Tyhmät kysymykset (II/2009)
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Kiitos!
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Miten saan ruudulle näkymään laskun vastauksen? Ohjelma siis laskee aiemmin ykkösen ja kakkosen arvot.
Code: Select all
ero=yksi-kaksi
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Code: Select all
print ero/text 0,0,ero
drawscreen
waitkey
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Itse muistin tuossa juuri äsken tuon perinteisen ja pitikin tulla laittamaan että ongelma ratkaistu:
Kiitokset Skorpalle kuitenkin : )
Code: Select all
Text 0,20,"Piste-ero:"+ero+""
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Kun DrawImagen ohjeistuksessa on seuraava:
Niin tarkoittaako tuo sitä että kuva katoaa täysin muistista jos Drawimagea ei kutsu vai enkö vain osaa ohjelmoida välituntisin?Huomaa, että kuva on piirrettävä ruudulle joka kerta ennen DrawScreeniä. Yksi kerta ei riitä, tai kuva häviää.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Ei katoa, mutta jos DrawImagea ei kutsuta, niin kuvaa ei piirretä. Jos jätetään DrawScreen:kin kutsumatta, ei ikkunaan piirry mitään - tai oikeastaan ikkunassa jo oleva kuva jää ikkunaan, muttei muutu miksikään.Feuer wrote:Kun DrawImagen ohjeistuksessa on seuraava:Niin tarkoittaako tuo sitä että kuva katoaa täysin muistista jos Drawimagea ei kutsu vai enkö vain osaa ohjelmoida välituntisin?Huomaa, että kuva on piirrettävä ruudulle joka kerta ennen DrawScreeniä. Yksi kerta ei riitä, tai kuva häviää.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Mikä vikana? Tarkoitus laskea keskiarvo...
E: Ongelma ratkaistu purukumilla. Jos haluat auttaa, ole hyvä ja ojenna nauloja hyvien ohjeiden kanssa :--D
EE: Purukumin takia aiempi osa koodista meni sekaisin... Nauloja tarvitaan... :/
Code: Select all
ka2=arvo12+arvo22+arvo32/3
EE: Purukumin takia aiempi osa koodista meni sekaisin... Nauloja tarvitaan... :/
Last edited by Hene on Tue Nov 24, 2009 7:27 pm, edited 1 time in total.
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Kuten matematiikan tunneillakin on opetettu; kerto- ja jakolaskut lasketaan ennen yhteen- ja vähennyslaskuja. Elikkäs laita nuo yhteenlaskut sulkuihin. Tähän tapaan:Hene wrote:Mikä vikana? Tarkoitus laskea keskiarvo...
Code: Select all
ka2=arvo12+arvo22+arvo32/3
Code: Select all
ka2 = (arvo12 + arvo22 + arvo32) / 3
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Jos tämä olisi Wikipedia, ojentaisin sinulle papukaijamerkinSly_Jack0 wrote:Kuten matematiikan tunneillakin on opetettu; kerto- ja jakolaskut lasketaan ennen yhteen- ja vähennyslaskuja. Elikkäs laita nuo yhteenlaskut sulkuihin. Tähän tapaan:Hene wrote:Mikä vikana? Tarkoitus laskea keskiarvo...
Code: Select all
ka2=arvo12+arvo22+arvo32/3
Code: Select all
ka2 = (arvo12 + arvo22 + arvo32) / 3
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Hienoa... Tuossa on siis jokin toinen bugi Mutta kiitän ja kumarran taas avusta!Jare wrote:Ei katoa, mutta jos DrawImagea ei kutsuta, niin kuvaa ei piirretä. Jos jätetään DrawScreen:kin kutsumatta, ei ikkunaan piirry mitään - tai oikeastaan ikkunassa jo oleva kuva jää ikkunaan, muttei muutu miksikään.Feuer wrote:Kun DrawImagen ohjeistuksessa on seuraava:Niin tarkoittaako tuo sitä että kuva katoaa täysin muistista jos Drawimagea ei kutsu vai enkö vain osaa ohjelmoida välituntisin?Huomaa, että kuva on piirrettävä ruudulle joka kerta ennen DrawScreeniä. Yksi kerta ei riitä, tai kuva häviää.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Menee vähän pilkunnussinnaksi, mutta miksi lisäät tuohon tekstiin lopussa "ei-mitään"? (+"") Toimii tuo tietysti noinkin, mutta ne voisi jättää poiskin... :)Hene wrote:Itse muistin tuossa juuri äsken tuon perinteisen ja pitikin tulla laittamaan että ongelma ratkaistu:
Code: Select all
Text 0,20,"Piste-ero:"+ero+""
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Jos tarkoitat sitä, että sinulla on vaikka x 87 ja haluat tietää, monta prosenttia se on y:stä 865, niin näin onnistuu ainakin minun käsitykseni mukaan: prosentti = x*100/y.Ellu wrote:Mitenkäs saan x:n prosentin y:stä laskettua?
EDIT: ja obv toimii kaikilla x ja y arvoilla, eikä pelkästään noilla random esimerkeillä.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
x/y*100 = Montako prosenttia x on y:stä.
y/100*x = Kuinka paljon on x% y:stä.
y/100*x = Kuinka paljon on x% y:stä.
-
- Advanced Member
- Posts: 281
- Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
- Location: Hämeessä miä
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Kuinka saisin oikean kokoisella tile-mapilla olevan objektin\kuvan näkymään tekemässäni mini-mapissa vaikkapa pisteenä?
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Hankala asia selittää, joten tein aika tyhjentävän vastauksen antavan koodin. Toimintatapa on kuitenkin seuraavanlainen:
Jos meillä on tilekartta, jonka koko on vaikka 1000px, ja meillä on minimap, jonka koko on 100px, ja haluamme piirtää ukon minimappiin samalle kohdalle kuin kartassa, niin:
Tämähän tarkoittaa että kun ukko on kohdassa 1000 (kartalla), niin ukkoa vastaavan pisteen täytyy olla kohdassa 100 minimapissa. Vastaavasti kohta 500 kartassa on minimapissa 50.
Matemaattisesti ajatellen kyseessä on eräänlainen prosenttilasku. Kohta 1000 kartalla on minimapissa:
100 / 1000 * 1000 = 100.
Jossa 100 on minimapin leveys, ensimmäinen 1000 on kartan leveys ja toinen 1000 on ukkelin kohta kartalla. Tuloksena 100, joka siis tarkoittaa minimapin laitaa.
Jos ukko on keskellä karttaa, laskutoimitus on: 100 / 1000 * 500, josta tulee tulokseksi 50, eli myös minimapin keskikohta.
Muuttujilla ilmaistuna yhtälö on:
MINIMAP_LEVEYS / KARTTA_LEVEYS * OBJEKTIN_X_KOORDINAATTI.
Koodina ilmaistuna, esim. seuraavanlainen:
Ja tässä itse koodi, kohtuullisesti kommentoituna. Huomaa että ukon y-koordinaatissa käytetään negatiivista ObjectY( ukko )-arvoa, koska maailmakoordinaatit ovat y-akseliltaan käänteiset ruutukoordinaatteihin.
Lisäksi, ukon piirtäminen ruudulle vaatii em. suhdelaskun lisäksi myös minimapin koordinaatit (keskikoordinaatit tarkkaan ottaen, koska tilekartan keskikohta on myös minimapin keskikohta).
Edit. Muutin mapin ulkoasua mucho 1337.
Jos meillä on tilekartta, jonka koko on vaikka 1000px, ja meillä on minimap, jonka koko on 100px, ja haluamme piirtää ukon minimappiin samalle kohdalle kuin kartassa, niin:
Tämähän tarkoittaa että kun ukko on kohdassa 1000 (kartalla), niin ukkoa vastaavan pisteen täytyy olla kohdassa 100 minimapissa. Vastaavasti kohta 500 kartassa on minimapissa 50.
Matemaattisesti ajatellen kyseessä on eräänlainen prosenttilasku. Kohta 1000 kartalla on minimapissa:
100 / 1000 * 1000 = 100.
Jossa 100 on minimapin leveys, ensimmäinen 1000 on kartan leveys ja toinen 1000 on ukkelin kohta kartalla. Tuloksena 100, joka siis tarkoittaa minimapin laitaa.
Jos ukko on keskellä karttaa, laskutoimitus on: 100 / 1000 * 500, josta tulee tulokseksi 50, eli myös minimapin keskikohta.
Muuttujilla ilmaistuna yhtälö on:
MINIMAP_LEVEYS / KARTTA_LEVEYS * OBJEKTIN_X_KOORDINAATTI.
Koodina ilmaistuna, esim. seuraavanlainen:
Code: Select all
Float( MAP_WIDTH ) / ObjectSizeX( kartta ) * ObjectX( ukko )
Lisäksi, ukon piirtäminen ruudulle vaatii em. suhdelaskun lisäksi myös minimapin koordinaatit (keskikoordinaatit tarkkaan ottaen, koska tilekartan keskikohta on myös minimapin keskikohta).
Code: Select all
SCREEN 1024, 768
Const MAP_WIDTH = 200
Const MAP_HEIGHT = 300
kartta = LoadMap( "media\cdm2.til", "media\tileset.bmp" )
ukko = LoadObject( "media\guy.bmp", 72 )
SetupCollision ukko, kartta, 2, 4, 2
imgMinimap = MakeImage( MAP_WIDTH, MAP_HEIGHT )
//Tässä lasketaan kuinka suuri on yksi minimapin tile. Suhde siis on:
// minimapin pituus / tilmäärä leveyssuunnassa.
mapTileSizeX# = Float( MAP_WIDTH ) / MapWidth()
//sama korkeudelle
mapTileSizeY# = Float( MAP_HEIGHT ) / MapHeight()
//Piirretään minimap
DrawToImage imgMinimap
For x = 1 To MapWidth()
For y = 1 To MapHeight()
//Tarkastetaan onko kohdalla seinä, jos on...
If GetMap2( 2, x, y ) Then
//Niin piirretään laatikko minimappiin suhteessa samaan kohtaan.
Color cbWhite
ElseIf GetMap2( 0, x, y ) <> 0 Then
Color 5, 5, 5
Else
Color cbBlack
EndIf
Box ( x - 1 ) * mapTileSizeX, ( y - 1 ) * mapTileSizeY, mapTileSizeX, mapTileSizeY
Next y
Next x
DrawToScreen
Repeat
//Liikutetaan ukkoa
MoveObject ukko, ( KeyDown( CbKeyW ) - KeyDown( CbKeyS ) ) * 3
RotateObject ukko, GetAngle( ObjectX( ukko ), -ObjectY( ukko ), MouseWX(), -MouseWY() )
UpdateGame
CloneCameraPosition ukko
DrawGame
//Piirretään minimap
mmX = 20
mmY = 20
DrawImage imgMinimap, mmX, mmY
//Tässä lasketaan tässä kohtaan ukko piirretään, näin:
//1. ukon kohta on minimapin piirtokoordinaatti (mmX + MAP_WIDTH / 2), koska
//tämä on oikea nollakohta.
//2. Tämän jälkeen lasketaan kartan suhde minimapin suhteeseen, ja asetetaan
//ukko tämän suhteen mukaan kartalle. (Float( MAP_WIDTH ) ...)
//Sama tehdään y-koordinaatille. Y-koordinaatissa ObjectY on negatiivinen, koska
//maailmakoordinaatit ovat "väärinpäin" verrattuna ruutukoordinaatteihin.
_dX# = mmX + MAP_WIDTH / 2 + Float( MAP_WIDTH ) / ObjectSizeX( kartta ) * ObjectX( ukko )
_dY# = mmY + MAP_HEIGHT / 2 + Float( MAP_HEIGHT ) / ObjectSizeY( kartta ) * -ObjectY( ukko )
//Piirretään ukko kohdalleen.
Color cbRed
Box _dX - mapTileSizeX / 2, _dY - mapTileSizeY / 2, mapTileSizeX, mapTileSizeY
DrawScreen
Forever
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Pystyisikö joku nimeämään freewaresoftan jolla tehdä ja muokata noita SDK:n 3d-moottorin tukemia .obj - tiedostoja?
EDIT:
Danke
EDIT:
Miksi kumpikin ohjelma aiheuttaa tilanteen jossa 64-bit Vista ilmoittaa että ei toimi? :O
Last edited by Feuer on Wed Dec 02, 2009 8:33 pm, edited 2 times in total.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Blender!! Ja kyllä Wings3D:kin pystyy avamaan. Kyllä niitä varmaan riittää mutta nuo olivat ne mitkä tuli ekana mieleen. Ja en sitten usko että CB pystyy rendaamaan mitään himo 3D-modeleja, jotain perus palikoita. Tai mistäs sitä tietää en ole kyllä testannut, mutta olettaisin näin.
Edit: File->Export, ja avamaan File->Import. Lukee niitä käyttöohjeita..
Edit: File->Export, ja avamaan File->Import. Lukee niitä käyttöohjeita..
Last edited by phons on Wed Dec 02, 2009 10:26 pm, edited 1 time in total.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Omalla systeemilläni 1000 polygonia menee vielä (toki noin puolet bcullautuu pois), minimillään n. 15fps - riippuu sitten minkä katsoo isoksi modelliksi, monet artistit pitävät 5k polyn mallejakin vielä suht pieninä :)