Kliks.Feuer wrote:Ei liity cb:hen, ja jos joku osaa ehdottaa parempaa aluetta, ehdottakoon. Mitä tarkoittaa "koostefunktiot"?
Tyhmät kysymykset (II/2009)
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Yritän ladata muuttujia tiedostosta, mutta arvot eivät silti muutu.
Tiedosto, josta muuttujat pitäisi ladata, on tämän näköinen:
Mikä tuossa voisi mahdollisesti olla väärin? Mulla loppuu ainaskin jo keinot kesken.
Code: Select all
... (muuta koodia..)
PAINOVOIMA# = 0
asd = 0 'bullettien rajotus
asd2 = 0 'ostamisen rajotusaika
aika = 0 'vihujen spawniaika
Repeat
If valikko = 0 Then
Gosub Valikko : Else
Gosub Nappaimet
Gosub Viholliset
Gosub Bulletit
Gosub Omat
Text 0,0,"FPS: "+FPS()+" gravity: "+PAINOVOIMA+" asd: "+asd+" asd2: "+asd2+" timer: "+aika
EndIf
DrawScreen
Forever
...
Alusta:
ClearObjects
If FileExists("Data\txt\var.txt") Then
f = OpenToRead("Data\txt\var.txt")
PAINOVOIMA = ReadFloat(f)
asd = ReadInt(f)
asd2 = ReadInt(f)
aika = ReadInt(f)
CloseFile f
EndIf
voima# = 0 'lähtövoima
...
Return
...
Code: Select all
-0.1
1
1
2000
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Bambi wrote:Yritän ladata muuttujia tiedostosta, mutta arvot eivät silti muutu.
-----
Mikä tuossa voisi mahdollisesti olla väärin? Mulla loppuu ainaskin jo keinot kesken.
Tiedot on tekstitiedostossa riveittäin. Laita Float(ReadLine(f)) ja/tai Int(ReadLine(f))
Sitten sen pitäisi toimia.
ReadInt() ja ReadFloat() lukevat tiedostosta osoittimen kohdalta suoraan dataa.
Voit kokeilla kirjottaa WriteIntillä tekstitiedostoon numeroita ja sitten avata sen Notepadillä niin et näekään numeroita vaan sen sijaan sotkua.
Eli tällöin tiedostossa on vain dataa pötkössä ilman kaikkea muuta muotoilu yms sälää mitä tekstitiedostotkin sisältävät.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
No jopas, empä olis tommosta keksiny. Kiitoksia avusta, nyt toimii hyvin!ristis wrote: Tiedot on tekstitiedostossa riveittäin. Laita Float(ReadLine(f)) ja/tai Int(ReadLine(f))
Sitten sen pitäisi toimia.
ReadInt() ja ReadFloat() lukevat tiedostosta osoittimen kohdalta suoraan dataa.
Voit kokeilla kirjottaa WriteIntillä tekstitiedostoon numeroita ja sitten avata sen Notepadillä niin et näekään numeroita vaan sen sijaan sotkua.
Eli tällöin tiedostossa on vain dataa pötkössä ilman kaikkea muuta muotoilu yms sälää mitä tekstitiedostotkin sisältävät.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Joo.. eli olen pähkäillyt tämän ongelman kanssa jo päivän tai toisenkin.. Kun tyyppi menee datanumeron numero 1 päälle niin end?.. esimerkki ois tässä tapauksessa kaikista paras..
kenties tälleen? Ei toimi..
tai täälleen? ja ei toimi tämäkään..
aikamoisen turhauttavaa..
kenties tälleen?
Code: Select all
If pelaaja = GetMap2(3,pelaajaX,pelaajaY)=1 Then End
tai täälleen?
Code: Select all
If GetMap2(3,pelaajaX,pelaajaY)=1 Then End
aikamoisen turhauttavaa..
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
GetMap2 käyttää tilekoordinaatteja. Elikkä laitappa näin:
Code: Select all
If GetMap(3,pelaajaX,pelaajaY) = 1 Then End
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Jookiitti. Mutt puuttuukos mulla jotain?
ei pelkkä tämä koodi taida riittää? eli on pelaaja niminen objecti ja se ku menee tuon datanumeron päälle peli sammuu.. Miten tuo pitäisi toteuttaa?
ei pelkkä tämä koodi taida riittää? eli on pelaaja niminen objecti ja se ku menee tuon datanumeron päälle peli sammuu.. Miten tuo pitäisi toteuttaa?
Code: Select all
If GetMap(3,pelaajaX,pelaajaY)=1 Then End
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
rami123 wrote:Jookiitti. Mutt puuttuukos mulla jotain?
ei pelkkä tämä koodi taida riittää? eli on pelaaja niminen objecti ja se ku menee tuon datanumeron päälle peli sammuu.. Miten tuo pitäisi toteuttaa?Code: Select all
If GetMap(3,pelaajaX,pelaajaY)=1 Then End
Code: Select all
If GetMap(3,ObjectX(pelaaja),ObjectY(pelaaja)) = 1 Then End
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Kiitos paljon!! Ei tullut edes mieleen tuollainen systeemi..Opinpaha taas uutta. kiitos
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Miten voisin toteuttaa systeemin, jossa käyttäjän kirjoittaessa tietyn sanan, avaa ohjelma tekstitiedoston (Notepad-tiedosto olisi unelma ; ).
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Vaikka esim näin:Hene wrote:Miten voisin toteuttaa systeemin, jossa käyttäjän kirjoittaessa tietyn sanan, avaa ohjelma tekstitiedoston (Notepad-tiedosto olisi unelma ; ).
Code: Select all
tiettysana$ = "Notepaddi"
Repeat
Text 0,0,"Kirjoita tietty sana:"
Locate 0,15
s$ = Input("Sana: ")
If Lower(s$) = Lower(tiettysana$) And KeyHit(28) Then Execute "Notepad"
Drawscreen
Forever
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Vaikka tuossa MGZ jo vastasikin, niin tässäpä vielä vähän hienostuneempi esimerkki =)Hene wrote:Miten voisin toteuttaa systeemin, jossa käyttäjän kirjoittaessa tietyn sanan, avaa ohjelma tekstitiedoston (Notepad-tiedosto olisi unelma ; ).
Code: Select all
Repeat
// Kysy tekstiä
syöte$ = Input("Avaa: ")
If KeyHit(cbkeyReturn) Then
// Jos painettiin entteriä, niin...
If FileExists(syöte$) And IsDirectory(syöte$)=0 Then
// Jos "syöte"-muuttujan tekstijonon perusteella
// löydetään jokin tiedosto (ei kansio), niin...
// Avataan notepad.exe, tiedostopolku perään lainausmerkeissä
Execute "notepad.exe " + Chr(34) + CurrentDir() + syöte$ + Chr(34)
EndIf
// Nollataan syöte
syöte$ = ""
// Suljetaan Inputti
CloseInput
EndIf
DrawScreen
Forever
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Miten sellanen datanumerosta datanumeroon siirtyminen tapahtuu? elikkä tyyppi lähtee kävelemään numerosta 1 numeroon kakkonen joka on muutaman esteenki takana? Onko vaikea toteuttaa? itsellä ei ole minkäänlaista hajua miten tehdä..
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Miten voin tehdä seuraavan: kahdella kuvalla on omakoodaamani "törmäystunnsitus". Kun toinen kuva menee toista kuvaa päin, se pysähtyy. Simple. Mutta kun tällä toisella kuvalla(ukko) on painovoima, ja kun se on tarpeeksi kova, kuva menee toisen kuvan(maa) sisään. Kyllähän sen sieltä hyppimällä saa pois, mutta ei ole kovin edustavan näköistä. Saisiko siis jotenkin laskettua, että ukko-kuva voi mennä vain tasan yhden pikselin kuvan sisään, eikä yhtään syvemmälle (tämä siksi, että surkean fysiikkamoottorini hyppymekanismi toimii niin, että jos olet maassa (aka maan sisässä) ja painat nappia, voit hypätä)?
I see the rainbow rising
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Sinun pitää liikuttaa kuvaa vähemmän kerralla. Tässä vähän pseudokoodia:
Code: Select all
For i = 1 To 4
x = x + (nopeus / 4)
y = y + (nopeus / 4)
tarkistaTörmäys()
Next i
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Eli kuten sly jack sanoi niin kannattaa laittaa vaikka:kaneli2000 wrote:Miten voin tehdä seuraavan: kahdella kuvalla on omakoodaamani "törmäystunnsitus". Kun toinen kuva menee toista kuvaa päin, se pysähtyy. Simple. Mutta kun tällä toisella kuvalla(ukko) on painovoima, ja kun se on tarpeeksi kova, kuva menee toisen kuvan(maa) sisään. Kyllähän sen sieltä hyppimällä saa pois, mutta ei ole kovin edustavan näköistä. Saisiko siis jotenkin laskettua, että ukko-kuva voi mennä vain tasan yhden pikselin kuvan sisään, eikä yhtään syvemmälle (tämä siksi, että surkean fysiikkamoottorini hyppymekanismi toimii niin, että jos olet maassa (aka maan sisässä) ja painat nappia, voit hypätä)?
Code: Select all
For i=1 To yliike
liikutetaan ukkoa 1 pikseli
tarkistus onko maassa jos on niin Exit ja kaikkea muuta
Next i
Ainiinja yliike pitää tietenkin olla float (#)
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives ☺
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Öh, ei oikein toimi ainakaan tavalla jolla sovelsin tuota :#. Ei saisi yhtään selvempänä?skinkken wrote:Eli kuten sly jack sanoi niin kannattaa laittaa vaikka:kaneli2000 wrote:Miten voin tehdä seuraavan: kahdella kuvalla on omakoodaamani "törmäystunnsitus". Kun toinen kuva menee toista kuvaa päin, se pysähtyy. Simple. Mutta kun tällä toisella kuvalla(ukko) on painovoima, ja kun se on tarpeeksi kova, kuva menee toisen kuvan(maa) sisään. Kyllähän sen sieltä hyppimällä saa pois, mutta ei ole kovin edustavan näköistä. Saisiko siis jotenkin laskettua, että ukko-kuva voi mennä vain tasan yhden pikselin kuvan sisään, eikä yhtään syvemmälle (tämä siksi, että surkean fysiikkamoottorini hyppymekanismi toimii niin, että jos olet maassa (aka maan sisässä) ja painat nappia, voit hypätä)?yliike on siis ukon nopeus y-suunnassaCode: Select all
For i=1 To yliike liikutetaan ukkoa 1 pikseli tarkistus onko maassa jos on niin Exit ja kaikkea muuta Next i
Ainiinja yliike pitää tietenkin olla float (#)
Tuohan siis ymmärtääkseni perustuu siihen, että For...Next looppi suoritetaan monia kertoja, jolloin saadaan tunnistus joka framelle, mutta en vaan saanut toimimaan.
Koodina (sovelsin aika paljon, menikö yhtään oikein):
Code: Select all
//if on the ground then don't go down (tämä tässä siksi että jostain syystä ohjelma ei nollaa yPluyssaa maassa, vaikka se määritetään :#)
If maassa = False Then yPlus# = yPlus# - GRAVITY
//guys collide -> feet
For i = 1 To yPlus#
guyY# = guyY# - yPlus#
If ImagesCollide(guyhit_feet,guyX#+(31/2),guyY#+38,0,hitimg,0,0,0) Then
maassa = True
yPlus# = 0
Else
maassa = False
EndIf
Next i
I see the rainbow rising
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Idea on siis siinä, että käyt liikutuskoodin For...Next-luupilla esim. 4 kertaa läpi ja joka kierroksella liikutat hahmoa tarvittavaan suuntaan neljäsosan (Jos siis For-luuppi käydään neljä kertaa läpi. Jos viisi, niin silloin viidesosa.) siitä määrästä, kuinka paljon haluat sen liikkuvan. Esim. jos haluat pelaajan liikuvan 5 pikseliä yhden framen aikana, se menisi pseudokoodina näin:
Elikkäs koitappa sitä sinun koodiasi näin:
Code: Select all
For i = 1 To 4
pelaajaX = pelaajaX + (5 / 4) //5 on liikuttavien pikseleiden määrä ja 4 on For-luupin läpikäyntien määrä.
Next i
Code: Select all
//if on the ground then don't go down (tämä tässä siksi että jostain syystä ohjelma ei nollaa yPluyssaa maassa, vaikka se määritetään :#)
If maassa = False Then yPlus# = yPlus# - GRAVITY
//guys collide -> feet
For i = 1 To 4
guyY# = guyY# - (yPlus# / 4)
If ImagesCollide(guyhit_feet,guyX#+(31/2),guyY#+38,0,hitimg,0,0,0) Then
maassa = True
yPlus# = 0
Else
maassa = False
EndIf
Next i
EDIT:
Ehkä vähän epäselvästi selostettu, mutta toivottavasti ymmärsit. =)
- kaneli2000
- Guru
- Posts: 1059
- Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
- Location: Lempäälä
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Ei tuo mitenkään kovin epämääräistä kyllä ollut. Nyt tajusin ja toimii, kiitos suuresti :D.Sly_Jack0 wrote:Idea on siis siinä, että käyt liikutuskoodin For...Next-luupilla esim. 4 kertaa läpi ja joka kierroksella liikutat hahmoa tarvittavaan suuntaan neljäsosan (Jos siis For-luuppi käydään neljä kertaa läpi. Jos viisi, niin silloin viidesosa.) siitä määrästä, kuinka paljon haluat sen liikkuvan. Esim. jos haluat pelaajan liikuvan 5 pikseliä yhden framen aikana, se menisi pseudokoodina näin:Elikkäs koitappa sitä sinun koodiasi näin:Code: Select all
For i = 1 To 4 pelaajaX = pelaajaX + (5 / 4) //5 on liikuttavien pikseleiden määrä ja 4 on For-luupin läpikäyntien määrä. Next i
Code: Select all
//if on the ground then don't go down (tämä tässä siksi että jostain syystä ohjelma ei nollaa yPluyssaa maassa, vaikka se määritetään :#) If maassa = False Then yPlus# = yPlus# - GRAVITY //guys collide -> feet For i = 1 To 4 guyY# = guyY# - (yPlus# / 4) If ImagesCollide(guyhit_feet,guyX#+(31/2),guyY#+38,0,hitimg,0,0,0) Then maassa = True yPlus# = 0 Else maassa = False EndIf Next i
EDIT:Ehkä vähän epäselvästi selostettu, mutta toivottavasti ymmärsit. =)
I see the rainbow rising
Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)
Ehkei niin tyhmä kysymys mutta kuitenkin. Eli ongelmana on "heilurin fysiikka". Eli siis ongelma on se etten osaa laskea narun heiluvan pään x- ja y:tä. Tai no joo osaan... Mutta siis että jos se lähetetään esim kulmasta 330, ja pituus on sata niin mikä on voima jolla se sitten liikkuu ja kuinka paljon se sitten vähitellen hiipuu... Ei tarvitse lähettää mitään tuhatrivistä koodia, vaan ihan suora selkeä selitys tämän laskemiseen riittää...