pelimoottori

Locked

millä ohjelmointi kielellä pelimoottori kannattaa tehdä

Poll ended at Mon Oct 08, 2012 11:41 pm

c
0
No votes
c++
1
50%
joku muu
1
50%
 
Total votes: 2

Mikki0000
Member
Posts: 62
Joined: Wed Dec 28, 2011 12:50 am
Location: Päijät-Häme

pelimoottori

Post by Mikki0000 » Sat Sep 08, 2012 11:41 pm

millä ?
exe tiedosto swf muotoon: Lopetettu

User avatar
Latexi95
Guru
Posts: 1163
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: pelimoottori

Post by Latexi95 » Sat Sep 08, 2012 11:42 pm

Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?

Mikki0000
Member
Posts: 62
Joined: Wed Dec 28, 2011 12:50 am
Location: Päijät-Häme

Re: pelimoottori

Post by Mikki0000 » Sat Sep 08, 2012 11:46 pm

Latexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
1. 2d pelejä
2. Coolbasic tai samanlainen
exe tiedosto swf muotoon: Lopetettu

User avatar
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 8:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: pelimoottori

Post by naputtelija » Sun Sep 09, 2012 12:03 am

Mikki0000 wrote:
Latexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
1. 2d pelejä
2. Coolbasic tai samanlainen
CoolBasic on niin sanottu proseduaalinen BASIC-sukuun kuuluva ohjelmointikieli, eli c:n tai c++:n täydellinen vastakohta... Etkä vieläkään ole vastannut siihen, millaisia pelejä oikeasti haluat pelimoottorisi tekevän.

CoolBasicin pelimoottori on niinsanottu yleismoottori, eli se sopii keskinkertaisesti kaikenlaisiin peleihin. Sitten on eri pelityyppejä varten tehdyt moottorit, kuten RPG-moottorit ja FPS-moottorit. Minusta tuntuu jo kirjoitusasusi pohjalta ettei kannattaisi vielä niin massiivista projektia väsäämään kuin omaa pelimoottoria.

Yleensä tehdään oma pelimoottori grafiikka/äänikirjaston pohjalle, jos halutaan oman pelin olevan uniikki. Kuitenkin pikku pelejä varten ei pelimoottoria kannata väsätä. Siinä on aivan helskatin iso homma tehdä ihan oma kuvien lukija, äänten lukija, törmäystenkäsittelijä... Kaikki nämä hommat ovat vaikeita. En suosittele vielä sinun kokemuksellasi tekemään omaa pelimoottoria. Huomaat vain homman turhauttavuuden.
EDIT:

Kannattaa aloittaa Java-kielellä ohjelmointi, jos sinulla ei ole suurta kokemusta oliopohjaisista kielistä (eli niistä jossa määritellään esim. class). Se on helppo kieli ja siitä on siten mukava lähteä eteenpäin. Itse suosittelen Eclipseä editoriksi, LWJGL:ää yleiskirjastoksi ja Slickiä pelikirjastoksi (joka muuten pohjautuu LWJGL:ään)

<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...

User avatar
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 4:48 pm
Location: Turku

Re: pelimoottori

Post by skorpioni-cb » Sun Sep 09, 2012 3:48 pm

naputtelija wrote:
Mikki0000 wrote:
Latexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
1. 2d pelejä
2. Coolbasic tai samanlainen
CoolBasic on niin sanottu proseduaalinen BASIC-sukuun kuuluva ohjelmointikieli, eli c:n tai c++:n täydellinen vastakohta... Etkä vieläkään ole vastannut siihen, millaisia pelejä oikeasti haluat pelimoottorisi tekevän.

CoolBasicin pelimoottori on niinsanottu yleismoottori, eli se sopii keskinkertaisesti kaikenlaisiin peleihin. Sitten on eri pelityyppejä varten tehdyt moottorit, kuten RPG-moottorit ja FPS-moottorit. Minusta tuntuu jo kirjoitusasusi pohjalta ettei kannattaisi vielä niin massiivista projektia väsäämään kuin omaa pelimoottoria.

Yleensä tehdään oma pelimoottori grafiikka/äänikirjaston pohjalle, jos halutaan oman pelin olevan uniikki. Kuitenkin pikku pelejä varten ei pelimoottoria kannata väsätä. Siinä on aivan helskatin iso homma tehdä ihan oma kuvien lukija, äänten lukija, törmäystenkäsittelijä... Kaikki nämä hommat ovat vaikeita. En suosittele vielä sinun kokemuksellasi tekemään omaa pelimoottoria. Huomaat vain homman turhauttavuuden.
EDIT:

Kannattaa aloittaa Java-kielellä ohjelmointi, jos sinulla ei ole suurta kokemusta oliopohjaisista kielistä (eli niistä jossa määritellään esim. class). Se on helppo kieli ja siitä on siten mukava lähteä eteenpäin. Itse suosittelen Eclipseä editoriksi, LWJGL:ää yleiskirjastoksi ja Slickiä pelikirjastoksi (joka muuten pohjautuu LWJGL:ään)

Slick2D,salli mun nauraa. LWJGL:än hyväpuoli on se että pääset niin lähelle rautaa kuin dll/so-pohjalla voi päästä, ja yleensä olen huomannut esim SlickUtilin kuvanlataajan aika kököksi. Kannatan bufferolioiden ja konventterien käyttöä, jotta voi mennä tehokkaampiin kirjastoihin kuten SDL <3
Minä en tiedä mitä tiedän, mutta sen tiedän ettei se ole mitään kaunista.

User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1585
Joined: Thu Dec 06, 2007 8:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: pelimoottori

Post by valscion » Sun Sep 09, 2012 5:00 pm

Nyt on tainnut Mikki0000:lla mennä vähän termit sekaisin. Pelimoottorihan on se koodipohja jonka "päällä" varsinainen peli pyörii. Wikipedia kertoo lyhyesti pelimoottorista näin:
Pelimoottori (engl. game engine, usein vain engine) on videopelin ohjelmarunko, joka kattaa yleisen pelimekaniikan. Tavallisesti pelimoottori vastaa pelin grafiikasta eli objektien mallintamisesta ja piirtämisesta näytölle, mutta se voi sisältää myös tekoälyominaisuuksia tai fysiikkamallinnusta.
Lukitsen topikin koska tässä äänestyksessä ei ole kyse pelimoottoreista vaan ohjelmointikielistä. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.

EDIT: Eli siis jos peli tehdään CoolBasicilla niin pelimoottorikin tehdään CoolBasicilla.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests