Kysymys ei todella ole mitenkään tyhmä, sillä heilurit ovat yleensä matemaattisesti hankalasti käsiteltäviä ilman fysikaalisia idealisointeja. Tämä tarkoittaa vaikkapa sitä, että heilurin naru on venymätön ja kiinnityskohdassaan kitkaton, heilurin paino on pistemäinen (käytännössä tietysti pieni ja massiivinen) sekä heilurin amplitudi eli heilahduksen suuruus pieni.phons wrote:Ehkei niin tyhmä kysymys mutta kuitenkin. Eli ongelmana on "heilurin fysiikka". Eli siis ongelma on se etten osaa laskea narun heiluvan pään x- ja y:tä. Tai no joo osaan... Mutta siis että jos se lähetetään esim kulmasta 330, ja pituus on sata niin mikä on voima jolla se sitten liikkuu ja kuinka paljon se sitten vähitellen hiipuu... Ei tarvitse lähettää mitään tuhatrivistä koodia, vaan ihan suora selkeä selitys tämän laskemiseen riittää...
Ilmaus "voima, jolla se liikkuu" on aika epäselvä. Lisäksi en tiedä, miten tulet heiluria käyttämään, joten en osaa sanoa, pitäisikö ongelmaa lähestyä analyyttisesti vai numeerisesti.
Analyyttinen tarkoittaa sitä, että heilurin tilaa kuvaa jatkuva ajan funktio(=laskukaava), josta otat "ruutukaappauksia" kulloisenkin framen piirtohetkellä. Analyyttiseen malliin on kuitenkin erittäin hankalaa sisällyttää minkäälaista interaktiivisuutta: heiluri vain heiluu, eikä käyttäjä tai mahdolliset muut ohjelman tapahtumat voi siihen simulaation alun jälkeen vaikuttaa. Jos tämä kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, voit vaihtoehtoisesti joko muodostaa heilurisi ominaisuuksien perusteella 2. asteen differentiaaliyhtälön (joka on siis korkeakoulumatematiikkaa, missä en ole vielä kauhean hyvä, kun lukiossa edelleen heilun) ja ratkaista sen, tai sitten etsiä valmista ratkaisua googlesta hakusanoilla "matemaattinen heiluri" ja englanniksi "mathematical pendulum".
Vastaavasti numeerinen ratkaisu tarkoittaa, että integroit (suomeksi esim. lasket) heilurin tilaa framesta toiseen. Eli lasket edellä mainitsemiani "ruutukaappauksia" itse sen perusteella, mitä heilurille simulaatiossa kullakin hetkellä tapahtuu. Tämä mahdollistaa esimerkiksi heilurin törmäykset muihin kappaleisiin. Numeerisessa simulaatiossa myös käyttäjän on helpompi vaikuttaa heilurin liikkeeseen.
Jospa vastaisit kysymykseen, mitä aiot heilurillasi tehdä, ennenkuin selitän enempää?