CoolBasic Classic: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 713
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic

Post by Zero » Fri Nov 20, 2009 10:15 am

Kirjoitin uuden blogipostin.

Siinä kerrotaan vähän nykyisestä tilanteesta ja DevTeamista.

http://www.coolbasic.com/blog/?p=253
EDIT:

Todella lyhyt yhteenveto suomeksi:
Viime viikot olen kehittänyt DevTeamille webbisivuja. Ne tulevat olemaan kirjautumisen takana ja sivuston tietoturvaan on panostettu huolella. DevTeam pääsee dokumenttipalvelun luottamuksellisille alueille (tämä tulee olemaan keskitetty paikka kirjallisen tiedon, lähdekoodien ja kantadumppien jakamiseen). DevTeamin sivulta löytyvät myös mm. valvontasivu (oikein kunnon stalkkaussivu), tikettijärjestelmä ja eri ylläpitoliittymät, joilla hallitaan mm. tulevan web-portaalin ja online manuaalien sisältöä. Osa näistä palveluista toteutetaan itse DevTeamin voimin.

DevTeamin tuleva rakenne on jo hahmotettu - paikka tulee olemaan auki monenlaisiin tehtäviin: tarjolla on mm. puhdasta koodausta (myös web-kehitys) ja hallinnollisia tehtäviä. Lisäksi tarvitaan tietysti graafikoita ja muusikoita. DevTeamiin haetaan sähköisellä lomakkeella, ohjeet tästä tulevat myöhemmin. Käytännössä te odotatte nyt, että minä saan Classicin kääntäjän tarpeeksi kypsään vaiheeseen. Hakuaika ajoitetaan todennäköisesti niin, että aikaa on noin kuukausi ja tiimi on pystyssä ennen kuin vuosi vaihtuu. Ja sen jälkeen alkaakin kunnon tohina.

Seuratkaa foorumia tarkasti seuraavien viikkojen ajan, jos olette halukkaita DevTeamiin.

CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by JATothrim » Fri Jan 08, 2010 7:57 pm

Rikotaas hieman Zerpan ilmoitusputkea... (räks) :D
Kysyisin olisikö tämä järkevä ja selkeä tapa rikkoutua useista rakenteista ulos kerralla?

Code: Select all

Repeat
	
	// valikko looppi.
	
	Repeat 
		
		// game looppi
		
		// tavaraa...
		For i = 0 To 100
			ForEach partikkeli in Efekti_lista
				While vlaa
					If MouseInBox(partikkeli.rect)
						// poistutaan valikko luuppiin.
						Break While, ForEach, For, Repeat
					EndIf
				Wend
			Next
		Next
		
	Forever
	// "Break While, ForEach, For, Repeat" hyppää siis _tänne_.

Until Quit()
Asia rupesi ärsyttämään kun hokasin että juuri missään kielessä ei voi moista tehdä. Vai olisiko "Break <monestako sisäkkäisestä rakenteesta poistutaan>" esim. "Break 4" komento parempi?
EDIT:

For x = 0 .. For y = 0 .. Next .. Next tyyppisissä loopeissa tämä olisi hyvin kätevää, kuin että loopista hypättäisiin pois gotolla. ;)

Last edited by JATothrim on Fri Jan 08, 2010 8:15 pm, edited 1 time in total.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.

User avatar
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by Viltzu » Fri Jan 08, 2010 8:02 pm

Itse ehkä kanntattaisin tuota "Break <monestako sisäkkäisestä rakenteesta poistutaan>". Mutta onkos tästä niin suuri hyöty ja apu, että tälläinenkin pitää välttämättä olla mukana? Näin suoraan ilman enempää miettimistä mielestäni ei olisi. Mutta enpäs nyt jaksa miettiä kovin syvälle tätä asiaa.

User avatar
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:06 pm

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by legend » Fri Jan 08, 2010 8:45 pm

Missä vaiheessa Coolbasic Classic on?
Odotan sitä kovasti :D


PS. (Suomen kielellä)

User avatar
Skapth
Newcomer
Posts: 8
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:50 pm
Location: Joensuu, Finland

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by Skapth » Fri Jan 08, 2010 11:07 pm

The Developers's Blog wrote:Even with 15 people plus me, it’s still going to take months until we can launch CoolBasic Classic. Yeah, it’s THAT big of a project.
Blogin mukaan odottelua on siis luvassa vielä kuukausia.

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 713
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by Zero » Fri Jan 08, 2010 11:14 pm

Veikkaan että se projektin laajuus voi tulla noille tuleville kehitystiimiläisillekin yllätyksenä. Se on ISO.

Juuri tällä hetkellä on siis tiimin kokoaminen käynnissä, mutta toiminnan aloittaminen nyt tammikuussa on päätavoite. Alkuun varmaan pureskellaan ja märehditään, mutta kun rattaat on saatu pyörimään niin etenemistahdin pitäisi nopeutua huomattavasti (tosin niin kuin aina ohjelmisto-alalla, yllätyksiä sattuu ja tapahtuu).
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

KankiKalle
Active Member
Posts: 170
Joined: Mon Jun 23, 2008 9:04 pm

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by KankiKalle » Tue Jan 12, 2010 7:56 pm

Minulle jäi vielä hieman epäselväksi se, että minkälainen systeemi Classicissa opettaa aloittelijoita? Onko oppitunnit vielä mukana, ja muuttuvatko nämä mitenkä verrattuna nykyisiin? Onko suunnitelmissa ollut tehdä erilaisia pelioppaita?

Itse olen nimittäin ajatellut, että eräänlainen opetusmahdollisuus olisi se että saisi tutkailla jotain valmiita, pieniä pelejä sekä ohjelmia ja oppia niiden toimintatavoista ja rakenteista. Tämä siksi, että mielestäni nykyiset oppitunnit (joiltain osin) eivät tarjota tarpeeksi ajattelemista, muutosmahdollisuuksia tai mahdollisuutta lisätä niihin omia pieniä koodinpätkiä. Tosin nykyiset oppitunnit tuskin ovat tuota aivan tuota varten edes suunniteltu, mutta tälläinen mahdollisuus olisi mukava.
Sillä ohjelmoimista voi oppia ainoastaan itse tekemällä, mutta esimerkiksi itselläni oli aikoinaan (jonkin verran vieläkin) vaikeaa hahmottaa jonkin ohjelman rakenne tai pikemminkin sanottuna toimintatapa/kaava. Tästä hyvänä esimerkkinä pongi-peli. Pallon liikkuminen, mailaan osuessa suunnan muutto ja mailat olivat minulle täyttä hepreaa. Tämä vaikeutti huomattavasti omien pienien kokeilujen tekemistä. Se oli hyvin turhauttavaa. Valmiin materiaalin tutkistelu ja muuttelu auttoi paljon.

Lisäksi, jos tulee sitten Classicissa on oppitunnit, niin missä niiden opetuksen pääpaino on? Itselleni on jäänyt sellainen mielikuva, että opiskelemalla oppitunnit läpi olisit sen jälkeen jossain määrin pystyvä henkilö tekemään ylhäältä kuvatun räiskinnän monilla aseilla, vihollisilla ja hienoilla efekteillä. Jos oppitunnit olisivat pyrkineet suoraan mahdollistamaan vaikka roolipelin teon, olisivatko ne nykyisellään paljoltikin erilaiset?

En missään nimessä halua valittaa nykyisen cb:n oppitunneista, päinvastoin pidän niitä hyvänä tapana opiskella ohjelmoimista. Mutta toivon että Classicissa tämä opiskelumahdollisuus olisi laajempi, entistäkin parempi, omiin kokeiluhin kannustava ja ohjelmoinnissa tarvittavaa ajattelutapaa edistävämpi. Tai että sille olisi (ohjattuja) vaihtoehtoja. Lainaan sPuntten viestiä "pyydä täällä harjotustehtäviä"-topikista:
Käytyäsi läpi ainakin muutaman oppitunnin voit kokeilla, mitä itse saisit aikaan. Voit ihan itse kehittää jotain ideaa, katsoa manuaalin helpoimpia harjoituksia, tai kysyä täältä. Tärkeimmät komennot, mitä aluksi tarvitset, ovat tekstin tulostus (Print, Text ja Addtext) ja ruudun päivitys DrawScreen-komennolla. Seuraavaksi kannattaa ottaa mukaan erilaisia muuttujia (kokonaisluvut, desimaaliluvut ja merkkijonot). Sitten silmulkat (Repeat...Forever/Until *ehto*) ja ehtolauseet (If *ehto* Then...Elseif *ehto* Then...Else...EndIf). Kun nämä ovat hallinnassa, ota kurssi kohti piirtokomentoja (Dot, Line, Circle, Box, jne.) Niillä saat jo yksinkertaista grafiikkaa aikaan. Seuraavaksi lisätään ohjelmaan interaktiivisuus, eli käyttäjälle mahdollisuus vaikuttaa sen kulkuun. Kyseeseen tulevat siis erilaiset syötefunktiot (Input, KeyHit(), Keydown(), MouseHit(), mouseDown(), MouseX(), MouseY(), jne.). Tästä eteenpäin pärjäät jo varmasti itseksesi. Voit kokeilla vaikeampia oppitunteja ja kokeilla, miten tehokkaasti CB:llä voi piirtää kuvia, soittaa ääntä, luoda partikkeleita ja tehdä kokonaisen pelimoottorin muutamalla objektilla ja tilekartoilla.
Tälläinen opetustapa liitettynä oppitunteihin olisi minun mielestäni hyvä. Eli ensimmäisenä pääpaino ei ei olisi siinä että pyöritettäisiin objekteja, vaan tutustuttaisiin näihin rakenteisiin tarkemmin ja niiden avulla harjoiteltaisiin pienten ohjelmien tai pelin tekoa. Nykyisellään nuo rakenteet tulevat ikäänkuin varkain, objektien opettelun mukana. Mielestäni niihin ei saanut kunnon otetta. Itse en ainakaan saanut. Esimerkiksi for/next lauseke, while/wend, selec/case olivat minulle käytännössä vaikeita ymmärtää. Niiden (varsinkin for/next) ohjelmointia paljon helpottavat ominaisuudet, jäivät minulta ymmärryksen ulkopuolelle.


Vaikka tämä pieni romaanini ei mitään ajatuksia/toimenpiteitä aiheuttaisi, haluan ehdottomasti tietää minkälaista systeemiä Classiciin on kaavailtu. Jos niitä ei ole kaavailu, niin tässä olisi minulta pientä ehdotusta. ;)
Väsyttää niin ettei jaksa edes mennä lepäämään.

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 713
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by Zero » Tue Jan 12, 2010 8:57 pm

En voi vielä paljastaa yksityiskohtia, mutta opetusmateriaali tulee joka tapauksessa olemaan laajempi ja monipuolisempi. Ideasi on huomioitu.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

Hene
Active Member
Posts: 122
Joined: Wed Apr 22, 2009 8:13 pm

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by Hene » Thu Jun 24, 2010 9:24 am

Pystyisikö koodieritoriin laittamaan vaihtoehdon, joka muuttaa kaikkien tekstien värit käänteisiksi? Itsekkin olen monta kertaa ajatellut vaihtaa editorin värimaailmaa mutta kun vaihtaa yhden niin kaikki menee sekaisin.
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."

User avatar
Timblex
Advanced Member
Posts: 252
Joined: Sun Apr 11, 2010 10:37 am
Location: Kouvola

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by Timblex » Thu Aug 12, 2010 6:16 pm

Tuleeko Coolbasic Classiciin pelioppaat?
Entinen timpe99...
Demokisa 2013 demo valmis, Check it out!

User avatar
Jare
Moderator
Moderator
Posts: 860
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Helsinki

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by Jare » Thu Aug 12, 2010 9:00 pm

timpe99 wrote:Tuleeko Coolbasic Classiciin pelioppaat?
Tulee, mutta näitä ei ole suunniteltu vielä.

cool-driver
Active Member
Posts: 116
Joined: Sat Feb 14, 2009 8:47 am

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by cool-driver » Sun Aug 22, 2010 7:09 pm

Onko mitään arviota milloin julkaistaan? Kuten allekirjoituksesta näkyy pitäis tehdä vanhat pelit loppuun ja sitten vois aloittaa uusia.
Projektit:
Ships Income Liikenne Suomesta Beta 2: valmis. Lataa tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.
Diktaattori Beta 2: valmis. Lataa Tästä Projekti keskeytetty. Tehdään loppuun uuden CoolBasicin tulon jälkeen.

User avatar
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by SPuntte » Sun Aug 22, 2010 8:22 pm

cool-driver wrote:Onko mitään arviota milloin julkaistaan? Kuten allekirjoituksesta näkyy pitäis tehdä vanhat pelit loppuun ja sitten vois aloittaa uusia.
Todennäköisesti menee useampi kuukausi ennen kuin edes beta-julkaisu tulee yleisesti kaikkien saataville. Kukaan Devtiimiiläinen tai edes Zero ei vielä tiedä tarkkaa julkaisuajankohtaa. Varmaa on vain, että CBC julkaistaan, kun se on valmis :)
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX

User avatar
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by tuhoojabotti » Mon Aug 23, 2010 12:50 am

Hene wrote:Pystyisikö koodieritoriin laittamaan vaihtoehdon, joka muuttaa kaikkien tekstien värit käänteisiksi? Itsekkin olen monta kertaa ajatellut vaihtaa editorin värimaailmaa mutta kun vaihtaa yhden niin kaikki menee sekaisin.
Ainakin miitissä kuulemani mukaan, editorin ulkoasu on hyvin muokattavissa ja varmaan jonkinmoisia teemoja saadaa, ihqupinkistä angsti-mustaan. :)
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”

caje
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 16
Joined: Wed Jul 16, 2008 2:04 pm
Location: Stadi

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by caje » Thu Aug 26, 2010 8:28 am

tuhoojabotti wrote:
Hene wrote:Pystyisikö koodieritoriin laittamaan vaihtoehdon, joka muuttaa kaikkien tekstien värit käänteisiksi? Itsekkin olen monta kertaa ajatellut vaihtaa editorin värimaailmaa mutta kun vaihtaa yhden niin kaikki menee sekaisin.
Ainakin miitissä kuulemani mukaan, editorin ulkoasu on hyvin muokattavissa ja varmaan jonkinmoisia teemoja saadaa, ihqupinkistä angsti-mustaan. :)
Editorin toteutuksessa käyttöliittymän teemoitus on eriytetty toteutuksesta, joten ulkoasu voidaan vaihtaa suoraan lennosta. Editorin teemoitus käyttää XAML resurssia, joka sisältää tyylimäärittelyt (voi tavallaan verrata CSS tiedostoon web puolella). Ominaisuus on mukana jo ensimmäisessä julkaistavassa demossa.

Editorissa tulee muutama tyyli sisäänrakennettuna ja loput on ladattavissa erikseen. Tällä pyritään pitämään perusasennus mahdollisimman pienenä. Editorin teemoitus on myös täysin kustomoitavissa muidenkin kuin CoolBasicin kehittäjätiimin toimimesta, joskin se on suhteellisen haasteellinen tehtävä. Periaatteessa tyylin vaihtamiseen riittää se, että tiputtaa Xaml-tiedoston CoolDeveloperin teema kansioon ja avot. Lisää tietoa tyyleistä, värimaailmoista ja tyylien kustomoimisesta tulee myöhemmin.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
Cool Developer

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by MaGetzUb » Fri Aug 27, 2010 3:15 pm

Laittakaahan ikiwanha cbtyyli oletuksena mukaan, tulee nostalgisia tunnelmia siitä värimaailmasta. :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 853
Joined: Sat Feb 20, 2010 3:18 pm

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by DJ-Filbe » Sun Jan 16, 2011 7:04 pm

Kehitysideoita CBC-editoriin:
- nettiominaisuuksia:
* lisäkirjastot helposti ladattavissa etsimällä hakuruudusta ja drag&drop -tekniikalla omaan projektiin kopioiminen
* kirjautuminen ja omat projektit nettiin sattuun kansioon, mistä ne voi hakea millä tahansa koneella (salasanaa vastaan)
* CBC -foorumien uusimmat omiin viesteihin vastaukset reaaliaikaisesti suoraan editoriin esim MsgBox -ikkunoihin
* CBC-chat editoriin; viestejä cbc-foorumilaisten kanssa, koodinvaihtoa jne
* CBC-manuskaan komentojen kohdalle nappula, jota painamalla aukeaa komennon kanssa yleisesti esiintyviä ongelmia ja niiden ratkaisuja (tietoja tähän voisi päivittää kuka tahansa foorumilainen, mutta päivityksiä tarkistettaisiin)
* kaikki tämä "ylimääräinen" jotenkin fiksusti editoriin niin, etteivät ominaisuudet häiritse projektinhallintaa niillä jotka eivät ominaisuuksia hyödynnä

User avatar
Taatero
Advanced Member
Posts: 384
Joined: Tue May 27, 2008 6:06 pm

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by Taatero » Sun Jan 16, 2011 8:16 pm

DJ-Filbe wrote:Kehitysideoita CBC-editoriin:
- nettiominaisuuksia:
* lisäkirjastot helposti ladattavissa etsimällä hakuruudusta ja drag&drop -tekniikalla omaan projektiin kopioiminen
* kirjautuminen ja omat projektit nettiin sattuun kansioon, mistä ne voi hakea millä tahansa koneella (salasanaa vastaan)
* CBC -foorumien uusimmat omiin viesteihin vastaukset reaaliaikaisesti suoraan editoriin esim MsgBox -ikkunoihin
* CBC-chat editoriin; viestejä cbc-foorumilaisten kanssa, koodinvaihtoa jne
* CBC-manuskaan komentojen kohdalle nappula, jota painamalla aukeaa komennon kanssa yleisesti esiintyviä ongelmia ja niiden ratkaisuja (tietoja tähän voisi päivittää kuka tahansa foorumilainen, mutta päivityksiä tarkistettaisiin)
* kaikki tämä "ylimääräinen" jotenkin fiksusti editoriin niin, etteivät ominaisuudet häiritse projektinhallintaa niillä jotka eivät ominaisuuksia hyödynnä
Hieno bump. Jaa-a, kylläpä vaaditaan. Jos tätä menoa jatketaan niin seuraava half-life on ulkona ennen CBC:tä. En tajua miksi kaiken pitäisi olla kytketty editoriin. Irkki ja foorumit ovat jo keksitty, ja projekteja ja muuta dataa voi uppia nettiin. Muistaakseni googlella oli joku ilmainen projektinhallintasofta. Miksi keksiä pyörä uudestaan? Puhumattakaan siitä, kuka maksaa/hostaa serververit projektien jakoa varten. Ominaisuuslista lähinnä muistuttaa omia projektejasi.
[color=#40BF00][u]koodaaja[/u][/color] wrote:Täyden turvan takaamiseksi avain olisi myös kuljetettava offlinenä suoraan tulevien viestien lähettäjältä niiden vastaanottajalle laitakaupungin hämärissä yöneljältä ja varmistettava, ettei kumpaakaan osapuolta seurata. Popliinitakkia suositellaan.

DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 853
Joined: Sat Feb 20, 2010 3:18 pm

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by DJ-Filbe » Sun Jan 16, 2011 9:03 pm

Onko sillä mitään merkitystä?

MrMonday
Advanced Member
Posts: 377
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: CoolBasic Classic: Esittely

Post by MrMonday » Sun Jan 16, 2011 11:03 pm

Itse olen tyytyväinen siihen mitä ikinä CB Classic tuleekaan, koska Zero ja kumppanit ovat hyvää hyvyyttään tehneet sellaisen määrän duunia, ettei monesta siihen olisi..
Luotan kehitystiimin taitoihin siinä määrin, että sieltä ei varmasti tule mitään sutta pa****, vaikkei editorista löytyisikään virtuaalipianota tai reseptejä kiinalaiseen keittiöön..
Yleensä kuitenkin mahdollisimman simppelit systeemit on niitä toimivimpia..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests