CoolBasic V3: Esittely
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Nyttemmin, olio-ohjelmointiin paremmin perehtyneenä, kysyisin minkä tapainen CBV3:n objekti/pelinhallinta kirjastosta tulee? Pelikirjaston hierkia, omalla tavallani. (luokkien nimet on keksitty)
-Scene // Säilöö nykyisen peli "kentän"
-Action // Tapahtumien hallinta, esim. näppäimien käsittely.
-Object // Abstarkti luokka pelin asioille, esineille jne., luokassa ei ole vielä mitään "toimintoja"
-Object -> PhysicObject // Fysiikka moottorin peliobjekti.
-Object -> VisualObject // Graafinen, piirretävä objekti.
-PhysicObject + VisualObject -> Map // Piirretävä karttaobjekti, törmäyksillä.
-PhysicObject + VisualObject + Action-> GameObject // Tämä olisi nyt se "käyttäjän" käsiteltävissä oleva peliobjekti. Sillä on fysiikat, se näkyy näytöllä ja sitä voidaan ohjata, mm. wasd-napeilla.
Mielestäni tämän tapainen hierarkkia olisi hyvin kätevä, koska sen laajentaminen ja muokkaaminen olisi erittäin helppoa. Harmi, etten osaa kirjoittaa/lähettää ajatuksiani nauhoiteen kaltaisena, selkeänä ideana. Toivottavasti siis hoksaatte tämän!
-Scene // Säilöö nykyisen peli "kentän"
-Action // Tapahtumien hallinta, esim. näppäimien käsittely.
-Object // Abstarkti luokka pelin asioille, esineille jne., luokassa ei ole vielä mitään "toimintoja"
-Object -> PhysicObject // Fysiikka moottorin peliobjekti.
-Object -> VisualObject // Graafinen, piirretävä objekti.
-PhysicObject + VisualObject -> Map // Piirretävä karttaobjekti, törmäyksillä.
-PhysicObject + VisualObject + Action-> GameObject // Tämä olisi nyt se "käyttäjän" käsiteltävissä oleva peliobjekti. Sillä on fysiikat, se näkyy näytöllä ja sitä voidaan ohjata, mm. wasd-napeilla.
Mielestäni tämän tapainen hierarkkia olisi hyvin kätevä, koska sen laajentaminen ja muokkaaminen olisi erittäin helppoa. Harmi, etten osaa kirjoittaa/lähettää ajatuksiani nauhoiteen kaltaisena, selkeänä ideana. Toivottavasti siis hoksaatte tämän!
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Kuinkas hyvin V3 edistyy? En ollut Assyilla, niin vissiin aika monetkin haluaisivat tietää missä mennään? Onko enää paljoa hommaa? (itsehän en ymmärrä englannin kielistä blogia, koska siellä on kaikkia sellaisia sanoja mitä ei opeteta koulussa. )
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Empä minäkään noita kaikkia sanoja ymmärtäisi vaikka olisi suomeksi. Mutta koulussa opetetaan kyllä pähkäilemään sanojen merkitystä niiden lauseyhteyden avulla.MaGetzUb wrote:Kuinkas hyvin V3 edistyy? En ollut Assyilla, niin vissiin aika monetkin haluaisivat tietää missä mennään? Onko enää paljoa hommaa? (itsehän en ymmärrä englannin kielistä blogia, koska siellä on kaikkia sellaisia sanoja mitä ei opeteta koulussa. )
Blogista lukien, Zero on nyt parannellut kääntäjää, saanut sen 6 kertaa nopeammaksi ja kääntäjä tukee nyt koodirivien jakamista useammalle riville '_' merkin avulla.
Mutta toimiiko _ merkki sitten enää muuttujissa? Jos on esimerkiksi muuttuja Ukko_X, niin hyppääkö editori seuraavalle riville odottaen, että siellä jatkuu koodi? Minusta puolipiste ';' olisi hyvä rivinjakamismerkki
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Heitänpä oman mielipiteeni soppaan ja sanon, että puolipiste ei olisi mikään paras merkki, sillä sitähän käytetään korkeamman tason kielissä kuten C:ssä ja C++:ssa rivin päättämismerkkinä (tai nojaa haittaskohan toi ...) Ja eiköhän kääntäjä ole tarpeeksi viisas katsomaan tuleeko alaviivan jälkeen jotain tekstiä lisää Tosin CBv3:ssahan varmaankin laitettaisiin koordinaatit properteina (joo en tiiä onko edes suomenkielistä vastinetta, opiskelen nääs englanninkielisillä kirjoilla...) ja X:n saisit kutsumalla vain Ukko.X.
Mut sehän on vain minun kaksi senttiäni O__o
@Zero:
Tuo rivinjako ominaisuus on varmaankin muuallakin kuin funktion parametriluettelossa? Kaipa se tulisi hyödylliseksi pitkissä if -lausekkeissakin emt ;O
Mut sehän on vain minun kaksi senttiäni O__o
@Zero:
Tuo rivinjako ominaisuus on varmaankin muuallakin kuin funktion parametriluettelossa? Kaipa se tulisi hyödylliseksi pitkissä if -lausekkeissakin emt ;O
I'm gonna be the Pira... CoolBasic King!
D. Adams wrote:The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ei se kääntäjä nyt niin tyhmä sentään ole.axu wrote:Mutta toimiiko _ merkki sitten enää muuttujissa? Jos on esimerkiksi muuttuja Ukko_X, niin hyppääkö editori seuraavalle riville odottaen, että siellä jatkuu koodi? Minusta puolipiste ';' olisi hyvä rivinjakamismerkki
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Joo kyllä minä uskon että Zero osaa tehdä kääntäjään niin, että jos teksti jatkuu jollain muulla kuin kommentilla niin alaviiva ei päde rivinjakomerkkinä, mutta huomaako, on minun pointtini.
Mutta mites alaviivaan päättyvät muutujanimet(vaikka ylen harvoin niitä käytetäänkin)?
esim.
Mutta mites alaviivaan päättyvät muutujanimet(vaikka ylen harvoin niitä käytetäänkin)?
esim.
Code: Select all
AloitusRaha_ = 100
Ukko1.Raha = AloitusRaha_
Ukko2...jne...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Eiköhän se alaviiva pidä olla omana tokeninaan että se rivinkatkaisijaksi tunnistetaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Kehittäjä
CoolBasic Classic
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ei tarvitse huolehtia... Tuo on lastenleikkiä toteuttaa.
Have faith in Zero.
Have faith in Zero.
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
axu wrote:Mutta toimiiko _ merkki sitten enää muuttujissa? Jos on esimerkiksi muuttuja Ukko_X, niin hyppääkö editori seuraavalle riville odottaen, että siellä jatkuu koodi?
Ilmuri wrote:Eiköhän se alaviiva pidä olla omana tokeninaan että se rivinkatkaisijaksi tunnistetaan.
Rivinvaihto toimii kaikkien rakenteiden kanssa, ei pelkästään funktioiden. Muuttujissa alaviiva toimii normaalisti. Rivi jatkuu vain silloin kun alaviiva on rivin viimeinen merkki (välilyntejä ja sarkaimia lukuunottamatta), ja silloin kun se esiintyy omana erillisenä alkionaan. Esimerkiksi:Rufi wrote:Tuo rivinjako ominaisuus on varmaankin muuallakin kuin funktion parametriluettelossa? Kaipa se tulisi hyödylliseksi pitkissä if -lausekkeissakin emt ;O
Code: Select all
muuttuja_
// ei jatku, alaviiva on osa muuttujan nimeä
muuttuja _
+ 2 // jatkuu, alaviiva on erotettu muuttujan nimestä välilyönnillä
normaali_muuttuja
// ei jatku, alaviiva on osa muuttujan nimeä
1+_
2 // jatkuu, alaviiva on erotettu plus-operaattorilla
1+ _
2 // jatkuu, alaviiva on erotettu välilyönnillä
Koska koordinaatit X ja Y kuvastavat olion tilaa, ne ovat propertyjä eli ominaisuuksia. Nyrkkisääntönä olion tila (substantiivit/adjektiivit) kuvataan ominaisuuksien avulla ja kyvyt (verbit) metodeina.Rufi wrote:Tosin CBv3:ssahan varmaankin laitettaisiin koordinaatit properteina
C++ ei ole yhtään korkeamman tason kieli kuin CBV3.Rufi wrote:Heitänpä oman mielipiteeni soppaan ja sanon, että puolipiste ei olisi mikään paras merkki, sillä sitähän käytetään korkeamman tason kielissä kuten C:ssä ja C++:ssa rivin päättämismerkkinä
BASIC-kielissä ei yleensä ole rivin päättävää terminaattorimerkkiä, vaan jokainen rivi muodostaa yksittäisen "loogisen rivin" lähdekoodissa. BASIC-murteista riippuen rivejä voi kuitenkin pilkkoa kaksoispisteellä ja yhdistää rivinjatkomerkillä (monesti alaviiva).
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tällöinhän rivit päätetään \n tai \r\n, kuten perinteisesti tekstinkäsittelyssä. Ne ovat erotinmerkkejä siinä missä muutkin vaihtoehdot.Jukka Lavonen wrote:BASIC-kielissä ei yleensä ole rivin päättävää terminaattorimerkkiä, vaan jokainen rivi muodostaa yksittäisen "loogisen rivin" lähdekoodissa.
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Riippuu miten "merkki" ymmärretään: näkyvä vai näkymätön.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Anteeksi offtöpic, mutta saahan Notepad++:ssakin rivinpäättömerkit näkyviin.
ontopic: Itse olen yllättynyt miten pitkällä kehitys on jo, vaikka ei deadlinet pätisikään. Itse en saisi mitään aikaan näin lyhyessä ajassa
ontopic: Itse olen yllättynyt miten pitkällä kehitys on jo, vaikka ei deadlinet pätisikään. Itse en saisi mitään aikaan näin lyhyessä ajassa
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tästä tuli mieleeni: milloin alkoi tämänhetkisen CBV3:n kehitys? Siis nimenomaan koodaaminen - suunnitelmiahan on ollut jo pitkään.tuhoojabotti wrote:ontopic: Itse olen yllättynyt miten pitkällä kehitys on jo, vaikka ei deadlinet pätisikään. Itse en saisi mitään aikaan näin lyhyessä ajassa
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Missä vaiheessa kehitys sitten on? Ajattelin, että olisiko tarkempaa tietoa, koska V3 tulee kuin vuoden 2009 aikana? :O
Glory&Pride <--- selainpeli projektini
Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.
World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.
World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ei taida kyllä kerkee vielä tän vuonden aikana luulisin Eiköhän jotain demoa nyt kuitenki tän vuoden puolella saada tai sit ei.
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Marraskuussa 2008 alkoi varsinainen koodaaminen.Jare wrote:Tästä tuli mieleeni: milloin alkoi tämänhetkisen CBV3:n kehitys? Siis nimenomaan koodaaminen - suunnitelmiahan on ollut jo pitkään.tuhoojabotti wrote:ontopic: Itse olen yllättynyt miten pitkällä kehitys on jo, vaikka ei deadlinet pätisikään. Itse en saisi mitään aikaan näin lyhyessä ajassa
Vuoden 2009 aikana on edelleen tavoite.Henkru wrote:Ei taida kyllä kerkee vielä tän vuonden aikana luulisin Eiköhän jotain demoa nyt kuitenki tän vuoden puolella saada tai sit ei.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Uudistuuko tulevan CoolBasicin myötä nettisivut paljonkin, vai ei ollenkaan?
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Zerppa käytti niistä blogissaan nimitystä placeholder, joten eiköhän uudistu.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Niin tulikin mieleen, että montako Integroitua kirjastoa CB v3 tulee? Ajattelin, että tuleehan CoolBasic V3 toimimaan Linuxilla, huomaako CoolBasic itse kumpaa alustaa käytettäisiin? Grafiikkahan piirretään Dx8, Dx9, OpenGL tai "SoftaRender"(<- mitä tua tarkoittaa? ) . Niin eli Linuxillahan pitäisi CB:n käyttö luonnistua? Mitäs näitä FreeWare lisenssin omaavia Äänikirjastoja on, jotka toimisi Linuxilla myös?
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
SoftaRender = tavara piirretään näytölle prosessorilla ilman laitteistokiihdytystä (näyttistä). Erittäin hidas tapa, käytännössä lähes hyödytön normi käyttäjälle.