Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post Reply
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by phons »

Eli siis kuinka useasti projunne jäätyyvät? Ja millaisissa tilanteissa ne jäätyvät? Itselle on tullut taidottomuss tielle melkein aina kun on jäätyminen edessä. Aika monet projuni ovat jäässä.
Image
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by -Z- »

Projektini jäätyvät usein siihen vaiheeseen kun pitäisi tehdä jotain, eivät niinkään siihen että tielle tulisi ongelmia. Projektieni keskimääräinen jäätymispituus lienee siinä sadan rivin paikkeilla, projekteja jäätyy yhdeksäntoista kahdestakymmenestä ja uusi syntyy kiihtyvällä tahdilla :roll:
Last edited by -Z- on Fri Feb 20, 2009 7:46 pm, edited 1 time in total.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Awaclus »

phons wrote:Eli siis kuinka useasti projunne jäätyyvät? Ja millaisissa tilanteissa ne jäätyvät? Itselle on tullut taidottomuss tielle melkein aina kun on jäätyminen edessä. Aika monet projuni ovat jäässä.
Minulla on jäätynyt vain muutama projekti ja olen tehnyt pelejä jo neljä vuotta. Aina on ollut syynä: "Ei jaksa sykkiä."
Ris
Active Member
Posts: 142
Joined: Wed Jul 02, 2008 8:27 pm

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Ris »

Kyllästymiseen ne on yleensä jäätyneet. Tosin en ole CoolBasicilla mitään pitkään aikoihin tehnytkään, kun tuli siirryttyä jo joitain kuukausia sitten pysyvästi PureBasic:in. Teen tosin mielummin hyötyohjelmia, kuin pelejä. CoolBasic on toki hyvä peliohjelmointikieli, mutta itselläni ei ole enään kiinnostusta tehdä pelejä.
Last edited by Ris on Sat Feb 21, 2009 3:09 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Jare »

Kiinnostuksen loppuminen on yleisin syy. Pelien tekemiseni on aika ilmpulsiivista. Hetken jaksaa tehdä - ja etenkin silloin kun tekee itselleen uusia saavutuksia - mutta sitten kun tulee vastaan jokin itseään toistava vaihe, niin kiinnostus loppuu.

Toinen syy jäätymiselle - edelliseen liittyen - on liian äkkipikaisesti aloitetut projektit. Joskus saatan keksiä vaikka että lähden tekemään jotain tietokantajärjestelmää CB:llä; luon uuden kansion Projects-hakemistoon ja alan kirjoittamaan koodia. Kirjoitan yhden rivin. Njää, ei kiinnosta, meen tekemään jotain muuta.

MAVit ja muut hankalat virheilmoitukset ovat sitten kolmas syy - joskin paljon harvinaisempi kuin tuo ensimmäinen. MAVeja minulla tulee kuitenkin "kokoajan", ja useita tunteja niiden kanssa tulee painittua, joten aika pitkään saa MAVit ahdistaa, ennen kuin keskeytän projektin sen vuoksi.

Lähes aina jäätymisen syynä on kuitenkin tuo ensimmäinen asia. Projektin alussa jaksan tehdä varsin pitkään kun kokoajan tulee luotua "uutta" ja innostus kasvaa sen myötä. Yöunet menee kun ei malta keskeyttää. Sitten pitää hioa kaikkea, ratkoa bugeja, tehdä jotain pitkäpiimäistä hommaa rautalangasta vääntäen. Sitten ilmestyy MAV ja menee ainakin pari tuntia, että sen saa ratkottua. Sen jälkeen mietin: "Mitähän tähän projektiin tekisi seuraavaksi. Aika hyvältä tää tuntuu jo, mutta ei oo läheskään valmis". Niinpä päädyn tekemään jotain valikkoa tms. itse pelin kannalta epäolennaista, joka ei edistä kokonaisuuden valmistumista juuri lainkaan. Välissä aina pelaan peliäni. Kyllästyn siihen, kun olen pelannut niin paljon, enkä saa enää nopeasti mitään uutta aikaiseksi.

Mutta sitten jossain vaiheessa tulee taas se kipinä: "Hei, se pelihän on jo tosi hyvällä pohjalla ja siitä tulee mahtava fiilis!". Ja taas jatkuu projektin kehitys jonkin aikaa. :)
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Ruuttu »

Multa löytyy projektit -kansiosta sadoittain projekteja joka lähtöön, mutta vain muutama niistä on valmiita. Projektit jäätyvät lähes poikkeuksetta kyllästymiseen jossain vaiheessa, mutta aina sillointällöin käy myös niin että äkillisestä ideasta tulee pieni koodausinto, joka haihtuu parin rivin päästä kun tajuaa, miten suuri työ projektissa tulisi olemaan. Joskus kuitenkin löytyy projekti, jonka tekemisestä saa motivaatiota jollain tavalla, eikä sen tekemistä vain voi lopettaa. Äskettäin koulumme fysiikan- ja matematiikanopettaja sai luokkaansa liitutaulunkorvikkeeksi eräänlaisen kosketusnäytön, SmartBoardin (joka, huomasimme pian, ei olekaan kovin smart), ja lupauduin koodaamaan jotain fysiikka-aiheisia pelejä tuota mahtavaa kosketusnäyttöä varten. Sainkin aikaiseksi aika mahtavan systeemin, jossa kaikki pelit löytyvät yhdestä pelivalikosta, ja pelin "painaminen" johtaa nopean siirtymäefektin kautta suoraan peliin. Huomasin että olin onnistunut "avuttomuuskäytettävyys" -tavoitteessani, sillä kuka tahansa kykeni pelaamaan pelejä ilman minkäänlaisia ohjeita. Se oli mahtavaa, pelistä ei löytynyt mitään puutteita, kerrankin. Kun olin saanut kerran näytettyä peliäni, tuli oitis tarve kehittää jotain vielä hienompaa, ja niinpä koodailen aina vain lisää ja lisää. (Onneksi pelissä on sisäänrakennettu päivitystoiminto, ettei jokaisen fysiikantunnin aluksi tarvitse kaivella muistitikkua esiin)

MAVit eivät enää nykyisin ole minulle ongelma. MAVeja tulee aika harvoin, ja silloinkin virhe löytyy pian; ajan koodin läpi yleensä parin rivin välein, joten voin jo arvatakin mikä muutos oli virhe. Enemmänkin tuskaa aiheuttavat käännöksenaikaiset virheet, eli esim "Hähhää, sä kirjotit tonne rivin perään ylimääräisen merkin, LOL" ja kerran kokonaisen järjestelmän kehitys tyssäsi kokonaan omituisen CoolBasic -bugin takia. Tämäkin järjestelmä jäätyi, ja en edes oikein muista, mihin vaiheeseen se jäi. Hmm...

Joskus projektin jäätymisen syy on myös laiskuus. "Pitäisi kirjoittaa pelivalikko, mutta jaksaako sitä? Ei, ei jaksa... Pelivalikon koodaus on tylsää... Tartten haasteita... No, koodaan tosi tosi hienon ampumissysteemin efekteineen kaikkineen... Ja joudun näpräämään tyyppien ja partikkeleiden kanssa, ei kiitos, ihan tylsää." Jossei ole koodaustuulella niin siitä ei tule yhtikäs mitään.

EDIT: Jumanskauta että tuli taas tekstiä. Tämänkin olisi voinut tiivistää varmaan puoleen. Pitäis ryhdistäytyä.
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Sly_Jack0 »

Itselläni tulee aika usein vastaan uuden peli-idean keksiminen. Alan koodaamaan jotain peliä ja edistyy aika vauhdilla, mutta sitten keksin, että: "Hei, olis ihan siistii tehä oma tower defence.." ja sitten alan koodaamaan sellasta ja sitten edellinen projekti jää unholaan. Ensiksi ajattelen, että ei se jäässä ole, kunhan vähän huurtuu, mutta jonkin ajan päästä huomaan sen olevan umpijäässä. Mieleni tekisi kyllä aina välillä jatkaa sitä, mutta ei vaan saa aloitetuksi. Jos vain jaksaisi aloittaa nin pääsisi taas vauhtiin ja peli alkaisi edistyä.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by phons »

Itse teen niin että jos projetki jäätyy niin ei haittaa aloitan uuden. Minulla on projekteja varmaan 10 jotka ovat kesken, no koodaan niitä kaikkia milloin mitäkin. Jos tekee mieli tehdä autopeliä koodaan sitä, jos taas joku strategia niin sitten sitä, näin on myös Train War:n kanssa.
Image
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Koodiapina »

Ruuttu wrote:Multa löytyy projektit -kansiosta sadoittain projekteja joka lähtöön, mutta vain muutama niistä on valmiita.
Juuri näin minullakin, tosin Windowsin puolella CB-projekteille. Sorsia löytyy vuoden 2006 lopulta asti, en ole hennonnut poistella kun ovat kuitenkin hyvässä järjestyksessä ja tuovat nostalgisia tuntemuksia. Valmiita minultakin löytyy vain muutama, suurin osa niistä on pikakisa- ja viikkokisa-töitä. Kilpailut ovat siitä juuri hyviä, kun ne antavat pienen motivaationpoikasen jonka avulla saattaa kuin saattaakin saada jotain aikaiseksi. Tuskin mitään suurta ja ihmeellistä kuitenkaan, parhaat projektit syntyvät itselläni pitkällä suunnittelulla ja sadistisen nerokkaalla idealla.

Jos puhutaan vielä CoolBasic-puolen projekteista, Gralandista on kaikkein eniten lähdekoodeja ja projekti-kansioita. Yhteensä niitä löytyy peräti 27, kaikki omat yrityksensä luoda pelimaailma ja pelimekasmi uudella, paremmalla, tavalla. Niiden genrekin vaihtelee niin perinteisestä RPG:stä roguelikeihin, osa ei sisällä kuin alle 50 riviä koodia kun joissakin on jo satoja rivejä. Varsinaista purkkaa ei näissä koodeissa ole, mutta ei niitä jatkaa voisi, koska eivät sisällä kommentin kommenttia ja koodi on muutenkin hieman epäselvästi kirjoitettua sisennyksistä huolimatta.

Linux-puolellakin löytyy projektikansio, tämä C/C++-projekteille. Tässä kokoelmassa olen ollut hieman viisaampi ja kaikki pitkään jäätyneenä olleet projektit on poistettu armotta. Ne voisi tietenkin siirtää johonkin jäätyneet-kansioon odottelemaan, jos kiinnostus joskus heräisi uudelleen, mutta olen huomannut koodaavani parempaa koodia kun alan tekemään projektia uudestaan. Yleensä en myöskään kirjoita paljoa kommenttejakaan, joten en saa selvääkään vanhoista virityksistäni.

Teen yleensä monta versiota samasta projektista. Vertailen sitten mikä niistä toimisi tarkoituksiini parhaiten ja mitä olisi vaivattomin laajentaa eteenpäin. C-puolella näihin kuuluu esimerkiksi Lode runner-, IWBTG-, LOGO- ja Gradius-kloonit, joista kaikista on tehty kymmenisen eri yritystä, jokainen kuitenkin poistettu. Voi tuntua jännältä ajatukselta, että joutuisi koodaamaan samat asiat monia kertoja. Se on kuitenkin hyvin opettavainen tapa, koska joka kerralla saa optimoitua paremmin projektiaan.

Web-puolella ei ole niin hirveästi projekteja, ja kas kummaa, melkein kaikki niistä ovat valmiita. Näihin kuuluvat kotisivuni ja pari sivupohjaa joita olen tehnyt ilmaiseksi halukkaille. Syy tähän on varmasti se, että tällä puolella koodausta mielenkiinto säilyy, kun ei tarvitse optimoida mitään ja projektin jatkaminen on vain tyylien muokkausta ja eri vaihtoehtojen testaamista. Tämä pätee kyllä enimmäkseen merkkauskielisiin projekteihin, koska esimerkiksi PHP-viritelmillä on jo aika suuri jäätymisprosentti.

Projektini jäätyvät melko nopeasti, parhaimmillaan alle tunnin sisällä niiden suunnittelusta. Pisimmät lienevät kestäneen jopa vuosia, mutta onhan niiden teossa ollut pieniä taukojakin jolloin olen tehnyt jotain muuta. Oikeastaan taukoja ja jäätymistä ei voida aina verrata toisiinsa. Toisin kuin jäätyessä, taukoja pidettäessä projekti etenee ikään kuin suunnittelupuolella, jos sitä tulee joskus ajatelleeksi. Lisäksi muiden projektien koodaus nostaa esille uusia lähestymistapoja niin bugien tappamisessa kuin satunnaisessa optimoinnissakin.

Yleensä kyhäelmäni jäätyvät laiskuuteen. Ei jaksa innostaa enää siinä vaiheessa, kun käsittää mikä työmäärä itseä odottaa, kun saa kohta jotain valmiiksi. Tälläisessä tilanteessa kun ei sitä projektia kannattaisi jatkaakkaan, koska kun ei riitä kiinnostus niin tulee kirjoitettua vähän huolimatonta koodiani, näin ainakin itselläni. Yksi hyvä tapa nostaa kiinnostusta on tehdä pelille grafiikkaa silloin kun koodaus ei innosta. Tässäkin on itselläni vain ongelmana, että en ole oikein kummoinen graaffikko. Eikä ketään kehtaa pyytääkkään, jos tietää projektin jäätyvän nopeasti.

Tuskin kukaan tuota jaksaa lukea, mutta kävipä hyvästä kymmensormijärjestelmän harjoittelusta :-)
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Jare »

Grandi wrote:Tuskin kukaan tuota jaksaa lukea, mutta kävipä hyvästä kymmensormijärjestelmän harjoittelusta :-)
Kyllähän tuon jaksoi lukea, ja hyviä pointteja oli. ;)

Omat PHP-projektini jäätyvät hyvin harvoin. Syynä onkin varmasti se, että en niitä kovin usein aloitakaan. Tällä hetkellä on menossa yksi isompi projekti (alkanut syksyllä 2007) ja välillä on taukoa sen kanssa, mutta jäätymisvaaraa ei ole, koska tämä on yksi henkilökohtaisia "must do" -projektejani, joita en kykene jäädyttämään. Muut PHP-projektini ovatkin oleet yleensä työprojekteja, joita luonnollisesti ei voi jäädyttää, ja joissa on vielä ollut enemmän tai vähemmän tiukka deadline, jonka ansiosta koodaaminen on jatkunut silloinkin kun ei ole huvittanut (ja hetken päästä innostus taas noussut kun on huomannut, mitä hienoa on taas saanut aikaan :) ).
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by CCE »

No oikeastaan melkeinpä jokainen jäätyy, yleensä juuri siinä vaiheessa kun päästään tylsään ja itseääntoistavaan vaiheeseen.
-- koodaaminen on jatkunut silloinkin kun ei ole huvittanut (ja hetken päästä innostus taas noussut kun on huomannut, mitä hienoa on taas saanut aikaan
Jarella on tässä loistava pointti, jos omissa vapaa-ajan projekteissaankin riittäisi itsekuri näin tehokkaaseen toimintaan olisivat lopputulokset varmasti hienoja. Usein motivaation kohottamiseen riittää kuitenkin esim. CoolBasic foorumeille julkaisu, kun saa palautetta muilta ihmisiltä nousee koodausinto huimasti.
Pyrinkin siis itse noudattamaan Linus Torvaldsin sanoja "Release early, release often."
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by esa94 »

Ai, Torvaldsko se olikin?

Ja jos pysyisin aiheessa, projektini jäätyvät lähes poikkeuksetta jo ensimmäisen kolmen päivän aikana siihen, ettei jaksa. Ei vain ole mitään tarpeeksi innostavaa aihetta.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Jare »

CCE wrote:jos omissa vapaa-ajan projekteissaankin riittäisi itsekuri näin tehokkaaseen toimintaan olisivat lopputulokset varmasti hienoja. Usein motivaation kohottamiseen riittää kuitenkin esim. CoolBasic foorumeille julkaisu, kun saa palautetta muilta ihmisiltä nousee koodausinto huimasti.
Joskus sitä vain joutuu taistelemaan itsensä kanssa. Minulla ainakin on niin, että en _halua_ jättää projektia sellaiseen vaiheeseen, josta on ikävä jatkaa myöhemmin, esimerkiksi seuraavana päivänä, koska tämähän kasvattaa riskiä, että sitten myöhemmin ei huvitakaan jatkaa kun muistaa, mitä ongelmia on edessä. Tällöin sitä vain tekee jääräpäisesti eteenpäin ja koettaa selvittää ongelmat. Ja turhautuu ja nettiselain on liian helposti käynnistevissä, jotta voi "paeta" jonnekin netin syövereihin pois koodin äärestä ainakin hetkeksi :S . Mutta yleisesti ottaen, jos projekti kokonaisuutena tuntuu kiinnostavalta (tai tiedät, että vaikka se juuri nyt ei kiinnostaisi sinua, niin se kiinnostaa kuitenkin jossain vaiheessa), niin kannattaa vain jatkaa ja jatkaa, vaikka tuntuisi ikävältä. Tosin jos tuntuu, ettei pääse puusta pitkään, niin ehkä silloin kannattaa pitää taukoa. Vähintään nukkua yön yli ja miettiä asiaa uudestaan seuraavana päivänä.

Minä olen jostain syystä kokenut päinvastoin tuon julkaisemisesta tulevan motivaation. Tottakai saatu palaute kannustaa jatkamaan, mutta minulla ainakin on tapana hehkuttaa projektiani ehkä liiankin paljon. Saatan hehkuttaa asioita, jotka olen jo toteuttanut (ja siinä mielessä hehkutus ainakaan ei ole hirvittävän harhaanjohtavaa), mutta myös asioita, jotka olen suunnitellut toteuttavani projektiin ja joihin uskon taitojeni ja resurssieni riittävän. Mutta jotenkin siinä käy niin, että kun olen sen "hypetysviestin" lähettänyt, laskee oma innostukseni - ehkä sen vuoksi, että olen juuri paljastanut itseni ja tulossa olevan projektini, joten enää minulla ei ole mitään, millä yllättää. Näin siis vaikka en olisi mitään testiversiota julkaissut. Aika älytöntä, mutta näin vain tuntuu käyvän. :/
Tuxi
Active Member
Posts: 190
Joined: Wed Jan 21, 2009 10:25 pm
Contact:

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Tuxi »

Yksi projekti vasta jäätynyt, ja sekin CB:n tehojen putteeseen.
Se projekti oli jonkinlainen 3D-engine josta löytyi aika monta perspektiivivirhettä.
Projektit:
Jotain pientä (Ehkä vähän suurempaakin)

-Tuxi- (myös Tuxi4321)
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Jare »

Tuxi wrote:Yksi projekti vasta jäätynyt, ja sekin CB:n tehojen putteeseen.
Se projekti oli jonkinlainen 3D-engine josta löytyi aika monta perspektiivivirhettä.
No jos kerran 3D-projekti oli, niin en ihmettele tehojen loppumista. 2D-projektien kanssa on ihan hauskaa, kun pääsee taistelemaan CB:n tehojen kanssa ja kehittämään uusia, nopeampia tapoja hoitaa asioita :).
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by Ruuttu »

Jep, erään projektin kanssa olen kirjoittanut custom -törmäystunnistuksen uudestaan kolme kertaa ja yrittänyt tasapainoilla suorituskyvyn ja kentän "valmisteluun" kuluvan ajan kanssa. Lopulta keksin tavan toteuttaa homman ilman turhempia viiveitä. Oli aika voittajan olo. :D
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Kuinka useasti projektinne jäätyy ja mihin?

Post by axu »

Itsellä projekti jäätyy kun se ei anna enempää juuri näitä voiton tunteita. Olen myös huomannut että jos aloitan pelin tekemisen grafiikoista, peli jäätyy itse pelimoottorin tekoon, ja toisinpäin. Niinpä olenkin saanut suht koht pitkälle pelejä, missä käytän piirtokomentoja(ei hyvä) tai valmiita grafiikoita(vielä pahempi), esim. the Blob tai Lehmät lentää.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Post Reply