Tyhmät kysymykset (I/2012)
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Kartta ladataan objekteista ensimmäisenä ja kulmaan luodaan tekstiä silmukassa. Nyt kuitenkin teksti ei näy vaan ilmeisesti mennyt kartan taakse. En löydä vikaa..
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Käytätkö DrawGamea ennen tekstien piirtämistä? Jos et, syy on siinä.ItzRaines wrote:Kartta ladataan objekteista ensimmäisenä ja kulmaan luodaan tekstiä silmukassa. Nyt kuitenkin teksti ei näy vaan ilmeisesti mennyt kartan taakse. En löydä vikaa..
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Kiitän, oli juuri se jäänyt sieltä pois.Chaosworm wrote:Käytätkö DrawGamea ennen tekstien piirtämistä? Jos et, syy on siinä.ItzRaines wrote:Kartta ladataan objekteista ensimmäisenä ja kulmaan luodaan tekstiä silmukassa. Nyt kuitenkin teksti ei näy vaan ilmeisesti mennyt kartan taakse. En löydä vikaa..
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Objectin pitäisi pystyä liikkumaan vain neljään suuntaan miten tämä toteutetaan? Jokainen suunta on animoitu, eli ylös alas ja sivuille niin, että jos liikkuu vasemmalle niin animointi pysyy siinä suunnassa. ja Muissa sama homma.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
TranslateObject ja näytät animaatiota liikkumisen suunnan mukaisesti.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Learning centerin 19. oppitunti näyttää yhden tavan, miten tämän voi toteuttaa. Toinen tapa, mitä itse suosin, on pitää kaikkia animaatioita yhdessä kuvassa ja tallentaa muuttujaan, mihin suuntaan on kuljettu viimeksi (jonka mukaan sitten näytetään oikea animaatio). Animointia voi selkeyttää huomattavasti, kun tallentaa vakioihin animaatioiden aloitus- ja lopetusframen.
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Minä teen muutaman funktion joka auttaa kirjoittamaan asetustiedostoon, ja mulla on ongelma:
Onko jotain poppakonstia millä voi tarkistaa onko tiedostokahva kelvollinen, toivon pikaista vastausta, mutta ei kiirettä.
Onko jotain poppakonstia millä voi tarkistaa onko tiedostokahva kelvollinen, toivon pikaista vastausta, mutta ei kiirettä.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Kuten manuaalissa sanotaan, OpentoX-funktiot palauttavat 0, mikäli tiedostoa ei saatu avattua. Lisäksi jo ennen tiedoston avaamista voi kokeilla FileExistillä ja IsDirectoryllä onko se varmasti olemassa (ettei vahingossa luoda vain uutta, tyhjää tiedostoa) eikä kansio.
-
- Devoted Member
- Posts: 718
- Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
- Location: Joku piste pohjoisessa.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Hmm... Eikös nyt ole vuosi 2012 eikä 2011
EDIT:
Siis oikeasti, eikö olisi jo korkea aika käynnistää tk(I/2012)
Last edited by naputtelija on Tue Jun 26, 2012 7:46 pm, edited 1 time in total.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
>2011naputtelija wrote:Hmm... Eikös nyt ole vuosi 2012 eikä 2011
>burgeroi vuosiluvusta
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Palataanpa asiaan. Ja viherteksti on aika viime vuosikymmentä :p
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Objecteja vaivaa tuollainen mustat kehys/reunat miten ne saisi pois?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Objekteissa täytyy käyttää maskivärinä täyttä mustaa jos niitä pyöritellään. CB ei osaa pyörityksen yhteydessä korjata pois muita värejä.ongelmaa wrote:Objecteja vaivaa tuollainen mustat kehys/reunat miten ne saisi pois?
Jos vastaukseni ei ollut oikea kysymykseesi ja kysyitkin jotain ihan muuta, niin kerroppas vähän enemmän ja laita vaikkapa jonkinlaista koodia mukaan. Mitä tarkoitat sillä että objekteja vaivaa "musta kehys"?
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Ratkesi ongelma tuolla. Kiitoksia! Se vain, että objectit ei pyöri vaan ovat animoituja ja niitä kehysti tuo musta kun käveli.VesQ wrote:Objekteissa täytyy käyttää maskivärinä täyttä mustaa jos niitä pyöritellään. CB ei osaa pyörityksen yhteydessä korjata pois muita värejä.ongelmaa wrote:Objecteja vaivaa tuollainen mustat kehys/reunat miten ne saisi pois?
Jos vastaukseni ei ollut oikea kysymykseesi ja kysyitkin jotain ihan muuta, niin kerroppas vähän enemmän ja laita vaikkapa jonkinlaista koodia mukaan. Mitä tarkoitat sillä että objekteja vaivaa "musta kehys"?
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Miten toteutetaan peliin inventoorio? Olen ajatellut, että ohjelma kirjoittaisi tekstitiedostoon montako kutakin tavaraa on ja peli lukisi sieltä.
Mutta en ole oikein selvää saanut komennoista miten toteuttaa tuo. Esimerkki ei oikein auttanut. Ohjeita tarvisin tai yksinkertaistetumpaa esimerkkiä
Mutta en ole oikein selvää saanut komennoista miten toteuttaa tuo. Esimerkki ei oikein auttanut. Ohjeita tarvisin tai yksinkertaistetumpaa esimerkkiä
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Riippuu siitä, minkälaista tavaraa siellä 'inventooriossa' oikein on. Jos eri tavaroita on vain muutama (esim. kuinka monta potionia, ammusta ja rahaa on, mikä on nykyinen ase), yksi tapa on pitää jokaisen tavaran määrää tai tyyppiä omassa muuttujassa ja tallentaa ne sitten tietyssä järjestyksessä tiedostoon esim. WriteInt-komennolla.Inventoorio wrote:Miten toteutetaan peliin inventoorio? Olen ajatellut, että ohjelma kirjoittaisi tekstitiedostoon montako kutakin tavaraa on ja peli lukisi sieltä.
Jos tavaroita on paljon erityyppisiä, voit pitää tavaroita taulukossa tai mieluummin tyyppikokoelmassa (tyyppikokoelma on huomattavasti parempi etenkin jos erityyppisten tavaroiden määrää ei ole rajoitettu). Tyyppikokoelma sisältäisi merkkijonokentän, joka sisältää tavaran nimen ja kokonaislukukenttä, joka sisältää ko. tavaroiden määrän. Kirjoittelin hieman runkoa: viewtopic.php?f=12&t=2820
Siinä vaiheessa kun siirrytään JRPG-tasolle, niin kannattaa miettiä hashtableja.
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Onko mitään tapaa toteuttaa seuraavaa:
Minulla on sprite, jossa on tietty väri(minulla 177,177,177), miten saan sen värin korvautumaan esimerkiksi punaiseksi, säästyisi katsos paljon spritejä, jos tekee muuttuvia kuvia, onko mitään mahdollisuutta toteuttaa tätä
Minulla on sprite, jossa on tietty väri(minulla 177,177,177), miten saan sen värin korvautumaan esimerkiksi punaiseksi, säästyisi katsos paljon spritejä, jos tekee muuttuvia kuvia, onko mitään mahdollisuutta toteuttaa tätä
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
SDK:n ChangeColor, itse käytin aikoinaan vastaavanlaisessa tarkoituksessa.skorpioni-cb wrote:Onko mitään tapaa toteuttaa seuraavaa:
Minulla on sprite, jossa on tietty väri(minulla 177,177,177), miten saan sen värin korvautumaan esimerkiksi punaiseksi, säästyisi katsos paljon spritejä, jos tekee muuttuvia kuvia, onko mitään mahdollisuutta toteuttaa tätä
CB Party Packin lähdekoodissa on myös MetalRainin tekemä funktio, jolla saa värjättyä kaikki värit. Jos käytät cbe:tä, niin tähän sopii myös piirtovärin asettaminen sopivaksi ja piirtämällä cbeDrawTintedScaledRotatedImageRegion toiseen kuvaan.
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Örp, miten tota cbeDrawTintedScaledRotatedImageRegion-funktiota voi käyttää siihen tarkoitukseen(voi pojat kun ton funktion nimi on pitkä )axu wrote:SDK:n ChangeColor, itse käytin aikoinaan vastaavanlaisessa tarkoituksessa.skorpioni-cb wrote:Onko mitään tapaa toteuttaa seuraavaa:
Minulla on sprite, jossa on tietty väri(minulla 177,177,177), miten saan sen värin korvautumaan esimerkiksi punaiseksi, säästyisi katsos paljon spritejä, jos tekee muuttuvia kuvia, onko mitään mahdollisuutta toteuttaa tätä
CB Party Packin lähdekoodissa on myös MetalRainin tekemä funktio, jolla saa värjättyä kaikki värit. Jos käytät cbe:tä, niin tähän sopii myös piirtovärin asettaminen sopivaksi ja piirtämällä cbeDrawTintedScaledRotatedImageRegion toiseen kuvaan.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: Tyhmät kysymykset (I/2011)
Tässä joskus kirjoittelemani inventoryesimerkki (joka muuten löytyi haulla). Koodissa vain ihan perusperus toiminnot, joten esimerkiksi tavaran palautusta ei ole toteutettu. Toimii muistipaloilla, joten ei ehkä alkuun helpoin ymmärtää. Tässä nyt ei ole mitään tiedostoon tallennusta, mutta se on kohtalaisen helppo lisätä. Et voi kuitenkaan suoraan tallentaa tavaroiden id-numeroita tiedostoon, sillä ne eivät ole joka kerralla samat.Inventoorio wrote:Miten toteutetaan peliin inventoorio? Olen ajatellut, että ohjelma kirjoittaisi tekstitiedostoon montako kutakin tavaraa on ja peli lukisi sieltä.
Mutta en ole oikein selvää saanut komennoista miten toteuttaa tuo. Esimerkki ei oikein auttanut. Ohjeita tarvisin tai yksinkertaistetumpaa esimerkkiä
Code: Select all
//Pelaajan inventory.
Global playerInventory
//Tavarat.
Type ITEM
Field name$
Field price
Field id
EndType
For k = 0 To 4
i.ITEM = New(ITEM)
i\name$ = Chr(Rand(255))
i\price = Rand(10,1000)
i\id = ConvertToInteger(i)
addToInventory(i\id,Rand(2,10))
Next k
printItems()
waitkey
//Palauttaa tavaran sijainnin inventoryssä.
//Jos tavaraa ei löydy, palautetaan -1.
Function itemPosition(itemId)
//Tavararoisden määrä.
tmpItems = MEMBlockSize(playerInventory) / 5 '(Int + Byte = 5 tavua)
For i = 0 To tmpItems - 1
If PeekInt(playerInventory,i * 5) = itemId
Return i * 5
EndIf
Next i
Return -1
EndFunction
//Lisää tavaran inventoryyn.
Function addToInventory(itemId,amount)
//Jos inventoryä ei ole, luodaan se.
If playerInventory = 0
playerInventory = MakeMEMBlock(5)
EndIf
tmpPos = itemPosition(itemId)
//Jos tavara ON jo inventoryssä, kasvatetaan sen määrää.
If tmpPos <> - 1
//Luetaan entinen määrä.
tmpAmount = PeekByte(playerInventory,tmpPos + 4)
//Lisätään määrää.
tmpAmount = tmpAmount + amount
//Kirjoitetaan uusi määrä muistipalaan.
PokeByte playerInventory,tmpPos + 4,tmpAmount
Else //Jos tavaraa ei ole inventoryssä.
//Inventoryn koko. Tallennetaan muuttujaan optimoinnin takia.
tmpSize = MEMBlockSize(playerInventory)
//Jos inventoryn lopussa ON tyhjää, lisätään tavara sinne.
If PeekInt(playerInventory,tmpSize - 5) = 0
PokeInt playerInventory,tmpSize - 5,itemId
PokeByte playerInventory,tmpSize - 1,amount
Else //Muuten lisätään loppuun tyhjää ja lisätään tavara sinne.
ResizeMEMBlock playerInventory,tmpSize + 5
PokeInt playerInventory,tmpSize,itemId
PokeByte playerInventory,tmpSize + 4,amount
EndIf
EndIf
EndFunction
//Tulostaa tavarat.
Function printItems()
tmpItems = MEMBlockSize(playerInventory) / 5
For k = 0 To tmpItems - 1
i.ITEM = ConvertToType(PeekInt(playerInventory,k * 5))
Print "Name: " + i\name$ + " Price: " + i\price + " Amount: " + PeekByte(playerInventory,k * 5 + 4)
Next k
EndFunction