Page 27 of 30

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Sep 06, 2009 5:22 pm
by koodaaja
Dibalo wrote:SoftaRender = tavara piirretään näytölle prosessorilla ilman laitteistokiihdytystä (näyttistä). Erittäin hidas tapa, käytännössä lähes hyödytön normi käyttäjälle.
Riippuu toteutuksesta ja laitteistosta, esimerkiksi intelin larrabeehän ei sisällä hardware-pohjaista rasterisoijaa ollenkaan vaan kaikki rendaus on softapohjaista. Normaalilla prossulla se on toki hitaampaa, mutta jos moniytimisiä prosessoreita hyödynnetään kunnolla, ei mitenkään tappavan hidasta (toisaalta, jos koneessa on moniydinprosessori niin yleensä siinä on myös näytönohjain, lukuunottamatta miniläppäreitä joiden kaksiytimiselläkään prosessorilla ei ihmeitä tehdä). Tai 2D:ssä ilman reaaliaikaista venyttelyä tms. raskaampia operaatioita. Eikä nykyinen CB laitteistokiihdytystä myöskään käytä ilman erillistä DLL:ää, vai?

Miten Zero muuten ajattelit laitteistokiihdytyksen toteuttaa ja mikä näistä apeista on ensimmäisenä työn alla ja aiotko panostaa niihin (optimointiin, yhteensopivuusasioihin, monipuolisuuteen) tasavertaisesti vai jyllääkö DX kuten yleensä?

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Sep 06, 2009 5:35 pm
by vilQuri
Ja ainakin irrlichtissä on mahdollista tunnistaa alusta ja valita piirtotapa sen persuteella

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Wed Sep 16, 2009 8:30 pm
by Jokuvaan
En keksinyt mitään muutakaan paikkaa mihin tämän olisi voinut laittaa, joten laitan tänne. Toivottavasti joku lukee tätäkin aihetta :D

Eli tuleeko tuohon CB uuten versioon jokin ominaisuus, joka mahdollistaa mysql tietokannasta tiedon haun ja sinne kirjoituksen? Entäs sisäänrakennetut "nettikomennot"? Itselläni olisi mielessä pieni projekti, joka ei onnistu ilman näitä ominaisuuksia. Tuo siis olisi oikeasti kätevä ominaisuus, jos pystyisi käsittelemään mysql tietokantoja. En jaksaisi tätä varten aloittaa uuden ohjelmointikielen opiskelua, kun tämän cb:n hallitsee jo ihan hyvin.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Wed Sep 16, 2009 9:08 pm
by esa94
Jokuvaan wrote:En keksinyt mitään muutakaan paikkaa mihin tämän olisi voinut laittaa, joten laitan tänne. Toivottavasti joku lukee tätäkin aihetta :D

Eli tuleeko tuohon CB uuten versioon jokin ominaisuus, joka mahdollistaa mysql tietokannasta tiedon haun ja sinne kirjoituksen? Entäs sisäänrakennetut "nettikomennot"? Itselläni olisi mielessä pieni projekti, joka ei onnistu ilman näitä ominaisuuksia. Tuo siis olisi oikeasti kätevä ominaisuus, jos pystyisi käsittelemään mysql tietokantoja. En jaksaisi tätä varten aloittaa uuden ohjelmointikielen opiskelua, kun tämän cb:n hallitsee jo ihan hyvin.
Ehkä mieluummin SQLite?

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Thu Sep 17, 2009 1:42 pm
by TheFish
Jokuvaan wrote:En keksinyt mitään muutakaan paikkaa mihin tämän olisi voinut laittaa, joten laitan tänne. Toivottavasti joku lukee tätäkin aihetta :D

Eli tuleeko tuohon CB uuten versioon jokin ominaisuus, joka mahdollistaa mysql tietokannasta tiedon haun ja sinne kirjoituksen? Entäs sisäänrakennetut "nettikomennot"? Itselläni olisi mielessä pieni projekti, joka ei onnistu ilman näitä ominaisuuksia. Tuo siis olisi oikeasti kätevä ominaisuus, jos pystyisi käsittelemään mysql tietokantoja. En jaksaisi tätä varten aloittaa uuden ohjelmointikielen opiskelua, kun tämän cb:n hallitsee jo ihan hyvin.
En ole aiheeseen oikeastaan tutustunut, mutta tulevassa cb:ssä varmaankin on sisäisesti verkko-ominaisuudet (onhan?), joita käyttämällä pystyy yhdistämään mysql serveriin. Toisin sanoen kuka tahansa yhteisön jäsen voi kirjoittaa kirjaston MySQL:län (ja SQLite:n) käyttämiseen.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Thu Sep 17, 2009 10:52 pm
by Jare
TheFish wrote:
Jokuvaan wrote:En keksinyt mitään muutakaan paikkaa mihin tämän olisi voinut laittaa, joten laitan tänne. Toivottavasti joku lukee tätäkin aihetta :D

Eli tuleeko tuohon CB uuten versioon jokin ominaisuus, joka mahdollistaa mysql tietokannasta tiedon haun ja sinne kirjoituksen? Entäs sisäänrakennetut "nettikomennot"? Itselläni olisi mielessä pieni projekti, joka ei onnistu ilman näitä ominaisuuksia. Tuo siis olisi oikeasti kätevä ominaisuus, jos pystyisi käsittelemään mysql tietokantoja. En jaksaisi tätä varten aloittaa uuden ohjelmointikielen opiskelua, kun tämän cb:n hallitsee jo ihan hyvin.
En ole aiheeseen oikeastaan tutustunut, mutta tulevassa cb:ssä varmaankin on sisäisesti verkko-ominaisuudet (onhan?), joita käyttämällä pystyy yhdistämään mysql serveriin. Toisin sanoen kuka tahansa yhteisön jäsen voi kirjoittaa kirjaston MySQL:län (ja SQLite:n) käyttämiseen.
Todennäköisesti. Tai ainakin DLL:n tuen luulisi olevan sen verran laaja, että joku voisi kirjoittaa MySQL-palvelimeen yhteydessä olevan DLL:n ja sen päälle vielä tehtäisiin helppo rajapinta MySQL-kyselyiden suorittamiseksi palvelimella.

Tai sitten tekee sen, mitä jo nykyisellä CB:llä pystyy tekemään: koodaa jollekin palvelimelle PHP-ohjelman, joka vastaanottaa MySQL-kyselyn GET:llä ja lähettää tuloksen takaisin vaikka xml-muodossa. CB:n puolella sitten käytetään vaikka cbNetworkia pyörittämään yhteyksiä palvelimeen. Tietoturva saadaan toki tällä tavalla vaarannettua täysin. PHP-ohjelman pitäisi jotenkin tunnistaa aito ja alkuperäinen ohjelma, joka kyselyitä lähettää - muuten vieras henkilö voi tehdä koko tietokannalla mitä haluaa. Tai laittaa tämän lisäksi vielä PHP-ohjelmaan parserin, joka käy saamansa kyselyn läpi ennen sen suorittamista ja puuttuu peliin, jos siitä löytyy esimerkiksi kiellettyjä komentoja.

Jäljelle jää silti yksi ongelma: pelaaja tarvitsee nettiyhteyden. Jos peli on muuten yksinpeli, ei välttämättä olisi hirveästi järkeä siinä, että sen tietorakenne pohjautuu nettiyhteyden takana olevaan palvelimeen. Tällöin netin käytölle pitäisi olla vielä jokin toinen peruste.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Fri Sep 18, 2009 5:44 pm
by esa94
Jare wrote:Jäljelle jää silti yksi ongelma: pelaaja tarvitsee nettiyhteyden. Jos peli on muuten yksinpeli, ei välttämättä olisi hirveästi järkeä siinä, että sen tietorakenne pohjautuu nettiyhteyden takana olevaan palvelimeen. Tällöin netin käytölle pitäisi olla vielä jokin toinen peruste.
SQLite voisi olla kova. Ihan flatfile-pohjainen SQL-systeemi.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Sun Sep 20, 2009 7:26 pm
by axu
Tuli tässä muuten mieleen, että DrawGamelle(Game.Drawille) vois antaa parametreinä mistä (XY) mihin(WH) pelimaailma piirretään, ja mihin kohtaan ruudulla, sen sijaan että pitäisi kameraa alkaa liikuttamaan. Tästä olis hyötyä jaetun ruudun pelitilojen tekemisessä, mutta defaulttina leveys ja korkeus on ikkunan vastaavat, ja ruudulla piirretään tietenkin koordinaatteihin 0, 0, eli nykyiseen tapaan :)

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Mon Oct 19, 2009 8:04 pm
by ...
Ni oon vähä kujal. Et onko se uudempi versio ilmestymäs tänvuoden puolel vai venyykö ens vuodenpuolel? Ku mietein vaan ku oon täs parikertaa koittanu tota 2D pelin tekoo opiskel mut en oo oikeen kyl saanu kunnol kii täst hommas et kannattasko oottaa se 3D versio ja paneutuu siihen kunnol vai harjotel jo nyt 2D? Meinaan eroaako koodaukset paljonkin uudessa verssiossa vanhasta?

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Mon Oct 19, 2009 8:25 pm
by Ilmuri
... wrote:Ni oon vähä kujal. Et onko se uudempi versio ilmestymäs tänvuoden puolel vai venyykö ens vuodenpuolel? Ku mietein vaan ku oon täs parikertaa koittanu tota 2D pelin tekoo opiskel mut en oo oikeen kyl saanu kunnol kii täst hommas et kannattasko oottaa se 3D versio ja paneutuu siihen kunnol vai harjotel jo nyt 2D? Meinaan eroaako koodaukset paljonkin uudessa verssiossa vanhasta?
Kolmedeetä on turha jäädä odottamaan.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Mon Oct 19, 2009 8:41 pm
by ...
Miks?

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Mon Oct 19, 2009 9:10 pm
by Awaclus
... wrote:Miks?
Syistä että:
- 3D ei tule luutavasti olemaan ihan helppoa futuurisessakaan CoolBasicissa
- Siitä seuraavan version ilmestymisajankohdasta ei ole mitään takeita.
- 2D-pelien teon opettelusta ei voi olla mitään haittaa, koska jos osaa tämän version hyvin, varmaan sen seuraavankin oppiminen on helpompaa ja nopeampaa.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Mon Oct 19, 2009 10:12 pm
by koodaaja
Opettele ihmeessä ensin 2D:n teko hyvin. Perusajatus on sama mutta ylimääräistä säätöä on paljon, paljon vähemmän. Ja alkuunhan voi tehdä ihan tekstipohjaisia viritelmiä, vaikkei se olekaan CB:ssä loistokkaan objektisysteemin takia mitenkään välttämätöntä.

Ja veikkaan kyllä että Zero saa 3D -systeemistäkin varsin helpon, hällä tuntuisi tuo taito olevan hallussa.

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Posted: Mon Oct 19, 2009 10:15 pm
by SPuntte
... wrote:Ni oon vähä kujal. Et onko se uudempi versio ilmestymäs tänvuoden puolel vai venyykö ens vuodenpuolel? Ku mietein vaan ku oon täs parikertaa koittanu tota 2D pelin tekoo opiskel mut en oo oikeen kyl saanu kunnol kii täst hommas et kannattasko oottaa se 3D versio ja paneutuu siihen kunnol vai harjotel jo nyt 2D? Meinaan eroaako koodaukset paljonkin uudessa verssiossa vanhasta?
Blogin perusteella Zerolla näyttäisi taas olevan vähän muita kiireitä, kun ilmeisesti edes kielen syntaksi ja kääntäjä eivät ole vielä saaneet lopullista muotoaan. Puhumattakaan sitten siitä, että vVirtuaalikoneen ja eri kirjastojen integroinnista ei ole mitään tietoa, ja niiden toteuttamiseen kyllä menee aikaa, sitä tuskin kukaan epäilee. Tämän kaiken päälle pitäisi vielä rakentaa tehokas ja monipuolinen IDE sekä kattava manuaali ja sen vaatimat esimerkit, oppaat ja jos jonkinlaista mediaa - CB:n tavaramerkkinä on aina ollut aloittamisen helppous. Siispä en olisi yhtään varma nähdäänkö uutta CoolBasicia vielä vähään aikaan.

Ja mitä tulee ohjelmoinnin tai pelintekemisen harjoitteluun, voin kokemuksesta sanoa suoraan, ettei minkään opettelu sinänsä ole turhaa. Nykyinen CoolBasic on ehkä vanha ja teknisesti rajoittunut, mutta sen helppous on ehdoton valttikortti. Jos osaat ohjelmoida sujuvasti sillä, jonkin haasteellisemman (vaikkapa CB V3 tai ihan C++ & DirectX) oppiminen sujuu todennäköisesti aivan kivuttomasti. Jos taas yrität haukata liian suuren palan kerralla, tulos tuskin on kummoinen.

Kuulostaa siltä, että olet aloittamassa ohjelmointia ja haluat ensitöiksi toteuttaa jonkun suuremmoisen päässäsi pyörivän peli-idean. Tässä ei ole sinänsä mitään outoa, omalla kohdallani oli varmasti ihan samoin. Raaka tosiasia vain on se, että kukaan ei ole seppä syntyessään, ja sama pätee itse asiassa myös peliohjelmoijaan. Joten jos 3D-mallinnus, vektori- ja matriisialgebra tai klassinen mekaniikka kuulostavat oudoilta käsitteiltä, suosittelen lämpimästi aloittamaan ihan perusteista. Varsinkin, jos olet vähänkään nuorempaa polvea (vaikkapa < 15v.), sinulla on varmasti aikaa tutustua vaikeampiin aiheisiin myöhemminkin.

Lopuksi kuitenkin onnitteluni: olet tullut oikeaan paikkaan - CoolBasic, jos jokin on helppo tapa oppia ohjelmoinnin ja pelinteon perusteet ja vähän enemmänkin.

P.S. Foorumille rekisteröityminen kannattaa aina!

#EDIT:
koodaaja wrote:Ja veikkaan kyllä että Zero saa 3D -systeemistäkin varsin helpon, hällä tuntuisi tuo taito olevan hallussa.
En sinänsä epäile Zeron taitoja, mutta ei koodaajan (hassu yhteensattuma lainatun henkilön nimen kanssa ;P) elämää silti voi loputtomiin helpottaa. Nykyisen CB:n objektijärjestelmä on todella hyvä, mutta silläkin on rajansa. Esimerkiksi harva "ylemmän keskiluokan" CB-peli käyttää sitä sellaisenaan. Kun peli on vähänkään perus-smuppia innovatiivisempi, tarvitaan koneppellin alla väkisin jotain ekstraa, kuten trigonometriaa, vektorilaskentaa tai sisäänrakennettua törmäystarkistusta monimutkaisempaa fysiikkaa. Tämä johtaa 3D-tapauksessa vähintäänkin lineaarialgebraan (matriisit) ja kvaternioihin. Fysiikka tietysti sitten vaatii edelleen monimutkaisempaa matematiikkaa.

Toki kaiken edellämainitun voi kapseloida jonkin rajapinnan sisään, mutta tällöin sen käyttäjä koodaa "sokkona" eli ainakin osin ymmärtämättä miten, hän loppujen lopuksi toteuttaa sen, mitä näkee ohjelman tekevän. Ja ainakin omalla kohdallani olen pannut merkille, että asian, jota en ymmärrä, toteuttaminen on yleensä hankalaa. Kärjistetysti sanoen tuloksena on enemmän tai vähemmän johonkin kaavaan kangistunut tuotos. Esimerkiksi johonkin FPS Creator-tekeleeseen verrattavaa harmaata massaa.

Re: CoolBasic V3

Posted: Sat Oct 31, 2009 11:20 pm
by Feuer
Tuli muuten mieleen jotain joka todennäköisesti selviäisi maalaisjärjellä/selaamalla ketjun lävitse... Nykyinen CB kulkee kätevästi tikulla mukana, mutta tuleehan CBV3 tai Classic toimimaan "asentamatta" tikulta käsin?

Re: CoolBasic V3

Posted: Sun Nov 01, 2009 10:49 am
by kaneli2000
Feuer wrote:Tuli muuten mieleen jotain joka todennäköisesti selviäisi maalaisjärjellä/selaamalla ketjun lävitse... Nykyinen CB kulkee kätevästi tikulla mukana, mutta tuleehan CBV3 tai Classic toimimaan "asentamatta" tikulta käsin?
Tämmöinen pikkuinen hauska juttu, jolla saat minkä tahansa asennettavan toimimaan esim. tikulta: Asennat johonkin, kopioit asennetut tiedostot tikullesi ja it's done.

Re: CoolBasic V3

Posted: Sun Nov 01, 2009 10:51 am
by koodaaja
Eipä muuten toimi mikäli ohjelma käyttää absoluuttisia tiedostopolkuja (et uskokaan kuinka moni käyttää.)

Re: CoolBasic V3

Posted: Sun Nov 01, 2009 10:58 am
by kaneli2000
koodaaja wrote:Eipä muuten toimi mikäli ohjelma käyttää absoluuttisia tiedostopolkuja (et uskokaan kuinka moni käyttää.)
Ainiin, tuon unohdin prkl. Mutta en usko että CBV3 käyttää?

Toisaalta, nykyinen CoolBasic käyttää ainakin yhtä, mutta siitä ei ole haittaa, sillä se on Tilesterin "pikakuvake" Tools-ylävalikossa. Sen pitää aina olla C:\Program files\Tilester tai jotain(tämä on muuten äärimmäisen ärsytävää, sillä näin ollen CB:tä ei voi asentaa suoraan tikulle jos tarve vaatisi: Tilester asennetaan kuitenkin C:-asemaan).

Re: CoolBasic V3

Posted: Sun Nov 01, 2009 3:17 pm
by Feuer
kaneli2000 wrote: Tämmöinen pikkuinen hauska juttu, jolla saat minkä tahansa asennettavan toimimaan esim. tikulta: Asennat johonkin, kopioit asennetut tiedostot tikullesi ja it's done.
Noin tietysti olen menetellyt tuon nykyisen CB:n kanssa, jos mainitsin sen epäselvästi. :D Jos tuleva Tilester on CB:n tulevista versioista ainoa ominaisuus joka ei toimi tikulta käsin, niin elämä jatkuu...

Re: CoolBasic V3

Posted: Sun Nov 01, 2009 7:36 pm
by koodaaja
Pakotetun oletuspolun käyttö on niin wanhanaikainen metodi, että uskon tulevan CB:n toimivan karttaeditoreineen päivineen suoraan tikulta.

Tuleva CB sisältänee myös tuen jollekin muulle karttaformaatille, jolloin valmiita karttaeditoreita on enemmän. Vai?