Ideointitopic.

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Ideointitopic.

Post by Koodiapina »

Minkäs muotoista pelilautaa kaavailit siihen nelinpelattavaan shakkiin? Alkoi kiinnostamaan, kun itselläni ei tullut mitään järkevää mieleen :-D
KankiKalle
Active Member
Posts: 170
Joined: Mon Jun 23, 2008 9:04 pm

Re: Ideointitopic.

Post by KankiKalle »

Grandi wrote:Minkäs muotoista pelilautaa kaavailit siihen nelinpelattavaan shakkiin? Alkoi kiinnostamaan, kun itselläni ei tullut mitään järkevää mieleen :-D
Ihan sellaista neliön mallista, olisiko se sitten 16x16 ruudun kokoinen pelialue?
Tosin suorakulmion muotoinen pelialue olisi kai toteutettavissa? Eli 16x8 ruudun kokoinen alue? Olisi aika erikoinen shakkilauta :D
Väsyttää niin ettei jaksa edes mennä lepäämään.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Ideointitopic.

Post by axu »

Minun näkemykseni nelinpelattavasta shakkilaudasta:
Attachments
Ja hupia riittää??
Ja hupia riittää??
ShakkiX4.png (3.62 KiB) Viewed 12949 times
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Ideointitopic.

Post by Taatero »

axu wrote:Minun näkemykseni nelinpelattavasta shakkilaudasta:
Nuo kulmat ovat vähän ongelmalliset, koska alottava osapuoli saa aina metukka-sotilas-torni -combolla iskettyä selustaan, saaden saaliiksi esim. vastapuolen metukan tai lähetin.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Ideointitopic.

Post by axu »

Joo katselin samaa vähän itsekin, mutta ainahan tuohon voi lisätä tilaa niin, että soltut ovat kauempana toisistaan.metukat? :D
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Ideointitopic.

Post by -Z- »

axu wrote:Joo katselin samaa vähän itsekin, mutta ainahan tuohon voi lisätä tilaa niin, että soltut ovat kauempana toisistaan.metukat? :D
Metukka = Meetvursti = Hevonen - Tai näin minä päättelisin.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Ideointitopic.

Post by axu »

ehkä :D Mutta ratsulla tuossa ei huomattavaa hyötyä saa hyökkäämällä nurkkaanpäin ellei vastustajan ratsu lähde ensin poispäin.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: Ideointitopic.

Post by Taatero »

axu wrote:ehkä :D Mutta ratsulla tuossa ei huomattavaa hyötyä saa hyökkäämällä nurkkaanpäin ellei vastustajan ratsu lähde ensin poispäin.
Niinpä, mutta jos reunimmaisella sotilaalla napsaisee naapurilta hänen reunasotilaansa pois, on parin vuoron päästä tilanne jo varsin epäreilu. :D

EDIT: Oho, olit tämän asian jo tiedostanut... No, jätän viestin silti tähän viestimäärää kartuttamaan.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: Ideointitopic.

Post by Olwi »

Kuusikulmion muotoinen lauta,joihin neljälle sivulle tulisi pelaajat?:DD
Huuda mun ip:tä!
Tuxu
Member
Posts: 81
Joined: Tue Oct 14, 2008 5:54 pm
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by Tuxu »

Tuosta nelinpelattavastashakista en tiedä miten moinen vosi toimia, mutta kolminshakki olisi helpompi toteuttaa. Sellaisellehan löytyy jo pelilauta:
Tässä kuvaa
Miten tuossa sitten nappuloita oikein liikutetaan on eri juttu :--D Mutta kuulemma ihan toimiva viritys.
aivot pohtii ja raksuttaa
TuxuGames | Projektiblogi
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Ideointitopic.

Post by MAVmaggot »

Olwi wrote:Kuusikulmion muotoinen lauta,joihin neljälle sivulle tulisi pelaajat?:DD
Heh, rupesin heti piirtämään tota. 3:lle pelaajalle tosin riittää vain reunat, värityskin piti tehdä kolmella eri värillä että siitä tulisi säännöllisen näkönen, ja sotilaita pitäisi olla yks enemmän tai vähemmän. No eiköhän tästä jotain voi kehittää :')
Attachments
shakkiruudukko.PNG
shakkiruudukko.PNG (12.21 KiB) Viewed 12690 times
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Ideointitopic.

Post by phons »

Ei mitään normaalia shakkia vaan se joku kiinalalinen vai mikä olikin jossa ei voi syödä toisia vaan täytyy saada omat namiskat kentän toiselle puolelle. Kenttä on... en pysty nyt tekemään sellaista mutta kuitenkin... Siinä voi hyppiä vihun namikoiden yli.
Tällainen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiinan%C5%A1akki
huh löysin wikipediasta...
Image
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Ideointitopic.

Post by koodaaja »

MAVmaggot wrote:
Olwi wrote:Kuusikulmion muotoinen lauta,joihin neljälle sivulle tulisi pelaajat?:DD
Heh, rupesin heti piirtämään tota. 3:lle pelaajalle tosin riittää vain reunat, värityskin piti tehdä kolmella eri värillä että siitä tulisi säännöllisen näkönen, ja sotilaita pitäisi olla yks enemmän tai vähemmän. No eiköhän tästä jotain voi kehittää :')
Wikipedia tunsi vastaavanlaista kahdelle pelaajalle, tämä olisikin jännä nähdä tietokoneversiona. Nappuloiden liikkeitä joutuisi kyllä pohtimaan.

EDIT: Tjaa, englanninkielisellä puolellahan nämä liikkumistavatkin olivat valmiina. http://en.wikipedia.org/wiki/Hexagonal_chess

Image
Olwi-quest

Re: Ideointitopic.

Post by Olwi-quest »

Tarkotin kahdeksankulmioo. Nukutti varmaan:D
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Ideointitopic.

Post by Koodiapina »

Taas pukkaa ideaa!

Peli olisi hyvin omaperäiseen maailmaan sijoittuva tasohyppely. Pelin sankarina toimisi outoon ulottuvuuteen joutunut miimikko, jonka ainoa tapa selviytyä vastaan tulevista esteistä, ansoista ja vihollisista olisi pantomiimi. Hänellä olisi esimerkiksi kyky kiivetä näkymätöntä seinämää ylöspäin niin halutessaan tai joutua näkymättömän laatikon sisälle suojaan vihollisilta. Pelin varrelta pelaaja löytäisi erillaisia kerättäviä tavaroita, joiden karttuessa miimikko oppisi uusia taitoja.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by Jare »

Ajattelin ensin toteuttaa tämän idean itse, mutta ei ole ollut aikaa eikä mahdollisuutta aloittaa uutta projektia. Idea minulla on kuitenkin ollut jo varmaan puolitoista vuotta.

Nesteiden kuljetuspeli

Pelissä on laaja kenttä, jolla on muun muassa kaupunkeja, metsiä, vesialueita jne. Kaikki generoidaan pelin alussa. Kuvittele Transport Tycoon - mutta älä kuvittele tämän idean kuitenkaan suuresti muistuttavan TT:a. Kenttä on kolmiulotteinen. En tiedä, pitäisikö pelin olla isometrinen vai jotenkin yksinkertaisemmin toteutettu. Kentälle rakennetaan putkistoja, joissa neste liikkuu.

Putkistoa voi rakentaa joko maan päälle tai alle ja eri korkeuksiin. Maan alle voi rakentaa tarpeen tullen todella syvälle, lähelle maan pintaa tai mihin tahansa siltä väliltä. Mitä syvemmälle rakentaa, sitä kalliimpaa rakentaminen on. Samoin maan päällä voi rakentaa eri korkeuksiin. Korkealle rakentaminen maksaa enemmän kuin ihan maan pinnalle rakentaminen. Tietty korkeus ei välttämättä sovi kaikkialle. Esimerkiksi kaupungissa et voi rakentaa maan pinnalle, koska rakennukset ja tiet ovat tiellä. Et voi välttämättä rakentaa myöskään maan alle, ellet rakenna tarpeeksi syvälle, koska rakennuksissa on kellareita, parkkihalleja yms. Kaupunkia ei yleensä myöskään kierretä, koska siellä on useita kauppoja, tehtaita, asuntoja yms. joiden välillä nesteitä kuljetetaan. Maan pinnalle voi rakentaa muualla kuin kaupungeissa ja luonnonsuojelualueilla. Maan pinnalle rakentamisessa on kuitenkin riskinsä. Jos rakennat ihan maan pinnalle, varkaat saattavat rikkoa putken ja viedä sieltä arvokasta nestettä kunnes ehdit korjata putken. Samoin aktivistit saattavat hajottaa putken ja antaa kaiken valua maahan, jos putki ei miellytä heitä. Varkaita ja aktivisteja liikuu kuitenkin yleensä vain kaupunkien ja luonnonsuojelualueiden lähettyvillä. Rakentamalla putket korkealle ehkäiset tihutöitä, koska varkaat ja aktivistit eivät pääse niihin silloin käsiksi. Korkealle rakentaminen on kuitenkin maisemaa ajatellen erittäin ruma temppu ja saattaa huonontaa välejä lähistöllä olevien kaupunkien kanssa. Huonot välit saattavat estää rakentamisen kaupungin alueelle. Putkia voi joissakin erityistapauksissa rakentaa myös kaupungin tien yläpuolelle, mikäli kaupunki suostuu siihen. Vesialueiden ohittaminen on järkevää tehdä rakentamalla putket ilmaan, mikäli vesialue on syvä. Tällöin voit rakentaa putket kohtalaisen matalalle ilmaan, mikä on edullisempaa kuin todella syvälle maahan rakentaminen.

Nesteillä on aina tietty lähde tai lähteitä. Esimerkiksi vesilaitos tuottaa vettä, joka johdetaan putkistoon pumpun kautta. Pumppu asennetaan vesilaitoksen kohdalle ja pumpun kohdalle rakennetaan putki, joka menee esimerkiksi kaupunkiin ja siellä joihinkin kiinteistöihin. Kullakin nestelähteellä on tietty volyymi, jolla se tuottaa nestettä putkeen tietyssä ajassa. Samoin kullakin kiinteistöllä on kulutusvolyymi. Jos kulutus on suurempi kuin tuotanto, tarvitsee putkistoon liittää uusi lähde, jotta kaikki saisivat tarvitsemansa määrän nestettä. Putkistossa on paine, jota tarvittaessa säädellään pumpuilla. Voit myös rakentaa eri paksuista putkea tarpeen mukaan. Paksuun putkeen menee enemmän nestettä - jolloin se kestää paremmin painetta. Ohuessa putkessa paine on suurempi, jolloin se liikuttaa nestettä tehokkaammin tilanteessa, jossa nestettä tulee vain vähän. Paineella on sekä hyvä, että huono vaikutus. Liian alhainen paine saa nesteen liikkumaan hitaasti - tai jopa pysähtymään, jos uutta nestettä ei tule lainkaan. Liian kova paine taas voi rikkoa putken, jolloin neste valuu maahan. Jos neste valuu maahan mistä tahansa syystä, tulee pelaajan yritykselle kuluja nesteen siivoamisesta. Kulut riippuvat nesteen laadusta ja paikasta, jossa vahinko tapahtuu. Veden kanssa vahinko ei ole kovin kallis, mutta öljyn tai jäteveden kanssa asia on toisin. Veden kulkua voi myös säädellä venttiileillä, jotka esimerkiksi nesteen jostain syystä loppuessa putkistossa estävät nesteen valumista takaisin lähtöpisteeseen päin. Venttiilin voi myös lukita, jolloin se ei päästä nestettä mihinkään suuntaan. Venttiilin avulla voi vaikka estää nesteen liikkumisen hajonneessa putkessa, jolloin vältytään lisävahingoilta.

Nestetyyppejä voi olla useita. Esimerkkejä:
- Puhdas vesi (vesilaitos - kiinteistö)
- Jätevesi (kiinteistö - vedenpuhdistamo)
- Öljy (öljypumppu - öljyn jalostamo)
- Bensiini (öljyn jalostamo - huoltoasema)
- Moottoriöljy (öljyn jalostamo - huoltoasema)
- Maito (meijeri - kauppa)
- Olut (panimo - ravintola)

Juomien (maito, olut yms.) kuljettaminen putkistossa ei ole realistinen ajatus, jos ajattelee niiden jakelutapaa tosielämässä. Silti ne ovat nesteitä, joten mielestäni ainakin pelissä ne voi laittaa putkeen.

Tärkeää on rakentaa putkistot niin, että väärät nestetyypit eivät sekoitu keskenään! Hyvin usein sekoittumisen tuloksena on jotakin käyttökelvotonta nestettä, minkä vuoksi peli muuttaa sen suoraan jätevedeksi. Väärän tyyppisen nesteen kulkeutuminen väärään paikkaan tuottaa kustannuksia. Kohteelle pitää maksaa korvaus ja oma putkisto pitää saada tyhjennettyä väärästä nesteestä, ennen kuin oikeaa nestetyyppiä kannattaa jälleen johtaa kyseiseen putkistoon.

Joitakin nestetyyppejä myös kannattaa yhdistää. Esimerkkinä bensiiniä ja moottoriöljyä voi yhdistää toisiinsa rakentamalla bensiiniputken ja moottoriöljyputken yhdistymään toisiinsa. Näin saadaan erikoisbensaa, jota voi myydä huoltoasemilla esimerkiksi veneilijöille, joiden moottorit vaativat, että moottoriöljy on sekoitettu bensiiniin. Vaikka oikeassa elämässä moottoriöljyä tuleekin bensan joukkoon hyvin vähän, niin tässä pelissä voisi olla ideana, että yhdistettyjen nesteiden suhde on aina 50:50 eli puolet ja puolet. Tämä on helppo muistaa. Koska toista nestetyyppiä saattaa tulla pienemmällä volyymilla kuin toista, kannattaa liitoskohtaan asentaa erikoinen sekoitin, joka vahtii, että suhde on 50:50 ennen kuin päästää neste-erän jatkamaan kulkuaan. Muuten putkessa saattaa liikkua bensiiniä ja moottoriöljyä toisistaan erillisinä erinä.

En oikein keksinyt eri nestetyyppejä, joita voisi yhdistää, mutta toivon että itse peliin niitä tulisi useita. Jos peliä tekee sellaisella suvaitsevaisella asenteella, että siinä voi olla alkoholijuomia, niin ravintoloita varten voi rakentaa putket sekoittamaan erilaisia drinkkejä. Toisaalta alkoholin esiintyminen pelissä ei ehkä ole hyvä asia, joten sen voi suosiolla jättää myös kokonaan pois.

Nesteiden yhdistymisestä vielä sen verran, että jos yhdistymiskohdassa kahden toistensa kanssa loogisesti yhdistyvän nestetyypin suhde ei olekaan 50-50, niin nesteet jatkavat kulkuaan omina erinään. Jos taas nämä kaksi nestetyyppiä ovat toisilleen sopimattomia yhdistyäkseen loogisesti, niin niistä tulee jätevettä (tai jätenestettä, miten sitä haluaakaan kutsua) vaikka suhde olisi mikätahansa.

Pelaaja saisi rahaa jokaisesta oikeaan paikkkaan toimitetusta nesteyksiköstä. Yksikkö on siis hyvin pieni ja yhteen ohueenkin putken palaseen mahtuu useita yksikköjä nestettä. Yksikön hinta riippuu nestetyypin arvokkuudesta. Käytännössä yksikköhinnan on oltava desimaaliluokkaa, koska yksikkö on niin pieni, että tuotto voisi helposti kasvaa liian suureksi.

Pelissä olisi myös aika. Kun päivämäärä menee tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen, voisi ehkäpä osa ihmisravinnosta muuttua nestemäiseksi ja alkaa kulkemaan putkissa.

Jos kiinnostuit ideasta, saatat kenties miettiä, miten tämä sitten toteutetaan koodipuolella. Kysy asiasta lisää, niin kerron sen verran kuin olen saanut asiaa mietittyä. En jaksa tästä postista tehdä enää tämän pitemmäksi. Jos en huomaa vastata tähän aiheeseen, niin pistä mulle YV. (En yleensä lue tätä aihetta, koska en tarvitse uusia ideoita koska vanhojakin projekteja on liikaa kesken).

Vastapalvelukseksi ideasta toivoisin (koko) nimeni ja ehkäpä kotisivunkin osoitteen peliin. Kysele niitä minulta. :)

Edit: Tämä oli mun 256:s posti. :lol:
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: Ideointitopic.

Post by Olwi »

Hyvä idea,mutta hankala toteuttaa,ja vielä hankalampi toteuttaa niin,että sitä vois pelata pitempäänkin.
Jare wrote:Samoin aktivistit saattavat hajottaa putken ja antaa kaiken valua maahan, jos putki ei miellytä heitä.
Olisi tosiaan hauskaa nähdä GreenPeacehihhulit hajottamassa öljyputkea ja antaa kaiken valua maahan :lol:
Huuda mun ip:tä!
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Ideointitopic.

Post by esa94 »

Jare wrote: Edit: Tämä oli mun 256:s posti. :lol:
Off: Siitä lähtee sitten toinen tavu kulkemaan. Seuraava merkkipaalu on 65536!
EDIT:

Paitsi tietty 666, 1337 ja tämmöset on kanssa tärkeitä. Nykyinen vuosikin on ihan kiva.

koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Ideointitopic.

Post by koodaaja »

Jatketaan nyt vielä sen verran offia, että leuhkin kirjoittaneeni 888. postini 8. 8. '08 :D

Jarelta mahtava idea, tuommoinen olisi hauska (joskin monimutkainen) toteuttaa. Semmoinen kävi mielessä, että säiliöautot tms. olisi hyvä ottaa realismin takia mukaan esimerkiksi maitoa kuljetettaessa.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Ideointitopic.

Post by Jare »

koodaaja wrote:Jarelta mahtava idea, tuommoinen olisi hauska (joskin monimutkainen) toteuttaa. Semmoinen kävi mielessä, että säiliöautot tms. olisi hyvä ottaa realismin takia mukaan esimerkiksi maitoa kuljetettaessa.
Minä pidän haasteista. 8-)

Säiliöautot taas on ihan kokonaan toinen juttu. Tiet pitäisi koodata varta vasten tätä varten. Reitinhaku. Rahdin lastaus/purku. Nuo ovat valitettavasti vähän irrallaan ideastani. Pelimoottori ei taipuisi tuohon ilman suurta lisätyötä.
Post Reply