Parhaiten oppii itse koodaamalla. Katso komentoja StartSearch, FindFile ja EndSearch.rami123 wrote:Miten tehdään semmonen systeemi, joka etsii tietystä kansiosta musiikkia ja soittaa sen järjestyksessä?
on kyllä liian vaikea homma minulle..
ja voisitko myös kommentoida koodia?jotta oppisin.
Tyhmät kysymykset (II/2009)
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Kuinka saan itse piirrettyä animoidun bmp muodossa olevan kuvan, ja ladattua sen LoadAnimObject komennolla?
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Paintilla.buke44 wrote:Kuinka saan itse piirrettyä animoidun bmp muodossa olevan kuvan, ja ladattua sen LoadAnimObject komennolla?
Piirrät vain yhteen kuvaan sarjan samankokoisia, mutta erilaisia, kuvia; sitten CB pilkkoo ne automaattisesti. Katso vaikka mediakansiosta zerorun -kuvista mallia.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Miten saan tehtyä lyhyen lotto ohjelman. (Vaikka 2 luvulla ) Itse onnistuin siinä, mutta siihen meni 130 riviä .
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
You're doing it wrong...
Puolessa minuutissa repäisty esimerkki. Ei täydellinen, mutta toimii.
Code: Select all
Randomize Timer()
For RIVI = 1 to 7
print RIVI+". "+Rand(1,39)
Next RIVI
Waitkey
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Mitäs väliä sillä on? Itse olen 12, tai no täytän kesällä 13, ja aloitin 11 vuotiaana koodaamisen. Ei iällä sinäänsä ole väliä.11v wrote: (Olen muuten 11 vuotias)
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Taas tulee tyhmä kysymys, tai todella tyhmä Miten voi saada ohjelman, joka kysyy nimeäsi ja sen jälkeen laitat
nimesi ja sen jälkeen se tulostaa sen? Just Basicillä se oli helppoa, mutta ei tässä. (Vaikka tämä kuulostaa, että en osaa mitään. Osaan vain
ohjelmoida javalla ja just Basicillä Toivottavasti ymmärsit.
nimesi ja sen jälkeen se tulostaa sen? Just Basicillä se oli helppoa, mutta ei tässä. (Vaikka tämä kuulostaa, että en osaa mitään. Osaan vain
ohjelmoida javalla ja just Basicillä Toivottavasti ymmärsit.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Kyllä se on CoolBasicillakin helppoa. Katso komento Input
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Ongelma ratkaistu
Last edited by 11v on Thu Jun 11, 2009 4:05 pm, edited 1 time in total.
Black city peleistä parhain
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Siis, yritätkö piirtää sen sokkelon? Jos yritätä niin voisit vaikka luoda kartan ja siitten piirtää siihen ja pelata sitä. Muuten ihmettelen, että mitä teet CoolBasicilla jos kerta osaat koodata javalla ja Just Basicilla? Ainakin ensin mainittu on niin tehokas, että peittoaa CB:n mennen tullen. P.S Se projecti kirjoitetaan projekti
Last edited by vilQuri on Thu Jun 11, 2009 1:47 pm, edited 1 time in total.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Javalla on turhan työlästä saada vaikka tyyppi liikumaan Tällä siihen menee vain 2 minuttia
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Nyt tämä ei ole niin tyhmä kysymys, miksi tässä tulle "memory....." En ymmärrä tän pitäisi toimia
Code: Select all
newgame=LoadObject("Media\newgame.bmp")
PositionObject newgame,0,30
exitgame=LoadObject("Media\exit.bmp")
PositionObject exitgame,0,-30
hiiri=LoadObject("Media\crosshair.bmp")
'-----------------------------------------------
Repeat
PositionObject hiiri,MouseWX(),MouseWY()
ShowMouse OFF
If ObjectsOverlap(hiiri,newgame) And MouseHit(1)
ClearObjects
Mies=LoadObject("Media\face1.bmp")
Vauva=LoadObject("Media\face2.bmp")
PositionObject Mies,0,30
PositionObject Vauva,0,-30
EndIf
'-------------------------------------
If ObjectsOverlap (hiiri,exitgame) And MouseHit(1) Then End
DrawScreen
Forever
Black city peleistä parhain
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Poistat objektit ClearObjects komennolla ja sen jälkeen yrität vielä käyttää hiiri- ja exitgame-objekteja.
EDIT:
w00t! 300. viesti!
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Sly_Jack0 wrote:Poistat objektit ClearObjects komennolla ja sen jälkeen yrität vielä käyttää hiiri- ja exitgame-objekteja.
EDIT:w00t! 300. viesti!
Code: Select all
Forever
koodia...
Mies=LoadObject("Media\face1.bmp")
Vauva=LoadObject("Media\face2.bmp")
koodia...
Forever
We see the lines in chalk
The warning signs in where we walk
In the shadows of the cities maze
To try and fight for better days
The warning signs in where we walk
In the shadows of the cities maze
To try and fight for better days
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Se syö hirveästi muistia jos sitä tehdään joka silmukan kierroksella, tuossa ladataan vain jos nappia on painettu. En tarkoita, että se olisi oikea ratkaisu, mutta kuitenkin...
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Ajattelin tehdä neljän suoran taulukoilla, tarkistus toimii hyvin vaaka ja pysty suunnissa, muutta sivuttais suuntia en saa millään toimimaan ;/
Voisiko joku ketoa miten teen sivuttais tarkistuksen?
Eli noin tein X ja Y tarkistuksen
Ja taulukkohan on taulu(6,6)
Voisiko joku ketoa miten teen sivuttais tarkistuksen?
Code: Select all
For x=0 To 6 ' tarkistetaan X koordinaatistosta
For y=0 To 6
If taulu(x,y)=1 Then ppl1+1:ppl2=0
If taulu(x,y)=-1 Then ppl2+1:ppl1=0
If taulu(x,y)=0 Then ppl1=0:ppl2=0
If ppl1=4 Then voitto=1
If ppl2=4 Then voitto=2
Next y
Next x
For y=0 To 6 ' tarkistetaan Y kordinaatistosta
For x=0 To 6
If taulu(x,y)=1 Then ppl1+1:ppl2=0
If taulu(x,y)=-1 Then ppl2+1:ppl1=0
If taulu(x,y)=0 Then ppl1=0:ppl2=0
If ppl1=4 Then voitto=1
If ppl2=4 Then voitto=2
Next x
Next y
Ja taulukkohan on taulu(6,6)
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Wikipedian mukaan neljän suora-lauta on kooltaan 7*6, eli taulukolle pitäisi varata soluja joko näin: taulu( 7, 6 ) tai mieluumin: taulu( 6, 5 ).Pauli- wrote:Ajattelin tehdä neljän suoran taulukoilla, tarkistus toimii hyvin vaaka ja pysty suunnissa, muutta sivuttais suuntia en saa millään toimimaan ;/
Voisiko joku ketoa miten teen sivuttais tarkistuksen?
Ja asiaan. Tee tarkistus näin:
1. Käymme laudan yksitellen läpi. (x ja y)
2. JOS törmäämme nappulaan, vaaka, pysty ja vino saavat arvon TRUE (tai niillä on jo arvo TRUE, sillä ei ole väliä).
2a. Käymme 4*4-kokoisen alueen läpi niin, että kohta jossa törmäsimme nappulaan on alueen vasemmassa yläkulmassa. Havainnollistavassa esimerkissä x on kohta jossa törmäsimme nappulaan, o on tarkistettavat kohdat ja u on ulkopuolelle jäävät kohdat:
uuuuuuu
uuuuuuu
uxooouu
uoooouu
uoooouu
uoooouu
2b. Nyt tarkastamme uudella silmukalla (x2, y2), onko tässä 4x4-kokoisella alueella samoja nappuloita vaaka, pysty tai vinorivillä.
2c. Jos EI, asetamme jollekin muuttujalle vaaka, pysty tai vino arvon FALSE. Ihanteellisesti poistuisimme silmukasta, mutta tekemässäni esimerkissä ei sitä tehdä (koska en jaksanut).
3. Jos silmukan suoritettuamme joko vaaka, pysty tai vino pitää sisällään arvoa TRUE, voimme loogisesti päätellä, että jossain kohtaa oli neljä nappulaa vierekkäin.
Tässä vielä esimerkki, joka tekee hienon virheilmoituksen jos havaitaan neljän suora. Nappuloita voi asetella minne haluaa. Riviltä 40 alkaa vinon tarkastus.
Code: Select all
Dim taulu( 6, 5 )
Repeat
//asetetaan punainen palikka
If MouseHit( 1 ) Then
If InGame( MouseX() / 20, MouseY() / 20 ) Then
taulu( MouseX() / 20, MouseY() / 20 ) = 1
EndIf
EndIf
//piirretään punainen palikka
Color cbRed
Circle MouseX() / 20 * 20, MouseY() / 20 * 20, 20
//Piirretään taulu
For x = 0 To 6
For y = 0 To 5
If taulu( x, y ) Then
Color cbRed
Circle x * 20, y * 20, 20
vaaka = True
pysty = True
vino = True
For x2 = x To x + 3
For y2 = y To y + 3
If InGame( x2, y2 ) Then
//tarkistetaan vaakka
If y2 = y And vaaka Then
If taulu( x2, y2 ) <> 1 Then
vaaka = False
EndIf
EndIf
//takistetaan pysty
If x2 = x And pysty Then
If taulu( x2, y2 ) <> 1 Then
pysty = False
EndIf
EndIf
//tarkistetaan vino
If x2 - x = y2 - y And vino Then
If taulu( x2, y2 ) <> 1 Then
vino = False
EndIf
EndIf
ElseIf x2 > 6 Then
vaaka = False
vino = False
ElseIf y2 > 5 Then
pysty = False
vino = False
EndIf
Next y2
Next x2
//takistetaan vino oikealta ylhäältä vasemmalle alas
vino2 = True
For x2 = x To x - 3 Step -1
For y2 = y To y + 3
If InGame( x2, y2 ) Then
If x - x2 = y2 - y Then
' Color 0, 0, 200
' Circle x2 * 20, y2 * 20, 20
If taulu( x2, y2 ) <> 1 Then
vino2 = False
EndIf
EndIf
ElseIf x2 < 5 Then
vino2 = False
ElseIf y2 > 5 Then
vino2 = False
EndIf
Next y2
Next x2
If pysty = True Or vaaka = True Or vino = True Or vino2 = True Then MakeError "jei!"
EndIf
Color cbWhite
Circle x * 20, y * 20, 20, 0
Next y
Next x
DrawScreen
Forever
Function InGame( _x, _y )
If _x >= 0 And _x <= 6 And _y >= 0 And _y <= 5 Then
Return True
EndIf
EndFunction
Last edited by Jonez on Fri Jun 12, 2009 12:52 pm, edited 1 time in total.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Haluaisin tehdä hakukoneen, joka etsisi kuvia annetulla sanalla. (Ei aina juuri sen nimisiä.)Esim. Haen sanalla "minä" se voisi löytää, vaikka "minä mökillä" Onko olemassa sellaista funktiota.
Osaan tehdä vain hakukoneen joka etsii juuri sillä annetulla sanalla.
Osaan tehdä vain hakukoneen joka etsii juuri sillä annetulla sanalla.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Vihjeitä: FindFile(), InStr()Ganster wrote:Haluaisin tehdä hakukoneen, joka etsisi kuvia annetulla sanalla. (Ei aina juuri sen nimisiä.)Esim. Haen sanalla "minä" se voisi löytää, vaikka "minä mökillä" Onko olemassa sellaista funktiota.
Osaan tehdä vain hakukoneen joka etsii juuri sillä annetulla sanalla.