Avoimeen lähdekoodiin?

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Post Reply
Miksei jotkut tee näin?

Avoimeen lähdekoodiin?

Post by Miksei jotkut tee näin? »

Eli miksi, coolbasic vois olla avointa lähdekoodia, sillä sitten sitä vois kuka tahansa päivittää ja ei ois vain tietyistä henkilöistä kiinni? tai jotain vastaavaa...
Mysterius Coder
Active Member
Posts: 133
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:13 pm

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by Mysterius Coder »

Kyllähän siitäkin on haaveiltu. Zero ei ole kyllä ilmoitellut olevansa valmis antamaan lähdekoodia vapaaseen jakoon. Ja tuskin nykyisen cb:n kehityksellä olisi paljon arvoakaan, jos oletamme että CBA on tulossa. Ja ChB.hän korvaa tämän nykyisen pian mukavasti. ^^
Kyllä minä osaan, mutta kun mieli on tällasen kaaoksen vallassa, niin ei siitä mitään tule.
Olwi
Devoted Member
Posts: 557
Joined: Sun Dec 30, 2007 4:15 pm
Location: Muhos

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by Olwi »

Zero ei ole kyllä ilmoitellut paljon mitään.
Kuoli varmaan yliannostukseen WoWitusta.
Tosin on se käynyt täällä 10 päivän sisällä,joten toivoa on :mrgreen:
Huuda mun ip:tä!
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by Zero »

Avoin lähdekoodi tulevassa CoolBasic V3:ssa on kyllä käynyt mielessä. Käynnissä oleva työ alkaa tuntua kuitenkin sen verran arvokkaalta, että todennäköisesti suurin osa projektia pysyy suljettuna. Avoimen koodin osuutta on siis vaikea arvioida tässä vaiheessa, mutta esimerkiksi koko koodieditori (VB.NET 2005) ja osa työkaluista voisivat olla sellaisia, joiden lähdekoodin avoimuudesta voisi olla jopa hyötyä.

Nykyinen CoolBasic (Beta 10.4) toisaalta... sen koodi on niin hirveää, ettei sitä yksinkertaisesti kehtaa näyttää :lol:
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by Koodiapina »

Miksi et tee CoolBasiciin suljettua ydin - koodia, jonka päälle muut voisivat kasata C++:lla ominaisuuksia? Mielestäni moinen olisi hieno idea :) Eli vähän niinkuin ChaosBasiciin on tulossa.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by Zero »

No itse asiassa tämä on myös CoolBasiciin tulossa :)
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
Rufi
Member
Posts: 50
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:12 am

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by Rufi »

Entä onnistuisiko sama homma muilla kielillä? Esim. C#:llä? :lol:
Jos homma ei ole niin kova, niin olisivathan muut (suositut) kielet mukavia lisäyksiä
I'm gonna be the Pira... CoolBasic King!
D. Adams wrote:The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by Zero »

.NET-teknologia on ihan oma juttunsa. Sen sisäisestä rakenteesta minulla ei ole kuin aavistuksia, mutta epäilen suuresti että .NET-kääntäjät tuottaisivat "standardeja" staattisia kirjastotiedostoja, joita voitaisiin linkittää käännösprosessiin.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
=Joku=

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by =Joku= »

Parempi olisi että annat cb vanhan lähdekoodin niin voimme tehdä siitä omanlaisen!
CB 3v voit jättää itsellesi. paitsi jos haluat antaa.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by Jare »

Minua kiinnostaisi nykyisen editorin lähdekoodi. Pikkuparannuksilla editorista saisi vielä paljon enemmänkin hyötyä irti - ilman, että tarvitsisi alkaa tehdä kokonaan uutta editoria. (Huom, tämä viesti koskien siis pelkästään nykyistä 10.43-syntaksia ja kääntäjää - uudelle kielelle sitten vaikka kokonaan toinen editori, jos Zero haluaa aloittaa editorin puhtaalta pöydältä).

Mutta pointtina siis, että niin kauan kuin 10.43 on käytössä, olisi kiva, jos sen editoriin voisi kuka tahansa tehdä pieniä paranteluja. 8-)
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by TheDuck »

Jare wrote:Minua kiinnostaisi nykyisen editorin lähdekoodi. Pikkuparannuksilla editorista saisi vielä paljon enemmänkin hyötyä irti - ilman, että tarvitsisi alkaa tehdä kokonaan uutta editoria. (Huom, tämä viesti koskien siis pelkästään nykyistä 10.43-syntaksia ja kääntäjää - uudelle kielelle sitten vaikka kokonaan toinen editori, jos Zero haluaa aloittaa editorin puhtaalta pöydältä).

Mutta pointtina siis, että niin kauan kuin 10.43 on käytössä, olisi kiva, jos sen editoriin voisi kuka tahansa tehdä pieniä paranteluja. 8-)
Minäkin haluaisin samaa. Ei kai siitä nykyisen editorin koodin julkaisemisesta olisi haittaa?
^^
nixe
Newcomer
Posts: 21
Joined: Tue Aug 28, 2007 5:47 pm
Location: Haapavesi
Contact:

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by nixe »

Itse olen pyrkinyt uusimmissa koodeissani (kyllä, olen jopa jotakin taas cb:llä viritellyt ohimennen, joskaan en pelejä) käyttämään Notepad++, johon olen säätänyt cb:n komennot ja muutellut koodin värityksen sopivaksi. Lisäksi olen toki lisännyt suoritukseen cb.exe:n, jotta voi kääntää ja testata suoraan notepad++:sta. Voinen väsäillä tuosta tarvittavat kilkkeet, jotta muutkin voivat helposti ottaa notepad++:n cb-editoriksi, tai miksi sitä nyt haluaa sanoa.
EDIT:

tuollapa ois ohjeistusta: viewtopic.php?f=9&t=934&start=0&st=0&sk=t&sd=a

p33l0mp1 kuin k0ulul41n3n
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by Pettis »

Itse olen sitä tyyppiä, että jos saan luotua jotain arvokasta / toimivaa / jotain joka on hienoa, niin en tosiaankaan ala lähdekoodeja jakamaan ellen ole alunperin projektia sellaiseksi suunnitellut. Ymmärrän siis täysin, jos joku haluaa pitää ohjelmakoodit omana tietonaan - tässäkin tapauksessa.

Avoin lähdekoodi on hieno juttu, mutta en usko, että tässä yhteisössä olisi riittävästi taitavaa ja kiinnostunutta porukkaa (vielä) kehittämään ohjelmointikieltä - saatikka koordinoimaan kehitystä. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Avoimeen lähdekoodiin?

Post by MaGetzUb »

Pettis wrote:Itse olen sitä tyyppiä, että jos saan luotua jotain arvokasta / toimivaa / jotain joka on hienoa, niin en tosiaankaan ala lähdekoodeja jakamaan ellen ole alunperin projektia sellaiseksi suunnitellut. Ymmärrän siis täysin, jos joku haluaa pitää ohjelmakoodit omana tietonaan - tässäkin tapauksessa.

Näino! En minäkään rupeaisi hikihatussa väännettyä ohjelman koodia jakelemaan... No ajatelkaapa itse, monta tuntia koneen ääressä, monta kupillista kahvia kaadettu näppikselle. Yö myöhään valvottu, että saisi jonkun lohkon toimimaan oiken. Sitten kun on lähdekoodi julkaistu niin sitte kaikki tulee ja menee itse vahingossa sekoittamaan koodia, ja sitte privaattina esim zero:lle kauhia valitus kun ei koodi ei tomikkaan.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Post Reply