Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Voit pyytää apua ohjelmointiongelmiin täältä.
Post Reply
hansuzu0000001
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Nov 28, 2012 3:27 pm

Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by hansuzu0000001 »

Ongelma on tällainen:
Kun yritän ajaa Coolbasicillä tehtyjä pelejä, joissa yritetään ladata kuvia näytölle, pelit kaatuvat Memory Access violationiin.
CoolBasic ja muut tietokoneen ohjelmat toimivat normaalisti.

Vika ei ole ohjelmissa, vaan tietokoneessa, muilla tietokoneilla samat ohjelmat toimivat.

Koneen käyttöjärjestelmä on 64 bittinen windows 7.

Miten saisin CoolBasic-ohjelmat toimimaan?
Sellaista sattuu...
MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by MrMonday »

Laita vaikka ihan ensimmäiseksi kirjoittamasi koodi tänne, niin helpompi auttaa :)
EDIT:

Aa, onnistuin kai lukemaan hieman ohi..

Last edited by MrMonday on Thu Feb 07, 2013 2:56 pm, edited 1 time in total.
hansuzu0000001
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Nov 28, 2012 3:27 pm

Re: Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by hansuzu0000001 »

Ongelma ei ole koodissa, edes CoolBasicin esimerkkiohjelmat eivät toimi koneellani, vaikka toisella tietokoneella ne toimivat.


Käyttääkö CoolBasic kenties jotain tietokoneen oletuskirjastoa (jota ei jostain syystä löydy koneeltani) grafiikoiden piirtämisessä?
Sellaista sattuu...
User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by Misthema »

Noh, mikäli en aivan väärin muista, niin CB taisi käyttää DirectDraw:ia grafiikan piirtämiseen (DirectX 1.0 tai joku, meh, muistini mun), eli sen pitäs kyllä toimia ihan hyvin melkein jokaisella wintöötillä.

Osaatko sanoa tarkemmin mikä windows 7 sulla on?
Millainen näytönohjain? Jos ei ole erillistä näyttistä, niin mikä emolevy?
Onko muisteissa jotain ongelmaa?

Ei tosiaan ole aikasemmin moista ongelmaa tullut vastaan niin todella paha sanoa yhtään mitään...
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by Latexi95 »

Misthema wrote:Noh, mikäli en aivan väärin muista, niin CB taisi käyttää DirectDraw:ia grafiikan piirtämiseen (DirectX 1.0 tai joku, meh, muistini mun), eli sen pitäs kyllä toimia ihan hyvin melkein jokaisella wintöötillä.

Osaatko sanoa tarkemmin mikä windows 7 sulla on?
Millainen näytönohjain? Jos ei ole erillistä näyttistä, niin mikä emolevy?
Onko muisteissa jotain ongelmaa?

Ei tosiaan ole aikasemmin moista ongelmaa tullut vastaan niin todella paha sanoa yhtään mitään...
Muistaakseni DirectX 7 oli cb:llä käytössä, mikä kyllä löytyy kyllä aina. Itselläni ei Win7:lla vastaavia ongelmia ole ollut. Oletko tarkistanut, että virustentorjunta ohjelma ei estä ohjelmien suorittamista tai aja niitä jossain hiekkalaatikossa mikä haittaisi niitä? Järjestelmänvalvojana ajaminenkin saattaa auttaa.
hansuzu0000001
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Nov 28, 2012 3:27 pm

Re: Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by hansuzu0000001 »

Tietokone on reilun vuoden vanha hp:n läppäri (halvin mahdollinen :D )
Käyttöjärjestelmä on Windows 7 homepremium Service pack 1
Näytönohjain: Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family

Virustorjunnan ottaminen pois päältä ja järjestelmävalvojana suorittaminen eivät auttaneet.

Yritän uudelleenasentaa DirectX:n.
Sellaista sattuu...
hansuzu0000001
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Nov 28, 2012 3:27 pm

Re: Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by hansuzu0000001 »

DirectX näyttää, että kaiken pitäisi olla kunnossa. DirectDraw-kiihdytys on käytössä.

CoolBasicin asensin uudelleen.
Mutta vieläkin objektien lataus kaatuu MAViin.
Sellaista sattuu...
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by axu »

Oletko kokeillut valmiiksi käännettyjä pelejä? Kokeileppa myös cbEnchantedia (jos pelit kaatuvat vielä silläkin, saat todennäköisesti ainakin tarkemman virheilmoituksen). Jos peli sijaitsee Program Filesissa, kannattaa myös kokeilla siirtää peli (medioineen tietty) jonnekin muualle, jos kyse on jotenkin käyttöoikeuksista.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
hansuzu0000001
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Nov 28, 2012 3:27 pm

Re: Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by hansuzu0000001 »

Tein Lerning Centerin 2. ohjelmasta exe-tiedoston, joka toimi kun aukaisin sen cbEnchantedilla.

"Normaalilla tavalla" se ei suostunut aukeamaan, vaan antoi Memory Access Violationin.
Sellaista sattuu...
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by valscion »

Ongelma voi johtua siitä, että koneellasi on päällä sellainen sanahirviö kuin "Tietojen suorittamisen estäminen". Olen jo kerran aikaisemmin antanut ohjeet sen asetusten muokkaamiseen, alla lainattuna:
VesQ wrote:MAVin voi aiheuttaa myös Windowsin "Data Execution Prevention" toiminnallisuus, mikäli se on kytkettynä päälle. Itse olen huomannut että kaikki CB-ohjelmat MAVaavat kuvien piirron yhteydessä kun kerran laitoin tuon "suojauksen" päälle. Kyseinen sanahirviöhän on suomeksi siis "Tietojen suorittamisen estäminen".

Windows 7:lla seuraamalla tätä polkua voit katsoa/muuttaa asetuksia: Käynnistä -> Tietokone (hiiren kakkosklikkaus) -> Ominaisuudet -> Järjestelmän lisäasetukset (löytyy vasemmasta palkista) -> Suorituskyky - Asetukset... -> Tietojen suorittamisen estäminen -välilehti

Voi myös olla ettei virustentorjuntaohjelmistosi tykkää CB:n luomista exe-tiedostoista ja rajoittaa niiden toimintaa liikaa. Kannattaa tarkistaa suojausohjelmistosi asetukset.
EDIT:

Ole hyvä vain. Muistan kun itse painiskelin tuon asian kanssa eikä muista oikein ollut apua — tästä johtuva ongelma kun ei taida olla kauhean yleinen. Mukavaa kun voin auttaa :)

EDIT:

Oho, taas meni oikein! Mukava että sai autettua! :)

cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
hansuzu0000001
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Nov 28, 2012 3:27 pm

Re: Coolbasic-ohjelmat eivät toimi

Post by hansuzu0000001 »

VesQ wrote:Ongelma voi johtua siitä, että koneellasi on päällä sellainen sanahirviö kuin "Tietojen suorittamisen estäminen". Olen jo kerran aikaisemmin antanut ohjeet sen asetusten muokkaamiseen, alla lainattuna:
VesQ wrote:MAVin voi aiheuttaa myös Windowsin "Data Execution Prevention" toiminnallisuus, mikäli se on kytkettynä päälle. Itse olen huomannut että kaikki CB-ohjelmat MAVaavat kuvien piirron yhteydessä kun kerran laitoin tuon "suojauksen" päälle. Kyseinen sanahirviöhän on suomeksi siis "Tietojen suorittamisen estäminen".

Windows 7:lla seuraamalla tätä polkua voit katsoa/muuttaa asetuksia: Käynnistä -> Tietokone (hiiren kakkosklikkaus) -> Ominaisuudet -> Järjestelmän lisäasetukset (löytyy vasemmasta palkista) -> Suorituskyky - Asetukset... -> Tietojen suorittamisen estäminen -välilehti

Voi myös olla ettei virustentorjuntaohjelmistosi tykkää CB:n luomista exe-tiedostoista ja rajoittaa niiden toimintaa liikaa. Kannattaa tarkistaa suojausohjelmistosi asetukset.
EDIT:

Ole hyvä vain. Muistan kun itse painiskelin tuon asian kanssa eikä muista oikein ollut apua — tästä johtuva ongelma kun ei taida olla kauhean yleinen. Mukavaa kun voin auttaa :)

WOW! Se toimi! :shock:

Kiitos. :mrgreen:
Sellaista sattuu...
Post Reply