Mitenkäs Blenderillä pystyy tallentamaan .objiin?phons wrote:Blender!! Ja kyllä Wings3D:kin pystyy avamaan. Kyllä niitä varmaan riittää mutta nuo olivat ne mitkä tuli ekana mieleen. Ja en sitten usko että CB pystyy rendaamaan mitään himo 3D-modeleja, jotain perus palikoita. Tai mistäs sitä tietää en ole kyllä testannut, mutta olettaisin näin.
Tyhmät kysymykset (II/2009)
-
- Advanced Member
- Posts: 308
- Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
a.k.a. Gehock
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
File -> Export -> Wavefront (.obj) ainakin 2.5:n alphassa, suunnilleen näin se hoitui aiemmissakin ellen väärin muista.
Tämä siis kutsuu ulkoista (joskin blenderin mukana tulevaa) export-skriptiä joka tekee mallista .obj -tiedoston.
Tämä siis kutsuu ulkoista (joskin blenderin mukana tulevaa) export-skriptiä joka tekee mallista .obj -tiedoston.
-
- Advanced Member
- Posts: 308
- Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Miten pystyisin määrittämään ohjelman niin, että se etsii tiety(i)stä kansioista tiedostoja, joilla tietty nimi?
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Rupesin tekemään esimerkkiä, kun tuli mieleen vilkaista manuaalin esimerkkiä funktiosta FindFile(), joka sitten sattuikin olemaan täysin samanlainen kuin mitä itse ajattelin.
Eli manuaalista lainattu esimerkki funktiolle FindFile(). Esimerkissä siis etsitään Media-kansiosta tiedostoja, joiden pääte on ".bmp".
Eli manuaalista lainattu esimerkki funktiolle FindFile(). Esimerkissä siis etsitään Media-kansiosta tiedostoja, joiden pääte on ".bmp".
Code: Select all
'Change directory to Media
ChDir "Media"
'Prepare search
StartSearch
'Scan all files and print all .BMP images
count=0
Repeat
file$=FindFile()
If file$="" Then Exit 'no more files
If Lower(Right(file$,4))=".bmp" Then
Print file$
count=count+1
EndIf
Forever
'End search
EndSearch
Print "Found "+count+" files"
WaitKey
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Miten onnistuisin tekemään niin, että typeillä luomani kuvat olis muiden kuvien alla? Kun nyt ne menee kaikkien pelihahmojen ym päälle.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Piirrä ne ensimmäisenä. Eli sinulla lienee alla olevaa vastaava looppi, joten laitat sen vain ennen muiden kuvien piirtämistä.Metsuri wrote:Miten onnistuisin tekemään niin, että typeillä luomani kuvat olis muiden kuvien alla? Kun nyt ne menee kaikkien pelihahmojen ym päälle.
Code: Select all
for kuva.Tyyppi = each Tyyppi
drawimage kuva\img, 0, 0
next kuva
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Kehittäjä
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Ongelma on se että ohjelma ei hyväksy kentän koodaustani. Yritin sen jotenki näin: LoadMap("ruohomap.til","grass.bmp") onks tos jotakin väärin kun se ilmoittaa ettei "ruohomap.til" mappia voi ladata vaikka tein sen onnistuneesti tilesterillä. Mikä vikana?
Code: Select all
Not enough disc space. Delete windows?
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Ei kun mulla on looppo näin:TheFish wrote:Piirrä ne ensimmäisenä. Eli sinulla lienee alla olevaa vastaava looppi, joten laitat sen vain ennen muiden kuvien piirtämistä.Metsuri wrote:Miten onnistuisin tekemään niin, että typeillä luomani kuvat olis muiden kuvien alla? Kun nyt ne menee kaikkien pelihahmojen ym päälle.Code: Select all
for kuva.Tyyppi = each Tyyppi drawimage kuva\img, 0, 0 next kuva
Code: Select all
If kauha2=1 And KeyHit(cbkeyr)
kauha2 = 0
newBullet.BULLETS= New(BULLETS)
newBullet\kasa=CloneObject(kasa)
CloneObjectPosition newBullet\kasa,koura2
CloneObjectOrientation newBullet\kasa,koura2
EndIf
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Tilesterillä piti kaiketi tallentaa 1.3 formaatilla, jos oikein muistan. Saattaa johtua siitä. Tarkista myös, että ruohomap.til ja grass.bmp ovat samassa kansiossa koodisi kanssaDewe wrote:Ongelma on se että ohjelma ei hyväksy kentän koodaustani. Yritin sen jotenki näin: LoadMap("ruohomap.til","grass.bmp") onks tos jotakin väärin kun se ilmoittaa ettei "ruohomap.til" mappia voi ladata vaikka tein sen onnistuneesti tilesterillä. Mikä vikana?
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Tarttisin apua kun ammun tekemälläni "tankilla" niin miten saan ammuksen lähtemään piipun kohdasta eikä keskeltä tankkia ja ammus ei lähde suoraan kuin yhdessä asennossa joten miten korjaan että ammus menee tankin suuntaisesti?
Code: Select all
Not enough disc space. Delete windows?
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Sinulla lienee jo "CloneObjectPosition ammus, tankki" -tyyppinen rivi joka siirtää ammuksen tankin päälle, tämän jälkeen "CloneObjetOrientation ammus, tankki" kääntää sen samaan kohtaan. Tämän jälkeen voit korjata sen piipun kohdille käskemällä "MoveObject ammus, a, b" jossa a ja b ovat jotain kokeilemalla löytyviä arvoja, a eteenpäin ja b sivusuunnassa. Nämä siis vain objektia luotaessa, sen jälkeen liikutus toimii normaalisti pelkällä moveobjectilla (tai translateobjectilla jos sitä satut käyttämään.)Dewe wrote:Tarttisin apua kun ammun tekemälläni "tankilla" niin miten saan ammuksen lähtemään piipun kohdasta eikä keskeltä tankkia ja ammus ei lähde suoraan kuin yhdessä asennossa joten miten korjaan että ammus menee tankin suuntaisesti?
-
- Advanced Member
- Posts: 308
- Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Asetat panoksen tankin päälle CloneObjectPosition:lla, käännät sen piipun suuntaiseksi CloneObjectOrientation:lla ja siirrät sen piipun kohdalle MoveObject:lla. Muistaakseni LearningCenterin ampumisesimerkissä oli tuollainen ratkaisu.
EDIT:
Olin hidas.
a.k.a. Gehock
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Mistä voisi johtua, että koodi, joka toisella tietokoneella toimii täysin, sanoo toisella MAV? Kaikki tiedostot ovat muistitikulla joten mitään ei pitäisi puuttua. Onko koneissa niin suuria eroja?
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Kaikki koneet eivät heitä mavia heti kun niiden pitäisi, esim. taulukoiden ylikirjoituksessa. Joskus mav ilmestyy vasta kun koneen sammuttaa. Toiset koneet taas ovat enemmän "virheherkkiä". Eli jos koodisi mavaa jollain koneella, siinä todennäköisesti on jokin virhe.
Joskus ilmestyy haamumaveja, jotka tulevat täysin tyhjästä ja johtuvat jostain bugista cb:ssä. Exet toimivat kaikilla koneilla, jos ne eivät mavaile koneella jolla ne on käännetty exeiksi (ellei koodissa tietenkin esim. kirjoiteta yli).
Edit. Jos et keksi minkälainen koodausvirhe ohjelmassasi voi olla, näytä se foorumeilla.
Joskus ilmestyy haamumaveja, jotka tulevat täysin tyhjästä ja johtuvat jostain bugista cb:ssä. Exet toimivat kaikilla koneilla, jos ne eivät mavaile koneella jolla ne on käännetty exeiksi (ellei koodissa tietenkin esim. kirjoiteta yli).
Edit. Jos et keksi minkälainen koodausvirhe ohjelmassasi voi olla, näytä se foorumeilla.
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Voisin lisätä Jonezin vastaukseen, tietoa noista "haamuMAVeista".
Itselläni joku koodi heitti kyseistä virhettä jatkuvasti, enkä meinannut saada sitä millään katoamaan, mutta kun korvasin Select-rakenteen If...ElseIf -sarjalla, ongelma katosi yhtä oudosti kuin oli ilmestynytkin. Käytä siis Ifiä Selectin sijaan.
Pikselikomennot GetPixel(), PutPIxel(), GetPixel2() ja PutPixel2() ovat erityisen MAV-herkkiä. Mmuistan, etten eräällä koneella saanut ainuttakaan PutPixel2 -komennon sisältämää koodia (edes täysin virheettömiä ohjelmia) toimimaan MAVitta. Myös pikselin lukeminen tai kirjoittaminen ruudun ulkopuolelle tuottaa toisilla koneilla herkemmin MAVin.
Kätevä keino MAVien metsästykseen on pilkkoa koodia osiin ja yrittää poistaa lohko kerrallaan käytöstä niin, että MAVin aiheuttava kohta lopulta löytyy. Jos MAV esiintyy jo ohjelman käynnistysvaiheessa, ei siis esim. kesken pelisession, WaitKey -komennon lisääminen ja siirtäminen koodissa on kätevä tapa haarukoida virheen aiheuttavaa kohtaa.
Itselläni joku koodi heitti kyseistä virhettä jatkuvasti, enkä meinannut saada sitä millään katoamaan, mutta kun korvasin Select-rakenteen If...ElseIf -sarjalla, ongelma katosi yhtä oudosti kuin oli ilmestynytkin. Käytä siis Ifiä Selectin sijaan.
Pikselikomennot GetPixel(), PutPIxel(), GetPixel2() ja PutPixel2() ovat erityisen MAV-herkkiä. Mmuistan, etten eräällä koneella saanut ainuttakaan PutPixel2 -komennon sisältämää koodia (edes täysin virheettömiä ohjelmia) toimimaan MAVitta. Myös pikselin lukeminen tai kirjoittaminen ruudun ulkopuolelle tuottaa toisilla koneilla herkemmin MAVin.
Kätevä keino MAVien metsästykseen on pilkkoa koodia osiin ja yrittää poistaa lohko kerrallaan käytöstä niin, että MAVin aiheuttava kohta lopulta löytyy. Jos MAV esiintyy jo ohjelman käynnistysvaiheessa, ei siis esim. kesken pelisession, WaitKey -komennon lisääminen ja siirtäminen koodissa on kätevä tapa haarukoida virheen aiheuttavaa kohtaa.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
-
- Advanced Member
- Posts: 308
- Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
- Contact:
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Itse käytän MAVin metsästykseen SetWindowia.SPuntte wrote:Jos MAV esiintyy jo ohjelman käynnistysvaiheessa, ei siis esim. kesken pelisession, WaitKey -komennon lisääminen ja siirtäminen koodissa on kätevä tapa haarukoida virheen aiheuttavaa kohtaa.
a.k.a. Gehock
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
MitenHerra Siili wrote:Itse käytän MAVin metsästykseen SetWindowia.SPuntte wrote:Jos MAV esiintyy jo ohjelman käynnistysvaiheessa, ei siis esim. kesken pelisession, WaitKey -komennon lisääminen ja siirtäminen koodissa on kätevä tapa haarukoida virheen aiheuttavaa kohtaa.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Pistää eri tekstejä setwindowilla eri kohtiin koodia ja tarkistaa, minkä kohdalla ohjelma mavaa (se jää luonnollisesti mavin kohdalla ikkunan otsikoksi)Ihmetteliä wrote:Miten :?:Herra Siili wrote:Itse käytän MAVin metsästykseen SetWindowia.SPuntte wrote:Jos MAV esiintyy jo ohjelman käynnistysvaiheessa, ei siis esim. kesken pelisession, WaitKey -komennon lisääminen ja siirtäminen koodissa on kätevä tapa haarukoida virheen aiheuttavaa kohtaa.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Ei toimi. minulla on se koodi mutta tarkoitin että ammus lähtee vinossa kun käännän tankkia eli siis aina samassa asennossa. Ei olisi ongelmaa jos ammus olisi pyöreä. Ja mille riville tai minkä jälkeen koodi "MoveObject ammus, a,b" tulisi laittaa kun se ei hyväksy minkäänlaisia satunnaisia arvoja.koodaaja wrote:Sinulla lienee jo "CloneObjectPosition ammus, tankki" -tyyppinen rivi joka siirtää ammuksen tankin päälle, tämän jälkeen "CloneObjetOrientation ammus, tankki" kääntää sen samaan kohtaan. Tämän jälkeen voit korjata sen piipun kohdille käskemällä "MoveObject ammus, a, b" jossa a ja b ovat jotain kokeilemalla löytyviä arvoja, a eteenpäin ja b sivusuunnassa. Nämä siis vain objektia luotaessa, sen jälkeen liikutus toimii normaalisti pelkällä moveobjectilla (tai translateobjectilla jos sitä satut käyttämään.)Dewe wrote:Tarttisin apua kun ammun tekemälläni "tankilla" niin miten saan ammuksen lähtemään piipun kohdasta eikä keskeltä tankkia ja ammus ei lähde suoraan kuin yhdessä asennossa joten miten korjaan että ammus menee tankin suuntaisesti?
Code: Select all
Not enough disc space. Delete windows?