Luonnollisen kuuloinen äänimaailma (ei rakettitiedettä)
Posted: Thu Dec 20, 2012 11:38 pm
Monissa peleissä kuulee looppeja. Menee roolipelissä metsään, niin sieltä kuuluu se sama pöllön huhuilu aina tasan tarkkaan samassa kohdassa kuudentoista sekunnin välein. Kauppaan mentäessä kuuluu puhetta, jonka sanoista ei kyllä saa mitään selvää, mutta siellä on joku yksi selvästi erottuva lapsen ääni, jonka kuulee aina pari sekuntia sen vähän voimakkaamman huudahduksen jälkeen. Joka kerta täysin samanlaisena. Tappaa todella paljon tunnelman pelistä, kun tajuaa kuulleensa saman parin kymmenen sekunnin mittaisen loopin jo kolme kertaa. Silloin tulee oikein kunnolla muistutetuksi siitä, että äänet eivät ole todellisia luonnon ja ihmisten ääniä, ja että peli on vain peliä.
Luonnollisen kuuloisen äänimaailman toteuttaminen on itseasiassa hyvin yksinkertaista. Käyn tässä läpi muutamia yksinkertaisia ja helppoja keinoja, mitä voi käyttää äänimaailman parantamiseksi.
0) Käytä musiikkia. Metsässä ei ole pakko kuulua metsän ääniä ollenkaan, jos taustalla soi tunnelmaan sopiva biisi. Tämä on kohta 0, koska se ei tee äänimaailmasta luonnollista, vaan ainoastaan hieman paremman kuin yksittäistä looppia käyttäessä ja koska sen käyttäminen yhdessä muiden keinojen kanssa on hieman tårta på tårta.
1) Looppaa kahta erimittaista looppia päällekkäin. Pidä myös huolta, että loopeissa ei ole mitään kauhean radikaalisti erottuvaa huhuilua tms. Toisessa voi olla vaikka linnunlaulua ja toisessa tuulen huminaa puiden latvoissa, tai ne voivat molemmat olla näiden sekoituksia. Tämä hämää ihmiskorvaa erittäin tehokkaasti.
2) Dynaamiset vaihtelut. Varsinkin kahden yhtäaikaisen loopin kanssa toimii erittäin hyvin se, että lasket ja nostat niiden äänenvoimakkuuksia kohtuudella. Paitsi, että yksittäisten kanavien äänenvoimakkuutta kannattaa muuttaa, voi myös kiinnittää huomiota kokonaisäänenvoimakkuuteen. Nämä kannattaa ja on lähes pakko toteuttaa liukuvasti, jotta ne kuulostavat hyvältä. Bonuspisteitä siitä, että niihin on vaikuttamassa jonkinlainen random-arvo.
3) Käytä yksittäisiä ääniä. Jaksava pelinkehittäjä voi tietysti kasata vaikka koko äänimaailman pelkästään yksittäisten äänten varaan, mutta se ei ole todellakaan välttämätöntä. Se yksikin pöllön huhuilu tuo oikein mukavan lisäsäväyksen tasapaksuihin looppeihin perustuvaan äänimaailmaan, ja entisestään vaikutusta voi tehostaa muutamalla erilaisella huhuiluäänellä ja ehkäpä muutamalla erilaisella karhun tai örkin murahtelulla jne. Äänet kannattaa tietysti valita randomilla ja soittaa randomeihin aikoihin, ja parhaimmillaan myös niiden sijainti vasen-oikea -akselilla on satunnainen.
Näillä keinoilla saa yllättävän hyvän kuuloisen äänimaailman tehtyä. Jos et tee metsä-ääniä, voi näitä keinoja soveltaa hyvin muihinkin tarkoituksiin käyttämällä hieman järkeä. Esimerkiksi ukkosella jyrähdysten kannattaa olla yksittäisiä ääniä, ei loopeissa. Liikenteen melua tehdessä, autojen moottoreiden ääniä voi olla sekä loopeissa että yksittäisinä ääninä.
Koodia en jaksa alkaa kirjoittamaan, koska se on niin yksinkertaista että kaikki sen varmaan osaavat itseinkin kirjoittaa. Toivotaan, että joku saa tästä uusia ideoita jotka eivät ole aikaisemmin tulleet mieleen.
Luonnollisen kuuloisen äänimaailman toteuttaminen on itseasiassa hyvin yksinkertaista. Käyn tässä läpi muutamia yksinkertaisia ja helppoja keinoja, mitä voi käyttää äänimaailman parantamiseksi.
0) Käytä musiikkia. Metsässä ei ole pakko kuulua metsän ääniä ollenkaan, jos taustalla soi tunnelmaan sopiva biisi. Tämä on kohta 0, koska se ei tee äänimaailmasta luonnollista, vaan ainoastaan hieman paremman kuin yksittäistä looppia käyttäessä ja koska sen käyttäminen yhdessä muiden keinojen kanssa on hieman tårta på tårta.
1) Looppaa kahta erimittaista looppia päällekkäin. Pidä myös huolta, että loopeissa ei ole mitään kauhean radikaalisti erottuvaa huhuilua tms. Toisessa voi olla vaikka linnunlaulua ja toisessa tuulen huminaa puiden latvoissa, tai ne voivat molemmat olla näiden sekoituksia. Tämä hämää ihmiskorvaa erittäin tehokkaasti.
2) Dynaamiset vaihtelut. Varsinkin kahden yhtäaikaisen loopin kanssa toimii erittäin hyvin se, että lasket ja nostat niiden äänenvoimakkuuksia kohtuudella. Paitsi, että yksittäisten kanavien äänenvoimakkuutta kannattaa muuttaa, voi myös kiinnittää huomiota kokonaisäänenvoimakkuuteen. Nämä kannattaa ja on lähes pakko toteuttaa liukuvasti, jotta ne kuulostavat hyvältä. Bonuspisteitä siitä, että niihin on vaikuttamassa jonkinlainen random-arvo.
3) Käytä yksittäisiä ääniä. Jaksava pelinkehittäjä voi tietysti kasata vaikka koko äänimaailman pelkästään yksittäisten äänten varaan, mutta se ei ole todellakaan välttämätöntä. Se yksikin pöllön huhuilu tuo oikein mukavan lisäsäväyksen tasapaksuihin looppeihin perustuvaan äänimaailmaan, ja entisestään vaikutusta voi tehostaa muutamalla erilaisella huhuiluäänellä ja ehkäpä muutamalla erilaisella karhun tai örkin murahtelulla jne. Äänet kannattaa tietysti valita randomilla ja soittaa randomeihin aikoihin, ja parhaimmillaan myös niiden sijainti vasen-oikea -akselilla on satunnainen.
Näillä keinoilla saa yllättävän hyvän kuuloisen äänimaailman tehtyä. Jos et tee metsä-ääniä, voi näitä keinoja soveltaa hyvin muihinkin tarkoituksiin käyttämällä hieman järkeä. Esimerkiksi ukkosella jyrähdysten kannattaa olla yksittäisiä ääniä, ei loopeissa. Liikenteen melua tehdessä, autojen moottoreiden ääniä voi olla sekä loopeissa että yksittäisinä ääninä.
Koodia en jaksa alkaa kirjoittamaan, koska se on niin yksinkertaista että kaikki sen varmaan osaavat itseinkin kirjoittaa. Toivotaan, että joku saa tästä uusia ideoita jotka eivät ole aikaisemmin tulleet mieleen.