Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Post Reply
(IN PRODUCTION)

Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by (IN PRODUCTION) »

Anteeksi kaikki, että en ole VEILÄ rekisteröitynyt CoolBasicin Foorumiin, mutta haluaisin sitä ennen kysyä pari kysymystä jotka eivät
mielestäni kuulu "ONGLEMAT"-kataloogiin.
Eli siis:

1. Jos tekisi CoolBaisicilla pelin jota aikoisi myydä, niin FMOD-lisenssin ostaminen pakollistakin?

2. Saako tuolta CoolBasicin ääniefekti-sivulta ladattavia ääniä käyttää omissa julkaistavissa ja KENTIES JOPA MAKSULLISILLA peleissä?

3. Osaisiko joku kertoa, että kuinka laillista olisi oman "minipelin" myyminen?

Kiitoksia jo etukäteen.
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by Ilmuri »

Mjoo, FMOD-lisenssi on pakollinen.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by temu92 »

1. Shareware peliin on pakko ostaa n. 80$ arvoinen lisenssi FMODIIN (kuten ilmuri jo sanoi)
2. Muistaakseni ne äänet ja muut jutut on siellä ihan roaltyfree lisenssillä eli saa käyttää jopa maksullisissa
3. Mitäs laitonta siinä olisi. Kunhan vaan muistat kunnioittaa tekijänoikeuslain suojaamaa mediaa, joka ei ole itse tekemääsi (eli kysy lupa aina jos on epäselvää ja silloinkin vaikka olisi)

Offtopic: Ja tossa oli kolme kysymystä :D

EDIT: Programmer of DSG: No kolmeen kysymykseen kolme vastausta
Last edited by temu92 on Sun Aug 10, 2008 3:07 am, edited 1 time in total.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by MaGetzUb »

En suosittele tällä vanhalla cb:llä tehtyjen pelien myymistä ollenkaan. CoolBasic:in pelit ei toimi kaikilla koneilla, eikä cb:n nopeuskaan ole sitä luokkaa että pelejä voisi noin vain pistää markkinoille. ;) Itse en suosittele ainakaan.

Offtopic, teemu ne oli vastauksia. :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
(IN PRODUCTION)

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by (IN PRODUCTION) »

Kiitoksia.

En ole siis mitään pelibisenestä tietenkään haaveilemassa saatika rahastusta tai rikastumista. (Mitähän eroa noillakin on?)
Kyse olisi siis shareware-pelistä jota vois pelata ilmasena rajotettuna tietenkin ja jos kiinnostaa niin tietenkinhän
voisi pientä (enintään 10e) lisämaksua vastaan ostaa pelin.

(ok, tiedän, että tämä näyttää säälittävältä mutta silti:)
Juu ja nyt tulee neljäs kysymys:
4. Jokainenhan tietää, että pelin on sisällettävä tiedostomuotoja (formaatteja).
Ilmaisiahan ovat mm. .WAV, .BMP ja joitakin muitakin mutta jos haluaisi säästyä näiltäkin tiedostomuoto-lisenssiongelmilta
niin mitenkäs CoolBasicilla saisi "OPEN FILE AS"-komentoja aikaan joilla saisi nämä ovat tiedostot sitten peliin auki?

Kysehän tiedostomuotonani olisi vain että kirjottaisin esim. .png:n tilalle vaikkapa .pic (vaikka tuokin formaatti on jo olemassa
mutta tämä oli vain esimerkki).

En tiedä ymmärtääkö kukaan kjysymystä mutta minulle on opetettu että aina kannattaa yrittää ;)
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by Koodiapina »

(IN PRODUCTION) wrote:mitenkäs CoolBasicilla saisi "OPEN FILE AS"-komentoja aikaan joilla saisi nämä ovat tiedostot sitten peliin auki?
Tarkoitatko sitä, että tiedostosta saisi "avaa sovelluksessa" -> "cb ohjelma x"? Noh jos nyt oikein muistan, niin siihen tarvitsi rekisteriin kirjoittamista. Ja siitäkin taisi olla puhetta, että sitä ei kannata yritää, kun joillakin oli tullut odottamattomia seurauksia. Taisivat joutua koko käyttöjärjestelmän asentamaan uudestaan.
(IN PRODUCTION)

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by (IN PRODUCTION) »

"Open File As"illa tarkoitin että jos muoto on oikeasti esim png, mutta päätteeksi olenkin laittanut vaikkapa sen .picin
ni saisko coolbasicin tajuamaan että kyseessä on png formaatti eikä mikään "tuntematon" pic?

enkä aio rekisteriin kirjoittaa, olen itekki lukenu sen keskustelun
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by temu92 »

Code: Select all

image = loadimage("pngkuva.pic")
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by MAVmaggot »

Grandi wrote:
(IN PRODUCTION) wrote:mitenkäs CoolBasicilla saisi "OPEN FILE AS"-komentoja aikaan joilla saisi nämä ovat tiedostot sitten peliin auki?
Tarkoitatko sitä, että tiedostosta saisi "avaa sovelluksessa" -> "cb ohjelma x"? Noh jos nyt oikein muistan, niin siihen tarvitsi rekisteriin kirjoittamista. Ja siitäkin taisi olla puhetta, että sitä ei kannata yritää, kun joillakin oli tullut odottamattomia seurauksia. Taisivat joutua koko käyttöjärjestelmän asentamaan uudestaan.
commandline()-functionllahan se onnistuu.
temu92 wrote:

Code: Select all

image = loadimage("pngkuva.pic")
itse en saanut tuota toimimaan, muutin bittikartan .kuv-tiedostoksi, muttei sitä pysty avaamaan :o :(
(In Production)

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by (In Production) »

Kiitoksia avustanne ja vastauksistanne.
Ampuminen, tekoäly sekä peli ylipäänsä on jotenkuten hallinnassa joten siitä en kysele mitään.

Kysyn vain tuosta commandline()functiosta tässä yhteydessä, että miten sitä tässä tapauksessa käytetään?
Samalla tavalla kuin yleensä?
commandline (kuva.bmp kuva.kuv) function?

Ja viimeinen kysymys ennenkuin jätän teidät rauhaan:
Onko Portable Network Grapfhic (.png) ilmainen tiedostomuoto?

Kiitoksia ja tässä vaiheessa kaikesta avustanne.
Toivotaan, että saisi jotakin aikaan (vihdoinkin). ;)
(IP)

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by (IP) »

EDIT:
Tuo FMOD-lisenssin osto jäi vielä kalvamaan mieltä.
Mistä kukaan näkee onko ohjelmassa FMOD-musiikkikirjasto käytössä? :roll: :lol:
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by temu92 »

Varmaan kaivelemalla tuota exe tiedostoa, sinnehän se dll on pakattu sisälle.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Kaksi kysymystä (Ei varsinaisesti ongelmia)

Post by esa94 »

(In Production) wrote:Kiitoksia avustanne ja vastauksistanne.
Ampuminen, tekoäly sekä peli ylipäänsä on jotenkuten hallinnassa joten siitä en kysele mitään.

Kysyn vain tuosta commandline()functiosta tässä yhteydessä, että miten sitä tässä tapauksessa käytetään?
Samalla tavalla kuin yleensä?
commandline (kuva.bmp kuva.kuv) function?

Ja viimeinen kysymys ennenkuin jätän teidät rauhaan:
Onko Portable Network Grapfhic (.png) ilmainen tiedostomuoto?

Kiitoksia ja tässä vaiheessa kaikesta avustanne.
Toivotaan, että saisi jotakin aikaan (vihdoinkin). ;)
CommandLine()-funktio nappaapi komentoriviparametrit, jotka ohjelmalle on sen käynnistyessä syötetty.
Esim: Tämän koodin

Code: Select all

//nimeksi ohjelma.exe
Print CommandLine()
WaitKey
Pitäisi tulostaa 'Jee', kun se käynnistetään näin (komentoriviltä tai pikakuvakkeesta)
Ohjelma.exe Jee

Onko nyt selvää?

Ja mistä revit maksullisen tiedostomuodon? Käytä vaan PNG:tä jos huvittaa, eivät tiedostoformaatit maksa.

Ja jos löydät jonkun joka maksaa, laita linkkiä johonkin faktasivuun siitä formaaatista.
EDIT:

(IN PRODUCTION) wrote:"Open File As"illa tarkoitin että jos muoto on oikeasti esim png, mutta päätteeksi olenkin laittanut vaikkapa sen .picin
ni saisko coolbasicin tajuamaan että kyseessä on png formaatti eikä mikään "tuntematon" pic?

enkä aio rekisteriin kirjoittaa, olen itekki lukenu sen keskustelun
Niin, eihän sill' v'liä ole vaikka tiedoston nimi olisi lollol.omglol niin kauan, kun tiedostoformaatti on PNG. MIME:llä siinä on väliä, ei päätteellä.[/edit]
Post Reply