CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
-
axu
- Devoted Member
- Posts: 854
- Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm
Post
by axu » Sat Mar 12, 2011 1:41 pm
Miten muuten CBC:ssä on äänikomentojen laita? Tullaanko niitä monipuolistamaan? Mitkä tiedostomuodot ovat tuettuja? Onko mm. nauhoitus ja tallennus mahdollista?
Grafiikoista on jauhettu jo niin paljon, että tekis mieli kuulla vähän kommenttia äänistäkin

Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua

-
DJ-Filbe
- Devoted Member
- Posts: 853
- Joined: Sat Feb 20, 2010 3:18 pm
Post
by DJ-Filbe » Sat Mar 12, 2011 3:45 pm
axu wrote:Miten muuten CBC:ssä on äänikomentojen laita? Tullaanko niitä monipuolistamaan? Mitkä tiedostomuodot ovat tuettuja? Onko mm. nauhoitus ja tallennus mahdollista?
Grafiikoista on jauhettu jo niin paljon, että tekis mieli kuulla vähän kommenttia äänistäkin

Ja entäs kun exestä halutaan mahdollisimman pieni jos ei käytetä kaikkia komentoja? Niin että exeen tulisi vain kaikki tarpeellinen ilman mitään turhaa?
-
koodaaja
- Moderator

- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Post
by koodaaja » Sat Mar 12, 2011 5:24 pm
Muistelen Zeron kertoneen viime assyillä, että Filben kysymä ominaisuus on aina päällä - mukaan pakataan vain kulloinkin tarpeelliset asiat. Todella pieniä .exejä en usko senkään tuottavan, vaan eihän se ole CoolBasicin pointtikaan :)
-
axu
- Devoted Member
- Posts: 854
- Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm
Post
by axu » Sun Mar 13, 2011 4:52 pm
Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta
blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin

Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua

-
tuhoojabotti
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
-
Contact:
Post
by tuhoojabotti » Sun Mar 13, 2011 7:25 pm
axu wrote:Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta
blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin

Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
allahan lukee: Green: done; Yellow: in the progress. Täytyy vaan muistaa, että kääntäjä on vain osa koko projektia. Mukaan pitää laskea itse CoolVES, koodieditori, nettisivut ja kaikki muut härpäkkeet. Mutta edistystä on aina kiva nähdä.

-
legend
- Advanced Member
- Posts: 371
- Joined: Wed Nov 18, 2009 9:06 pm
Post
by legend » Sun Mar 13, 2011 8:26 pm
tuhoojabotti wrote:axu wrote:Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta
blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin

Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
allahan lukee: Green: done; Yellow: in the progress. Täytyy vaan muistaa, että kääntäjä on vain osa koko projektia. Mukaan pitää laskea itse CoolVES, koodieditori, nettisivut ja kaikki muut härpäkkeet. Mutta edistystä on aina kiva nähdä.

Nyt tulee taas niin tyhmä kysymys... eli onko classicki jo puolessa välissä vai vain kääntäjä

Eli valmistuuko classicki nähtävästi jouluna vai kesällä vai maailman tuhouduttua??
Edit. Oikeita vastauksia kiitos, eikä mitään linkkiä siihen *****

-
TheDuck
- Devoted Member
- Posts: 632
- Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
- Location: C:\Program Files\Tuusula\
Post
by TheDuck » Sun Mar 13, 2011 8:33 pm
Kääntäjä. Ja classic valmistuu sitten kun se saadaan valmiiksi.
^^
-
Zero
- Lead Developer

- Posts: 713
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
-
Contact:
Post
by Zero » Mon Mar 14, 2011 1:15 pm
Pelimoottori on jo työnalla. Heti kun kääntäjä on valmis niin siihen pultataan tulkki kiinni, mikä tarkoittaa sitä että Cool VES:lla voi jo ajaa CoolBasic Classic-koodia! Tämä vaihe on meille kehittäjillekin varmasti kaikkein mielenkiintoisin.
Niin kuin Tuhoojabotti jo mainitsikin, tämän lisäksi meidän tulee valmistella mm. uusi koodieditori käyttökuntoon ja jonkinnäköinen väliaikainen kotisivu (se milloin täysi web-portaali menee tuotantoon, on vielä auki). Sitten ollaankin jo valmiita ensimmäiseen alpha-versioon!
Se, onko meillä julkinen alpha vai vasta julkinen beta, on vielä päättämättä.
-
MaGetzUb
- Guru
- Posts: 1715
- Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
- Location: Alavus
Post
by MaGetzUb » Mon Mar 14, 2011 1:39 pm
Hienoa kuulla! Onko loppupuolisko helpoin osa vai yhtä vaikea? Kestääkö vielä kauankin?

Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
Zero
- Lead Developer

- Posts: 713
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
-
Contact:
Post
by Zero » Mon Mar 14, 2011 2:16 pm
Alku on työläin. Kun pyörä sitten lähtee pyörimään tuon enginen kanssa niin konkreettisia tuloksiakin tulee paljon useammin.
EDIT:Ja näin onnistuin olemaan vastaamatta kumpaankaan kysymykseen suoraan 
-
axu
- Devoted Member
- Posts: 854
- Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm
Post
by axu » Fri Apr 01, 2011 9:37 pm
Luin tässä vanhoja blogiposteja ja tuli tuosta short-circuit operaattoreista, että miten olisi väliaikaisen muuttujan määrittely? Tämä muuttuja toimisi niin, että sen jälkeen kun se on luettu, se tuhotaan. Näin pääsisi muistin tuhlauksen (neljän tavun tuhlauksen

) aiheuttamasta tuskasta. Väkäsin esimerkin, että tämä olisi jollain tavalla ymmärrettävä:
Code: Select all
Temp a = b ^ 2, c As String = "Testi" + Rand(1)
If c = "Testi1" And a > 10 Then
...
End If
Print a //Tämä aiheuttaisi errorin, koska a on vain väliaikainen muuttuja
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua

-
Latexi95
- Guru
- Posts: 1163
- Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
- Location: Lempäälä
Post
by Latexi95 » Fri Apr 01, 2011 10:11 pm
axu wrote:Luin tässä vanhoja blogiposteja ja tuli tuosta short-circuit operaattoreista, että miten olisi väliaikaisen muuttujan määrittely? Tämä muuttuja toimisi niin, että sen jälkeen kun se on luettu, se tuhotaan. Näin pääsisi muistin tuhlauksen (neljän tavun tuhlauksen

) aiheuttamasta tuskasta. Väkäsin esimerkin, että tämä olisi jollain tavalla ymmärrettävä:
Code: Select all
Temp a = b ^ 2, c As String = "Testi" + Rand(1)
If c = "Testi1" And a > 10 Then
...
End If
Print a //Tämä aiheuttaisi errorin, koska a on vain väliaikainen muuttuja
En aivan tajua, mitä hyötyä tästä olisi. Miksi ei vain voisi kirjoittaa
Code: Select all
If "Testi" + Rand(1) = "Testi1" And b ^2 > 10 then
...
EndIf
?
Ja muutenkin mikäli tuollaista käytetään vaikka silmukassa, niin varmaankin se hidastaisi aika paljon kun kokoajan täytyisi varailla muistia. Funktioissa muuttujat kumminkin tuhottaisiin lopussa joten hirvittävästi sillä ei ole merkitystä. Muutenkaan nykymittapuulla 4 tavua on olemattomasti.
-
DJ-Filbe
- Devoted Member
- Posts: 853
- Joined: Sat Feb 20, 2010 3:18 pm
Post
by DJ-Filbe » Fri Apr 01, 2011 10:59 pm
Tuleekohan V3:n asetus, jossa voi valita, piirretäänkö piirtokomennot 2- vai 3d :nä?
Tämän voisi toteuttaa kahdella kuvalla; "screen" ja "3dscreen". Eli käytännössä olisi mahdollista tehdä mukavannäköinen 3d-peli osaamatta kaikkia 3d-projektioon tarvittavia kaavoja.
-
Wingman
- Devoted Member
- Posts: 594
- Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
- Location: Ruudun toisella puolella
Post
by Wingman » Sat Apr 02, 2011 12:45 am
tulee varmaankin että voit käyttää komentoa 'positionobject' x,y ja z parametreillä, samoin kun rotateobject -komentoa x, y ja z akselien ympäri pyöritykseen jne. Ja ohjelma laskee piirtokohdan itse
-
DJ-Filbe
- Devoted Member
- Posts: 853
- Joined: Sat Feb 20, 2010 3:18 pm
Post
by DJ-Filbe » Sat Apr 02, 2011 9:57 am
Wingman wrote:tulee varmaankin että voit käyttää komentoa 'positionobject' x,y ja z parametreillä, samoin kun rotateobject -komentoa x, y ja z akselien ympäri pyöritykseen jne. Ja ohjelma laskee piirtokohdan itse
Tätäpä juuri hain. Odotukset ovat korkealla uuden CB:n mahdollisuuksista.
-
koodaaja
- Moderator

- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Post
by koodaaja » Sat Apr 02, 2011 3:47 pm
Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
-
MaGetzUb
- Guru
- Posts: 1715
- Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
- Location: Alavus
Post
by MaGetzUb » Sat Apr 02, 2011 4:04 pm
koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:
Code: Select all
Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang)
Rotate3DObject obj, XAxis, xang
Rotate3DObject obj, YAxis, yang
Rotate3DObject obj, ZAxis, zang
EndFunction
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
JATothrim
- Tech Developer

- Posts: 606
- Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
- Location: Kuopio
Post
by JATothrim » Sat Apr 02, 2011 4:13 pm
MaGetzUb wrote:koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:
Code: Select all
Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang)
Rotate3DObject obj, XAxis, xang
Rotate3DObject obj, YAxis, yang
Rotate3DObject obj, ZAxis, zang
EndFunction
On. Tuosta se gimbal lock nimen omaan aiheutuu. Quanterniolla (xyzw-vektori) asian hoitaa nätimmin.
Ja pikku modetus: Enemmän asiaa Classic 2D:stä, vähemmän 3D:tä. Haluan tietää mitä "2D" moottorilla pitää voida tehdä. Jos innostuisin koodaamaankin.
EDIT:Ja mitä noihin temppi muuttujiin, Classic voisi hyvin tukea omia Scopeja (näkyvyysalueita)
Code: Select all
Scope
Dim a = 0, b = 2, c = 3 As integer
...
EndScope // scopen sisällä määritellyt muuttujat lakaavat olemasta.
EDIT2: MaGetzUb: erikseen usean akselin ympäri kääntäminen on juuri se, mikä aiheuttaa ja sallii gimbal lockin, tästä et pääse millään vippas konsteilla. Quanterinoilla objektia käännetään 3D-vektorin ympäri, siis yhden akselin - ja tadaa gimbal lock ei ole edes mahdollinen.[/edit]
Last edited by
JATothrim on Sat Apr 02, 2011 7:06 pm, edited 1 time in total.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
-
MaGetzUb
- Guru
- Posts: 1715
- Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
- Location: Alavus
Post
by MaGetzUb » Sat Apr 02, 2011 4:31 pm
JATothrim wrote:MaGetzUb wrote:koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:
Code: Select all
Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang)
Rotate3DObject obj, XAxis, xang
Rotate3DObject obj, YAxis, yang
Rotate3DObject obj, ZAxis, zang
EndFunction
On. Tuosta se gimbal lock nimen omaan aiheutuu. Quanterniolla (xyzw-vektori) asian hoitaa nätimmin.
Ja pikku modetus: Enemmän asiaa Classic 2D:stä, vähemmän 3D:tä. Haluan tietää mitä "2D" moottorilla pitää voida tehdä. Jos innostuisin koodaamaankin.
EDIT:Ja mitä noihin temppi muuttujiin, Classic voisi hyvin tukea omia Scopeja (näkyvyysalueita)
Code: Select all
Scope
Dim a = 0, b = 2, c = 3 As integer
...
EndScope // scopen sisällä määritellyt muuttujat lakaavat olemasta.
[/edit]
Vielä sen verran sanon offtopic:na, että tuossa Rotate3DObj funktiossa käytettäisiin toista rotaatio funktiota, jossa objektia käännettäisiin vain annetun akselin ja kulman avulla. Rotate3DObj vain kääntäisi vain kyseisen funktion avulla kaikki erikseen.. o_O
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
axu
- Devoted Member
- Posts: 854
- Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm
Post
by axu » Wed Jun 01, 2011 12:38 pm
Mitenkäs kesälomat vaikuttavat CBC:n kehitykseen? Enemmän aikaa koodailla, mutta haluaako sitä kauniilla säällä koneella olla?
On nyt taas ollut kohta neljännesvuosi ilman mitään tiedonantoa projektin kehittymisestä, vähän huolestuttaa

Toivottavasti se enteilee jotain hyvää

Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua

Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests