Burghos kaupunkisimulaattori

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
User avatar
Spacha
Newcomer
Posts: 6
Joined: Wed Jan 15, 2014 9:43 am
Location: C:/Program Files(x86)/CoolBasic/Media/mushroom.bmp
Contact:

Burghos kaupunkisimulaattori

Post by Spacha » Sat Oct 04, 2014 10:19 pm

Vihdoinkin rohkenin postata ensimmäisen kunnon projektini tänne. Onhan tuon CoolBasicin parissa tullut vietettyä aikaa melkoiset määrät mutta en ole saanut aikaan paljon mitään julkaisukelpoista. Nyt kuitenkin päätin pistää oman härvelini tänne foorumin piristykseksi. Burghos ei varmasti ole ainutlaatuinen peli tässä maailmassa mutta perustinkin projektin ihan itseäni varten, omaksi iloksi ja harjoitukseksi.

Burghoksessa tehtävänäsi on rakentaa ja isännöidä kaupunkiasi SimCityn tyyliin (grafiikka vain on hieman kökömpää). Tässä vaiheessa voit vasta rakentaa rakennuksia ja seurata tilannetta. Tarvitset energiaa ja asukkaita, jotka tarvitsevat huvituksia. Tarvitset myös rahaa rakentamiseen ja myöhemmin myös muuhun tarkoitukseen. Pelissä on vasta muutamia rakennuksia, joskin niitä on melko helppo lisätä itse. Pelin grafiikka on vielä yksinkertaista, mutta älä suotta pelästy, ne on tehty vain pikaisesti testaukseen. Varsinaista grafiikkaa en vielä ole tehnyt, koska peli muuttuu vielä niin paljon. Pelin kartat teen varta vasten tekemällä map-editorilla, jota en jaa ainakaan vielä. Vaikka tämänhetkinen versio on kutakuinkin alkeellinen, olen positiivisella mielellä kehittämässä peliä lisää eli julkaisen täällä tulevaisuudessa uudempia versioita kunhan kehitystä tapahtuu.

Tilannetta ei voi tallentaa tässä versiossa. Komentorivi on tällä hetkellä tarkoitettu lähinnä debuggaukseen ja ilmoitusten näyttämiseen. Katso lista komennoista "HELP"-komennolla, avaa komentorivi painamalla "§". Verotulot tupsahtavat tilille 10 sekunnin välein. Aikaa voi nopeuttaa, mutta se ei vielä vaikuta oikein mihinkään.

Olen suunnitellut pelin varalle kaikenlaista. Tärkeimpiä tulevista ominaisuuksista ovat ainakin hallinto (lisää myöhemmin), paremmat statsit, valikot, karttojen vaihtaminen, paremmat grafiikat, kaupankäynti, tallennus, turismi, (liikenne) jne... Hallinnossa voidaan hallita kaupungin verotusta, mikä vaikuttaa mm. väestönkasvuun.

Peli on siis pahasti kesken ja julkaisemani versio on kokeiluluontoinen. Lue mukana tuleva readme, se auttaa!

HUOMIO: Peli sisältää paljon elementtejä, jotka eivät välttämättä kerro käyttäjälle mitään tai ovat muulla tavoin epäkäytännöllisiä. Nämä elementit ovat useimmiten kehittäjää varten (koodaajat ymmärtää) :D

LATAA 0.0.1
Versiot:
Alpha 0.0.1:
-Ensijulkaisu, sisältää pelin perusrakenteet
-karttanäkymä+pikkukartta
-simppelit statsit (asukkaat, väestönkasvu, taloustilanne, tulot, energia jne...)
-muutama komento
-rakentaminen
-rakennusvalikko
-komentorivi ja muutama komento
Otan mielelläni vastaan rakentavaa palautetta ja jos viitsitte, raportoikaa mahdollisista fps-notkoista.

P.S. Jos kyllästyttää odottaa verotuloja, käytä debug-komentoa "GIMMEMONEY [määrä]" ;)
Ohjelmistolla ja katedraalilla on paljon yhteistä - ensin rakennamme sitä, sitten rukoillaan.

-Sam Redwine

User avatar
aloittelijamies
Newcomer
Posts: 45
Joined: Fri Nov 18, 2011 10:55 pm

Re: Burghos kaupunkisimulaattori

Post by aloittelijamies » Mon Oct 06, 2014 10:29 am

Pelasin jonkin aikaa ja hauska peli oli vaikken tämänkaltaisia pelejä pelaakaan oikeastaan yhtään.

Suurin ongelma mitä minulla pelin aikana oli ruoan määrä, sitä oli aina liikaa vaikkakin maatiloja oli vain pari. Varastoja ja asuntoja yms taas saattoi olla useampia. Muuten statsit pysyivät aikalailla tasapainossa ja liekkö ruoan määrä johtui minusta eikä pelistä.

Rakennusten sijoittelussa R napin käyttäminen näkyisi itse sijoitusvaiheessa kuvana eikä vasta kun rakennuksen on rakentanut tai direction tekstillä.
Olisi myös helpompaa jos esimerkiksi tien valittua menusta valinta jäisi voimaan yhden rakennuskerran jälkeen, eikä menua tarvitsisi käyttää paitsi jos haluaa valita jotain muuta rakennettavaa, hiiren oikea nappi kuitenkin peruuttaa rakentelun.

Myös init tiedostoon voisit laittaa vaihtoehdoksi, haluaako pelin laittaa fullscreeniin vaiko ikkunaan.

Muuten peli toimi minulla hyvin, onnea kehitykseen!

User avatar
Spacha
Newcomer
Posts: 6
Joined: Wed Jan 15, 2014 9:43 am
Location: C:/Program Files(x86)/CoolBasic/Media/mushroom.bmp
Contact:

Re: Burghos kaupunkisimulaattori

Post by Spacha » Mon Oct 06, 2014 8:54 pm

Kiitos palautteesta aloittelijamies!

Ruoantuotantoa en ole vielä juurikaan ajatellut, kunhan lisäsin sen peliin. Asukkaat eivät toistaiseksi edes kuluta sitä joten siitä johtunee ylituotanto.

Tosiaan rakennuksen pyörittäminen on ikävä kyllä hieman hankala kuten sanoit. Jouduin toteuttamaan sen noin koska en keksinyt fiiniä ratkaisua miten saisin pyörityksen tapahtumaan "esikatselukuvassa". Tarkoitus on tottakai lisätä sellainen mahdollisuus. Tienrakennukseenkaan en ole vielä panostanut mitä nyt olen lisännyt ne peliin. Tarkoitus olisi tehdä ns. älykäs tienrakennusfunktio, joka tekisi mutkat ja risteykset automaattisesti.

Init-tiedoston tekaisin pikaisesti julkaisuvaiheessa, joten se on mitä on :D Nyt on kaikki grafiikka piirretty uusiksi ja rakennusten nimiä paranneltu. Myös kokonaan uusia rakennuksia on lisätty. Jos kaikki menee putkeen, lähipäivinä saattaa tulla päivitys, josta sitten kerron lisää.
Ohjelmistolla ja katedraalilla on paljon yhteistä - ensin rakennamme sitä, sitten rukoillaan.

-Sam Redwine

User avatar
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1038
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Burghos kaupunkisimulaattori

Post by Pettis » Mon Oct 13, 2014 12:50 am

Screenshot olis kiva.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja

User avatar
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 226
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: Burghos kaupunkisimulaattori

Post by atomimalli » Mon Oct 13, 2014 2:00 am

Kokeilin peliä. Alkuun pääseminen oli mielestäni mukavaa. Hiukan tarvi miettiä, millä saisi homman luistamaan, mutta myöhemmin peli kävi turhan tasaiseksi makuuni. Ehkä kasvamisesta pitäisi tulla jotain ongelmia?
Init-tiedostoa en saanut toimimaan, joten en päässyt valitettavasti nauttimaan ruudun alalaidasta. Meinasin kuvan ottaa kun tälläisenäänkin peli on omaan makuun varsin jees, mutten viitsi puolikasta laittaa. Toimi linuxillakin winellä mukavasti.

User avatar
duck
Member
Posts: 80
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:41 pm

Re: Burghos kaupunkisimulaattori

Post by duck » Mon Oct 20, 2014 11:14 am

Haluaisikko laittaa screenshotin pelistä? vaikuttaa ihan hauskalta, pitää kokeilla illemmalla :)
Lentäjä-ässä:
lentäjä-ässä

User avatar
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 4:48 pm
Location: Turku

Re: Burghos kaupunkisimulaattori

Post by skorpioni-cb » Fri Dec 26, 2014 11:58 am

Kuten muutkin ovat sanoneet, laitas vähän screenshottia. Itse en tajunnut miksen saanut asukkaita sinne vaikka minulla oli voimala ja siinä kiinni oli kaksi rakennusta joihin vei soratie. Muutes, kannattaa tehdä varmaankin tilet kääntyville teille joka yhdistäisi esim. taloja. Eihän oikeastikkaan hypitä kahden eri tiesektion välillä vaan siinä on risteyksiä. Yksi juttu vielä, lisääppäs semmonen että voit raahata kursoria kun haluat rakentaa teitä tai taloja, sillä niiden laittaminen yksitellen karttaan on aika kökön tuntuista.

TL;DR: Screenshottia ja jotain ohjetta siitä miten saada ihmisiä tulemaan sinne ja rakennuksien drag&drop.
Minä en tiedä mitä tiedän, mutta sen tiedän ettei se ole mitään kaunista.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests