Tyhmät kysymykset (II/2009)
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Joo tuota, tuota... Olis tossa toi life.jpeg tuol Media kansios, jonka haluisin ladata peliin, mutta LoadImage("Media\life.jpeg") tai LoadImage("Media\life") ei toimi... Kertoisitteko mikä tos vialla
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Tarkasta minne olet tallentanut lähdekoodin.
Tämä on sarjassamme "usein kysyttyä". Tarkempi selostus löytyy täältä (kohta 3):
viewtopic.php?f=10&t=1920#p34363
Tämä on sarjassamme "usein kysyttyä". Tarkempi selostus löytyy täältä (kohta 3):
viewtopic.php?f=10&t=1920#p34363
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Ei mulla tollasia ongelmia ole... Tarkotan, että pitäs lataa sielt Media kansiosta toi life.jpeg peliin, peli itsessään on tallennettu oikein, jolloin se antaa mun käynnistää sen. Ja Media kansio on siellä missä pitäisikin eli: Tietokone--> C-asema--> Program Files (x89)--> CoolBasic--> Media (--> life.jpeg, mikä pitäis ladata peliruudun alareunaan) Eli siis jos joku mahdollisesti sekavasta selityksestä huolimatta ymmärsi ongelmani niin vois laittaa esim. valmiin koodipätkän, joka lataisi sen life.jpeg:een vasempaan alareunaan (tai oikeaan, ihan sama )
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Eli ota se .jpg vaikka samaan kansioon kuin sorsa ja lataa polusta "life.jpeg"3. IDE heittää "can't load object" tms. sen jälkeen, kun olen tallentanut koodin, mutta ennen tallennusta toimi hyvin.
- Vastaus: mediaa etsitään sieltä, minne lähdekoodi on tallennettu. Eli jos lähdekoodi on kansiossa Työpöytä\lol\lähdekoodit\räiskintäpeliXY ja koodissasi lukee LoadObject ("Media\soldier.bmp"), soldieria etsitään kansiosta Työpöytä\lol\lähdekoodit\räiskintäpeliXY\Media - riippumatta siitä, missä CoolBasic sijaitsee.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Oletko tallentanut lähdekoodin kansioon "C:\Program Files\Coolbasic\"? Jos et, silloin kyseessä tosiaan _on_ tuo mihin zero viittasi. Lue siitä linkistä se kolmas kohta uudelleen.Student wrote:Ei mulla tollasia ongelmia ole... Tarkotan, että pitäs lataa sielt Media kansiosta toi life.jpeg peliin, peli itsessään on tallennettu oikein, jolloin se antaa mun käynnistää sen. Ja Media kansio on siellä missä pitäisikin eli: Tietokone--> C-asema--> Program Files (x89)--> CoolBasic--> Media (--> life.jpeg, mikä pitäis ladata peliruudun alareunaan) Eli siis jos joku mahdollisesti sekavasta selityksestä huolimatta ymmärsi ongelmani niin vois laittaa esim. valmiin koodipätkän, joka lataisi sen life.jpeg:een vasempaan alareunaan (tai oikeaan, ihan sama )
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Peli on tallennettu oikeaan paikkaan, en mäkään enää ny noi alottelija oo (kuitenkin aika alottelija) Ja zero, kokeilen tota sun ideaa...
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Se antaa vieläkin sen saman virheen eli: can't load image: "life.jpeg"... Mikäköhän tässä oikein mättää...?
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Voisikohan se LoadImage olla väärässä kohdassa? Laitan sen koodin tähä, ni voitte siit sitte kommentoida jne.
'Liikkuu nuolinäppäimistä
'Hyppää Spacebarista
Const PAINOVOIMA = -0.1 'painoviman voimakkuus
'pienempi->suurempi pv.
'positiiviset arvot->
'painovoima ylöspäin?!
yPlus#=0 'Tämä hallitsee hyppyä
'Asetetaan ruutu hieman zoomattuun tilaan
SCREEN 640,480,0,cbsizable
SetWindow "2D-game",3 'suurenna ruudulle
'JOS PELI TÖKKII TAI PÄTKII TAI NYKII, MUUTA:
' 1) cbSizable -> cbFullScreen
' 2) poista rivi 23
FrameLimit 60 'rajoita nopeutta
'-------------------------------------------------
'lataa kartta, siirrä sitä ylöspäin ja animoi se.
kenttä=LoadMap("Media\testmap.til","Media\tileset.bmp")
PositionObject kenttä,0,50
PlayObject kenttä,0,0,0.5
energiapalkki=LoadImage("life.jpeg")
PositionObject energiapalkki,0,250 (Tästä kohdasta ei tarvitse energiapalkin paikasta välittää, yritän vain ensin saada sen peliin, sitte oikealle paikalleen)
'lataa animaatiosarja oikealle, maskaa ja piilota se
oikea=LoadAnimObject("Media\zerorun1.bmp",47,51,0,13)
MaskObject oikea,cbMagenta
ShowObject oikea,OFF
ObjectRange oikea,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'sama vasemmalle
vasen=LoadAnimObject("Media\zerorun2.bmp",47,51,0,13)
MaskObject vasen,cbMagenta
ShowObject vasen,OFF
ObjectRange vasen,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'Tämä on varsinainen pelihahmo, joka piirretään ja
'jota hallitaan. Sille asetetaan törmäys->kartta
'Tätä EI PIILOTETA.
pelihahmo=CloneObject(oikea)
SetupCollision pelihahmo,kenttä,1,4,2
ObjectRange pelihahmo,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'-------------------------------------------------
'Pääsilmukka
Repeat
vauhti=0 'oletuksena ei liikettä
If RightKey() Then
'juokse oikealle
PaintObject pelihahmo,oikea 'vaihda kuvaa...
If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25
vauhti=2 'vauhtia oikealle
ElseIf LeftKey() Then
'juokse vasemmalle
PaintObject pelihahmo,vasen 'vaihda kuvaa...
If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25
vauhti=-2 'vauhtia vasemmalle
Else
'pysäytä animaatio, jos ei liikuta
PlayObject pelihahmo,0
EndIf
'liikuta pelihahmoa
TranslateObject pelihahmo,vauhti,yPlus#
yPlus=yPlus+PAINOVOIMA 'päivitä painovoima
UpdateGame 'päivitä törmäys
CloneCameraPosition pelihahmo 'liimaa kamera
maassa=0 'ilmassa jollei toisin käy ilmi
törmäykset=CountCollisions(pelihahmo)
'katsotaan tärmätäänkö kattoon tai lattiaan
For i=1 To törmäykset
If GetCollision(pelihahmo,i)=kenttä
'lattia
If CollisionAngle(pelihahmo,i)=90 Then
yPlus#=-1
maassa=1 'jalat on maassa
EndIf
'katto
If CollisionAngle(pelihahmo,i)=270 Then
yPlus#=-1
EndIf
EndIf
Next i
'jos ollaan ilmassa, näytä toisenlainen kuva
If törmäykset=0 Then PlayObject pelihahmo,12,0
'HYPPY (vain jos jalat maassa)
If KeyHit(cbKeySpace) And maassa Then
yPlus#=4.5 'voimaa ylös päin
EndIf
DrawScreen 'piirrä näyttö
Until EscapeKey()
Tässä on siis käytetty copy/paste kohtaa 19:Painovoima, johon ehditty tehdä PIENIÄ muutoksia... Kertokaa jos on vääräs paikassa tai muuta vastaavaa vikaa...
'Liikkuu nuolinäppäimistä
'Hyppää Spacebarista
Const PAINOVOIMA = -0.1 'painoviman voimakkuus
'pienempi->suurempi pv.
'positiiviset arvot->
'painovoima ylöspäin?!
yPlus#=0 'Tämä hallitsee hyppyä
'Asetetaan ruutu hieman zoomattuun tilaan
SCREEN 640,480,0,cbsizable
SetWindow "2D-game",3 'suurenna ruudulle
'JOS PELI TÖKKII TAI PÄTKII TAI NYKII, MUUTA:
' 1) cbSizable -> cbFullScreen
' 2) poista rivi 23
FrameLimit 60 'rajoita nopeutta
'-------------------------------------------------
'lataa kartta, siirrä sitä ylöspäin ja animoi se.
kenttä=LoadMap("Media\testmap.til","Media\tileset.bmp")
PositionObject kenttä,0,50
PlayObject kenttä,0,0,0.5
energiapalkki=LoadImage("life.jpeg")
PositionObject energiapalkki,0,250 (Tästä kohdasta ei tarvitse energiapalkin paikasta välittää, yritän vain ensin saada sen peliin, sitte oikealle paikalleen)
'lataa animaatiosarja oikealle, maskaa ja piilota se
oikea=LoadAnimObject("Media\zerorun1.bmp",47,51,0,13)
MaskObject oikea,cbMagenta
ShowObject oikea,OFF
ObjectRange oikea,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'sama vasemmalle
vasen=LoadAnimObject("Media\zerorun2.bmp",47,51,0,13)
MaskObject vasen,cbMagenta
ShowObject vasen,OFF
ObjectRange vasen,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'Tämä on varsinainen pelihahmo, joka piirretään ja
'jota hallitaan. Sille asetetaan törmäys->kartta
'Tätä EI PIILOTETA.
pelihahmo=CloneObject(oikea)
SetupCollision pelihahmo,kenttä,1,4,2
ObjectRange pelihahmo,30,51 'tämä pitää asettaa kaikkiin
'-------------------------------------------------
'Pääsilmukka
Repeat
vauhti=0 'oletuksena ei liikettä
If RightKey() Then
'juokse oikealle
PaintObject pelihahmo,oikea 'vaihda kuvaa...
If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25
vauhti=2 'vauhtia oikealle
ElseIf LeftKey() Then
'juokse vasemmalle
PaintObject pelihahmo,vasen 'vaihda kuvaa...
If maassa Then PlayObject pelihahmo,2,11,0.25
vauhti=-2 'vauhtia vasemmalle
Else
'pysäytä animaatio, jos ei liikuta
PlayObject pelihahmo,0
EndIf
'liikuta pelihahmoa
TranslateObject pelihahmo,vauhti,yPlus#
yPlus=yPlus+PAINOVOIMA 'päivitä painovoima
UpdateGame 'päivitä törmäys
CloneCameraPosition pelihahmo 'liimaa kamera
maassa=0 'ilmassa jollei toisin käy ilmi
törmäykset=CountCollisions(pelihahmo)
'katsotaan tärmätäänkö kattoon tai lattiaan
For i=1 To törmäykset
If GetCollision(pelihahmo,i)=kenttä
'lattia
If CollisionAngle(pelihahmo,i)=90 Then
yPlus#=-1
maassa=1 'jalat on maassa
EndIf
'katto
If CollisionAngle(pelihahmo,i)=270 Then
yPlus#=-1
EndIf
EndIf
Next i
'jos ollaan ilmassa, näytä toisenlainen kuva
If törmäykset=0 Then PlayObject pelihahmo,12,0
'HYPPY (vain jos jalat maassa)
If KeyHit(cbKeySpace) And maassa Then
yPlus#=4.5 'voimaa ylös päin
EndIf
DrawScreen 'piirrä näyttö
Until EscapeKey()
Tässä on siis käytetty copy/paste kohtaa 19:Painovoima, johon ehditty tehdä PIENIÄ muutoksia... Kertokaa jos on vääräs paikassa tai muuta vastaavaa vikaa...
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Joo ja miten tääl saa ton koodin "ikkunaa" ku ei mee suoraa copy/paste?
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Code: Select all
[code]Tuossa on nappula missä lukee Code
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Koodilaatikon saa tageilla. Ja käytä sitä foorumin edit-toimintoa.
Ongelmasta sen verran, että sanohan vielä varmuuden vuoksi ihan se polku josta ohjelman suoritus käynnistyy, ja se polku jossa kuva on. Ja et myöskään voi käyttää PositionObject:ia kuvalle, vaan se piirretään DrawImage:lla.
Code: Select all
Ongelmasta sen verran, että sanohan vielä varmuuden vuoksi ihan se polku josta ohjelman suoritus käynnistyy, ja se polku jossa kuva on. Ja et myöskään voi käyttää PositionObject:ia kuvalle, vaan se piirretään DrawImage:lla.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
-
- Advanced Member
- Posts: 308
- Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Lataat energiapalkin kuvana ja yrität käyttää siihen PositionObjectia. Ei toimi. Kuvat tulee piirtää pääsilmukassa DrawImagella.
EDIT:
Hidas, taas...
a.k.a. Gehock
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Seeeelvä No siis "peli" ja kuva samas kansios eli: Tietokone--> C-asema--> Program Files (x86)--> CoolBasic.
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Käsittääkseni se tiedosto ei ole life.jpeg vaan se on life.jpg. Auttaneeko tuo?
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Alkaa menemään niin hankalaks et jos joku vois neuvoa tarkasti/ laittaa omaa valmista koodia, josta tajuaisi, niin olisin kiitollinen
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Jes kiitti, rupes toimimaan Sit tuliki taasen uusi ongelma... Se kun on aika lailla oikealla kohdalla alareunassa, niin miten se sitten hypittäessä menee kartan taakse??
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Kartan OVER-kerros piirretään kaikkien objektien päälle, joten siksi se hp-palkki menee joittenkin kartan osien alle. Voit estää tämän käyttämällä ObjectOrder -komentoa - katso sen ohjeet manuaalista.
EDIT: Huomasin muuten, ettei aluksi ihan onnistunut sinulla se code-tagien käyttö. Ne toimivat näin: [ code ] TÄHÄN KOODI [ /code ]
EDIT: Huomasin muuten, ettei aluksi ihan onnistunut sinulla se code-tagien käyttö. Ne toimivat näin: [ code ] TÄHÄN KOODI [ /code ]
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Jos kyseessä on kuva, niin kutsu DrawGame ennen piirtokomentoa. Kaikki DrawGamen jälkeen piirretyt kuvat piirretään objektien päälle. Käytä vain yhtä DrawGamea silmukassa, useampi hidastaa peliä radikaalisti.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Joo kiitos paljon näistä, enköhän mä jo jonku aikaa pärjääkki
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009) (TODELLA TYHMÄ KYSYMYS)
Nyt en kyllä tajua tätä... Eli ajattelin tehdä harjoituksia ja aloittaa a1:stä, mutta enhän saa edes laatikkoa tehtyä Tehtävänä olisi piirtää punainen laatikko, jota ohjata nuolinäppäimillä... Koodi muuten valmis, mutta laatikkoa ei näy... Kertokaa mikä vikana, laitan koodin tähän:
Code: Select all
AddText "Nuolilla liikkuu"
Color r,0,0
Box 0+r,0,32,32
Repeat
If LeftKey() Then x=x-1
If RightKey() Then x=x+1
If UpKey() Then y=y+1
If DownKey() Then y=y-1
DrawScreen
Until EscapeKey()
I just started coding and already i have made progress... And now it got stuck xD