Offtopic (I/2009)

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Locked
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by Jare »

Herra Siili wrote:Onnea Jarelle!
Chaosworm wrote:Onnea Jarelle!
Kiitos molemmille! :)
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by esa94 »

Pettis wrote:
esa94 wrote:Attentio.[sic]
Olen alkanut blogailemaan ohjelmointprojekt(e)istani. Jos jotain ihmistä kiinnostaa nähdä, hän klikatkoon tästä.
Miksi bloggaat englanniksi? Jos haluat houkutella englanninkielisiä lukijoita, niin kielen pitäisi todennäköisesti olla parempaa. Onko tuo fags ihan tarkoituksella tuolla tagina?
Enpä usko, että fags on tuolla tarkoituksella, kun en sitä edes muista lisänneeni o_O
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by Jare »

Onnea Nugecko, päivän mua nuorempi. ;)
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by MikkoK »

Erittäin hyvä kappale. :D

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by SPuntte »

Kuinkas moni täällä on osallistunut PHP-haasteeseen? On muuten todella hyvää treeniä aloittelevalle PHP-koodarille. Itse löysin mestan vasta eilen ja olen tähän mennessä ratkaissut 15 ensimmäistä tehtävää.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by esa94 »

SPuntte wrote:Kuinkas moni täällä on osallistunut PHP-haasteeseen? On muuten todella hyvää treeniä aloittelevalle PHP-koodarille. Itse löysin mestan vasta eilen ja olen tähän mennessä ratkaissut 15 ensimmäistä tehtävää.
Osallistuisin, ellei ko. sivu ihan välttämättä lähettäisi dataa Get-parametreina.

Ei muuten, mutta sivu.php?id=1?a=jotain&b=jotain ei toimi hirveän hyvin :P
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by SPuntte »

esa94 wrote:Ei muuten, mutta sivu.php?id=1?a=jotain&b=jotain ei toimi hirveän hyvin :P
Nyt en kyllä tajua ollenkaan. Miten niin ei toimi hirveän hyvin? Noinhan se GET juuri toimii! <O.o>
EDIT:

Kah, onko tuo typo? Syntaksin pitäisi tietysti olla

Code: Select all

sivu.php?id=1&a=jotain&b=jotain
[/edit]
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by Jare »

SPuntte wrote:Kuinkas moni täällä on osallistunut PHP-haasteeseen? On muuten todella hyvää treeniä aloittelevalle PHP-koodarille. Itse löysin mestan vasta eilen ja olen tähän mennessä ratkaissut 15 ensimmäistä tehtävää.
Osallistuin muistaakseni vähän sen alkamisen jälkeen. Tuli heti ensin tehtyä kymmenen tehtävää, mutta sitten se vaan jäi. On kyllä ollu viime päivinäkin mielessä jatkaa loppuun.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by esa94 »

SPuntte wrote:
esa94 wrote:Ei muuten, mutta sivu.php?id=1?a=jotain&b=jotain ei toimi hirveän hyvin :P
Nyt en kyllä tajua ollenkaan. Miten niin ei toimi hirveän hyvin? Noinhan se GET juuri toimii! <O.o>
EDIT:

Kah, onko tuo typo? Syntaksin pitäisi tietysti olla

Code: Select all

sivu.php?id=1&a=jotain&b=jotain
[/edit]
Ei ole typo. PHP-haaste syöttää URLin perään kysymysmerkin ja parametrit. Yritin itse käyttää GET-kikkailua, kun en halunnut usemapia PHP-filuja, nääs, mutta tuo teki sen mahdottomaksi :)
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by Latexi95 »

Harjoittelin tossa nettisivujen tekoa C#:in ja ASP.NET:in avulla.
Koetin harjoitella jonkunlaisen sisään kirjautumis menetelmän tekoa.
Tuli vain vastaan perustavanlaatuinen ongelma: Miten saisin siirryttyä toiselle sivulle?
Eli siis jos minulla on kaksi .aspx tyylistä sivua, niin miten saisin vaihdettua sivua?
Yksin kertaisen kuuloista, mutta en silti onnistunut löytämään ratkaisua. :(
Toinen kysymys taas ei ole varsinainen ongelma, haeskelen vain parasta ratkaisutapaa:
Miten kannattaisi toteuttaa pelaajan tietojen(käyttäjätunnus, salasana, yms.) tallennus?

Toivottavasti tämä oli järkevin viestiketju tälle kysymykselle. :roll:
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by SPuntte »

Jeij, ehdin PHP-haasteessa jo 50:n joukkoon. Olen parhaillaan tehtävässä 44 eli puoliväli häämöttää ihan kulman takana. Parin päivän naputtelun jälkeen PHP:n perussyntaksi ja tärkeimmät funktiot ovat sormissa ja säännöllisistä lausekkeistakin alkaa jo saada jotain tolkkua. Hämmästyksekseni olen selvinnyt lähes ilman purkkaa :mrgreen:
esa94 wrote:Ei ole typo. PHP-haaste syöttää URLin perään kysymysmerkin ja parametrit. Yritin itse käyttää GET-kikkailua, kun en halunnut usemapia PHP-filuja, nääs, mutta tuo teki sen mahdottomaksi :)
Tuohan on silkkaa laiskuutta :p
Sitä paitsi erilliset tiedostot ovat selkeämpiä, kun ei tarvita mitään kilometrin mittaista switch-rakennetta. Ei ole paljon lisää vaivaa luoda jokaiselle tehtävälle erillinen tiedosto. Jos pelkäät jonkun varastavan suorituksesi, PHP-haasteen kansionäkymän piilottaminen .htaccesilla auttaa.
Latexi95 wrote:Miten kannattaisi toteuttaa pelaajan tietojen(käyttäjätunnus, salasana, yms.) tallennus?
Yksinkertaisin tapa lienee tallennus riveittäin tekstitiedostoon. Toinen yleinen käytetty tapa on erilaiset tietokannat, mm. MySQL aka "mysli".

Käyttäjätunnuksen ja salasanan tallentaminen sellaisenaan salaamattomaan tiedostoon on vaarallista, joten usein tallennetaan pelkkä salasanasta luotu tiiviste - yleensä MD5-algoritmilla. PHP:sta löytyy sisäänrakennettu md5()-funktio. Asp.NETistä en tiedä.

Tekstitiedosto voisi olla esim. muotoa

Code: Select all

login1|hash1
login2|hash2
login3|hash3
...
Käyttäjän kirjautuessa muodostetaan tämän antamasta salasanasta tiiviste ja verrataan sitä tietokannasta löytyvään. Jos tiivisteet täsmäävät, kirjautuminen hyväksytään.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by Astigma »

MD5-algoritmia kannatta nykyään jo alkaa välttämään mikäli mahdollista, sillä on kehitetty algoritmeja, joilla MD5-hashin alkuperäisen merkkijonon voi laskea pariin minuuttiin.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by Jare »

Astigma wrote:MD5-algoritmia kannatta nykyään jo alkaa välttämään mikäli mahdollista, sillä on kehitetty algoritmeja, joilla MD5-hashin alkuperäisen merkkijonon voi laskea pariin minuuttiin.
Mitä tehokkaampia vaihtoehtoja on olemassa?
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by Astigma »

SHA, joista nyt ainakin SHA-256 on riittävä tällä hetkellä.
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by JATothrim »

Tuosta MD5 tiivisteen "palauttamisesta" @Astigma Itse luulin moisen olevan mahdollista vain brute-force:lla, joka taas vaatisi muutaman serveri farmin toimikaseen minuuteissa. Tietysti kaiken mailman spesiaali algoritmit nopeuttavat prosessia, mutta että noin lyhyessä ajassa? Jos MD5 (tai SHA-256) tiivisteillä ei olisi nyky tiedostoilla yhtään ainotta "törmäystä" tuo olisi varsin pätevä pakkaus algoritmi. 4,7 Gt DVD -> 128-bit/256-bit ;)
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by Astigma »

MD5:n ongelma ei ole se, että sen alkuperäisen sanan löytäisi helposti. Ongelma on se, että törmäyksiä on liikaa, jolloin on melko nopeasti löydettävissä toinen sana, joka tuottaa saman hashin. Tällöin kirjautuminen onnistuu myös tällä sanalla.

Edit: Tässä linkkiä tutkimuspaperiin aiheesta: http://eprint.iacr.org/2006/105
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by esa94 »

Blogaan nyt myös suomeksi! :)

http://esalaka.jouluserver.com/
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by temu92 »

SPuntte wrote:Kuinkas moni täällä on osallistunut PHP-haasteeseen? On muuten todella hyvää treeniä aloittelevalle PHP-koodarille. Itse löysin mestan vasta eilen ja olen tähän mennessä ratkaissut 15 ensimmäistä tehtävää.
Tehtävässä 17 ollaan atm. Joku outo bugi oli ja ennoo jaksanu sen jälkeen kattoa : P
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Offtopic, aiheen vierestä, niitä näitä ja banniruletti

Post by valscion »

temu92 wrote:
SPuntte wrote:Kuinkas moni täällä on osallistunut PHP-haasteeseen? On muuten todella hyvää treeniä aloittelevalle PHP-koodarille. Itse löysin mestan vasta eilen ja olen tähän mennessä ratkaissut 15 ensimmäistä tehtävää.
Tehtävässä 17 ollaan atm. Joku outo bugi oli ja ennoo jaksanu sen jälkeen kattoa : P
Juu no päätinpä alkaa tekee ja tein tossa puolessa tunnissa tehtävään 8 asti. Nyt vois mennä nukkumaan ja jatkaa myöhemmin :p

EDIT: noniin, tämän päivän osalta valmis. Osa 1 tehty, meni siinä sitte joku tunti viel lisää eli osa ykköseen yht. puoltoist tuntia. Aika kauan :|
Last edited by valscion on Fri Nov 27, 2009 5:13 pm, edited 1 time in total.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Locked