Page 1 of 2

4D-Snake

Posted: Sun Mar 20, 2011 2:46 pm
by Mickey
Perustin alkuvuodesta Ikuisen Aloittelijan kanssa pienen pelintekoryhmän nimeltä 4-Dimensional Games.Kuten nimestä näkyy, keskitymme tekemään pelejä, joissa on neljä tilaulottuvuutta tavallisten kahden tai kolmen sijasta. Lisätietoja neliulotteisuudesta löytyy täältä.

Ensimmäinen pelimme, 4D-Snake on neliulotteinen muunnelma perinteisestä matopelistä. Siinä käytetään kavaljeeriperspektiiviä, johon on lisätty neljäs ulottuvuus. Kolmannen ulottuvuuden tavoin se on piirretty vinoon ja sen mitat on puolitettu. Se on kuitenkin vaakasuunnassa toisinpäin. (Totta, tuo oli hankalasti muotoiltu lause, mutta eiköhän se pelatessa kirkastu ;) )

Koska pelin projektio ei ole kovin yksiselitteinen, suosittelen käyttämään pelatessa apuna peli-ikkunan vasemmasta yläkulmasta löytyviä omenan ja madon pään koordinaatteja.

Kuvan pelistä sekä itse pelin löytää täältä. Toivotan kiinnostavia hetkiä pelin parissa, ja vertailun vuoksi kerron, että henkilökohtainen ennätykseni on 60 pistettä ja se on tehty vaikeusasteella 2.
EDIT:

Uusi versio on nyt julkaistu. Sen pitäisi olla huomattavasti käyttäjäystävällisempi. Löydät sen samasta osoitteesta kuin ennenkin, linkki on tuossa ylempänä.


Re: 4D-Snake

Posted: Sun Mar 20, 2011 4:00 pm
by Awaclus
Mutta neljäs tilaulottuvuushan tunnetaan myöskin nimellä "aika", ja tähän tulokseen taisi tulla suurin osa tämän foorumin väittelijöistä, tieteilijöistä ja filosofeista. Lisää tietoa asiasta löytyy Väittely-/tiede-/filosofiatopicista yleisen keskustelun puolelta.

Re: 4D-Snake

Posted: Sun Mar 20, 2011 4:19 pm
by Mickey
Chaosworm wrote:Mutta neljäs tilaulottuvuushan tunnetaan myöskin nimellä "aika", ja tähän tulokseen taisi tulla suurin osa tämän foorumin väittelijöistä, tieteilijöistä ja filosofeista. Lisää tietoa asiasta löytyy Väittely-/tiede-/filosofiatopicista yleisen keskustelun puolelta.
Itsekin olen todennut, että kokemus ajasta voi olla projektio neljännestä tilaulottuvuudesta, sillä miksi ulottuvuuksia olisi useampaa tyyppiä. Kuitenkin, yleensä puhutaan erikseen ajasta ja tilaulottuvuuksista. Joka tapauksessa, peleissämme on neljä sellaista ulottuvuutta, joita ei ole projisoitu ajaksi.

Re: 4D-Snake

Posted: Mon Mar 21, 2011 12:19 pm
by Jonez
Sinänsä ihan mielenkiintoinen idea. Peli vaikutti aika hiotulta omalla askeettisella ulkoasullaan, mutta toteutuksessa voisi olla mielestäni parantamisen varaa. Itselläni oli ainakin ihan liikaa vaikeuksia hahmottaa se neljäs ulottuvuus, joten peli meni lopulta siihen, että yritin saada ne yläkulmassa olevat koordinaatit vastaamaan toisiaan. Onko tosiaan mahdollista päätellä miten pitää liikkua itse kuvan perusteella? Jos on, voi peli olla erittäin mielenkiintoinen. Jos ei, vastaa seuraava koodi periaatteessa täysin samaa asiaa:

Code: Select all

FrameLimit 40
Const MAX_DIST = 10
Const TASO = 0.1

dir = 1
pisteet = -1
Repeat
    If RoundDown( a# ) = tarA And RoundDown( b# ) = tarB And RoundDown( c# ) = tarC And RoundDown( d# ) = tarD Then 
        pisteet + 1
        tarA = Rand( -MAX_DIST, MAX_DIST - 1 )
        tarB = Rand( -MAX_DIST, MAX_DIST - 1 )
        tarC = Rand( -MAX_DIST, MAX_DIST - 1 )
        tarD = Rand( -MAX_DIST, MAX_DIST - 1 )
    EndIf
    
    a = a + ( dir = 1 ) * TASO
    b = b + ( dir = 2 ) * TASO
    c = c + ( dir = 3 ) * TASO
    d = d + ( dir = 4 ) * TASO

    If a > MAX_DIST Then a = -MAX_DIST
    If b > MAX_DIST Then b = -MAX_DIST
    If c > MAX_DIST Then c = -MAX_DIST
    If d > MAX_DIST Then d = -MAX_DIST

    If KeyHit( CbKeyW ) Then
        dir = 1
    ElseIf KeyHit( CbKeyA ) Then
        dir = 2
    ElseIf KeyHit( CbKeyS ) Then
        dir = 3
    ElseIf KeyHit( CbkeyD ) Then
        dir = 4
    EndIf
   
    Color cbRed
    Text 20, 40, tarA + " " + tarB + " " + tarC + " " + tarD

    Color cbWhite
    Text 20, 20, "W A S D muuttaa arvoja. Yritä saada ne samoiksi."
    Text 20, 60, RoundDown( a ) + " " +RoundDown( b ) + " " + RoundDown( c ) + " " + RoundDown( d )
    Text 20, 80, "Pisteet: " + pisteet
    
    DrawScreen
Forever
Eli ei oikeastaan kovin antoisaa. Jos luotte neljännen ulottuvuuden, kannattaa varmaan karttaa reaaliaikaa ja hakea vaikka jotain vuoropohjaista strategiaa.

Re: 4D-Snake

Posted: Mon Mar 21, 2011 12:39 pm
by Sly_Jack0
Samoilla linjoilla Jonezin kanssa. Idea vaikutti todella mielenkiintoiselta, mutta pelattavuus oli suoraan sanottuna helvettiä. En yhtään hahmottanut mitenkä mato liikkuu, enkä saanut ensimmäistäkään omenaa kerättyä ennen kuin kyllästyin.

Re: 4D-Snake

Posted: Mon Mar 21, 2011 5:29 pm
by Mickey
Kiitoksia kommenteistanne. Suunnitteilla on erilaisia projektioita, joita käyttämällä pelkän kuvan avulla pelaaminen olisi mahdollista. Lisäksi tekeillä on vuoropohjainen neliulotteinen ristinolla (Täysin yksiselitteisellä projektiolla, joka sopii myös ruutupaperille :D ). Nykyisellä projektiolla voi kahden koordinaatin paikalleen asettamisen jälkeen suunnistaa silmämääräisesti. Ja vaikka kuva olisikin turha, sen olemassaolo tekee mielestäni pelaamisesta mielekkäämpää.

Re: 4D-Snake

Posted: Mon Mar 21, 2011 6:31 pm
by Ghost
Laadukkaasti tehty peli, vaikka itselläkin oli vähän vaikeuksia tuon hahmottamisen kanssa.

Re: 4D-Snake

Posted: Mon Mar 21, 2011 7:32 pm
by Mickey
Ikuisen Aloittelijan kanssa teimme hieman päätöksiä tulevaa versiota koskien. Siihen tulee kaksi projektiota, joista voi valita. Toinen on nykyinen, toinen hieman tyypillisempi ja selkeämpi. Lisäksi tulee mahdollisuus valita, ovatko pelin värit "normaalit" eli nykyisenkaltaiset vai paikannuksessa auttavat. Muitakin uudistuksia voi tulla, mutta niistä ei ole vielä tietoa.

Re: 4D-Snake

Posted: Sun Mar 27, 2011 8:35 pm
by Mickey
Noniin, uusi versio on nyt julkaistu. Kuvan avulla suunnistamiseen on nyt useitakin keinoja. Ensinnäkin, värimaailman voi säätää niin, että etäisyys kolmannessa ulottuvuudessa lisää vihreyttä ja etäisyys neljännessä ulottuvuudessa sinisyyttä. Ei kuitenkaan ole kovin helppoa erottaa vierekkäisiä värejä toisistaan, joten vaikka tästä voi olla apua, tämä ei kuitenkaan riitä ainoaksi suunnistuskeinoksi. Onneksi on kuitenkin toinenkin apukeino, reunamerkit. Pelialueen kolmiulotteisiin seiniin (soluihin) piirretään, jos asetuksissa on niin säädetty, kolmiulotteisia merkkejä, jotka ilmaisevat madon paikan kaikissa kyseisen solun ulottuvuuksissa. Lisäksi solujen kaksiulotteisiin seiniin piirretään kaksiulotteiset merkit helpottamaan näiden kolmiulotteisten merkkien paikannusta.

Lisäksi asetukset, joita nyt on siis enemmän, tallentuvat.

Re: 4D-Snake

Posted: Sun Mar 27, 2011 9:06 pm
by Frozen
Tässä ei kyllä mun mielestä ole ollenkaan enää mitään pelaamisen iloa :| Yhden pisteen metsästämiseen menee enemmän kuin liikaa aikaa, kun pitää saadaa kaikki koordinaatit oikein säädettyä. Pelin pelaamiseen ei tarvita kuin pelkät koordinaatit ja loput grafiikat ovat oikestaan turhia...

Re: 4D-Snake

Posted: Sun Mar 27, 2011 9:17 pm
by ukkeli
Samaa mieltä. Jos siinä oisi kunnon törmäystunnistus niin tätä jo pelaisi.

Re: 4D-Snake

Posted: Thu Apr 21, 2011 11:28 am
by JATothrim
Haluaisin pelata peliä, mutta mutta. Tarvisisin lähdekoodit tähän.
Tällä koneella yksikään toisella koneella käännetty CB-Ohjelma ei toimi. Tai oikemmin "Build Exe", eli editorin ulkopuolelta käynistettynä. Ohjelmat kaatuvat Maviin heti käynnistyttyään.

F5 startti toimii taas ilman mitään ongelmia. :(

Re: 4D-Snake

Posted: Tue Apr 26, 2011 12:24 am
by MAVmaggot
Kuten sanottu niin tämä reaaliaikaisuus on kyllä vähän liikaa neljänteen ulottuvuuteen. Idea on kyllä todellakin omaperäinen ja erittäin mielenkiintoinen, mutta pelin toteutus jäi vähän kehnoksi (toisaalta ei sitä paremminkaan oikein voi tehdä). Toivoisin kuitenkin todella että saisin tuon ristinollan joskus valmiina nähdä. Kuten Jonez jo sanoikin, vuoropohjaisuus voisi todellakin tehdä ihmeitä tämänkaltaisen idean kanssa. Onnea projektille kuitenkin.

Re: 4D-Snake

Posted: Tue Apr 26, 2011 8:16 pm
by DJ-Filbe
Jännä idea. Onnea projulle tältäkin suunnalta.

Re: 4D-Snake

Posted: Sun May 08, 2011 7:05 pm
by Risord
Chaosworm wrote:Mutta neljäs tilaulottuvuushan tunnetaan myöskin nimellä "aika", ja tähän tulokseen taisi tulla suurin osa tämän foorumin väittelijöistä, tieteilijöistä ja filosofeista. Lisää tietoa asiasta löytyy Väittely-/tiede-/filosofiatopicista yleisen keskustelun puolelta.
Kun puhutaan ulottuvuuksista fysiikan puolella niin puhutaan muodossa tilaulottuvuudet + aika ulottuvuus koska aika on hyvin erillainen ulottuvuus ominaisuuksiltaan kuin edelliset. 4. ulottuvuus on aika kun puhutaan 3D realimaailmasta.

Itse pelistä: 3D amatööripelissä ei kovin usein ole etu. Jos katsoo arvosteluja niin arvosana = sqrt(arvosana jos olisi 2D). 4 ulottuvuus vie vielä syvemmälle. Ongelma on siinä että 3D:stä voit tehdä illuusion 2D näytölle. Jos yrität kuvata 4 ulotteista avaruutta niin mössöähän siitä tulee kun ei 2 ylimääräistä ulottuvuutta voi fiksusti illusioida. Monimutkaisempien 3 ulotteisten kappaleiden realistisen näköinen illusiointi vaatii pintojen valaistuksen huomioon ottamisen jotta muoto "näkyy".

4 ulotteisuus ei kuintenkaan ole kenties aivn tuhoon tuomittu idea. Omasta mielestäni kannattaisi keskittyä kuvaamaan 3D avaruutta jossa osittain olisi / jonka läpi menisisi 4 ulotteisia esineitä. Näiden kappaleiden geometrinen mallentaminen voisi olla varsin mielenkiintoista. Tai kamera voisi siirtyä 4 ulottuvuuden suhteen mutta tosiaan noita geometrioita mallentaessa taitaa olla viisainta jättä cool basic pois laskuista :D

Re: 4D-Snake

Posted: Sun May 08, 2011 9:34 pm
by Awaclus
Risord wrote:
Chaosworm wrote:Mutta neljäs tilaulottuvuushan tunnetaan myöskin nimellä "aika", ja tähän tulokseen taisi tulla suurin osa tämän foorumin väittelijöistä, tieteilijöistä ja filosofeista. Lisää tietoa asiasta löytyy Väittely-/tiede-/filosofiatopicista yleisen keskustelun puolelta.
Kun puhutaan ulottuvuuksista fysiikan puolella niin puhutaan muodossa tilaulottuvuudet + aika ulottuvuus koska aika on hyvin erillainen ulottuvuus ominaisuuksiltaan kuin edelliset. 4. ulottuvuus on aika kun puhutaan 3D realimaailmasta.
Aika on 100% identtinen ominaisuuksiltaan kuin muutkin ääretön määrä tilaulottuvuuksia. Ihminen vain käsittää sen eri tavalla.

Kuten sanoin, suosittelen lukemaan sen Väittely-/tiede-/filosofiatopicin keskustelun, jossa selitin asiaa hieman tarkemmin.

Re: 4D-Snake

Posted: Mon May 09, 2011 2:19 am
by Risord
Chaosworm wrote: Aika on 100% identtinen ominaisuuksiltaan kuin muutkin ääretön määrä tilaulottuvuuksia. Ihminen vain käsittää sen eri tavalla.

Kuten sanoin, suosittelen lukemaan sen Väittely-/tiede-/filosofiatopicin keskustelun, jossa selitin asiaa hieman tarkemmin.
Noniin ja sitten offtopicaamaan.
Kyllähän sinä tuolla näköjään miettinyt jotain varsin hienosti. Mikä on 4. mikä on 5. jne. ovat vain sopimuskysymyksiä. Joissain tiede jutuissa vaan on käytetty tuota 3 perinteistä + muut tilat + aika joten siitä ei kannata kiistellä.

Ajassa on omien mietteideni perusteella muutama eroava tekijä:

Aika voidaan ajatella myös muutos nopeudeksi.
Jos aika kulkee nopeammin, vanhene nopeammin ja päinvastoin. Jos menet aikakoneeseen ja siirrät itsesi 50V eteenpäin et suinkaan astu ulos koneesta vuonna 2061 vaan olet itse vain 75v. Toisin sanoen jos siirryt ajassa vaikuttaa se vain siirtyjään. Kun siirryt tilaulottuvuuksien suhteen muuttuu ympäristö ympärilläsi ja siirtyjä/tarkastelija (pientä ajan kulun aiheuttamaa vanhenemista huomioimatta) samanlaisena.

Miksi aika ei olisi oleva 4D esineen ja 3D avaruuden välistä liikettä?
Jos lyöt golf palloa. Heti lyönnin jälkeen voimme tietää melko tarkasti (jos tiedämme myös ympäristön tilanteen) mihin se putoaa. Minusta on outoa että esineen geometria noudattaisi tälläisiä sääntöjä. Miksei se yhtääkkiä vain palaa takaisin tai katoa. Geometria noudattaa siis tiettyjä sääntöjä ja on kaikkea muuta kuin mielivaltainen toisin kuin 3D esine.

Kaikki voidaan ajatella miten ajatellaan mutta edellisen esimerkin jälkeen mielestäni Järkevämpää Ajatella aika eri tyyppiseksi. Toki voidaan myös miettiä olisiko 4D esineen pää koko ajan täällä ja uusi "frame" syntyisi edellisen perusteella. Tämäkin tosin poikkeaa perinteisistä tilaulottuvuuksista, koska ulottuvuudlla olisi "alku".

Re: 4D-Snake

Posted: Mon May 09, 2011 4:08 am
by koodaaja
Miksipä ajalla pitäisi alku olla? Miksi aika olisi sen kummempi akseli kuin muutkaan? Vastauksen näihin ja moniin muihin kysymyksiin saatte Väittely- / tiede- / filosofiatopic -topikista. Tai offtopic-topikista. Mutta jätetään taas projektien ketjut ihan projekteille.

Re: 4D-Snake

Posted: Mon May 09, 2011 3:12 pm
by MaGetzUb
koodaaja wrote:Miksipä ajalla pitäisi alku olla? Miksi aika olisi sen kummempi akseli kuin muutkaan? Vastauksen näihin ja moniin muihin kysymyksiin saatte Väittely- / tiede- / filosofiatopic -topikista. Tai offtopic-topikista. Mutta jätetään taas projektien ketjut ihan projekteille.
Offtopikkina lisäisin, että Aika on vain yksisuuntainen ulottuvuus ainakin miten me sen aistimme. (VIELÄ) :)

Re: 4D-Snake

Posted: Mon May 09, 2011 4:09 pm
by Awaclus
MaGetzUb wrote:
koodaaja wrote:Miksipä ajalla pitäisi alku olla? Miksi aika olisi sen kummempi akseli kuin muutkaan? Vastauksen näihin ja moniin muihin kysymyksiin saatte Väittely- / tiede- / filosofiatopic -topikista. Tai offtopic-topikista. Mutta jätetään taas projektien ketjut ihan projekteille.
Offtopikkina lisäisin, että Aika on vain yksisuuntainen ulottuvuus ainakin miten me sen aistimme. (VIELÄ) :)
Miten niin yksisuuntainen? Eihän sillä mitään suuntaa ole, niin kuin ei millään muullakaan ulottuvuudella. Se vain on ja pysyy paikallaan.