Tyhmät kysymykset (II/2009)

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Locked
matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by matti3 »

Seuraava kysymys. Järjen mukaan jos ketään ei nyt avaa peliä niin he saavat räpelöityä tietoja niin paljon kuin haluavat, joten miten saan setup exen, että se asentaa nuo tiedostot jonnekkin tiettyyn polkuun. :OO
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Nassi_Setä
Advanced Member
Posts: 281
Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
Location: Hämeessä miä

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Nassi_Setä »

tahdot siis asennus ohjelman pelillesi/ohjelmallesi?
tuolta löytyy pari:http://www.coolbasic.com/res_tools.php?lang=fi
\../(-_-)\../ <---klick MyBrute Image
Jotain evilii on tekeillä....
matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by matti3 »

Bajaxoo.
Oletko avannut pelin tätä runnaus kertaa ennen? Nimittäin kuulostaa siltä, että olet unohtanut sulkea pelin ja yrität avata sitä kahta kertaa päällekkäin. :)
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Viltzu »

Bajaxooo wrote:Onko tos CB editoris joku bugi, ku aina runnates et edellinen ajo käynnissä. Ei auta vaikka oon asentanu 3 kertaa uudelleen.
Käytössäsi on luultavasti Vista, suorita CB järjestelmänvalvojana.
Nasse-setä
Member
Posts: 54
Joined: Fri Apr 03, 2009 8:12 pm
Location: Loviisa

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Nasse-setä »

Ominaisuudet, yhteensopivuus, suorita järjestelmänvalvojana.
Osallistu suuren tilastoon -> viewtopic.php?f=13&t=1756
User avatar
Bambi
Member
Posts: 87
Joined: Sat Nov 24, 2007 12:51 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Bambi »

En saa CloneObjectPositionia toimimaan tällasessa tasohyppelypelissä.

Eli nyt olisi niinku erikseen tyyppi ja ase. Se ase tulee aina hieman jälessä joka suuntaan ja hypätessä jää aika paljonkin jälkeen. Tuossa kuvaa: http://servut.us/nizpu/random/ongelma.PNG (sisältää 2 kuvaa, liikkuessa ja hypätessä.) Ilman liikkumista ase on oikeassa paikassa, eli keskellä tyyppiä.

Koodia on oikeastaan varmaan turha edes laittaa, käytän tuossa vain CloneObjectPositionia ja CloneObjectOrientationia.

EDIT: Kiitoksia Veskulle! Toimii.
Last edited by Bambi on Wed Jul 01, 2009 11:57 am, edited 1 time in total.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by valscion »

Bambi wrote:En saa CloneObjectPositionia toimimaan tällasessa tasohyppelypelissä.

Eli nyt olisi niinku erikseen tyyppi ja ase. Se ase tulee aina hieman jälessä joka suuntaan ja hypätessä jää aika paljonkin jälkeen. Tuossa kuvaa: http://servut.us/nizpu/random/ongelma.PNG (sisältää 2 kuvaa, liikkuessa ja hypätessä.) Ilman liikkumista ase on oikeassa paikassa, eli keskellä tyyppiä.

Koodia on oikeastaan varmaan turha edes laittaa, käytän tuossa vain CloneObjectPositionia ja CloneObjectOrientationia.
Muista kloonata aseen sijainti vasta sen jälkeen kun olet liikuttanut tyyppiä. Paras paikka sille olisi varmaankin juuri ennen DrawScreeniä (tai DrawGamea jos käytät sitä myös) niin ei tulisi vahingossa lisättyä tyypin liikuttelua aseen sijainnin kopsaamisen jälkeen =)
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Ruuttu »

Okei, tää on outoa. Tsekkaa:

Code: Select all

Makeerror "Data\"+Path$
Virheilmoitus sanoo "Data\GFX\Tileset.bmp"

Code: Select all

Img = LoadImage("Data\"+Path$)
Tulee virheilmoitus, joka sanoo ettei voi ladata kuvaa polussa "Data\GFX\Tileset.bmp¬˥#SND1¬˩"

WTF?

Koodissa käytetään sekä muistipalaa, että muutamaa taulukkoa, ja yhteen taulukoista on tallennettu tuo "#SND1", mutta miksi helvetissä se tuohon jostakin pomppaa? Muistipalasta taas luetaan se polku, eli Path$ tulee muistipalasta merkki kerrallaan luettuna. Muistipalan yli en ole lukenut, siitä olen varma, ja kuten tuo ensimmäinen koodinpätkä osoittaa, se polku kyllä ladataan ihan oikein.

Meneekö CoolBasic jotenkin sekaisin pointtereissaan, kun käytössä on sekä muistipaloja että tekstimuotoisia taulukoita?

Apuja?
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by esa94 »

Ruuttu wrote:Okei, tää on outoa. Tsekkaa:

Code: Select all

Makeerror "Data\"+Path$
Virheilmoitus sanoo "Data\GFX\Tileset.bmp"

Code: Select all

Img = LoadImage("Data\"+Path$)
Tulee virheilmoitus, joka sanoo ettei voi ladata kuvaa polussa "Data\GFX\Tileset.bmp¬˥#SND1¬˩"

WTF?

Koodissa käytetään sekä muistipalaa, että muutamaa taulukkoa, ja yhteen taulukoista on tallennettu tuo "#SND1", mutta miksi helvetissä se tuohon jostakin pomppaa? Muistipalasta taas luetaan se polku, eli Path$ tulee muistipalasta merkki kerrallaan luettuna. Muistipalan yli en ole lukenut, siitä olen varma, ja kuten tuo ensimmäinen koodinpätkä osoittaa, se polku kyllä ladataan ihan oikein.

Meneekö CoolBasic jotenkin sekaisin pointtereissaan, kun käytössä on sekä muistipaloja että tekstimuotoisia taulukoita?

Apuja?
:O

Joku kusee nyt kyllä pahasti... Määrittelitkö muistipalan ennen vai jälkeen taulukkoa? Kokeile määritellä se taulukon jälkeen? Täähän saattaa olla taas yks Järjetön CoolBasic-bugi (tm)
EDIT:

hetko: Mitkä ASCII/UNICODE-koodit ovat ¬˩? se on varmaan joku rajoittava numero siinä?

User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Ruuttu »

Ääh, ongelma vaihtoi paikkaa, ja, no...

Pistän tähän koko höskän.

Code: Select all

Global TXT As String
Global TMP As String

// Listataan, mitä mikäkin merkintä muistipalassa tarkoittaa, eli mitä pitää tehdä.
Const _Null = 0 'ei mitään
Const _LoadImage = 1
Const _LoadMap = 2
Const _LoadSound = 3
Const _Repeat = 4
Const _Forever = 5
Const _UpdateGame = 6

Dim VAR(99) As String // taulukkoon varataan skriptitiedostosta löytyvien muuttujien nimet, jotta muistetaan, että se #SOUND1 on aina se sama #SOUND1.
Dim VAL(99)               // taulukkoon varataan skriptitiedostosta löytyvien muuttujien arvot, esim. skriptin 2. muuttuja on arvoltaan xxx
Dim Loops(10) As Short // Tämän avulla merkitään, mistä kohtaa looppi alkaa, jotta osataan hypätä oikeisiin kohtiin FOREVER -komennon kohdalla. Purukumia.

SCR = MakeMEMBlock(5555)

SCRIPT$ = "Data\Script\Level1.txt"

POS = 1
F = OpenToRead(SCRIPT$) // Vaihe 1: Luetaan skriptitiedosto ja muutetaan komennot simppeleiksi numeroiksi, jotka tallennetaan muistipalaan.

    Repeat
        TXT = ReadLine(F)
        TXT = Trim(TXT)
        
            If Lower(Left(TXT,4)) = "def " Then
                CURVAR + 1
                VAR(CURVAR) = GetWord(TXT,2)
                
            ElseIf Lower(GetWord(TXT,1,"(")) = "l"+"oadimage" Then
                For Z = 1 To CURVAR
                    If GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,",") = VAR(Z) Then
                        PokeByte SCR,POS,_LoadImage : Pos + 1  // Ladataan kuva...
                        PokeByte SCR,POS,Z : Pos + 1           // ...Muuttujaan Z

                        PokeByte SCR,POS,Len(GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),2,",")) : Pos + 1 // Seuraa kuvan polku, siihen kuuluu X merkkiä
                        For X = 1 To Len(GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),2,","))
                            PokeByte SCR,POS,Asc(Mid(GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),2,","),X,1)) : Pos + 1 // Yksi merkki polusta
                        Next X
                            PokeByte SCR,POS,_Null : Pos + 1
                    End If
                Next Z
            
            ElseIf Lower(GetWord(TXT,1,"(")) = "l"+"oadmap" Then
                For Z = 1 To CURVAR
                    If GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),2,",") = VAR(Z) Then
                        PokeByte SCR,POS,_LoadMap : Pos + 1  // Ladataan kartta...
                        PokeByte SCR,POS,Z : Pos + 1         // ...Muuttujaan Z
                        
                        PokeByte SCR,POS,Len(GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),1,",")) : Pos + 1 // Seuraa tilesetin polku, siihen kuuluu X merkkiä
                        
                        For X = 1 To Len(GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),1,","))
                            PokeByte SCR,POS,Asc(Mid(GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),1,","),X,1)) : Pos + 1 // Yksi merkki polusta
                        Next X
                            PokeByte SCR,POS,_Null : Pos + 1
                    End If
                Next Z
            
            ElseIf Lower(GetWord(TXT,1,"(")) = "l"+"oadsound" Then
                For Z = 1 To CURVAR
                    If GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),2,",") = VAR(Z) Then
                        PokeByte SCR,POS,_LoadSound : Pos + 1  // Ladataan ääni...
                        PokeByte SCR,POS,Z : Pos + 1         // ...Muuttujaan Z
                        
                        PokeByte SCR,POS,Len(GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),2,",")) : Pos + 1 // Seuraa äänen polku, siihen kuuluu X merkkiä
                        For X = 1 To Len(GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),2,","))
                            PokeByte SCR,POS,Asc(Mid(GetWord(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"),2,","),X,1)) : Pos + 1 // Yksi merkki polusta
                        Next X
                            PokeByte SCR,POS,_Null : Pos + 1
                    End If
                Next Z
                
            ElseIf Lower(GetWord(TXT,1,"(")) = "r"+"epeat" Then
                PokeByte SCR,POS,_Repeat : Pos + 1     // Alkaa looppi...
                PokeByte SCR,POS,GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")") : Pos + 1 // Ja loopin tunnistenumero on...
                CURLOOP + 1
                Loops(CURLOOP) = POS
            ElseIf Lower(GetWord(TXT,1,"(")) = "f"+"orever" Then
                PokeByte SCR,POS,_Forever : Pos + 1     // Loppuu looppi...
                PokeByte SCR,POS, Loops(Int(GetWord(GetWord(TXT,2,"("),1,")"))): Pos + 1 // Ja looppi alkaa uudelleen muistipaikasta numero...
            ElseIf Lower(GetWord(TXT,1,"(")) = "u"+"pdategame" Then
                PokeByte SCR,POS,_UpdateGame : Pos + 1     // Loppuu looppi...
            End If

    Until EOF(F)
CloseFile F

Repeat

    Gosub RunScript

DrawScreen
Forever

RunScript:  // Vaihe 2: Luetaan muistipalaa, ja toimitaan siitä löytyvien ohjeiden mukaisesti
    Repeat
    
        SP + 1
    
        Select PeekByte(SCR,SP)
            Case 1 // LoadImage

                SP + 1
                Tmp1 = PeekByte(SCR,SP) // Kuva ladataan muuttujaan, joka löytyy sijainnista tmp1
                SP + 1
                Path$ = ""
                Tmp2 = PeekByte(SCR,SP) // Kuvan polkuun kuuluu tmp2 merkkiä
                For I = 1 To Tmp2 // Luetaan polku
                    SP + 1
                    Path$ = Path$ + Chr(PeekByte(SCR,SP))
                Next I

                VAL(Tmp1) = LoadImage("Data\"+Path$) // Ladataan kuva
            
            Case 2 // LoadMap

                SP + 1
                Tmp1 = PeekByte(SCR,SP) // Kartalle ladataan tilesetti, joka löytyy muuttujasta Tmp1
                SP + 1
                Path$ = ""
                Tmp2 = PeekByte(SCR,SP) // Kartta ladataan polusta, johon kuuluu tmp2 merkkiä
                For I = 1 To Tmp2 // Ladataan polku
                    SP + 1
                    Path$ = Path$ + Chr(PeekByte(SCR,SP))
                Next I

                Map = LoadMap("Data\"+Path$,VAL(Tmp1)) // Ladataan kartta polusta ja tilesetistä

            Case 3 // LoadSound

            Case 4 // Repeat
            
            Case 5 // Forever
            
            Case 6 // UpdateGame
            
        End Select
        

    Until SP = POS
Return
Purkkaa löytyy vaikka muille jakaa. Tuosta olisi tarkoitus tulla jonkinlainen SkriptiEngine -häkkyrä - ensin luetaan tekstitiedosto läpi ja muutetaan se yksinkertaisenpaan muotoon (Drawimage IMG, 1,1 >> muuttuu muotoon >> 10,1,1,1, jossa 10 tarkoittaa kuvan piirtämistä, 1 viittaa median numeroon (kuva IMG on tallennettu taulukkoon numerolla 1), ja sitten tulee kuvan sijainti, x ja y.), jonka jälkeen skriptiä voidaan suorittaa lukemalla suoraan muistipalasta ohjeet, mitä pitää tehdä.

Joku kumma on pielessä, kun muuttujien paikalle ilmestyy mystisesti taulukoihin tallennettuja merkintöjä ja muuta potaskaa.


Koodin ajamiseen tarvitset myös ajettavan skriptitiedoston (Data\SCRIPT\Level1.txt):

Code: Select all

Def #Tileset
Def #SND1

LoadImage(#Tileset,GFX\Tileset.bmp)
LoadMap(LVL\test.til,#Tileset)

LoadSound(SND\Whip.wav,#SND1)

REPEAT(1)

Wait=200
PlaySound(#SND1)

UpdateGame()

FOREVER(1)
Pähkinä, ole hyvä!
matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by matti3 »

Kysymys. :)

Miten voin tehdä uuden tiedoston ja päättää mitä siihen tallennetaan. Esimerkiksi save ominaisuutena. Jos joku painaa nappia "Tallenna" niin tulee ikkuna jossa on vaikka kolme paikkaa. Nyt hän klikkaa ykköistä ja eteen tulee tekstin kirjoitusta. Siihen voi kirjoittaa vaikka nimeksi joulupukki. :)

Joulupukki nimi tallennetaan muuttujaan Tallennus_nimi ja se tallennetaan tiedostoon tallennusnimet.td

Nyt tämä joulupukki tallentuu pelikansioon nimellä joulupukki_1.wl

Nyt kyseinen henkilö painaa lataa nappia. Eteen tulee kolme slotti paikkaa tässä kohtaa otetaan käyttöön tallennusnimet.td ja katsotaan sieltä tallennus nimi ja katsotaan, että se on tallennettu ensimmäiseen slottiin eli laitetaan se ensimmäiseen lataa mahdollisuudeksi.

Nyt jos käviä valitsee tämän ensimmäisen katsotaan tallennusnimet.td:stä nimi ja slotti ja tallennetaan ne muuttujiin. Etistään sellainen tiedosto. Jos ei löydy ilmoitetaan, että on "saattanut manuaalisesti poistaa tallennus tiedoston."

Jos kuitenkin kaikki osuu nappiin etsitään sieltä joulupukki_1.wl tietyt muuttujat (jotka sinne tallennuksessa tallennettiin) ja tadaa. Pelissä on kaikki tarvitsemasi jutut jotka tallensit. Eli tilanne olisi tälläinen.

Code: Select all

Uusi peli :
//tässä on uuden pelin muuttuja talletukset

Lataa_peli :
//tässä on ne kolme vaihtoehtoa.

Ladataan_pelia :
//tässä taasen on jo tiedossa kaikki ja alustetaan muuttujat entisiin lukemiinsa. :)
Eli selitin nyt millaisen tallenus enginen haluaisin, koska en osaa toteuttaa sitä. Ongelmia on mm. Miten voin tehdä uuden tiedoston johon tallennetaan jotain asioita joita haluan tallentaa. :)
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by TheFish »

matti3 wrote:Eli selitin nyt millaisen tallenus enginen haluaisin, koska en osaa toteuttaa sitä. Ongelmia on mm. Miten voin tehdä uuden tiedoston johon tallennetaan jotain asioita joita haluan tallentaa. :)
OpenToWrite() luo tiedoston jos sitä ei ole olemassa.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by matti3 »

No miten sitten voin kirjoittaa siihen tiedostoon tietoa? :O
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by TheFish »

matti3 wrote:No miten sitten voin kirjoittaa siihen tiedostoon tietoa? :O
Lueppa manuaalista OpenToWriten esimerkki.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by matti3 »

No juu, mutta tuli ongelma. Tämä koodi ei ymmärrä miten ladataan tieto. :)

Eli tässä on se kun ladataan peli ja sitten se, että se alkaa etsimään hakukriteereillä tietoa.

Code: Select all

Ladataan_peli :
Include "data/tallennus_nimet.td"
AddText "(1)" +slot_1
DrawScreen
Repeat
If KeyHit(cbkey1) Then
    ClearKeys
    ClearText
    slot_j=1
    Goto Lataa_peli
EndIf
Until KeyHit(cbkeyreturn)

End

Lataa_peli :
ff = OpenToRead("save/"+slot+"_"+slot_j +".bm")
ReadLine ff
CloseFile ff

Tässä on pelin tallennus.

Code: Select all

Tallennetaan_peli :
    CloseInput
    Repeat
    slot=1
    Locate 0,20 : nimi$ = Input ("Mikä laitetaan talletuksen nimeksi? ") //Se käyttäjän määrittelemä muuttuja
    If KeyHit(cbkeyreturn) Then
    r = OpenToWrite("data/tallennus_nimet.td")
    WriteLine r,"Slot_1=" +nimi
    CloseFile r
    
    Locate 0,40: AddText "Talletus tallennettiin nimellä "+nimi
    EndIf
    If KeyHit(cbkeyreturn) Then Locate 0,60: AddText "Tallennus suoritettiin."
    If KeyHit(cbkeyreturn) Then Locate 0,80: AddText "Jatka painamalla o nappulasta."
    DrawScreen()

    Until KeyHit(cbkeyspace)
    If KeyHit(cbkeyo) Then Goto Tallenna_peli


Tallenna_peli :
f = OpenToWrite("save/"+nimi +"_" +slot +".bm")
WriteLine f,"Rahat=" +Rahat
WriteLine f,"kauppa$=" +kauppa
WriteLine f,"kauppa_taso="kauppa_taso
CloseFile f
Goto Aloita_peli
Ongelma:
Peli jää jumiin lataus vaiheessa. Tallennus onnistuu, mutta ei lataus. :O
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 4:53 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by Jani »

matti3 wrote:No juu, mutta tuli ongelma. Tämä koodi ei ymmärrä miten ladataan tieto. :)

Eli tässä on se kun ladataan peli ja sitten se, että se alkaa etsimään hakukriteereillä tietoa.

Code: Select all

Ladataan_peli :
Include "data/tallennus_nimet.td"
AddText "(1)" +slot_1
DrawScreen
Repeat
If KeyHit(cbkey1) Then
    ClearKeys
    ClearText
    slot_j=1
    Goto Lataa_peli
EndIf
Until KeyHit(cbkeyreturn)

End

Lataa_peli :
ff = OpenToRead("save/"+slot+"_"+slot_j +".bm")
ReadLine ff
CloseFile ff

Tässä on pelin tallennus.

Code: Select all

Tallennetaan_peli :
    CloseInput
    Repeat
    slot=1
    Locate 0,20 : nimi$ = Input ("Mikä laitetaan talletuksen nimeksi? ") //Se käyttäjän määrittelemä muuttuja
    If KeyHit(cbkeyreturn) Then
    r = OpenToWrite("data/tallennus_nimet.td")
    WriteLine r,"Slot_1=" +nimi
    CloseFile r
    
    Locate 0,40: AddText "Talletus tallennettiin nimellä "+nimi
    EndIf
    If KeyHit(cbkeyreturn) Then Locate 0,60: AddText "Tallennus suoritettiin."
    If KeyHit(cbkeyreturn) Then Locate 0,80: AddText "Jatka painamalla o nappulasta."
    DrawScreen()

    Until KeyHit(cbkeyspace)
    If KeyHit(cbkeyo) Then Goto Tallenna_peli


Tallenna_peli :
f = OpenToWrite("save/"+nimi +"_" +slot +".bm")
WriteLine f,"Rahat=" +Rahat
WriteLine f,"kauppa$=" +kauppa
WriteLine f,"kauppa_taso="kauppa_taso
CloseFile f
Goto Aloita_peli
Ongelma:
Peli jää jumiin lataus vaiheessa. Tallennus onnistuu, mutta ei lataus. :O
öö... Muuta Lataa_peli-aliohjelma seuraavaksi: Include "save/"+slot+"_"+slot_j +".bm"
Lisäksi slot-muuttujaa ei käytetä.
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by TheFish »

Jani wrote:öö... Muuta Lataa_peli-aliohjelma seuraavaksi: Include "save/"+slot+"_"+slot_j +".bm"
Älä. Includettavat tiedostot lisätään koodiin kääntäessä. Exe ei pysty lukemaan tietoa includella (editorissa tämä toimii, koska ohjelma käännetään ja siihen lisätään tiedoston sisältö kun klikkaat run:ia). Älä myöskään käytä "ladataan_peli" aliohjelmassa includea. Ja lue readlinen esimerkki.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by matti3 »

Peli jää edelleen jumiin. Kun avaan Ladataan_peli kohdan ja sitten painan ykkös nappia niin siihen jämähti ja tehtävän hallinnan kautta pitää sammuttaa. Ja koodi on siis tuossa viestiä ylempänä. :P


E: En ymmärrä miksi kaikki valittaa includesta. Minulla se kyllä toimii. Exe tietää hyvin mitä etsii. :O
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by TheFish »

matti3 wrote:E: En ymmärrä miksi kaikki valittaa includesta. Minulla se kyllä toimii. Exe tietää hyvin mitä etsii. :O
Testaahan tätä (hieman muokattu edellisestä include_ei_toimi esimerkistäni):
tee tiedosto a.cb:

Code: Select all

include "b.cb"
waitkey
Ja b.cb:

Code: Select all

print "hello world!"
Nyt tee a.cb:stä exe. Exen buildaamisen jälkeen muuta b.cb täksi:

Code: Select all

print "hohooo"
Mitä aiemmin buildaamasi exe tulostaa?
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:37 pm

Re: Tyhmät kysymykset (II/2009)

Post by matti3 »

Kyllä tuon osaan, mutta peli jumittuu, kun yrittää ladata jotain.
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Locked