CoolBasic V3: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by koodaaja »

Dibalo wrote:SoftaRender = tavara piirretään näytölle prosessorilla ilman laitteistokiihdytystä (näyttistä). Erittäin hidas tapa, käytännössä lähes hyödytön normi käyttäjälle.
Riippuu toteutuksesta ja laitteistosta, esimerkiksi intelin larrabeehän ei sisällä hardware-pohjaista rasterisoijaa ollenkaan vaan kaikki rendaus on softapohjaista. Normaalilla prossulla se on toki hitaampaa, mutta jos moniytimisiä prosessoreita hyödynnetään kunnolla, ei mitenkään tappavan hidasta (toisaalta, jos koneessa on moniydinprosessori niin yleensä siinä on myös näytönohjain, lukuunottamatta miniläppäreitä joiden kaksiytimiselläkään prosessorilla ei ihmeitä tehdä). Tai 2D:ssä ilman reaaliaikaista venyttelyä tms. raskaampia operaatioita. Eikä nykyinen CB laitteistokiihdytystä myöskään käytä ilman erillistä DLL:ää, vai?

Miten Zero muuten ajattelit laitteistokiihdytyksen toteuttaa ja mikä näistä apeista on ensimmäisenä työn alla ja aiotko panostaa niihin (optimointiin, yhteensopivuusasioihin, monipuolisuuteen) tasavertaisesti vai jyllääkö DX kuten yleensä?
User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by vilQuri »

Ja ainakin irrlichtissä on mahdollista tunnistaa alusta ja valita piirtotapa sen persuteella
Jokuvaan

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jokuvaan »

En keksinyt mitään muutakaan paikkaa mihin tämän olisi voinut laittaa, joten laitan tänne. Toivottavasti joku lukee tätäkin aihetta :D

Eli tuleeko tuohon CB uuten versioon jokin ominaisuus, joka mahdollistaa mysql tietokannasta tiedon haun ja sinne kirjoituksen? Entäs sisäänrakennetut "nettikomennot"? Itselläni olisi mielessä pieni projekti, joka ei onnistu ilman näitä ominaisuuksia. Tuo siis olisi oikeasti kätevä ominaisuus, jos pystyisi käsittelemään mysql tietokantoja. En jaksaisi tätä varten aloittaa uuden ohjelmointikielen opiskelua, kun tämän cb:n hallitsee jo ihan hyvin.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by esa94 »

Jokuvaan wrote:En keksinyt mitään muutakaan paikkaa mihin tämän olisi voinut laittaa, joten laitan tänne. Toivottavasti joku lukee tätäkin aihetta :D

Eli tuleeko tuohon CB uuten versioon jokin ominaisuus, joka mahdollistaa mysql tietokannasta tiedon haun ja sinne kirjoituksen? Entäs sisäänrakennetut "nettikomennot"? Itselläni olisi mielessä pieni projekti, joka ei onnistu ilman näitä ominaisuuksia. Tuo siis olisi oikeasti kätevä ominaisuus, jos pystyisi käsittelemään mysql tietokantoja. En jaksaisi tätä varten aloittaa uuden ohjelmointikielen opiskelua, kun tämän cb:n hallitsee jo ihan hyvin.
Ehkä mieluummin SQLite?
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by TheFish »

Jokuvaan wrote:En keksinyt mitään muutakaan paikkaa mihin tämän olisi voinut laittaa, joten laitan tänne. Toivottavasti joku lukee tätäkin aihetta :D

Eli tuleeko tuohon CB uuten versioon jokin ominaisuus, joka mahdollistaa mysql tietokannasta tiedon haun ja sinne kirjoituksen? Entäs sisäänrakennetut "nettikomennot"? Itselläni olisi mielessä pieni projekti, joka ei onnistu ilman näitä ominaisuuksia. Tuo siis olisi oikeasti kätevä ominaisuus, jos pystyisi käsittelemään mysql tietokantoja. En jaksaisi tätä varten aloittaa uuden ohjelmointikielen opiskelua, kun tämän cb:n hallitsee jo ihan hyvin.
En ole aiheeseen oikeastaan tutustunut, mutta tulevassa cb:ssä varmaankin on sisäisesti verkko-ominaisuudet (onhan?), joita käyttämällä pystyy yhdistämään mysql serveriin. Toisin sanoen kuka tahansa yhteisön jäsen voi kirjoittaa kirjaston MySQL:län (ja SQLite:n) käyttämiseen.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare »

TheFish wrote:
Jokuvaan wrote:En keksinyt mitään muutakaan paikkaa mihin tämän olisi voinut laittaa, joten laitan tänne. Toivottavasti joku lukee tätäkin aihetta :D

Eli tuleeko tuohon CB uuten versioon jokin ominaisuus, joka mahdollistaa mysql tietokannasta tiedon haun ja sinne kirjoituksen? Entäs sisäänrakennetut "nettikomennot"? Itselläni olisi mielessä pieni projekti, joka ei onnistu ilman näitä ominaisuuksia. Tuo siis olisi oikeasti kätevä ominaisuus, jos pystyisi käsittelemään mysql tietokantoja. En jaksaisi tätä varten aloittaa uuden ohjelmointikielen opiskelua, kun tämän cb:n hallitsee jo ihan hyvin.
En ole aiheeseen oikeastaan tutustunut, mutta tulevassa cb:ssä varmaankin on sisäisesti verkko-ominaisuudet (onhan?), joita käyttämällä pystyy yhdistämään mysql serveriin. Toisin sanoen kuka tahansa yhteisön jäsen voi kirjoittaa kirjaston MySQL:län (ja SQLite:n) käyttämiseen.
Todennäköisesti. Tai ainakin DLL:n tuen luulisi olevan sen verran laaja, että joku voisi kirjoittaa MySQL-palvelimeen yhteydessä olevan DLL:n ja sen päälle vielä tehtäisiin helppo rajapinta MySQL-kyselyiden suorittamiseksi palvelimella.

Tai sitten tekee sen, mitä jo nykyisellä CB:llä pystyy tekemään: koodaa jollekin palvelimelle PHP-ohjelman, joka vastaanottaa MySQL-kyselyn GET:llä ja lähettää tuloksen takaisin vaikka xml-muodossa. CB:n puolella sitten käytetään vaikka cbNetworkia pyörittämään yhteyksiä palvelimeen. Tietoturva saadaan toki tällä tavalla vaarannettua täysin. PHP-ohjelman pitäisi jotenkin tunnistaa aito ja alkuperäinen ohjelma, joka kyselyitä lähettää - muuten vieras henkilö voi tehdä koko tietokannalla mitä haluaa. Tai laittaa tämän lisäksi vielä PHP-ohjelmaan parserin, joka käy saamansa kyselyn läpi ennen sen suorittamista ja puuttuu peliin, jos siitä löytyy esimerkiksi kiellettyjä komentoja.

Jäljelle jää silti yksi ongelma: pelaaja tarvitsee nettiyhteyden. Jos peli on muuten yksinpeli, ei välttämättä olisi hirveästi järkeä siinä, että sen tietorakenne pohjautuu nettiyhteyden takana olevaan palvelimeen. Tällöin netin käytölle pitäisi olla vielä jokin toinen peruste.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by esa94 »

Jare wrote:Jäljelle jää silti yksi ongelma: pelaaja tarvitsee nettiyhteyden. Jos peli on muuten yksinpeli, ei välttämättä olisi hirveästi järkeä siinä, että sen tietorakenne pohjautuu nettiyhteyden takana olevaan palvelimeen. Tällöin netin käytölle pitäisi olla vielä jokin toinen peruste.
SQLite voisi olla kova. Ihan flatfile-pohjainen SQL-systeemi.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by axu »

Tuli tässä muuten mieleen, että DrawGamelle(Game.Drawille) vois antaa parametreinä mistä (XY) mihin(WH) pelimaailma piirretään, ja mihin kohtaan ruudulla, sen sijaan että pitäisi kameraa alkaa liikuttamaan. Tästä olis hyötyä jaetun ruudun pelitilojen tekemisessä, mutta defaulttina leveys ja korkeus on ikkunan vastaavat, ja ruudulla piirretään tietenkin koordinaatteihin 0, 0, eli nykyiseen tapaan :)
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
...

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by ... »

Ni oon vähä kujal. Et onko se uudempi versio ilmestymäs tänvuoden puolel vai venyykö ens vuodenpuolel? Ku mietein vaan ku oon täs parikertaa koittanu tota 2D pelin tekoo opiskel mut en oo oikeen kyl saanu kunnol kii täst hommas et kannattasko oottaa se 3D versio ja paneutuu siihen kunnol vai harjotel jo nyt 2D? Meinaan eroaako koodaukset paljonkin uudessa verssiossa vanhasta?
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ilmuri »

... wrote:Ni oon vähä kujal. Et onko se uudempi versio ilmestymäs tänvuoden puolel vai venyykö ens vuodenpuolel? Ku mietein vaan ku oon täs parikertaa koittanu tota 2D pelin tekoo opiskel mut en oo oikeen kyl saanu kunnol kii täst hommas et kannattasko oottaa se 3D versio ja paneutuu siihen kunnol vai harjotel jo nyt 2D? Meinaan eroaako koodaukset paljonkin uudessa verssiossa vanhasta?
Kolmedeetä on turha jäädä odottamaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
...

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by ... »

Miks?
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Awaclus »

... wrote:Miks?
Syistä että:
- 3D ei tule luutavasti olemaan ihan helppoa futuurisessakaan CoolBasicissa
- Siitä seuraavan version ilmestymisajankohdasta ei ole mitään takeita.
- 2D-pelien teon opettelusta ei voi olla mitään haittaa, koska jos osaa tämän version hyvin, varmaan sen seuraavankin oppiminen on helpompaa ja nopeampaa.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by koodaaja »

Opettele ihmeessä ensin 2D:n teko hyvin. Perusajatus on sama mutta ylimääräistä säätöä on paljon, paljon vähemmän. Ja alkuunhan voi tehdä ihan tekstipohjaisia viritelmiä, vaikkei se olekaan CB:ssä loistokkaan objektisysteemin takia mitenkään välttämätöntä.

Ja veikkaan kyllä että Zero saa 3D -systeemistäkin varsin helpon, hällä tuntuisi tuo taito olevan hallussa.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by SPuntte »

... wrote:Ni oon vähä kujal. Et onko se uudempi versio ilmestymäs tänvuoden puolel vai venyykö ens vuodenpuolel? Ku mietein vaan ku oon täs parikertaa koittanu tota 2D pelin tekoo opiskel mut en oo oikeen kyl saanu kunnol kii täst hommas et kannattasko oottaa se 3D versio ja paneutuu siihen kunnol vai harjotel jo nyt 2D? Meinaan eroaako koodaukset paljonkin uudessa verssiossa vanhasta?
Blogin perusteella Zerolla näyttäisi taas olevan vähän muita kiireitä, kun ilmeisesti edes kielen syntaksi ja kääntäjä eivät ole vielä saaneet lopullista muotoaan. Puhumattakaan sitten siitä, että vVirtuaalikoneen ja eri kirjastojen integroinnista ei ole mitään tietoa, ja niiden toteuttamiseen kyllä menee aikaa, sitä tuskin kukaan epäilee. Tämän kaiken päälle pitäisi vielä rakentaa tehokas ja monipuolinen IDE sekä kattava manuaali ja sen vaatimat esimerkit, oppaat ja jos jonkinlaista mediaa - CB:n tavaramerkkinä on aina ollut aloittamisen helppous. Siispä en olisi yhtään varma nähdäänkö uutta CoolBasicia vielä vähään aikaan.

Ja mitä tulee ohjelmoinnin tai pelintekemisen harjoitteluun, voin kokemuksesta sanoa suoraan, ettei minkään opettelu sinänsä ole turhaa. Nykyinen CoolBasic on ehkä vanha ja teknisesti rajoittunut, mutta sen helppous on ehdoton valttikortti. Jos osaat ohjelmoida sujuvasti sillä, jonkin haasteellisemman (vaikkapa CB V3 tai ihan C++ & DirectX) oppiminen sujuu todennäköisesti aivan kivuttomasti. Jos taas yrität haukata liian suuren palan kerralla, tulos tuskin on kummoinen.

Kuulostaa siltä, että olet aloittamassa ohjelmointia ja haluat ensitöiksi toteuttaa jonkun suuremmoisen päässäsi pyörivän peli-idean. Tässä ei ole sinänsä mitään outoa, omalla kohdallani oli varmasti ihan samoin. Raaka tosiasia vain on se, että kukaan ei ole seppä syntyessään, ja sama pätee itse asiassa myös peliohjelmoijaan. Joten jos 3D-mallinnus, vektori- ja matriisialgebra tai klassinen mekaniikka kuulostavat oudoilta käsitteiltä, suosittelen lämpimästi aloittamaan ihan perusteista. Varsinkin, jos olet vähänkään nuorempaa polvea (vaikkapa < 15v.), sinulla on varmasti aikaa tutustua vaikeampiin aiheisiin myöhemminkin.

Lopuksi kuitenkin onnitteluni: olet tullut oikeaan paikkaan - CoolBasic, jos jokin on helppo tapa oppia ohjelmoinnin ja pelinteon perusteet ja vähän enemmänkin.

P.S. Foorumille rekisteröityminen kannattaa aina!

#EDIT:
koodaaja wrote:Ja veikkaan kyllä että Zero saa 3D -systeemistäkin varsin helpon, hällä tuntuisi tuo taito olevan hallussa.
En sinänsä epäile Zeron taitoja, mutta ei koodaajan (hassu yhteensattuma lainatun henkilön nimen kanssa ;P) elämää silti voi loputtomiin helpottaa. Nykyisen CB:n objektijärjestelmä on todella hyvä, mutta silläkin on rajansa. Esimerkiksi harva "ylemmän keskiluokan" CB-peli käyttää sitä sellaisenaan. Kun peli on vähänkään perus-smuppia innovatiivisempi, tarvitaan koneppellin alla väkisin jotain ekstraa, kuten trigonometriaa, vektorilaskentaa tai sisäänrakennettua törmäystarkistusta monimutkaisempaa fysiikkaa. Tämä johtaa 3D-tapauksessa vähintäänkin lineaarialgebraan (matriisit) ja kvaternioihin. Fysiikka tietysti sitten vaatii edelleen monimutkaisempaa matematiikkaa.

Toki kaiken edellämainitun voi kapseloida jonkin rajapinnan sisään, mutta tällöin sen käyttäjä koodaa "sokkona" eli ainakin osin ymmärtämättä miten, hän loppujen lopuksi toteuttaa sen, mitä näkee ohjelman tekevän. Ja ainakin omalla kohdallani olen pannut merkille, että asian, jota en ymmärrä, toteuttaminen on yleensä hankalaa. Kärjistetysti sanoen tuloksena on enemmän tai vähemmän johonkin kaavaan kangistunut tuotos. Esimerkiksi johonkin FPS Creator-tekeleeseen verrattavaa harmaata massaa.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: CoolBasic V3

Post by Feuer »

Tuli muuten mieleen jotain joka todennäköisesti selviäisi maalaisjärjellä/selaamalla ketjun lävitse... Nykyinen CB kulkee kätevästi tikulla mukana, mutta tuleehan CBV3 tai Classic toimimaan "asentamatta" tikulta käsin?
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: CoolBasic V3

Post by kaneli2000 »

Feuer wrote:Tuli muuten mieleen jotain joka todennäköisesti selviäisi maalaisjärjellä/selaamalla ketjun lävitse... Nykyinen CB kulkee kätevästi tikulla mukana, mutta tuleehan CBV3 tai Classic toimimaan "asentamatta" tikulta käsin?
Tämmöinen pikkuinen hauska juttu, jolla saat minkä tahansa asennettavan toimimaan esim. tikulta: Asennat johonkin, kopioit asennetut tiedostot tikullesi ja it's done.
I see the rainbow rising
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic V3

Post by koodaaja »

Eipä muuten toimi mikäli ohjelma käyttää absoluuttisia tiedostopolkuja (et uskokaan kuinka moni käyttää.)
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: CoolBasic V3

Post by kaneli2000 »

koodaaja wrote:Eipä muuten toimi mikäli ohjelma käyttää absoluuttisia tiedostopolkuja (et uskokaan kuinka moni käyttää.)
Ainiin, tuon unohdin prkl. Mutta en usko että CBV3 käyttää?

Toisaalta, nykyinen CoolBasic käyttää ainakin yhtä, mutta siitä ei ole haittaa, sillä se on Tilesterin "pikakuvake" Tools-ylävalikossa. Sen pitää aina olla C:\Program files\Tilester tai jotain(tämä on muuten äärimmäisen ärsytävää, sillä näin ollen CB:tä ei voi asentaa suoraan tikulle jos tarve vaatisi: Tilester asennetaan kuitenkin C:-asemaan).
I see the rainbow rising
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: CoolBasic V3

Post by Feuer »

kaneli2000 wrote: Tämmöinen pikkuinen hauska juttu, jolla saat minkä tahansa asennettavan toimimaan esim. tikulta: Asennat johonkin, kopioit asennetut tiedostot tikullesi ja it's done.
Noin tietysti olen menetellyt tuon nykyisen CB:n kanssa, jos mainitsin sen epäselvästi. :D Jos tuleva Tilester on CB:n tulevista versioista ainoa ominaisuus joka ei toimi tikulta käsin, niin elämä jatkuu...
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic V3

Post by koodaaja »

Pakotetun oletuspolun käyttö on niin wanhanaikainen metodi, että uskon tulevan CB:n toimivan karttaeditoreineen päivineen suoraan tikulta.

Tuleva CB sisältänee myös tuen jollekin muulle karttaformaatille, jolloin valmiita karttaeditoreita on enemmän. Vai?
Locked