Animoitu Objekti

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
ToSSUNorSu
Newcomer
Posts: 11
Joined: Mon Dec 30, 2013 2:40 pm

Animoitu Objekti

Post by ToSSUNorSu » Fri Jan 24, 2014 7:53 pm

Taas eteen nousi uusi ongelma pelin objektien tekemisessä. Kuinka tehdä animoituja objekteja, eli jos joku ei tajunnut, niin niitä, jotka esimerkiksi sivulle liikkuessa kävelevät oikeasti, eikä "liu-u" maata pitkin. Toivottavasti tajusitte. Nopeasti googlaamalla en löytänyt ja ajattelin, että siitä voisi olla hyötyä myös muille. Eli jos jollain olisi aikaa/intoa, niin voisi tehdä jonkun pienen oppaan tai jtn. :D
Last edited by ToSSUNorSu on Sat Jan 25, 2014 3:41 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Frozen
Advanced Member
Posts: 282
Joined: Fri Jan 01, 2010 5:46 pm
Location: Suomi

Re: Animoitu Objeckti

Post by Frozen » Fri Jan 24, 2014 9:48 pm

ToSSUNorSu wrote:Taas eteen nousi uusi ongelma pelin objektien tekemisessä. Kuinka tehdä animoituja objekteja, eli jos joku ei tajunnut, niin niitä, jotka esimerkiksi sivulle liikkuessa kävelevät oikeasti, eikä "liu-u" maata pitkin. Toivottavasti tajusitte. Nopeasti googlaamalla en löytänyt ja ajattelin, että siitä voisi olla hyötyä myös muille. Eli jos jollain olisi aikaa/intoa, niin voisi tehdä jonkun pienen oppaan tai jtn. :D
Tarkoitatko siis kuinka tehdään kunnollisen näköinen kävelyanimaatio, yhtenäisenä bittikarttana, vaiko sitä että hahmo kootaan palasista, joista muodostetaan kävelyanimaatio, jolloinka se kävelee "oikeasti"? :)
Image
Työn alla:
Jotakin epäjulkaistua

User avatar
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 5:53 pm

Re: Animoitu Objeckti

Post by Jani » Sat Jan 25, 2014 1:41 am

Frozen wrote:
ToSSUNorSu wrote:Taas eteen nousi uusi ongelma pelin objektien tekemisessä. Kuinka tehdä animoituja objekteja, eli jos joku ei tajunnut, niin niitä, jotka esimerkiksi sivulle liikkuessa kävelevät oikeasti, eikä "liu-u" maata pitkin. Toivottavasti tajusitte. Nopeasti googlaamalla en löytänyt ja ajattelin, että siitä voisi olla hyötyä myös muille. Eli jos jollain olisi aikaa/intoa, niin voisi tehdä jonkun pienen oppaan tai jtn. :D
Tarkoitatko siis kuinka tehdään kunnollisen näköinen kävelyanimaatio, yhtenäisenä bittikarttana, vaiko sitä että hahmo kootaan palasista, joista muodostetaan kävelyanimaatio, jolloinka se kävelee "oikeasti"? :)
Luulenpa Tossunorsun tarkoittavan jo piirretyn kuvasarjan pyörittämistä. Suosittelen vilkaisemaan Painovoima-esimerkkiä. En nyt ulkoa muista kyseistä komentoa.

EDIT: Jos kyseessä oli itse kuvan luominen, tehdään se piirtämällä animaation eri framet (animaation kussakin vaiheessa näkyvät kuvat) peräkkäin objektin kuvaan. Framejen välissä ei saa olla tyhjää tilaa ja niiden tulee olla samankokoiset.
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition

ToSSUNorSu
Newcomer
Posts: 11
Joined: Mon Dec 30, 2013 2:40 pm

Re: Animoitu Objeckti

Post by ToSSUNorSu » Sat Jan 25, 2014 3:38 pm

Kiitos vastauksista. Tarkoitin itse kuvan tekemistä. Siis sellaista, minkälainen on esimerkiksi coolbasicin mukana tullut "zerorun" kuva. Siinä on monta samaa hahmoa vierekkäin, mutta eri asennoissa, josta tulee juoksuanimaatio. Eli kuinka sen tyylisen kuvan saisi tehtyä? Toivottavasti nyt ilmaisin itseni selkeästi :D
EDIT:

Taisin tajuta, mutta tehdäänkö kuva sillä tavalla, että ensin piirretään esim gimpillä kuva jonka koko on esim 64*64 eli pelkkä hahmo ja sen jälkeen jotenkin saisi saman kuvan monta kertaa peräkkäin, jota voisi sitten muokata. Vai pitääkö heti alkuun piirtää leveä kuva, johon jokaisen framen piirtää yksitellen. Toivottavasti tajusitte :D . Anteeksi vielä epäselvät kommenttini, olen vielä aika aloittelija :)


User avatar
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 5:53 pm

Re: Animoitu Objeckti

Post by Jani » Sat Jan 25, 2014 8:08 pm

ToSSUNorSu wrote:Kiitos vastauksista. Tarkoitin itse kuvan tekemistä. Siis sellaista, minkälainen on esimerkiksi coolbasicin mukana tullut "zerorun" kuva. Siinä on monta samaa hahmoa vierekkäin, mutta eri asennoissa, josta tulee juoksuanimaatio. Eli kuinka sen tyylisen kuvan saisi tehtyä? Toivottavasti nyt ilmaisin itseni selkeästi :D
EDIT:

Taisin tajuta, mutta tehdäänkö kuva sillä tavalla, että ensin piirretään esim gimpillä kuva jonka koko on esim 64*64 eli pelkkä hahmo ja sen jälkeen jotenkin saisi saman kuvan monta kertaa peräkkäin, jota voisi sitten muokata. Vai pitääkö heti alkuun piirtää leveä kuva, johon jokaisen framen piirtää yksitellen. Toivottavasti tajusitte :D . Anteeksi vielä epäselvät kommenttini, olen vielä aika aloittelija :)

Itse yleensä piirrän animaatiot näin:
1. Lasken montako framea tarvitsen.
2. Teen kuvan jonka leveys on framet x framenleveys ja korkeus sama kuin framen korkeus.
3. Teen framenleveys x framenkorkeus neliön kuvan vasempaan yläkulmaan ja täytän sellaisilla neliöillä kuvan.
Nyt on helppo piirtää kaikki animaation framet. Suosittelen käyttämään piirtämiseen jotain pixelart-ohjelmaa (esim. GraphicsGale), joka helpottaa asiaa kummasti.
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition

ToSSUNorSu
Newcomer
Posts: 11
Joined: Mon Dec 30, 2013 2:40 pm

Re: Animoitu Objekti

Post by ToSSUNorSu » Sun Jan 26, 2014 10:59 pm

Kiitos, tuo auttoi paljon ja latassin kyseisen ohjelman. En tiedä olenko tyhmä tai jtn, mutta en tajunnut kohtaa "3. Teen framenleveys x framenkorkeus neliön kuvan vasempaan yläkulmaan ja täytän sellaisilla neliöillä kuvan." Voisitko selventää sitä hieman? :D

User avatar
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 5:53 pm

Re: Animoitu Objekti

Post by Jani » Sun Jan 26, 2014 11:04 pm

ToSSUNorSu wrote:Kiitos, tuo auttoi paljon ja latassin kyseisen ohjelman. En tiedä olenko tyhmä tai jtn, mutta en tajunnut kohtaa "3. Teen framenleveys x framenkorkeus neliön kuvan vasempaan yläkulmaan ja täytän sellaisilla neliöillä kuvan." Voisitko selventää sitä hieman? :D
Tämän siitä saa kun kirjoittelee kännykällä ja haluaa tiivistää. Eli teen framen kokoisen neliön, jonka kopioin ja täytän sillä kuvan asettelemalla niitä neliöitä vierekkäin. Ne voi sitten lopuksi poistaa. Tämä on tuolla GraphicsGalella täysin turhaa kylläkin. :)
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition

ToSSUNorSu
Newcomer
Posts: 11
Joined: Mon Dec 30, 2013 2:40 pm

Re: Animoitu Objekti

Post by ToSSUNorSu » Mon Jan 27, 2014 1:17 pm

Yritin nyt tehdä graphicsgalella ensäimmäisiä testejä, mutta kun tallensin tiedoston siinä oli lukonkuva, eikä sitä löytynyt. Onko niin, että tallentaminen on vain maksullisessa versiossa. Lisäksi yritin Gimpillä testailla viiden framentikku-ukko animaatiota Eli kuva oli siis 170x34, mutta kun yritin ajaa sen goolbasicissa, tuli ilmoitus: ''Not enought frames on bmp'' Tai jotain tuon tyylistä. Taidan jättää animaatoidentekemisen sikseen, kun ei näytä onnistuvan :( Kaipa ylhäältäpäin kuvatuista peleistäkin saa ihan hyviä...

User avatar
Latexi95
Guru
Posts: 1163
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animoitu Objekti

Post by Latexi95 » Mon Jan 27, 2014 2:19 pm

ToSSUNorSu wrote:Yritin nyt tehdä graphicsgalella ensäimmäisiä testejä, mutta kun tallensin tiedoston siinä oli lukonkuva, eikä sitä löytynyt. Onko niin, että tallentaminen on vain maksullisessa versiossa. Lisäksi yritin Gimpillä testailla viiden framentikku-ukko animaatiota Eli kuva oli siis 170x34, mutta kun yritin ajaa sen goolbasicissa, tuli ilmoitus: ''Not enought frames on bmp'' Tai jotain tuon tyylistä. Taidan jättää animaatoidentekemisen sikseen, kun ei näytä onnistuvan :( Kaipa ylhäältäpäin kuvatuista peleistäkin saa ihan hyviä...
Kai sinulla oli LoadAnimObjectille annettu parametrit oikein? Tuo virheilmoitus tulee ainakin jos framen_leveys * framejen_määrä on suurempi kuin kuvan leveys. Oikeat parametrit taitaisivat olla näin:

Code: Select all

LoadAnimObject("anim.bmp", 34, 34, 0, 5)

ToSSUNorSu
Newcomer
Posts: 11
Joined: Mon Dec 30, 2013 2:40 pm

Re: Animoitu Objekti

Post by ToSSUNorSu » Mon Jan 27, 2014 4:52 pm

Hihhii! Kiitos, nyt se toimii. Tuli kyllä aika koomisen näköinen animaatio :D No, ehkä se tästä alkaa pikkuhiljaa lähtemään :D

ToSSUNorSu
Newcomer
Posts: 11
Joined: Mon Dec 30, 2013 2:40 pm

Re: Animoitu Objekti

Post by ToSSUNorSu » Tue Jan 28, 2014 9:21 pm

Anteeksi tuplapostaus, Olisi varmaan voinut muokata edelliseen, mutta teen nyt näin, kun aihe on kuitenkin eri. Eli tein Gimpillä tilesetin, mutta kun yritän laittaa sitä tilesteriin, tulee ilmoitus, joka menee jotenkin näin: " Not valid tilester file. Can't open the file. Eli mikä voisi olla vialla. Tämä on siis ensimmäinen kokeiluni, joten missä tahansa voi olla vika.

User avatar
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2938
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm
Location: Sulkava

Re: Animoitu Objekti

Post by Awaclus » Wed Jan 29, 2014 4:25 am

ToSSUNorSu wrote:Anteeksi tuplapostaus, Olisi varmaan voinut muokata edelliseen, mutta teen nyt näin, kun aihe on kuitenkin eri. Eli tein Gimpillä tilesetin, mutta kun yritän laittaa sitä tilesteriin, tulee ilmoitus, joka menee jotenkin näin: " Not valid tilester file. Can't open the file. Eli mikä voisi olla vialla. Tämä on siis ensimmäinen kokeiluni, joten missä tahansa voi olla vika.
Suosittelen käyttämään ennemmin TileGeniä, se on aika paljon selkeämpi ohjelma tilekarttojen tekemiseen CoolBasic-pelejä varten.
Every day I'm reshuffling.
[22:19] <@Grandi> Ha! Tiesin koko ajan, että Awaclus_ oli Awaclus. Hieno peitenimimerkki, mutta Grandia et huiputtanut.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests