Jare wrote:MaGetzUb wrote:Itseasiassa nykyinen cb saisi jakaa laskuprosessejansa paremmin. Kuvien laskenta näytönohjaimen prosessorille ja kaikki muut laskut tietokoneen omalle prosessorille. Muistelisin ettei nykyisessä CB:sä ole siihen edellytykset.
Korjatkaa jos sanoin jotain päin metsää.
Juuri näinhän se on. Nykyinen CB ei hyödynnä laitteistokiihdytystä (eli näytönohjaimen suoritinta) ollenkaan. Tästä onkin jo keskusteltu koko maailman sivu. Eiköhän uus CB anna aika mukavat mahdollisuudet jakaa kuormaa näytönohjaimen ja cpu:n välillä.
Tulee ensimmäisenä mieleen kysyä, mistä tiedät V3:n käyttävän tuohon soveltuvia rajapintoja?
Nykyiselläänhän työnjako peleissä toimii karkeasti siten, että näytönohjain murskaa pikseleitä ja prosessori hoitaa pelilogiikan ja muun taustalaskennan. Poikkeuksellista toteutusta on lähihistoriassa edustanut Ageian (nyttemmin Nvidian) PhysX-kirjasto. Ageian ollessa vielä itsenäinen firmansa se kehitti yksinomaan pelien fysiikkalaskentaan tarkoitettuja PCI-Express -kortteja.
Nvidian nimen alla edelleenkehitellyn PhysX:n vaatima laskentateho lohkaistaan näytönohjaimelta, jolloin prosessori pääsee vähemmällä rasituksella. Ja mikäli uusimman Mikrobitin tiedot tulevan DirectX 11 -rajapinnan ominaisuuksista pitävät paikkansa, myös se tulee sisältämään työkaluja näytönohjaimien yhä kasvavan laskentatehon hyödyntämiseen muussakin kuin grafiikan piirrossa, eli prosessorin ja GPU:n yhteistyöhön.
En tunne tarkkaan PhysX:n lisenssiehtoja tai yhteensopivuusominaisuuksia esimerkiksi vanhemman tai ei-Nvidia -raudan kanssa, mutta epäilen, ettei se ole sopivin vaihtoehto ajatellen CB:n ideologiaa vapaasta pelinkehityksestä. Samaten ihmettelisin, jos Zero viitsisi toteuttaa uuteen Coolbasiciin tuen sekä DX9:lle, DX10:lle, että DX11:lle. Näin toki saataisiin kaikki uudet tehokkaat ominaisuudet käyttöön (plus tuki tulevaisuuden raudalle ja Windows 7:lle) ja säilytettäisiin silti mahdollisuus käyttää V3:a XP:ssä tai jopa sitäkin vanhemmassa Windowsissa.
P.S. @ Zerppa: jos sinulla on päivänvalon kestäviä ajatuksia V3:n tekniikasta, älä ole niin tylsä, että pidät ne vain omana tietonasi. Tällä ollaan varmaan kovin kiinnostuneita aiheesta