Objektit : funktiot

LOADOBJECT


   KUVAUS

Lataa kuvan ja tekee siitä objektin. Sallitut kuvamuodot ovat: bmp, jpg, png ja tga.

Objektit ovat pelimaailmaan ladattavia hahmoja, esineitä, vihollisia tai kerättäviä power-uppeja. Niitä voi erikseen liikuttaa, sijoittaa, pyörittää, osoittaa, animoida, teksturoida ja tappaa. Lisäksi ne voivat reagoida keskenään mm. törmäten toisiinsa. Myös kartat ja partikkelilähteet ovat objekteja.

Objektit ovat siitä kivoja, että kaikkia voi ohjata samoilla objektikomennoilla. Voit esimerkiksi animoida tilekartan samaan tapaan kuin normaalin objektin.

Jokaisella objektilla on oma kulma. Niitä voi pyörittää kaikkiin suuntiin, ja ne liikkuvat aina siihen suuntaan mihin osoittavat. Samalla tavalla kuin ihminen liikkuu sinne minne nenä osoittaa.

Jos lataat objektin, jota on tarkoitus voida pyörittää, anna sille ylimääräinen parametri, joka määrittää kuinka sulavasti objekti pyörii ruudulla. Oikeastaan tämä määrittää kuinka moneen eri suuntaan objekti voi osoittaa. Arvo 8 saa objektin katsomaan 8 eri suuntaan sen kulmasta riippuen. Arvon tulee olla väliltä 1-360. Mitä isompi sitä sulavampi kääntyvyys. Isojen objektien lataaminen parhaalla pyörityslaadulla saattaa kuitenkin olla hidasta. Parhaan kääntyvyysarvon saat, kun jaat 360/käännösnopeus, missä käännösnopeus on se arvo millä kulmaa kasvatetaan tai vähennetään kun pelaaja haluaa kääntää objektia. Esimerkissä ihannearvo on 72, koska objekti kääntyy 5 astetta kerralla, ja 360/5=72.

Jos lataat paljon samaa objektia, kannattaa mieluummin kopioida se funktiolla CloneObject. Se on PALJON nopeampaa. Alkuperäistä objektia ei silloin kuitenkaan voi poistaa tai käsitellä millään tavalla. Lisätietoja komennosta CloneObject.

Funktio palauttaa nollan, jos objektia ei voitu ladata.

Älä koskaan lataa kovalevyltä mitään silmukan sisällä! Tätä komentoa tulisi käyttää vain ohjelman alussa.

   KÄYTTÖ
LOADOBJECT (tiedostonimi, [pyörityslaatu])

  • tiedostonimi = Merkkijono. Määrittää ladattavan kuvan tiedostonimen tai polun.
  • pyörityslaatu (valinnainen) = Kokonaisluku väliltä 1-360. Kuinka moneen suuntaan objekti voi katsoa. Oletuksena 1 (ei käänny).

  • Katso myös: LOADANIMOBJECT, MAKEOBJECTFLOOR, LOADMAP, CLONEOBJECT

       ESIMERKKI
    'limit speed for fast machines
    FrameLimit 40

    'load player
    guy= LoadObject("Media\guy.bmp", 72)

    Color cbblack
    AddText "Move via arrows..."
    ClsColor cbwhite

    Repeat 'THE MAIN LOOP

        'Controls
        If LeftKey() Then TurnObject guy, 5
        If RightKey() Then TurnObject guy, -5
        
        If UpKey() Then MoveObject guy, 2
        If DownKey() Then MoveObject guy, -2
        
        
        DrawScreen

    Forever

    <<TAKAISIN