SpaceCraft

Jaa meneillään olevat projektisi tai valmiit pelit muun yhteisön kanssa täällä.
Post Reply
User avatar
Execute
Active Member
Posts: 110
Joined: Fri Feb 11, 2011 7:41 pm

SpaceCraft

Post by Execute » Wed Nov 09, 2011 10:13 pm

Elikkäs... Nyt olen päättänyt julkaista kaverini kanssa tehdyn pelin. Tehtiin tätä koko kesäloma ja tuotosta tuli. Valmiiksi saatiin täyspitkä peli, joka muistuttaa etäisesti motherloadia.

Okei eli täyspitkä peli jossa kuljetaan raketilla avaruudessa ja kerätään arvometalleja ja lopussa odottaa se Final Boss... Elikkäs tsekkaa pelin intro, niin älyät juonen. Pelissä voit ostaa panssareja, moottoreja ja bensatankkeja.

Raketin ohjaus nuolinäppäimistä ja tallennus painamalla S. kun pääbossi näkyy ammu välilyönnistä. Ennen pääbossin esiintulemista et voi tulittaa.

Kommenttia kiitos. :)

//LatausRuudussa saattaa kestää animaatioiden takia.

///Nyt lataa nopsemmin. Lataa päivitetty versio.
Attachments
Space Craft.zip
SpaceCraft
(1.83 MiB) Downloaded 157 times
Last edited by Execute on Thu Nov 10, 2011 9:26 am, edited 2 times in total.
SpaceCraft on kokopitkä peli! Nyt ladattavissa! Tsekkaa!

User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: SpaceCraft

Post by axu » Wed Nov 09, 2011 10:53 pm

Ensivaikutelmat: Latausaika oli todella pitkä kuten jo huomautitkin. Pelin alettua oli hieman epäselvää mitä pitää tehdä, kun vastaan tuli ensin ruskea asteroidi. Alus ei suostu menemään lähellekään sitä (hitboxit hieman liian suuret?) ja lopulta ohitettuani sen onnistuin keräämään muutaman hopeanvärisen asteroidin. Sitten kokeilin pudota, ja alukseni liukui ruskean asteroidin sisään. Hetken päästä pääsin tuon asteroidin ulkopuolelle ja ajattelin käydä tankkaamassa ennen kuin nousen ylöspäin. Bang. Game over. Peli sulkeutui, enkä jaksanut latausajan vuoksi kokeilla toista kertaa.

Grafiikat olivat pääsääntöisesti kelpaavat tyylin puitteissa, mutta tausta pomppaa ikävästi esiin kirjavuutensa vuoksi (tumman sinistä ja isoja keltaisia tähtiä => ei hyvä). Tuosta aloitusalustasta jäi epäselväksi, mitä se esittää. Turhia liukuvärejä pois, ja kameran voisi rajoittaa alueelle jossa pelaaja voi liikkua (samalla lähtöalusta näyttää vähemmän tökeröltä ilmassa leijuvalta planeetanpätkältä). Myös kuvien rajoja kannattaa viilata, jottei reunalla ole valkoisia pikseleitä.
Pelattavuus oli tällä hetkellä melkoisen jäykkää: alus liikkuu vakionopeudella, ja putoaa kahdella eri nopeudella. Alus törmää asteroideihin vaikka etäisyyttä olisikin. Peli sulkeutuu, kun häviää - yhdistettynä harvinaisen pitkään latausaikaan tämä on aikamoinen pelin pilaaja. Miksi muuten latausaika on noin pitkä? Mitä kaikkia objekteja pyöritellään ja millä sulavuudella?

Itse pelin idea on hyvä, ja jo pienillä viilauksilla tästä saa pelattavan.
EDIT:

Jaksoinpa nyt kuitenkin testata toisen kerran, ja annan lisää palautetta: Huomasin vihdoin, että klikkaamalla kylttejä pääset kyseiseen kauppaan. Kaupassa olevat tavarat olivat toistaiseksi liian kalliita kukkarolle, joten en ostanut mitään (sen tajuaminen, että kauppa toimii numeroita painamalla, vei hetken koska itse pelejä ohjataan nuolilla, ja joudut siirtämään käden hiirelle että pääset kauppaan). Pelin pysäytti tällä kertaa asteroidivyö, jonka ohi en kyennyt menemään. Voiko ruskeita asteroideja tuhota jotenkin? Miten peli tallennetaan?

Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image

User avatar
Execute
Active Member
Posts: 110
Joined: Fri Feb 11, 2011 7:41 pm

Re: SpaceCraft

Post by Execute » Wed Nov 09, 2011 11:05 pm

axu wrote:
EDIT:

Jaksoinpa nyt kuitenkin testata toisen kerran, ja annan lisää palautetta: Huomasin vihdoin, että klikkaamalla kylttejä pääset kyseiseen kauppaan. Kaupassa olevat tavarat olivat toistaiseksi liian kalliita kukkarolle, joten en ostanut mitään (sen tajuaminen, että kauppa toimii numeroita painamalla, vei hetken koska itse pelejä ohjataan nuolilla, ja joudut siirtämään käden hiirelle että pääset kauppaan). Pelin pysäytti tällä kertaa asteroidivyö, jonka ohi en kyennyt menemään. Voiko ruskeita asteroideja tuhota jotenkin? Miten peli tallennetaan?

Okei. Asterioideja ei voi tuhota. Peli tallennetaan painamalla S. Asteroidien läpi pääsee tehokkaammalla moottorilla (Tosi aitoa...)

Juu, unohin ton tallennuksen mainita, mutta sitä painamalla pelin pitäisi tallentua.
SpaceCraft on kokopitkä peli! Nyt ladattavissa! Tsekkaa!

User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:46 pm
Location: Suomi

Re: SpaceCraft

Post by Frozen » Wed Nov 09, 2011 11:17 pm

Kuinka voi olla mahdollista, että näin pieneen peliin voi saada noin suuri lataustauko? Pelin käynnistäminen vie enemmän aikaa kuin se kuinka kauan sitä jaksoi pelata...

Mutta näin kokonaisuutena:

+Osa pelin grafiikasta näyttää hyvältä
-... kun taas osa grafiikasta näyttää.. vähemmän hyvältä.
-Pelin alkudialogia saisi parantaa.
-Kaupankäynti valikoissa vielä hiukan kehittelyä.
+-0 Kyltit olivat hienoja, tosin voisit laittaa maskväriksi vaikka magentan, niin kyltin teksteistä ei näkyisi läpi.

Noh, tämä ainakin voittaa spairin, mutta minusta sinun kannattaisi keskittyä enemmän ainepeliin. :)
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua

User avatar
Execute
Active Member
Posts: 110
Joined: Fri Feb 11, 2011 7:41 pm

SpaceCraft

Post by Execute » Wed Nov 09, 2011 11:29 pm

Mielestäni tämä on ihan mukava tuotos. Itse ainakin vedin läpi about 2 tuntia kun tämän kimpussa sääti. Ylempänä tulee parempaa arvokamaa, eli enemmän fyrkkaa.

Pelin lataaminen kestää koska: On animaatioita, niitä liikutetaan TODELLA sulavasti joka hivenen hidastaa lataamista.

Kommentteja otetaan edelleen vastaan. Kerrotko myös jos läpäisit tämän? :)
SpaceCraft on kokopitkä peli! Nyt ladattavissa! Tsekkaa!

User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: SpaceCraft

Post by axu » Thu Nov 10, 2011 12:05 am

Execute wrote:Mielestäni tämä on ihan mukava tuotos. Itse ainakin vedin läpi about 2 tuntia kun tämän kimpussa sääti. Ylempänä tulee parempaa arvokamaa, eli enemmän fyrkkaa.

Pelin lataaminen kestää koska: On animaatioita, niitä liikutetaan TODELLA sulavasti joka hivenen hidastaa lataamista.

Kommentteja otetaan edelleen vastaan. Kerrotko myös jos läpäisit tämän? :)
Kuinka sulavasti niitä oikein liikutat? Harvoin kannattaa mitään 180 enempää laittaa pyöritysarvoksi, ja ottaen huomioon aluksen kääntymisnopeuden, korkein, mitä voin suositella on 72. Muista, että vaikka aluksella olisi kuinka sulava pyörimisanimaatio tahansa, siitä ei ole mitään hyötyä jos alus pyörii nopeammin kuin keretään näyttää pelaajalle kuvia - tai mikä pahempaa, jos pelaaja ei jaksa odottaa pelin käynnistymistä, niin ei hän näe niitä ollenkaan.

Joku tapa kiertää nuo asteroidit pitäisi olla, jottei tapahtuisi tuon tyyppisiä ongelmia kuin minulle kävi.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image

User avatar
Execute
Active Member
Posts: 110
Joined: Fri Feb 11, 2011 7:41 pm

SpaceCraft

Post by Execute » Thu Nov 10, 2011 9:21 am

Säädin sen tohon 72 pyörimisarvoon ja mokoma lataa varmaan 50% nopeammin.

Nyt sekin on korjattu.
SpaceCraft on kokopitkä peli! Nyt ladattavissa! Tsekkaa!

User avatar
Tuxi
Active Member
Posts: 187
Joined: Wed Jan 21, 2009 11:25 pm
Contact:

Re: SpaceCraft

Post by Tuxi » Fri Nov 11, 2011 5:23 pm

Jos vielä ainakin korjaisit noiden asteroidien törmäysalueen ObjectRangella, niin tätä jaksaisi ehkä pelatakkin. En vielä ehtinyt päästä oikein pelistä jyvälle. Myös halvimmat kamat saisi maksaa hieman vähemmän tai hopeisista planeetoista saatavat rahat voisivat olla hieman suuremmat.
Projektit:
Jotain pientä (Ehkä vähän suurempaakin)

-Tuxi- (myös Tuxi4321)

User avatar
elmo123
Active Member
Posts: 153
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:19 pm

Re: SpaceCraft

Post by elmo123 » Fri Nov 11, 2011 9:56 pm

Pelisi olisi parannettavissa pelattavuudeltaan monellakin tapaa:
  • Raketin fysiikka on töksähtelevää ja epärealistista; kun kaasutat suoraan alas, tiput hitaammin kuin jos et kaasuttaisi lainkaan.
  • Päävalikon perusteella vaikuttaa siltä, että osaat tehdä hiirellä toimivan käyttäjäympäristön. Käytä osaavuuttasi myös kaupan valikoihin.
  • Pelattava alue on vaaka-akselilla aivan liian pieni.
  • Asteroidit laukaisevat "törmäyksen" todella kaukaa.
  • Asteroidit usein tukkivat tien ylös.
Pienellä vaivalla saadaan realistisempi fysiikkamallinnus raketille:

Code: Select all

Const SW = 800
Const SH = 600

SCREEN SW, SH
//Koordinaatit alukselle; Nyt saat tutustua myös muuhun!
//XVel ja YVel; vauhti vaakasuunnassa ja pystysuunnassa.
//Aja koodi niin näet eron pelisi raketin ja kiihtyvän raketin välillä. 
Dim x#, y#, angle#, xvel#, yvel# As Float

angle# = 90
x# = SW/2
y = SH-100

Repeat

    If KeyDown(cbkeyup) Then

        //Muutetaan nopeusmuuttujia
        //Saat luvan tutustua trigonometrisiin funktioihin Cos ja Sin!
        xvel# = xvel# + Cos(angle#) * 0.02
        yvel# = yvel# - Sin(angle#) * 0.02

    EndIf
    
    If KeyDown(cbkeyleft) Then angle# = angle# + 2.5
    If KeyDown(cbkeyright) Then angle# = angle# - 2.5

    //Päivitetään aluksen paikka!
    x# = x# + xvel#
    y# = y# + yvel#

    //Rajoitetaan aluksen paikkaa, ettei se mene ruudun ulkopuolelle
    If x# < 20 Then
        x# = 20
        xvel# = Abs(xvel#) * 0.3
    EndIf
    
    If x# > SW-20 Then
        x# = SW-20
        xvel# = Abs(xvel#) * -0.3
    EndIf

    //Laitetaan hauska kitka, jos osutaan maahan
    If y# >= SH-100 Then

        y# = SH-100
        If yvel# > 0 Then yvel# = 0.0//Nollataan korkeusvauhti, jos ei mennä ylös

        xvel# = xvel# * 0.95

    EndIf

    //Painovoima
    yvel# = yvel# + 0.01
    
    //Piirretään "alus" ja "maa"
    Color cbSilver
    Box 0, SH-100, SW, SH
    
    Color cbWhite
    Line x#, y#, x# + Cos(angle#) * 4.0, y# - Sin(angle#) * 4.0

    Line x#, y#, x + Cos(angle# - 20) * -4, y# - Sin(angle - 20) * -4
    Line x#, y#, x + Cos(angle# + 20) * -4, y# - Sin(angle + 20) * -4


    DrawScreen

Forever
...Ja ei, en muunna oheista koodia pelisi objekteille sopivaksi, vaan saat itse tutkia koodia ja mutatoida sitä miten huvittaa ;)
Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.

Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!

User avatar
Execute
Active Member
Posts: 110
Joined: Fri Feb 11, 2011 7:41 pm

SpaceCraft

Post by Execute » Fri Nov 11, 2011 10:23 pm

elmo123 wrote: Päävalikon perusteella vaikuttaa siltä, että osaat tehdä hiirellä toimivan käyttäjäympäristön.
Pelin perusteella en osaa? :)
elmo123 wrote: Raketin fysiikka on töksähtelevää ja epärealistista; kun kaasutat suoraan alas, tiput hitaammin kuin jos et kaasuttaisi lainkaan.
Fysiikka on tehty aika kökkösesti, mutta kelpaa ensihätään. Teen tuon jossakin välissä
elmo123 wrote:...Ja ei, en muunna oheista koodia pelisi objekteille sopivaksi, vaan saat itse tutkia koodia ja mutatoida sitä miten huvittaa ;)
Pyysinkö tuota jossakin välissä?


Jotain fysiikka muutosta tulossa ja ehkä jotain pikkusälää... esim: palkintoja.
SpaceCraft on kokopitkä peli! Nyt ladattavissa! Tsekkaa!

User avatar
seancarrion
Active Member
Posts: 128
Joined: Sun Jan 01, 2012 12:37 pm
Location: ---

---

Post by seancarrion » Mon Jan 02, 2012 1:11 pm

---
---

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest