Tekstiseikkailupeli..?

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Post Reply
Timo

Tekstiseikkailupeli..?

Post by Timo »

Moi

Olen ladannut CoolBasic ohjelman koneelleni ja tutustunut sen käyttöön nyt päivän ajan. Minua kiinnostaisi tietää pystyykö sillä tekemään tekstiseikkailupelejä? Ideana olisi tehdä tekstiseikkailupelin ohjelmarunko ja käyttöliittymä, joka olisi vapaasti levitettävissä. Pelin tarvitsemat tiedot (huoneet, oliot, esineet, aseet) olisivat tekstitiedostoina jota pelimoottori lukisi ja myös muokkaisi tallentaen pelitilanteiden muutokset. Haluaisin siis tallettaa tiedot tekstitiedostoon, koska sitä olisi helppo muokata vaikka notepadilla.
Kuinka hyvin CoolBasic käsittelee tekstitiedostoja? Onko siihen riittävää tukea? Tarvitsisin ohjelmaani myös pudotusvalikoita, tekstiruutuja ja komentopainikkeita. Kuinka helppoa niiden tekeminen on?
Olen koulutukseltani datanomi ja olen ohjelmoinut aika paljon Visual Basic 6 ohjelmalla. Kyseisellä ohjelmointikielellä tein opinnäytetyönäni tekstiseikkailupeli editorin, jolla pystyi laatimaan pelejä helposti. Nyt tarkoitukseni olisi tehdä sama CoolBasicillä, mutta parannettuna versiona. Käytin aiemassa pelissäni MS Access tietokantaa pelitietojen tallentamiseen, mutta nyt haluaisin tallentaa tiedot tekstitiedostoina.
Siis, mitä mieltä olette ideastani? Toimisiko idea käytännössä?

Terveisin Timo
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tekstiseikkailupeli..?

Post by koodaaja »

Toimisi, ja hyvin toimisikin. Tiedostonkäsittelyä varten on varsin kattavat ja simppelit funktiot/komennot, samoin tekstiä ja peruskuvioita varten.

Kirjoitapa editoriin OpentoEdit, ja paina F1. Oikeaan reunaan aukeaa kyseisen funkkarin ohje, jossa on linkit kaikkiin muihinkin tiedostokomentoihin. Lisäksi painamalla F8 saat valikon, josta voi valita oppitunteja. Niitä kannattaa kahlata läpi, vaikka ne graafisiin systeemeihin painottuvatkin.
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Tekstiseikkailupeli..?

Post by atomimalli »

Ja pudotusvalikothan joutuu valitettavasti sitten itse säätämään. Tai itseasiassa jonkinlaiset muistaakseni löytyy kuitenkin vanhalta foorumilta. Sama pätee painikkeisiin.

Onnea projektiin.


E: Tervehdyksiä Aavesoturille.
Last edited by atomimalli on Mon Nov 19, 2007 4:46 am, edited 1 time in total.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Tekstiseikkailupeli..?

Post by koodaaja »

atomimalli wrote:Ja pudotusvalikothan joutuu valitettavasti sitten itse säätämään. Tai itseasiassa jonkinlaiset muistaakseni löytyy kuitenkin vanhalta foorumilta. Sama pätee painikkeisiin.

Onnea projektiin.
CBKK:sta löytyy myös ainakin piirakka- ja pudotusvalikot, sekä nappeja yms.

EDIT: ZOMGG! It's teh allmighty Aavesoturi o: teewetuloa takaisin.
Last edited by koodaaja on Sun Nov 18, 2007 9:15 pm, edited 2 times in total.
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: Tekstiseikkailupeli..?

Post by Aavesoturi »

CBSDK:sta http://koti.mbnet.fi/cbsdk löytyy myös monia käyttöliittymä elementtejä, kuten nappula, listbox ja tekstikehote.
Post Reply