto ohjelman. (Vaikka 2 luvulla :D ) Itse onnistuin siinä, mutta siihen meni 130 riviä :) .

User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Ruuttu » Wed Jun 10, 2009 8:52 pm

You're doing it wrong...

Code: Select all

Randomize Timer()

For RIVI = 1 to 7
    print RIVI+".  "+Rand(1,39)
Next RIVI

Waitkey
Puolessa minuutissa repäisty esimerkki. Ei täydellinen, mutta toimii.

11v

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by 11v » Wed Jun 10, 2009 8:58 pm

UUps, Unohdin ton :oops: :oops:

(Olen muuten 11 vuotias)

Phons as guest

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Phons as guest » Wed Jun 10, 2009 9:01 pm

11v wrote: (Olen muuten 11 vuotias)
Mitäs väliä sillä on? Itse olen 12, tai no täytän kesällä 13, ja aloitin 11 vuotiaana koodaamisen. Ei iällä sinäänsä ole väliä.

11v

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by 11v » Wed Jun 10, 2009 10:10 pm

Taas tulee tyhmä kysymys, tai todella tyhmä :o Miten voi saada ohjelman, joka kysyy nimeäsi ja sen jälkeen laitat
nimesi ja sen jälkeen se tulostaa sen? Just Basicillä se oli helppoa, mutta ei tässä. (Vaikka tämä kuulostaa, että en osaa mitään. Osaan vain
ohjelmoida javalla ja just Basicillä ;) Toivottavasti ymmärsit.

User avatar
Latexi95
Guru
Posts: 1165
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Latexi95 » Wed Jun 10, 2009 10:13 pm

Kyllä se on CoolBasicillakin helppoa. Katso komento Input

User avatar
11v
Member
Posts: 73
Joined: Wed Jun 10, 2009 10:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by 11v » Thu Jun 11, 2009 10:07 am

Ongelma ratkaistu :lol:
Last edited by 11v on Thu Jun 11, 2009 4:05 pm, edited 1 time in total.
Black city peleistä parhain

User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by vilQuri » Thu Jun 11, 2009 12:25 pm

Siis, yritätkö piirtää sen sokkelon? Jos yritätä niin voisit vaikka luoda kartan ja siitten piirtää siihen ja pelata sitä. Muuten ihmettelen, että mitä teet CoolBasicilla jos kerta osaat koodata javalla ja Just Basicilla? Ainakin ensin mainittu on niin tehokas, että peittoaa CB:n mennen tullen. P.S Se projecti kirjoitetaan projekti
Last edited by vilQuri on Thu Jun 11, 2009 1:47 pm, edited 1 time in total.

11vv

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by 11vv » Thu Jun 11, 2009 1:12 pm

Javalla on turhan työlästä saada vaikka tyyppi liikumaan :shock: Tällä siihen menee vain 2 minuttia :lol:

User avatar
11v
Member
Posts: 73
Joined: Wed Jun 10, 2009 10:13 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by 11v » Thu Jun 11, 2009 8:52 pm

Nyt tämä ei ole niin tyhmä kysymys, miksi tässä tulle "memory....." En ymmärrä tän pitäisi toimia :?: :?:

Code: Select all

newgame=LoadObject("Media\newgame.bmp")
PositionObject newgame,0,30


exitgame=LoadObject("Media\exit.bmp")
PositionObject exitgame,0,-30


hiiri=LoadObject("Media\crosshair.bmp")

'-----------------------------------------------

Repeat


PositionObject hiiri,MouseWX(),MouseWY()
ShowMouse OFF

If ObjectsOverlap(hiiri,newgame) And MouseHit(1)
ClearObjects
Mies=LoadObject("Media\face1.bmp")
Vauva=LoadObject("Media\face2.bmp")
PositionObject Mies,0,30
PositionObject Vauva,0,-30

EndIf

'-------------------------------------

If ObjectsOverlap (hiiri,exitgame) And MouseHit(1) Then End

DrawScreen

Forever
 
Black city peleistä parhain

User avatar
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 9:25 am

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Sly_Jack0 » Thu Jun 11, 2009 8:56 pm

Poistat objektit ClearObjects komennolla ja sen jälkeen yrität vielä käyttää hiiri- ja exitgame-objekteja.
EDIT:

w00t! 300. viesti!


User avatar
jesperx96
Active Member
Posts: 190
Joined: Sun Nov 23, 2008 10:35 am
Location: Lappajärvi

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by jesperx96 » Thu Jun 11, 2009 9:02 pm

Sly_Jack0 wrote:Poistat objektit ClearObjects komennolla ja sen jälkeen yrität vielä käyttää hiiri- ja exitgame-objekteja.
EDIT:

w00t! 300. viesti!

Code: Select all

Forever
koodia...
Mies=LoadObject("Media\face1.bmp")
Vauva=LoadObject("Media\face2.bmp")
koodia...
Forever
Eikös myös pääohjelman sisällä objektien lataaminen aiheuta jtn toimintahäiriöitä?
We see the lines in chalk
The warning signs in where we walk
In the shadows of the cities maze
To try and fight for better days

User avatar
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 9:25 am

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Sly_Jack0 » Thu Jun 11, 2009 9:38 pm

Se syö hirveästi muistia jos sitä tehdään joka silmukan kierroksella, tuossa ladataan vain jos nappia on painettu. En tarkoita, että se olisi oikea ratkaisu, mutta kuitenkin...

Pauli-
Newcomer
Posts: 5
Joined: Sun Mar 02, 2008 6:45 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Pauli- » Fri Jun 12, 2009 9:12 am

Ajattelin tehdä neljän suoran taulukoilla, tarkistus toimii hyvin vaaka ja pysty suunnissa, muutta sivuttais suuntia en saa millään toimimaan ;/
Voisiko joku ketoa miten teen sivuttais tarkistuksen?

Code: Select all

    For x=0 To 6 ' tarkistetaan X koordinaatistosta
        For y=0 To 6
        If taulu(x,y)=1  Then ppl1+1:ppl2=0
        If taulu(x,y)=-1 Then ppl2+1:ppl1=0
        If taulu(x,y)=0  Then ppl1=0:ppl2=0
        
        If ppl1=4 Then voitto=1
        If ppl2=4 Then voitto=2
        
        Next y
    Next x
    
    For y=0 To 6 ' tarkistetaan Y kordinaatistosta
        For x=0 To 6
            If taulu(x,y)=1  Then ppl1+1:ppl2=0
            If taulu(x,y)=-1 Then ppl2+1:ppl1=0
            If taulu(x,y)=0  Then ppl1=0:ppl2=0
        
            If ppl1=4 Then voitto=1
            If ppl2=4 Then voitto=2
        Next x
    Next y
Eli noin tein X ja Y tarkistuksen
Ja taulukkohan on taulu(6,6)

User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Jonez » Fri Jun 12, 2009 10:52 am

Pauli- wrote:Ajattelin tehdä neljän suoran taulukoilla, tarkistus toimii hyvin vaaka ja pysty suunnissa, muutta sivuttais suuntia en saa millään toimimaan ;/
Voisiko joku ketoa miten teen sivuttais tarkistuksen?
Wikipedian mukaan neljän suora-lauta on kooltaan 7*6, eli taulukolle pitäisi varata soluja joko näin: taulu( 7, 6 ) tai mieluumin: taulu( 6, 5 ).

Ja asiaan. Tee tarkistus näin:
1. Käymme laudan yksitellen läpi. (x ja y)
2. JOS törmäämme nappulaan, vaaka, pysty ja vino saavat arvon TRUE (tai niillä on jo arvo TRUE, sillä ei ole väliä).
2a. Käymme 4*4-kokoisen alueen läpi niin, että kohta jossa törmäsimme nappulaan on alueen vasemmassa yläkulmassa. Havainnollistavassa esimerkissä x on kohta jossa törmäsimme nappulaan, o on tarkistettavat kohdat ja u on ulkopuolelle jäävät kohdat:

uuuuuuu
uuuuuuu
uxooouu
uoooouu
uoooouu
uoooouu

2b. Nyt tarkastamme uudella silmukalla (x2, y2), onko tässä 4x4-kokoisella alueella samoja nappuloita vaaka, pysty tai vinorivillä.
2c. Jos EI, asetamme jollekin muuttujalle vaaka, pysty tai vino arvon FALSE. Ihanteellisesti poistuisimme silmukasta, mutta tekemässäni esimerkissä ei sitä tehdä (koska en jaksanut).
3. Jos silmukan suoritettuamme joko vaaka, pysty tai vino pitää sisällään arvoa TRUE, voimme loogisesti päätellä, että jossain kohtaa oli neljä nappulaa vierekkäin.

Tässä vielä esimerkki, joka tekee hienon virheilmoituksen jos havaitaan neljän suora. Nappuloita voi asetella minne haluaa. Riviltä 40 alkaa vinon tarkastus.

Code: Select all

Dim taulu( 6, 5 )

Repeat   
    //asetetaan punainen palikka
    If MouseHit( 1 ) Then
        If InGame( MouseX() / 20, MouseY() / 20 ) Then
            taulu( MouseX() / 20, MouseY() / 20 ) = 1
        EndIf
    EndIf

    //piirretään punainen palikka
    Color cbRed
    Circle MouseX() / 20 * 20, MouseY() / 20 * 20, 20
   
    //Piirretään taulu
    For x = 0 To 6
        For y = 0 To 5
            If taulu( x, y ) Then
                Color cbRed
                Circle x * 20, y * 20, 20
               
                vaaka = True
                pysty = True
                vino = True
                For x2 = x To x + 3
                    For y2 = y To y + 3
                        If InGame( x2, y2 ) Then
                            //tarkistetaan vaakka
                            If y2 = y And vaaka Then
                                If taulu( x2, y2 ) <> 1 Then
                                    vaaka = False
                                EndIf
                            EndIf
                            //takistetaan pysty
                            If x2 = x And pysty Then
                                If taulu( x2, y2 ) <> 1 Then
                                    pysty = False
                                EndIf
                            EndIf
                            //tarkistetaan vino
                            If x2 - x = y2 - y And vino Then
                                If taulu( x2, y2 ) <> 1 Then
                                    vino = False
                                EndIf
                            EndIf
                        ElseIf x2 > 6 Then
                            vaaka = False
                            vino = False
                        ElseIf y2 > 5 Then
                            pysty = False
                            vino = False
                        EndIf

                    Next y2
                Next x2
                
                //takistetaan vino oikealta ylhäältä vasemmalle alas
                vino2 = True
                For x2 = x To x - 3 Step -1
                    For y2 = y To y + 3
                        If InGame( x2, y2 ) Then
                            If x - x2 = y2 - y Then
                               ' Color 0, 0, 200
                               ' Circle x2 * 20, y2 * 20, 20
                                If taulu( x2, y2 ) <> 1 Then
                                    vino2 = False
                                EndIf
                            EndIf
                        ElseIf x2 < 5 Then
                            vino2 = False
                        ElseIf y2 > 5 Then
                            vino2 = False
                        EndIf
                    Next y2
                Next x2

                If pysty = True Or vaaka = True Or vino = True Or vino2 = True Then MakeError "jei!"
            EndIf
               
            Color cbWhite
            Circle x * 20, y * 20, 20, 0
        Next y
    Next x

    DrawScreen
Forever

Function InGame( _x, _y )
    If _x >= 0 And _x <= 6 And _y >= 0 And _y <= 5 Then
        Return True
    EndIf   
EndFunction
EDIT Koodi uusittu. Siitä puuttui tarkastus vinolle oikealta ylhäältä vasemmalle alas. Kiitos TheFishille, joka huomasi asian. Uudessa koodissa tämä on korjattu, mutta erittäin huonolla tavalla: vino neljän suora tarkastetaan omassa silmukassaan, joka tarkoittaa että suoritusteho tippuu suhteessa aika paljon (tosin sinänsä se ei haittaa ollenkaan näin pienessä ohjelmassa).
Last edited by Jonez on Fri Jun 12, 2009 12:52 pm, edited 1 time in total.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War

Ganster

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Ganster » Fri Jun 12, 2009 12:09 pm

Haluaisin tehdä hakukoneen, joka etsisi kuvia annetulla sanalla. (Ei aina juuri sen nimisiä.)Esim. Haen sanalla "minä" se voisi löytää, vaikka "minä mökillä" Onko olemassa sellaista funktiota.
Osaan tehdä vain hakukoneen joka etsii juuri sillä annetulla sanalla.

User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by axu » Fri Jun 12, 2009 12:43 pm

Ganster wrote:Haluaisin tehdä hakukoneen, joka etsisi kuvia annetulla sanalla. (Ei aina juuri sen nimisiä.)Esim. Haen sanalla "minä" se voisi löytää, vaikka "minä mökillä" Onko olemassa sellaista funktiota.
Osaan tehdä vain hakukoneen joka etsii juuri sillä annetulla sanalla.
Vihjeitä: FindFile(), InStr()
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image

Locked