ukolle äly

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
aapeli
Newcomer
Posts: 9
Joined: Sun Sep 16, 2007 4:29 pm

ukolle äly

Post by aapeli »

Joo eli miten saada ukko automattisesti liikkumaan, ei tavitse olla hirveän monimutkainen kunhan vain satunnaista liikettä.
FuJi
Member
Posts: 70
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:09 pm

Re: ukolle äly

Post by FuJi »

http://cbkk.systec.fi/koodi.php?id=4

Tuossa on koodi. Kun ukko törmää se vaihtaa suuntaa.
jabanii
Member
Posts: 93
Joined: Tue Aug 28, 2007 9:23 pm

Re: ukolle äly

Post by jabanii »

Riippuu minkälainen pelisi kartta on? Jos se on tilemappi, niin itse tekisin, että peli tarkistaa vaikka 100 pikselin päästä ukosta onko tilen törmäyskerros true vai false (tosi tai epätösi. Voit myös korvata ne 1 ja 0) jos on niin arvotaan (katso komento rand), että tarkistetaanko ensin vasemmalta tai oikealta onko sielä tyhjää, jos on, niin käännä ukkoa 90 astetta sinne suuntaan (käännöstä kannattaa pehmentää ja cb:ssä oli muistaakseni siihen valmis funktio "CurveAngle"). Jos molemmissa suunnissa on seinää, niin kävele taaksepäin, kunnes tulee tilaa kääntyä.

Tossa nyt pikaisesti, koodia en jaksanut alkaa kirjoittamaan, mutta jos luet oppitunnit ja manuaalista "Perusteet" ja "CoolBasic ohjelmointikieli", niin ymmärrät selitykseni täysin.

Huom. CoolBasic sisältää parhaan manuaalin, mitä olen missään ohjelmointikielessä nähnyt, eli sitä kannattaa opetella käyttämään. Esimerkiksi: Jos et tiedä, miten saat selville koordinaatiston avulla Hit -kerroksen sisällön, niin aukaise manuaali -> komennot -> Kartat ja katso sieltä mikä komento/funktio hoitaa sen ja, jos näet vieraan sanan, niin aukaise manuaalin sanakirja. Manuaali sisältää vielä kaiken lisäksi harjoitukset, ja kun ne osaat, osaat myös ohjelmoida.
Post Reply