Ajattelin kokeilla väsätä 3D-labyrinttipeliä, jossa voitaisiin liikkua ja pyöriä labyrintissa. Rupesin sitten ajattelemaan, miten saan realistisen näköisesti piirrettyä 3D-pisteitä kuviteltujen kamerakoordinaattien mukaan? Eli on muuttujat Camera_X, Camera_Y ja Camera_Z, joiden mukaan piirrettäisiin ruudulle pisteitä, joista jokaisella on maailmakoordinaatit X-, Y- ja Z-akseleilla. Tiedän, että voisin tämän osata päätellä itsekin, mutta ajattelin, että joku 1337 täältä tietää ja on helpompi vain kysyä...
Kiitoksia jo etukäteen!
3D-pisteiden piirto?
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: 3D-pisteiden piirto?
En tiedä auttaako, mutta tässä olisi eräs Raycaster engine.
-
- Active Member
- Posts: 135
- Joined: Fri Mar 07, 2008 8:49 pm
Re: 3D-pisteiden piirto?
Hehee, juuri tuota vilkuilinkin noin pari minuuttia sitten, ja huomasin, että se on hieno systeemi, mutta siinä ei voi pyöriä. Ainakaan useammassa kuin neljässä kulmassa. En siis ihan tuollaista halua.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: 3D-pisteiden piirto?
Kyllä mulla ainakin kääntyy mihin suuntaan vaan kun liikuttaa hiirtä.
-
- Active Member
- Posts: 135
- Joined: Fri Mar 07, 2008 8:49 pm
Re: 3D-pisteiden piirto?
Fail. Jätin tietysti ohjeet lukematta. Pitää kokeilla soveltaa tuota.
EDIT:
50. posti. En ole enää uusi tulokas!
Re: 3D-pisteiden piirto?
Tästä saattaisi olla myös apua. Koodaajan 3d -systeemi pisteiden ja viivojen piirtoon.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
-
- Active Member
- Posts: 135
- Joined: Fri Mar 07, 2008 8:49 pm
Re: 3D-pisteiden piirto?
Tuonkin olen huomannut jo aiemmin ja olen yrittänyt saada siitä jotakin tolkkua. Kiitos kuitenkin.
Re: 3D-pisteiden piirto?
3D-laatikkoa voi ymmärtääkseni käännellä matriisin avulla. Jos en ole ihan harhaoppinen, ja jos ymmärsin että puhuitte juuri z akselilla kääntelemisestä.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: 3D-pisteiden piirto?
En nyt muista onko siihen mitään muutoksia tehty, mutta 3D-tuto löytyy myös uudelta foorumilta. Kolmososa selittää pyörittämisen ihan millä tahansa halutulla akselilla - matriisien ja kvaternioiden avulla. Myös Aavesoturin 3D-systeemiin kannattaa tutustua. Mutta labyrinttipelissä paras lähde lienee tuo raycasteri.
Ja programmer of DSG, matriiseilla pyöritellään aivan kaikkea kolmiulotteista kaikkien akseleiden ympäri.
Ja programmer of DSG, matriiseilla pyöritellään aivan kaikkea kolmiulotteista kaikkien akseleiden ympäri.