3D-pisteiden piirto?

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
Alligaattori
Active Member
Posts: 135
Joined: Fri Mar 07, 2008 8:49 pm

3D-pisteiden piirto?

Post by Alligaattori »

Ajattelin kokeilla väsätä 3D-labyrinttipeliä, jossa voitaisiin liikkua ja pyöriä labyrintissa. Rupesin sitten ajattelemaan, miten saan realistisen näköisesti piirrettyä 3D-pisteitä kuviteltujen kamerakoordinaattien mukaan? Eli on muuttujat Camera_X, Camera_Y ja Camera_Z, joiden mukaan piirrettäisiin ruudulle pisteitä, joista jokaisella on maailmakoordinaatit X-, Y- ja Z-akseleilla. Tiedän, että voisin tämän osata päätellä itsekin, mutta ajattelin, että joku 1337 täältä tietää ja on helpompi vain kysyä...

Kiitoksia jo etukäteen!
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: 3D-pisteiden piirto?

Post by Koodiapina »

En tiedä auttaako, mutta tässä olisi eräs Raycaster engine.
Alligaattori
Active Member
Posts: 135
Joined: Fri Mar 07, 2008 8:49 pm

Re: 3D-pisteiden piirto?

Post by Alligaattori »

Hehee, juuri tuota vilkuilinkin noin pari minuuttia sitten, ja huomasin, että se on hieno systeemi, mutta siinä ei voi pyöriä. Ainakaan useammassa kuin neljässä kulmassa. En siis ihan tuollaista halua.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: 3D-pisteiden piirto?

Post by Koodiapina »

Kyllä mulla ainakin kääntyy mihin suuntaan vaan kun liikuttaa hiirtä.
Alligaattori
Active Member
Posts: 135
Joined: Fri Mar 07, 2008 8:49 pm

Re: 3D-pisteiden piirto?

Post by Alligaattori »

Fail. Jätin tietysti ohjeet lukematta. Pitää kokeilla soveltaa tuota.
EDIT:

50. posti. En ole enää uusi tulokas!

Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: 3D-pisteiden piirto?

Post by Pate5 »

Tästä saattaisi olla myös apua. Koodaajan 3d -systeemi pisteiden ja viivojen piirtoon.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Alligaattori
Active Member
Posts: 135
Joined: Fri Mar 07, 2008 8:49 pm

Re: 3D-pisteiden piirto?

Post by Alligaattori »

Tuonkin olen huomannut jo aiemmin ja olen yrittänyt saada siitä jotakin tolkkua. Kiitos kuitenkin.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: 3D-pisteiden piirto?

Post by MaGetzUb »

3D-laatikkoa voi ymmärtääkseni käännellä matriisin avulla. Jos en ole ihan harhaoppinen, ja jos ymmärsin että puhuitte juuri z akselilla kääntelemisestä.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: 3D-pisteiden piirto?

Post by koodaaja »

En nyt muista onko siihen mitään muutoksia tehty, mutta 3D-tuto löytyy myös uudelta foorumilta. Kolmososa selittää pyörittämisen ihan millä tahansa halutulla akselilla - matriisien ja kvaternioiden avulla. Myös Aavesoturin 3D-systeemiin kannattaa tutustua. Mutta labyrinttipelissä paras lähde lienee tuo raycasteri.

Ja programmer of DSG, matriiseilla pyöritellään aivan kaikkea kolmiulotteista kaikkien akseleiden ympäri.
Post Reply